Easy Rider kirjoitti:Juu vastus ja painehäviö lienee tosiaan teoreettiset. Teoreettisella pohjalla on koko kyselykin, en minä ala mitään sianhäntää veivaamaan ruiskulinjoihin.

Putken myötäämisen aiheuttama tilavuuden kasvu paineiskun kohdalla lieneekin jo käytännön asia joka johonkin moottorin työkierrolla vaikuttaa (paineakkuvaikutus), mihin ja miten?
Nesteetkin kokoonpuristuu myös, vaikka yleistäen väitetään etteivät puristuisi. Paineen aiheuttama volyymimuutos tosin on joutavanpäiväisen pieni. Suurpainemuovauskoneen paineenmuuntimessa piti sekin jo silti ottaa laskuissa huomioon. Lämpötilan vaikutus tilavuuteen onkin jo suurempi.
Mun piti tekussa yrittää laskea paljonko voimaa saa ohutseinämäisellä putkella kun niitä kaksi päällekkäin ja paine sisällä 0-5000bar. Siis että paljonko mitat muuttuu ja mikä on kitkavoima liitokselle. Laskematta jäi multa ja jäi laskematta opeltakin. Siis teoreettinen tarkka arvo kiinnosti jossa huomioitu yhdistetty jännitys ja liitoksen kitka ja vielä se että paine kestää kerrallaan 0.001-0.05 sekuntia.
Samanlaiseen suohon saa itsensä tolla suutinputkien laskulla jos haluaa. Suosittelen asian teoreettista ratkaisua etsimällä cae-mies joka mallintaa ton sopivaan softaan. Nestehän ei juurikaan puristu verrattuna nesteen sisältämiin kaasuihin. Diesel moottorissa tuolla ei kyllä käytännössä mitään merkitystä. Lämpötilalla jo selvä merkitys.
Ei muuta kun paineen nostoa vaan sekä polttoainelinjaan ja etenkin ilmavirralle! Siinä se tärkein miettiminen.
Puhtaan hapen syöttäminen ilman tilalle vastaa nopeasti arvioiden minimissään 20 bar ahtopainetta... Ihan sillä vain puntaroituna että ilmassa on vain noin 20% happea ja ilma taas sisältää 4/5 osaa inertttiä kaasua joka syö hyötytilavuutta n. 80%.
Lisäksi palonopeus lienee puhtaalla hapella suorastaan räjähdysmäinen (muistelen kuulleeni että prosentin happilisä 20%->21% polttaa vaikkapa talon tunnin sijasta puolessa tunnissa).
Dieseliä ja bensaahan saa kyllä pumpattua niin paljon että ei kannata murehtia saako ahdettua ilmaa tai lurautettua happea tarpeeksi. Ensin pamahtaa mekaniikka paskaksi moottorissa. Veivi solmuun ja kappaleiksi tai sulaa männät tai kaikki menee paskaksi.
Voihan se tietty olla ettei tässä haeta tehoa vaan herätellään tollopelottomia saamaan uusia tai vanhoja ideoita aikaan.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.