Puslien prässäämisestä

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Puslien prässäämisestä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Kokeillaas tänne ihan erikseen, jos selkeis..

Eli kyseessä väykän alatukivarren etupusla, nestetäytteinen. Pullotunkkiprässillä meni kovin nätisti senttiä vaille pohjaan, mutta sittenhän se töppää vastakappaleena olevaan hylsyyn. Milläs ajatuksella tuon pohjaan saa vai viekö suosiolla jonnekin jotka hallitsee homman? Vanha pyörännapa melko sopiva vastakappale mut ei istu ihan täysin, lähtee vinoon. Ja koska nestetäytteinen, ei väkivalta tälläkertaa ole ratkaisu.

Kuva
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Mulla on ollut työkaluna lattarauta johon on sorvattu kolo puslalle ja sitten kolo että keskittää sen tukivarteen. Työläs homma tuo puslien vaihto ilman siihen tehtyä työkalua, orkkis työkalulla ei tarvitse edes palloniveltä irrottaa vaan tukivarsi saa roikkua auton alla 8)
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Ruuvipenkki ja hylsysarja on ollut itselläni kovassa käytössä noita prässäillessä :roll:
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Pitää siis kai antaa periksi ja käydä kyselemässä missä prässäys loppuun onnistuu, vastakappaletta ei ihan tähän hätään saane. Ei kannattane koettaa painattaa siis tukivarren reunaa vasten tai muuta ihme viritelmää?

Isoin hylsy 3/4" pakista riitti tuohon asti, naapurin viilapenkissä kokeiltiin painattaa pyörän napa vastakappaleena mutta reiän pitäs olla 60mm (oisko 59,8mm ihan tarkka) ja navassa just sen verta yli ettei asetu ihan kohilleen.

Fiiussa tämä ongelma ratkes ihan lekalla, kyllä se viimene sentti väkiste meni mut ei tätä malttais samaan malliin murjoa. Näin yleisestikin nestepuslista, kestääkö ne painattaa hatun päältä vai pitäiskö se ottaa pois? Jännitti ku painuu sen puol senttii enneku hattu tapaa puslan reunan. Näin yhdessä paikassa kerrottiin et prässillä kyllä uskaltaa painattaa ja ehjä toistaiseksi.

Jaksanu talliin mennä, google löysi kuvan helpommin..
Kuva
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Kerran joskus omaani vaihtelin tuota puslaa ja tulin siihen tulokseen ettei asiakkaalle kannata muuta kuin myydä uusia varsia joissa ei ole hitsisaumat kohta puhki ja vaivalla puslattu varsi poikki + auto rutussa kun varsi katkiaa.

Suhteessa työn määrään ei laskutustyönä kannata omasta eikä asiakkaan puolesta :wink:
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Totta tuokin, onneksi en tarviketukivarteen prässäyttäny puslaa, hitsaussaumat miten sattuu ja vielä pahasti ruosteessa. On siinä kuitenkin rahassa merkittä ero, tukivarret ~270€/kpl paikallisesta, febi/lemföder auton kotimaasta lähelle 200€ puolta kohti. 50€ + työt vs 400€, tällä palkalla joutuu sen halvemman kautta mennä.

Tiedä miten yleisesti ohjeistettu mut fiiun virallinen ohje on et puslat saa vaihtaa akseliin kerran, toisella kerralla sitten koko akseli vaihtoon. Aavistuksen ylikoon puslat ja 15T pitäis olla puristusta. Samanlaiseen putkenpätkään siinäkin pusla menee vaikka pätkä hitsattuna vähän isompaan osaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”