D-jetti alkoi pätkimään - ja sammui
D-jetti alkoi pätkimään - ja sammui
Kesä ja kärpäset leijailee ja autoilu on huolettomampaa kuin koskaan.
Muutaman kerran tälle keväälle on silti ässä pätkinyt tyhjäkäynnillä. Pari viikkoa takaperin sammui pitemmän reissun jälkeen pihaan ja sahaamalla muutaman sekunnin käynnistyi. Nyt kuitenkin tänään sammui liikennevaloihin ja taas piti jonkin aikaa startata että käynnistyi. Kotiinpäin ajaessa sammui uudemman kerran keskellä tietä. Lähtee kuitenkin käyntiin hetken yritettyään.
Epäilyn alla on vaihtamaton bensasuodatin, (auto oli kylmässä tallissa talven) mutta huomasin kiinnostavan seikan. Laittaessa konepellin kiinni (voimakkaammin tiputtaen) auto tuntui sammuvan mutta ei sammunutkaan. Eli voisiko resonoida sytkäosiin kenties sittenkin?
D-jetin mutkaisuudesta en uskalla edes vielä hermoilla. Mutta onko ideoita muita tällä hetkellä?
Ja tekniikkahan on 1975 450SE w116 kopassa. Moottorina m117
Muutaman kerran tälle keväälle on silti ässä pätkinyt tyhjäkäynnillä. Pari viikkoa takaperin sammui pitemmän reissun jälkeen pihaan ja sahaamalla muutaman sekunnin käynnistyi. Nyt kuitenkin tänään sammui liikennevaloihin ja taas piti jonkin aikaa startata että käynnistyi. Kotiinpäin ajaessa sammui uudemman kerran keskellä tietä. Lähtee kuitenkin käyntiin hetken yritettyään.
Epäilyn alla on vaihtamaton bensasuodatin, (auto oli kylmässä tallissa talven) mutta huomasin kiinnostavan seikan. Laittaessa konepellin kiinni (voimakkaammin tiputtaen) auto tuntui sammuvan mutta ei sammunutkaan. Eli voisiko resonoida sytkäosiin kenties sittenkin?
D-jetin mutkaisuudesta en uskalla edes vielä hermoilla. Mutta onko ideoita muita tällä hetkellä?
Ja tekniikkahan on 1975 450SE w116 kopassa. Moottorina m117
Viimeksi muokannut Erew126, 21.7.2015 16:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
w126 300SE 1986
Tarkista ensin virranjakajalta sytkäboksille (ainakin SL:ssä kuskin puolen ajovalon takana) lähtevän koaksiaalipiuhan kunto. Se on jäykkää tavaraa, ja murtuu helposti virranjakajan muovisen läpiviennin kohdalta. Jos se on OK, sitten virranjakaja irti ja sen alaosasta suuttimia käskyttävän kärkipaketin kunto tarkastukseen. Pyörijän ja virranjakajan asento kannattaa merkitä tussilla ennen irroitusta.
Mulla oli se vihreä koaksiaalijohto virranjakajasta melkein irtipoikki pari vuotta ja sellaista paikkaa ettei helposti huomannut. Tuli vaihdettua tulppia eri merkkisiin, sytkäjohdot, käytettyä suuttimen kärkipakettia irti ym, kunnes toisella virranjakajan irroitusoperaatiolla huomasin koaksiaalipiuhan olevan melkein poikki. Sen uudelleenjuottamisella kaikki häiriöt katosi. Aina avainta näyttämällä käyntiin ja pelaa kuin sveitsiläinen kello
Mulla oli se vihreä koaksiaalijohto virranjakajasta melkein irtipoikki pari vuotta ja sellaista paikkaa ettei helposti huomannut. Tuli vaihdettua tulppia eri merkkisiin, sytkäjohdot, käytettyä suuttimen kärkipakettia irti ym, kunnes toisella virranjakajan irroitusoperaatiolla huomasin koaksiaalipiuhan olevan melkein poikki. Sen uudelleenjuottamisella kaikki häiriöt katosi. Aina avainta näyttämällä käyntiin ja pelaa kuin sveitsiläinen kello
® Mesen Porkkana-klubi
Kiitos vinkeistä. Noitten letkujen ja johtojen tarkistamiseen tosiaan täytyy alkaa kun on noin vanha auto kyseessä.
Jo pienellä silmäilyllä löytyi sähkömiehenteippi-patentti koneen päällä olevasta huohotinletkusta josta löytyi suuri halkeama juuresta.
Eikös tämän D-jetin ongelmana ole nimenomaan erilaiset vuotokohdat letkuissa ja liittimisä vanhenmiten? Anturit lisäksi feilaa..
Miten ilmanputsari on kiinni? Löysin yhden ruuvin, jonkinmoisen anturin vierestä mutta muualta en kiinnityskohtia löytänyt. Lähteekö se vain nostamalla? En siis puhu kannesta, vaan koko putsarista.
Jo pienellä silmäilyllä löytyi sähkömiehenteippi-patentti koneen päällä olevasta huohotinletkusta josta löytyi suuri halkeama juuresta.
Eikös tämän D-jetin ongelmana ole nimenomaan erilaiset vuotokohdat letkuissa ja liittimisä vanhenmiten? Anturit lisäksi feilaa..
Miten ilmanputsari on kiinni? Löysin yhden ruuvin, jonkinmoisen anturin vierestä mutta muualta en kiinnityskohtia löytänyt. Lähteekö se vain nostamalla? En siis puhu kannesta, vaan koko putsarista.
w126 300SE 1986
Juu, kaikki ilmaletkut pitää tarkistaa. Samaten tuo lisäilmaluisti kannattaa käyttää irti ja herkistellä sen mäntä. Se löytyy tuosta kuvasta ilmanputsarin "kärsän" juuresta, sen oikealta puolelta johon menee tuo paksumpi letku.
Mutta tuo nyt ei ehkä siihen pätkimiseen auta, (tyhjä)käyntiin yleensä kuitenkin.
Virranjakajan alaosasta olevasta kärkipaketista lähtevän kaapelin liitin näkyy kuvassa laturin ja ylävesiletkun koneen puolen liitoksen välissä. Tuokin kannattaa irroittaa ja liittimet putsata.
Mutta tuo nyt ei ehkä siihen pätkimiseen auta, (tyhjä)käyntiin yleensä kuitenkin.
Virranjakajan alaosasta olevasta kärkipaketista lähtevän kaapelin liitin näkyy kuvassa laturin ja ylävesiletkun koneen puolen liitoksen välissä. Tuokin kannattaa irroittaa ja liittimet putsata.
® Mesen Porkkana-klubi
Kiitos Wikke avusta!
Itsellä jotenkin hakkaa pääsä se, että tankissa on vettä tms roskaa seassa. Tuntuu, että pätkiminen alkaa kun tankissa on vähän polttoainetta. Tai siis molemmilla kerroilla tankissa on ollut vähän ainetta kun pätkiminen on alkanut.
Bensapumppua voisi tietenkin epäillä, mutta surisee kyllä voimakkaasti kun laittaa virrat päälle. Uusi D-jetin pumppu maksaa sen 300€ joten ei ekana uskalla sitä vaihtaa
Itsellä jotenkin hakkaa pääsä se, että tankissa on vettä tms roskaa seassa. Tuntuu, että pätkiminen alkaa kun tankissa on vähän polttoainetta. Tai siis molemmilla kerroilla tankissa on ollut vähän ainetta kun pätkiminen on alkanut.
Bensapumppua voisi tietenkin epäillä, mutta surisee kyllä voimakkaasti kun laittaa virrat päälle. Uusi D-jetin pumppu maksaa sen 300€ joten ei ekana uskalla sitä vaihtaa
w126 300SE 1986
Letkujen ja liitosten tutkimisen jälkeen löin käyntiin. Kone ei pitänyt ihan niin isoa meteliä kuin ennen, eli kävi kylmänä pienemmillä kierroksilla kuin aiemmin. Tosin hallissa on tällä hetkellä varman 23 astetta lämmintä, joten varsinainen kylmäkäynnistys se ei ollut. Pitäisikö sen silti huutaa hetki?
Kone kävi kohtalaisen hyvin mutta sitten kokeilin taas tiputtaa pellin kiinni ja selkeä pätkäisy. Kokeilin useamman kerran ja kolmella kerralla viidestä pätki kun pellin pudottaa alas.
Annoin käydä hetken aikaa ja kun kierrokset laskivat, kone tuntui käyvän todella alhaisilla kierroksilla ja sammui sitten kokonaan. Kerran myös lisäsin kaasua sammui kun laski taas tyhjäkäynnille.
Tämä taitaa kyllä olla ilmaongelma, eikä bensaongelma. Käyntiin lähtee edelleen hyvin.
Kone kävi kohtalaisen hyvin mutta sitten kokeilin taas tiputtaa pellin kiinni ja selkeä pätkäisy. Kokeilin useamman kerran ja kolmella kerralla viidestä pätki kun pellin pudottaa alas.
Annoin käydä hetken aikaa ja kun kierrokset laskivat, kone tuntui käyvän todella alhaisilla kierroksilla ja sammui sitten kokonaan. Kerran myös lisäsin kaasua sammui kun laski taas tyhjäkäynnille.
Tämä taitaa kyllä olla ilmaongelma, eikä bensaongelma. Käyntiin lähtee edelleen hyvin.
w126 300SE 1986
Käytin jakajan irti ja puhdistin nuo kärjet. Ei tuntunut tyhjäkäyntiin olevan vaikutusta, pätkii melkoisesti.
Miten tuon sytytyksen ajoituksen voisi varmistaa oikeaksi? Sain jakajan ja pyöijän samaan asentoon takaisin asennettaessa, mutta jos systeemi on millintarkka, niin sittenhän siitä ei voi olla varma, että asento on juur oikea.
Kannattaako säätää pyörijää vai koko jakajaa?
Kampiakselin ajoituksesta puhutaan tuolla ulkomaisilla foorumeilla, mutta tekniikkaenglant on vähän ruoteessa.
"MB says to set engine at TDC on #1 so that rotor centreline is pointing to the TDC mark on the distributor base. They don't say anything about the cam positions, but if you look through oil filler cap, the two lobes should be pointing up."
Miten tuon sytytyksen ajoituksen voisi varmistaa oikeaksi? Sain jakajan ja pyöijän samaan asentoon takaisin asennettaessa, mutta jos systeemi on millintarkka, niin sittenhän siitä ei voi olla varma, että asento on juur oikea.
Kannattaako säätää pyörijää vai koko jakajaa?
Kampiakselin ajoituksesta puhutaan tuolla ulkomaisilla foorumeilla, mutta tekniikkaenglant on vähän ruoteessa.
"MB says to set engine at TDC on #1 so that rotor centreline is pointing to the TDC mark on the distributor base. They don't say anything about the cam positions, but if you look through oil filler cap, the two lobes should be pointing up."
w126 300SE 1986
Sain koneen käyntiä muuttumaan säätämällä koko jakajaa, pari milliä kerrallaan.
Ensin väänsin vastapäivään pari milliä ja kävi huonohkosti. Sitten pari milliä myötäpäivään jolloin kone kävi jo melko tasaisesti mutta kovilla kierroksilla. Käynnin tasattua oli siltikin kierrokset korkeammalla entä ennen.
Määritteleek sytytys tuota korkeammalla kierroksilla käymistä?
Ensin väänsin vastapäivään pari milliä ja kävi huonohkosti. Sitten pari milliä myötäpäivään jolloin kone kävi jo melko tasaisesti mutta kovilla kierroksilla. Käynnin tasattua oli siltikin kierrokset korkeammalla entä ennen.
Määritteleek sytytys tuota korkeammalla kierroksilla käymistä?
w126 300SE 1986
Askel eteenpäin ja kaksi taakse.
Kärkien putsauksella ei aluksi ollut vaikutusta, mutta koko virranjakajan säätämisellä loppui pätkiminen tyhjäkäynnillä. Ongelmana on nyt, että kone käy kokoajan suurilla kierroksilla, vaihde silmässä laskee normaaliksi, mutta heti tyhjäkäynnillä kierrokset nousee melkoisesti. Kaasuttaessa nousee kierrokset normaalisti, mutta sitten meinaa sammua kun kaasun päästää.
Tippui sitten viimeisiä säätöjä tehdessä räikän kuusiohylsy mootorin uumeniin. Pari tuntia sitä sieltä kaiveltiin mutta ei löytynyt. Tarkistin lopulta, ettei ollut minkään akselin/pyörän väliin tai hihnojen alle mennyt. Ei voi uskoa, miten niin hukkaan osa voi mennä.
Tuossa pitää alkaa purkamaan koko etuos, että sen sieltä löytäisi. Perkele.
Käytän sytytyksen säädössä nyt siten pajalla. En ole toimenpidettä ennen tehnyt, joten ei voisi luottaa kuitenkaan että onko varmasti oikea.
Hankalaa sanoa tarkkoja tietoja, koska autossa ei tosiaaan ole kierroslukumittaria. Tuomoiset säädöt löytyy w116 manuaalista
http://handbook.w116.org/Engine%5C107%5 ... 15-501.pdf
D-jetin M117:ssa on tuommoinen
Kärkien putsauksella ei aluksi ollut vaikutusta, mutta koko virranjakajan säätämisellä loppui pätkiminen tyhjäkäynnillä. Ongelmana on nyt, että kone käy kokoajan suurilla kierroksilla, vaihde silmässä laskee normaaliksi, mutta heti tyhjäkäynnillä kierrokset nousee melkoisesti. Kaasuttaessa nousee kierrokset normaalisti, mutta sitten meinaa sammua kun kaasun päästää.
Tippui sitten viimeisiä säätöjä tehdessä räikän kuusiohylsy mootorin uumeniin. Pari tuntia sitä sieltä kaiveltiin mutta ei löytynyt. Tarkistin lopulta, ettei ollut minkään akselin/pyörän väliin tai hihnojen alle mennyt. Ei voi uskoa, miten niin hukkaan osa voi mennä.
Tuossa pitää alkaa purkamaan koko etuos, että sen sieltä löytäisi. Perkele.
Käytän sytytyksen säädössä nyt siten pajalla. En ole toimenpidettä ennen tehnyt, joten ei voisi luottaa kuitenkaan että onko varmasti oikea.
Hankalaa sanoa tarkkoja tietoja, koska autossa ei tosiaaan ole kierroslukumittaria. Tuomoiset säädöt löytyy w116 manuaalista
http://handbook.w116.org/Engine%5C107%5 ... 15-501.pdf
D-jetin M117:ssa on tuommoinen
w126 300SE 1986
Kannattaneko sytytyksen lisäksi koettaa säätää myös tyhmäkäynti? Vai joko kokeilit? Ilmavuodot on jo metsästetty poies?
t.
Risto
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Ajoituslampulla sytytys on helppo katsoa.
Omassa autossa (USA-malli) sytytys oli ostaessa säädetty 18 astetta eykk, joka tuonkin linkkaamasi dokumentin mukaan on oikea USA-mallille saastelaitteista johtuen. Nykäisin kaikki saastepumput ja härpättimet mäkeen usean alipaineletkumetrin kera, ja tein koneesta ns. saksanversion mukaisen näiltä osin. Laitoin sytytyksenkin saksamallin mukaisesti 30 astetta eykk: kulutus tippui näppituntumalta puoleen ja tehoa tuli 50% lisää. Käyntikin parani eikä käy enää niin kuumana. Sinulla taitaakin olla eurooppaversio tuo auto, eli sytytyksen säätö 3000 kierroksella arvoon 30 astetta eykk virranjakajan alipaineletku irroitettuna ja tulpattuna.
Jos virranjakajan irroituksen jälkeen ei autoa saa enää käyntiin, saa sen perusarvoihin katsomalla öljykorkin reiästä että molemmat ykkösen nokat osoittavat ylöspäin. Kampiakselia pyöritetään hieman ja haetaan sen asteosoitin nollakohtaan. Virranjakajan pyörijän tulee silloin osoittaa virranjakajan rungon reunassa näkyvään pieneen viivaan.
Omassa autossa (USA-malli) sytytys oli ostaessa säädetty 18 astetta eykk, joka tuonkin linkkaamasi dokumentin mukaan on oikea USA-mallille saastelaitteista johtuen. Nykäisin kaikki saastepumput ja härpättimet mäkeen usean alipaineletkumetrin kera, ja tein koneesta ns. saksanversion mukaisen näiltä osin. Laitoin sytytyksenkin saksamallin mukaisesti 30 astetta eykk: kulutus tippui näppituntumalta puoleen ja tehoa tuli 50% lisää. Käyntikin parani eikä käy enää niin kuumana. Sinulla taitaakin olla eurooppaversio tuo auto, eli sytytyksen säätö 3000 kierroksella arvoon 30 astetta eykk virranjakajan alipaineletku irroitettuna ja tulpattuna.
Jos virranjakajan irroituksen jälkeen ei autoa saa enää käyntiin, saa sen perusarvoihin katsomalla öljykorkin reiästä että molemmat ykkösen nokat osoittavat ylöspäin. Kampiakselia pyöritetään hieman ja haetaan sen asteosoitin nollakohtaan. Virranjakajan pyörijän tulee silloin osoittaa virranjakajan rungon reunassa näkyvään pieneen viivaan.
® Mesen Porkkana-klubi
Nyt on sytkä taas säädöissä ja pätkiminenkin on (ainakin aamun ajon aikana) poissa. Ilmeiseti jonkinlainen yhteys noista kärkien puhdistamisesta oli tyhjäkäynnille, vaikka se ei mielestäni vieläkään vastaa oletuksia mersun kasikoneesta. Käynti tuntuu hivenen röpöttävän kun tasaantuu. Ja kaasun painallus saa edelleen koneen melkein sammumaan, mutta nyt ei ole sammunut testiajon aikana ollenkaan.
Lähinnä askarruttaa nyt sitten vain, että onko koneessa nyt vielä säätämistä ja ilmavuotovikaa kun ei ole vertailuautoa. Vielä ei ihan uskalla huokailla helpotuksesta, kylmäkäynnistys nyt on vielä kokeilematta.
Kiitoksia kaikille neuvoja antaneille.
Lähinnä askarruttaa nyt sitten vain, että onko koneessa nyt vielä säätämistä ja ilmavuotovikaa kun ei ole vertailuautoa. Vielä ei ihan uskalla huokailla helpotuksesta, kylmäkäynnistys nyt on vielä kokeilematta.
Kiitoksia kaikille neuvoja antaneille.
w126 300SE 1986
Moro.Erew126 kirjoitti:Nyt on sytkä taas säädöissä ja pätkiminenkin on (ainakin aamun ajon aikana) poissa. Ilmeiseti jonkinlainen yhteys noista kärkien puhdistamisesta oli tyhjäkäynnille, vaikka se ei mielestäni vieläkään vastaa oletuksia mersun kasikoneesta. Käynti tuntuu hivenen röpöttävän kun tasaantuu. Ja kaasun painallus saa edelleen koneen melkein sammumaan, mutta nyt ei ole sammunut testiajon aikana ollenkaan.
Lähinnä askarruttaa nyt sitten vain, että onko koneessa nyt vielä säätämistä ja ilmavuotovikaa kun ei ole vertailuautoa. Vielä ei ihan uskalla huokailla helpotuksesta, kylmäkäynnistys nyt on vielä kokeilematta.
Kiitoksia kaikille neuvoja antaneille.
yleisesti ottaen tän ikäset bensa moottorit,kun säädetään strobolla,ni menee poikkeuksetta liian myöhäselle,ihan ku sun taudinkuva antaa olettaa,kaasu pohjaan painettaessa meinaa ensin sammua.
miks et osta uusia kärkiä siihen,ne monestikkaan puhdistamalla parane?son kasikone ja virranjakajan kaulallakin on tarkkaa se kuinka kärjet aukeaa,kauanko on auki jne.onko akseli kuin väljä,pienikin liikavälys aiheuttaa yllättävän suuren ajoituksen muuttumisen?..
kattonu virranjakajan alipainesäätimen kunnon/letkujen kunnon?
toi vähän ihmetyttää,ku pellin lyöt kii,ni olis vaikutusta käyntiin..vastaako se fyysisesti mihinkään,eli eihän saranoiden välis ole mitää??
W163 400CDI