Näin kävi katsastuksessa - leima tuli että heilahti
Näin kävi katsastuksessa - leima tuli että heilahti
Veinpä sitten tuon w124:n kastastukseen. Leima oli umpeutunut lopullisesti jo pari kuukautta sitten ja kardaain keskilaakerin vaihdon jälkeen uskoin mahdollisuuksiini läpäistä katsastus.
Tuomio oli kuitenkin tyly. Vaihtoon menee etuiskarit, jarrulevyt, jarruletku, lisäksi takana oli toiselta puolelta karannut puolet jarrutehosta, siis mitä ilmeisimmin toinen takajarrusylinteri jumissa. Myöskin yksi väjä pusla löytyi taka-akselistosta. Saimpa vielä komean ajokiellossa-tarran sen jälkeen kun jarruletku räjähti jarrutestissä. En kuitenkaan valita. Kyllä auton pitää olla kunnossa ja kunnossa olevalla autolla on mukavampi ajaa.
Nyt onkin sitten kunnon kunnostuksen vuoron. Aloitin kunnostuksen pyytämällä katsastajaa katsomaan toiseen suuntaan ja nykäisin ajokiellossatarran tarran irti. Auton ajettavuus, varsinkin kaupungissa, parantui huomattavasti. Kävin myös hakemassa uudet jarrulevyt, jarruletkun ja puslat toiselle puolelle taakse. Iskarit tulevat vuorostaan keksiviikkona. Tilasin Sachin iskarit - kaipa ne soveltuvat lievästi madallettuun autoon. Kun vielä aamulla tilasin turbodieselin automaattilootan käpylästä ja bosion suutinkärjet, niin olo lompakossa alkaa tuntua ihmeellisen kevyeltä. Suutinkärjet päätin uusia koska tuo vasta rempattu moottori käryää kevyesti sinistä kaiken aikaa. Niin ei mielestäni kuuluisi olla.
Nyt oikeastaan askarruttaakin kolme asiaa. Mikä on paras tapa vaihtaa etuiskarit w124:een? Voiko tuo käryämisen aiheuttaa jokin muu kuin huonot suuttimet? Testasin ne koneen kasausvaiheessa ja silloin ne olivat mieletäni hyvät. Tosin sittemmin on yksi suutin hirttänyt kiinni kahteen kertaan. Miksi ihmeessä toyotan katsastaminen on niin paljon helpompaa?
Tuomio oli kuitenkin tyly. Vaihtoon menee etuiskarit, jarrulevyt, jarruletku, lisäksi takana oli toiselta puolelta karannut puolet jarrutehosta, siis mitä ilmeisimmin toinen takajarrusylinteri jumissa. Myöskin yksi väjä pusla löytyi taka-akselistosta. Saimpa vielä komean ajokiellossa-tarran sen jälkeen kun jarruletku räjähti jarrutestissä. En kuitenkaan valita. Kyllä auton pitää olla kunnossa ja kunnossa olevalla autolla on mukavampi ajaa.
Nyt onkin sitten kunnon kunnostuksen vuoron. Aloitin kunnostuksen pyytämällä katsastajaa katsomaan toiseen suuntaan ja nykäisin ajokiellossatarran tarran irti. Auton ajettavuus, varsinkin kaupungissa, parantui huomattavasti. Kävin myös hakemassa uudet jarrulevyt, jarruletkun ja puslat toiselle puolelle taakse. Iskarit tulevat vuorostaan keksiviikkona. Tilasin Sachin iskarit - kaipa ne soveltuvat lievästi madallettuun autoon. Kun vielä aamulla tilasin turbodieselin automaattilootan käpylästä ja bosion suutinkärjet, niin olo lompakossa alkaa tuntua ihmeellisen kevyeltä. Suutinkärjet päätin uusia koska tuo vasta rempattu moottori käryää kevyesti sinistä kaiken aikaa. Niin ei mielestäni kuuluisi olla.
Nyt oikeastaan askarruttaakin kolme asiaa. Mikä on paras tapa vaihtaa etuiskarit w124:een? Voiko tuo käryämisen aiheuttaa jokin muu kuin huonot suuttimet? Testasin ne koneen kasausvaiheessa ja silloin ne olivat mieletäni hyvät. Tosin sittemmin on yksi suutin hirttänyt kiinni kahteen kertaan. Miksi ihmeessä toyotan katsastaminen on niin paljon helpompaa?
Viimeksi muokannut Perttu K, 30.6.2006 20:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
Re: Näin kävi katsastuksessa
Ruiskutuksen ajoitus, van sen varmaan tiesitkin jo...Perttu K kirjoitti: Voiko tuo käryämisen aiheuttaa jokin muu kuin huonot suuttimet? Testasin ne koneen kasausvaiheessa ja silloin ne olivat mieletäni hyvät. Tosin sittemmin on yksi suutin hirttänyt kiinni kahteen kertaan.
Eero J.
"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."
E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89
"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
"Tämä päivä tulee olemaan loistava - kaikki menee päin helevettiä..."
E 220 DA W210 -96
300D W123 -79
Corolla 1.3 -89
"Auto ei vedä takaa, se työntää..."
-Reikä-Klubi®-
Re: Näin kävi katsastuksessa
Lyö sitä suutinta vasaralla. Kolme syytä:Perttu K kirjoitti:Tosin sittemmin on yksi suutin hirttänyt kiinni kahteen kertaan.
-Se on kivaa
-Toimii se sarjakuvissakin
-Saattaa toimia oikeastikin
Jos suutin on jäänyt kiristäessä vähän toispuoleisesti jännitykseen, niin paukuttamalla saattaa jännitykset laueta.
® Mesen linttaklubi
-Jokaisella kukalla on juuret
-Jokaisella kukalla on juuret
- Malm
- W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
- Viestit: 1657
- Liittynyt: 23.10.2005 18:00
- Paikkakunta: Limika/Oulu
Iskarit vaihtuu mukavasti kahdella tunkilla, toisella auto ylös ja toinen tukivarren alle, siitä sitten iskaria irti ja uutta tilalle. Iskarin "haitari" suojamuovi jos on rikkoontunut niin on ikävä vaihtaa, mutta näppärillä sormilla ja kovalla äheltämisellä kyllä onnistuu.
Jotku suosittelevat että jousta varmistettaisi puristimilla vaihdon yhteydessä, pärjää kyllä ilmankin puristimia mutta ka semmoset sinne voi laittaa turvallisuuden nimissä. Pittää myös varkoa ettei koko jarruasetelma tipaha lattialle kun iskari on irti, vaikka menihän sulla letkutkin kyllä vaihtoon joten eikai se tipahtaminen niin haittaa
-risto
Jotku suosittelevat että jousta varmistettaisi puristimilla vaihdon yhteydessä, pärjää kyllä ilmankin puristimia mutta ka semmoset sinne voi laittaa turvallisuuden nimissä. Pittää myös varkoa ettei koko jarruasetelma tipaha lattialle kun iskari on irti, vaikka menihän sulla letkutkin kyllä vaihtoon joten eikai se tipahtaminen niin haittaa
-risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
Näin minä sitä hieman ajattelin. Hyvä, että tuli vähän vahvistusta. Vaikuttaa itseasiassa varsin helpolle hommalle.Malm kirjoitti:Iskarit vaihtuu mukavasti kahdella tunkilla, toisella auto ylös ja toinen tukivarren alle, siitä sitten iskaria irti ja uutta tilalle. Iskarin "haitari" suojamuovi jos on rikkoontunut niin on ikävä vaihtaa, mutta näppärillä sormilla ja kovalla äheltämisellä kyllä onnistuu.
Jotku suosittelevat että jousta varmistettaisi puristimilla vaihdon yhteydessä, pärjää kyllä ilmankin puristimia mutta ka semmoset sinne voi laittaa turvallisuuden nimissä. Pittää myös varkoa ettei koko jarruasetelma tipaha lattialle kun iskari on irti, vaikka menihän sulla letkutkin kyllä vaihtoon joten eikai se tipahtaminen niin haittaa
-risto
Suutin hirtti niin perusteellisesti kiinni, että se piti avata. Kärki oli tarttunut todella tiukkaan, piti pihdeillä kiskoa irti. No nyt tulee uudet kärjet suuttimiin. Ihme kyllä käynti on kyllä muuten ihan hyvä ja tasainen, mitä nyt hieman kalisee kuten keskiverto vanhan mersun turbodieseli. Pistän tämän nyt suuttimien piikkiin, jos ei sillä korjaannu, niin sitten olen kyllä ihmeissäni.
Jarruletkun vaihtoharjoitusket menivät totustusti. Onnistuin letkun irroittamaan umpimädästä putkesta. Ihme. Pistin uuden letkun ja ilmatessa huomasin putkeen tuleen hiuksen hienon reiän, josta neste suihkusi. Putki oli lähes puhkiruostunut. Huomenna sitten uuden putken kanssa hommiin. Samalla voisi nakata iskarit ja levyt eteen.
Perjantaina lähtee vaihteisto pois ja maanantaina M5:en kytkin uudelle omistajalle.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
Kovastippa vielä jaksat autoa elvyttää, no mikäs siinä ainahan sitä ehjällä Mesrsulla mielikseen ajelee. Laita joskus tänne (jos viitit) kokonaissumma paljonko sait "katsastusremonttin osiin " menemään euroja. Taitaa kaverin kärryyn olla aika samanlainen projekti edessä - tosin 123 malliin, lukuunottamatta lootaa. Jos auton hinta ylittyy jo pelkästään alustan ja jarrujen osilla niin pitänee miettiä uusiksi. Työthän menee harrastuksen piikkiin ja niillehän ei hintaa lasketa.
Kyllähän se niin on että varsinkin vanhan käyttöauton katsastaminen tai pikemminkin sen katsastuskuntoon saattaminen voi olla melko kallista. Itellekkin tuli pystärille tänään hylky kun seisontajarru ei oikealla ottanut tarpeeksi. Ennen katsastusta olin ostanut hitsausvehkeet, peltiä, maalia jne jne. Leimalle tulee reilusti toista tuhatta euroa hintaa. Tosin esim hitsihän on jatkossakin käytössä ja siitä on muuhunkin hyötyä kuin tuohon autoon. Automaalit olivat yllättävän kalliita! Ostin Spies Heckerin tuotteita joten nuo voittaa paukkupullomaalin 10-0. Töitä tuli tehtyä koko juhannus eli 3 päivää 15tuntia ja kolme iltaa lisäksi. Nuo korihommat kun ei oo hätäsen miehen hommia
Kerro sitten miten suuttimien kanssa kävi! Itelläki tuo OM616 savuttaa varsinkin kylmänä ja äänestä jo kuulee kun suuttimet kusee. Vetoa on hyvin ja muutenkin kone käy suht mukavasti lämpimänä.
Kerro sitten miten suuttimien kanssa kävi! Itelläki tuo OM616 savuttaa varsinkin kylmänä ja äänestä jo kuulee kun suuttimet kusee. Vetoa on hyvin ja muutenkin kone käy suht mukavasti lämpimänä.
Turha hoppuilu ei ole muuta kuin köyhtymisen oire.
Reikä is my middle name
Reikä is my middle name
Re: Näin kävi katsastuksessa
En tiedä parhaasta tavasta mutta itse tein näin.Perttu K kirjoitti:Mikä on paras tapa vaihtaa etuiskarit w124:een?
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Noniin. Tänään kävin katsastuksessa ja läpi meni suorastaan kiitoksella.
Autoon tuli siis uutta:
Jarrulevyt eteen ja taakse
etuiskunvaimentimet, sach
etujarruletku ja putki
takajarrulevyt
käsijarrun kengät
narinanivel
takatukivarsi
Hintaa hommelille tuli 426€+yksi takajarrulevy ja käsijarrun kengät (ne ostin aikaisemmin, enkä muista hintaa)
Nyt kaikki toimi ja auto kelpasi ihan virallisestikin liikenteeseen.
Seuraavaksi niksinurkassa tehdään mersun automatisointi, suutinremppa, sekä asennetaan iso turbo, välijäähdytin ja tehdään pakoputkisto.
Autoon tuli siis uutta:
Jarrulevyt eteen ja taakse
etuiskunvaimentimet, sach
etujarruletku ja putki
takajarrulevyt
käsijarrun kengät
narinanivel
takatukivarsi
Hintaa hommelille tuli 426€+yksi takajarrulevy ja käsijarrun kengät (ne ostin aikaisemmin, enkä muista hintaa)
Nyt kaikki toimi ja auto kelpasi ihan virallisestikin liikenteeseen.
Seuraavaksi niksinurkassa tehdään mersun automatisointi, suutinremppa, sekä asennetaan iso turbo, välijäähdytin ja tehdään pakoputkisto.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
-
- Jenkki-mies
- Viestit: 394
- Liittynyt: 28.3.2006 11:34
- Paikkakunta: Vapaala city
samaa kokoluokkaa.kilander kirjoitti:Onkos se paljon suurempi kuin hx 40,miulle tulee semmonen holsetti 2,5 dieseliin .Perttu K kirjoitti:Turboksi tulee ilmeisesti garret gt40.
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Ainakin minua sitten kiinnostaa se, mitä kaikkea koneelle muuta tehdään, kun se turbotetaan. Eli millä se saadaan kestämään ne turbon tuomat lisälisätehot Ja automatisointi Itsellä menis manuaali muuten, mutta vaunua on ikävä vetää.. Ja täällä Kainuun-Karjalan vaaramaisemissa ajellessa 1200 kg:n vaunu perässä alkaa turboa kaipaamaanPerttu K kirjoitti:Turboksi tulee ilmeisesti garret gt40.
Ilo leimasta on suuri - edellinen ehti kuivua jo maaliskuussa.
Eli jos vain millään viitsit kirjoitella, mitä kaikkea tuossa sinun projektissa tehdään ja kustannukset karkealla tasolla
Unohdetaan ne kustannukset heti. Ne tulevat olemaan suuret. Välttelen itsekin kustannuksien ajattelua.
Juttua voin kirjoitella ja mitä en syystä tai toisesta kirjoita, niin aina saa kysyä. Tavoitteena on tehdä sellainen superturbo, ettei konepeltiä tarvitsisi kovin usein availla, vaan pääpaino on huolettomassa ajamisessa. Joskus on tullut tehtyä homma vähän helpompaakin tietä, mutta pikkuvikoja vilisevällä, epäluotettavalla, kestoelämäntapavankilaprojektilla ei ole mikään nautinto ajella. Homma on siis tarkoitus tehdä osapuolleen kunnolla, siinä toivossa että tämä kestää.
Tässä tapauksessa kestävyyden takaa se, että vaihdoin autoon keväällä 91-mallisen turbokoneen jonka olin vuotta aikaisemmin rempannut huolella. Kone on nyt ollut sisäänajossa muutaman kuukauden.
Nyt siis homma jatkuu turbolinjalla. Moottorin jatkoksi tulee turbodieselin automaatti. Koneen kupeeseen tulee, tänään varmistuneen tiedon mukaan, tuo kyseinen garretti. Tänään koneeseen tehtiin, automaattilaatikkoa odotellessa, suutinremppa Bosion kärjillä. Pitäisi olla laatutavaraa. Avautumispaineet säädettiin 145 bariin.
Automaattilaatikko on parhaillaan tulossa transpointilla. Perjantaina alkaa asennustalkoot. Tavoitteena on liikkuva mersu viikonloppumiseen mennessä.
Seuraavat vaiheet ovatkin: Pultata garretti kiinni, rakennella coolerin putkistot ja pakoputkisto, vaihtaa nopeampi (=automaatin) perä nykyisen 3.46 perän tilalle, sekä lopuksi vaihtaa isotappinen päivitetty pumppu takaisin koneen kylkeen.
Mitä tuohon sinun projektiin tulee, niin katsoppa ensin ettei rekisteriotteessa lue missään"vähäpäästöinen". Jos sitä tekstiä ei ole niin homma voi alkaa. Riittävän iso turbo, ei vakio, ja välijäähdytin, antavat kohtuulliset edellytykset moottorille kestää. Vaunun vedossa se ei jälkiturbotetulle moottorille siltikään välttämättä riitä.
Juttua voin kirjoitella ja mitä en syystä tai toisesta kirjoita, niin aina saa kysyä. Tavoitteena on tehdä sellainen superturbo, ettei konepeltiä tarvitsisi kovin usein availla, vaan pääpaino on huolettomassa ajamisessa. Joskus on tullut tehtyä homma vähän helpompaakin tietä, mutta pikkuvikoja vilisevällä, epäluotettavalla, kestoelämäntapavankilaprojektilla ei ole mikään nautinto ajella. Homma on siis tarkoitus tehdä osapuolleen kunnolla, siinä toivossa että tämä kestää.
Tässä tapauksessa kestävyyden takaa se, että vaihdoin autoon keväällä 91-mallisen turbokoneen jonka olin vuotta aikaisemmin rempannut huolella. Kone on nyt ollut sisäänajossa muutaman kuukauden.
Nyt siis homma jatkuu turbolinjalla. Moottorin jatkoksi tulee turbodieselin automaatti. Koneen kupeeseen tulee, tänään varmistuneen tiedon mukaan, tuo kyseinen garretti. Tänään koneeseen tehtiin, automaattilaatikkoa odotellessa, suutinremppa Bosion kärjillä. Pitäisi olla laatutavaraa. Avautumispaineet säädettiin 145 bariin.
Automaattilaatikko on parhaillaan tulossa transpointilla. Perjantaina alkaa asennustalkoot. Tavoitteena on liikkuva mersu viikonloppumiseen mennessä.
Seuraavat vaiheet ovatkin: Pultata garretti kiinni, rakennella coolerin putkistot ja pakoputkisto, vaihtaa nopeampi (=automaatin) perä nykyisen 3.46 perän tilalle, sekä lopuksi vaihtaa isotappinen päivitetty pumppu takaisin koneen kylkeen.
Mitä tuohon sinun projektiin tulee, niin katsoppa ensin ettei rekisteriotteessa lue missään"vähäpäästöinen". Jos sitä tekstiä ei ole niin homma voi alkaa. Riittävän iso turbo, ei vakio, ja välijäähdytin, antavat kohtuulliset edellytykset moottorille kestää. Vaunun vedossa se ei jälkiturbotetulle moottorille siltikään välttämättä riitä.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
Lootaa ei ole vahvistettu. Siekkisen kanssa sovitiin lootalle treffit ensi kesäksi. Ammattimiehen ennusteen mukaan 10-20tkm saattaa kestää nänkin, kunhan paineet on riittävät.
Nyt tulee dieselin vetolevyllä. Tilasin kaikki osat yhdessä paketissa. Trukkilavallinen mersuroinaa pitäisi olla huomenna Kajaanin transpointilla.
Nyt tulee dieselin vetolevyllä. Tilasin kaikki osat yhdessä paketissa. Trukkilavallinen mersuroinaa pitäisi olla huomenna Kajaanin transpointilla.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
Toinen hyvä vaihtoehto on väykyn vetolevy - se on kestävä mutta kevytrakenteinen.petska kirjoitti:Onkos se loota jo vahvistettu mikä tulee paikalle???? ja asenna se pensiini vetolevyllä niin saat kierrosherkkyyttä....
Kestää minkä kestää kun pitää maltin mukana ja varastossa riittävästi öljyä että voi vaihtaa tarpeen vaatiessa. Paineet kannattaa vääntää ihan tappiin heti ja ottaa alipaineohjaus suosiolla pois. Soppa likaantuu herkästi jos levyt pääsee luistaan ja kun ne pääsee luistaan, kannattaa soppa vaihtaa heti. Pieni kaasun löysäys vaihtohetkellä 3 ja 4 vaihteiden kohdalla auttaa kummasti. Menee varmaan talven yli ihan kivutta kun saat vaan tämän kesän yli menemään.Perttu K kirjoitti:Lootaa ei ole vahvistettu. Siekkisen kanssa sovitiin lootalle treffit ensi kesäksi. Ammattimiehen ennusteen mukaan 10-20tkm saattaa kestää nänkin, kunhan paineet on riittävät.
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Automaattilootahan tuli ja asennettiin. Perävälitys on hieman hidas, satasessa melkein 3500 kierrosta. No pihalla on odottanut jo kuukauden turbodieselin perä.
Garret gt-40 on myös saapunut ja se on asennettuna mersun peräkonttiin, heti coolerin viereen.
Viikonlopun saldona asensin isotappisen anapumpun jälleen paikalleen. Nyt hieman päivitettynä ja automaattilootan kanssa. Nyt voi sanoa että homma toimii täydellisesti. Kerrankin on mersun joka käy juuri niin kuin pitääkin, täysin tasaisesti, eikä kalise. Kunnollisilla suutinkärjillä on muuten vaikutusta, varsinkin isotappisen pumpun kanssa. Automaattilootan kanssa myös kaikenlaiset nykimiset hävisivät.
Garret gt-40 on myös saapunut ja se on asennettuna mersun peräkonttiin, heti coolerin viereen.
Viikonlopun saldona asensin isotappisen anapumpun jälleen paikalleen. Nyt hieman päivitettynä ja automaattilootan kanssa. Nyt voi sanoa että homma toimii täydellisesti. Kerrankin on mersun joka käy juuri niin kuin pitääkin, täysin tasaisesti, eikä kalise. Kunnollisilla suutinkärjillä on muuten vaikutusta, varsinkin isotappisen pumpun kanssa. Automaattilootan kanssa myös kaikenlaiset nykimiset hävisivät.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99