Keskuslukitus temppuilee kuskin ovessa
Keskuslukitus temppuilee kuskin ovessa
Tapaus: W203 vm. 2002 ajettu alle 80 tkm. Kuskin oven lukitusnuppi ja keskuslukituksen sähkömoottori/solenoidi ? oven sisällä alkoivat pelleilemään yhtäkkiä. Avaimesta kaikki ovet aukeavat ja lukitusnupit ponnahtavat ylös siististi ja yhtäaikaa. Mutta kun laittaa lukkoon niin kuskin oven lukon nuppi ei menekään kerralla alas vaan hyppii ylös-alas muutaman kerran ja jää sitten vaihtelevasti jonkin verran oven yläpinnan yläpuolelle, ts. lukitusnuppi ei mene kokonaan alas. Samalla kuuluu kun sähkömoottori tai -solenoidi raksuttaa muutaman kerran ja yrittää saada lukkonuppia alas. Muut ovet toimivat normaalisti. Sama ilmiö avaimella tai kojelaudan lukitusnapilla.
Pitääkö ottaa ovipahvi pois putsata ja voidella lukituksen tankoja tjsp. ?
Onko ovipahvi vaikea ottaa pois ? Airbagit...?
Kiitokset hyvistä neuvoista etukäteen !
-Tapio-
Pitääkö ottaa ovipahvi pois putsata ja voidella lukituksen tankoja tjsp. ?
Onko ovipahvi vaikea ottaa pois ? Airbagit...?
Kiitokset hyvistä neuvoista etukäteen !
-Tapio-
Itse vikaan en osaa ottaa kantaa, mutta ovipahvi pitäisi irrota näin:
-avaa ikkuna ja sitten ovi
-irroita akun kaapeli
-irroita kolmion muotoinen kaiuttimen suoja työntämällä kiila ikkunan
puoleisen reunan alle
-irroita kaiuttimen piuha
-irroita ovenkahvan muoviverhoilu kiilalla verhoilun ylä- ja alapäästä
-avaa kahvassa olevat ruuvit
-irroita kiilalla SRS-peitelevy
-avaa näkyviin tuleva ruuvi
-avaa oven lukon muoviverhous
-irroita kiilalla astinvalo (jos on)
-tämän jälkeen pahvin pitäisi irrota kiilalla (7 muovikiinnikettä)
-vedä ikkunan alareunan kohdalta pahvia ylöspäin
-pitele pahvia ja irroita katkaisijahässäkkä (4 muovipidikettä)
-avaa ikkuna ja sitten ovi
-irroita akun kaapeli
-irroita kolmion muotoinen kaiuttimen suoja työntämällä kiila ikkunan
puoleisen reunan alle
-irroita kaiuttimen piuha
-irroita ovenkahvan muoviverhoilu kiilalla verhoilun ylä- ja alapäästä
-avaa kahvassa olevat ruuvit
-irroita kiilalla SRS-peitelevy
-avaa näkyviin tuleva ruuvi
-avaa oven lukon muoviverhous
-irroita kiilalla astinvalo (jos on)
-tämän jälkeen pahvin pitäisi irrota kiilalla (7 muovikiinnikettä)
-vedä ikkunan alareunan kohdalta pahvia ylöspäin
-pitele pahvia ja irroita katkaisijahässäkkä (4 muovipidikettä)
Kiitos hyvästä verhoilun irrotusohjeesta. Jonkin verran myös englanninkielisiä juttuja aiheesta surffailtuani tulin kuitenkin siihen tulokseen, että käytin kulkinetta Veholla.
Palvelutiskillä veikkaus viasta ja korjauksesta oli samaa sarjaa kuin itselläkin: keskuslukituksen "moottori" kuskin oveen pitänee vaihtaa. W203:een koko oven lukko ja keskuslukon sähkömoottori tai -solenoidi on yksi ja sama yksikkä. Osa löytyi suoraan hyllystä eikä hintakaan aivan käsittämättömän järjetön (varsinkin osan nähtyäni) ollut, 111 €. Osan vaihtokin onnistui saman tien. Hommaan meni reilu tunti ja rehellisesti sanottuna, olisi itsellä jäänyt vaihtamatta. Aika paljon piti osia irrotella ensin poraamalla niitit pois ja sitten kääntelemällä niitä pois edestä. Vaikein paikka on pujotella lukkoyksikkö pois paikaltaan ja uusi tilalle. Onneksi asentaja, vaikka nuori olikin, oli tehnyt homman ennenkin. Ekakertalaisella menee varmasti aikaa moninkertaisesti.
Niin ja vikakin korjaantui.
t.Tapio
Palvelutiskillä veikkaus viasta ja korjauksesta oli samaa sarjaa kuin itselläkin: keskuslukituksen "moottori" kuskin oveen pitänee vaihtaa. W203:een koko oven lukko ja keskuslukon sähkömoottori tai -solenoidi on yksi ja sama yksikkä. Osa löytyi suoraan hyllystä eikä hintakaan aivan käsittämättömän järjetön (varsinkin osan nähtyäni) ollut, 111 €. Osan vaihtokin onnistui saman tien. Hommaan meni reilu tunti ja rehellisesti sanottuna, olisi itsellä jäänyt vaihtamatta. Aika paljon piti osia irrotella ensin poraamalla niitit pois ja sitten kääntelemällä niitä pois edestä. Vaikein paikka on pujotella lukkoyksikkö pois paikaltaan ja uusi tilalle. Onneksi asentaja, vaikka nuori olikin, oli tehnyt homman ennenkin. Ekakertalaisella menee varmasti aikaa moninkertaisesti.
Niin ja vikakin korjaantui.
t.Tapio
Tein eilen ja tänään korjauksen vm. 2003 sedanin kaikkiin oviin. Hommasin eBaysta korjaussarjat jotka sisältävät itse asiassa vain yhden pienen hakaneulatyyppisen jousen per ovi. Jousen tehtävä on pysäyttää lukitusnupilla ohjattava vipu kumpaankin ääriasentoonsa. Kun se on poikki, pomppaa vipu topparista aina takaisin ja "rynkytys" alkaa.
Olen jonkin verran puuhastellut autojen parissa, mutta tämä korjaus oli ensimmäinen laatuaan minulle. Aikaa meni viitisen tuntia kaikkien neljän oven kanssa. Jos nyt heti tekisin toisen, saisin tuosta luultavasti reilun tunnin niistettyä pois.
Tässä muutama merkille pantava seikka:
Takaoven kahvan irrottamisessa tarvitaan normaalia pitkävartisempi T20 avain. Irtopala + jatkovarsi ei käy koska avaimen pitää mahtua noin 5-6mm leveästä kolosta läpi. Muuten takaoven osalta remppa on kohtalaisen suoraviivainen.
Etuovi on haastavampi. Ovipahvin ikkunaa vasten oleva yläreuna ei millään meinannut nousta ylös, joten avasin ikkunan ja väänsin ensin ulkopuolisen tippalistan pois. Tämän poistamalla tuli sen verran tilaa että ovipahvia mahtui kampeamaan ylöspäin auton ulkopuolelta käsin.
Ovenkahvan takapala irtoaa kun nyhtää oven tiivistettä irti palan matkaa ja avaa tiivisteen kiinnitysklipsin reiän läpi T20 ruuvin ovessa.
Lukkoyksikön piuhat on vedetty ovipellin ja kosteussulun välissä joten niiden ronkkiminen irtaalleen sivuairbagin vierestä paikkoja rikkomatta on vähän sellaista gynekologin hommaa.
Ikkunan takareunan ohjurin alapään niitit pitää porata irti. Sittenkin lukkoyksikön pujottaminen pois paikoiltaan on millipeliä. Se pitää kääntää siten että lukkonuppi osoittaa ovessa taaksepäin ja liu'uttaa oveen sisäänpäin painetun ikkunakiskon ylitse aina ikkunan avausvaijeriin asti jolloin se mahtuu tulemaan ulos.
Olen jonkin verran puuhastellut autojen parissa, mutta tämä korjaus oli ensimmäinen laatuaan minulle. Aikaa meni viitisen tuntia kaikkien neljän oven kanssa. Jos nyt heti tekisin toisen, saisin tuosta luultavasti reilun tunnin niistettyä pois.
Tässä muutama merkille pantava seikka:
Takaoven kahvan irrottamisessa tarvitaan normaalia pitkävartisempi T20 avain. Irtopala + jatkovarsi ei käy koska avaimen pitää mahtua noin 5-6mm leveästä kolosta läpi. Muuten takaoven osalta remppa on kohtalaisen suoraviivainen.
Etuovi on haastavampi. Ovipahvin ikkunaa vasten oleva yläreuna ei millään meinannut nousta ylös, joten avasin ikkunan ja väänsin ensin ulkopuolisen tippalistan pois. Tämän poistamalla tuli sen verran tilaa että ovipahvia mahtui kampeamaan ylöspäin auton ulkopuolelta käsin.
Ovenkahvan takapala irtoaa kun nyhtää oven tiivistettä irti palan matkaa ja avaa tiivisteen kiinnitysklipsin reiän läpi T20 ruuvin ovessa.
Lukkoyksikön piuhat on vedetty ovipellin ja kosteussulun välissä joten niiden ronkkiminen irtaalleen sivuairbagin vierestä paikkoja rikkomatta on vähän sellaista gynekologin hommaa.
Ikkunan takareunan ohjurin alapään niitit pitää porata irti. Sittenkin lukkoyksikön pujottaminen pois paikoiltaan on millipeliä. Se pitää kääntää siten että lukkonuppi osoittaa ovessa taaksepäin ja liu'uttaa oveen sisäänpäin painetun ikkunakiskon ylitse aina ikkunan avausvaijeriin asti jolloin se mahtuu tulemaan ulos.
No tämähän oli mielenkiintoinen juttu - varsinkin jos vika sattuu omalle kohdalle.
Ilmeisesti siis toi Tapiocan autokin ois tullut kuntoon pelkän jousen vaihdolla, ja Veho tyylilleen uskollisena vaihtoi koko lukitussysteemin.
Milläköhän nimikkeellä noi osat löytyi ebay:stä ?
P.S. ja kiitokset korjausohjeista !
Ilmeisesti siis toi Tapiocan autokin ois tullut kuntoon pelkän jousen vaihdolla, ja Veho tyylilleen uskollisena vaihtoi koko lukitussysteemin.
Milläköhän nimikkeellä noi osat löytyi ebay:stä ?
P.S. ja kiitokset korjausohjeista !
Moro,
Minulla alkoi myöskin kuskin ovi temppuileen edellä mainitulla tavalla. Mistähän keskuslukkoon löytyisi ne varaosat, olisi mukava kokoeilla jos onnistuisi siinä remontissa
Vika kuvaus youtubesta:
http://www.youtube.com/watch?v=Zu3npkMkK5c
Ilmeisesti kyseessä on alla olevan linkin korjaus sarja?
http://www.ebay.co.uk/itm/Mercedes-C-E- ... 2a214ad649
Minulla alkoi myöskin kuskin ovi temppuileen edellä mainitulla tavalla. Mistähän keskuslukkoon löytyisi ne varaosat, olisi mukava kokoeilla jos onnistuisi siinä remontissa
Vika kuvaus youtubesta:
http://www.youtube.com/watch?v=Zu3npkMkK5c
Ilmeisesti kyseessä on alla olevan linkin korjaus sarja?
http://www.ebay.co.uk/itm/Mercedes-C-E- ... 2a214ad649
S211 280CDI 4MATIC 2007
Alla olevassa videossa näkyy rikkoutunut jousi, ei ihan mahdottoman tuntuinen homma olisi. Vieläkun Hezekiel vahvistaisi onko kyseessä sama homma jolla tuli kuntoon, voisin kokeilla itsekkin korjata keskuslukon.
http://www.youtube.com/watch?v=H0WG8AopV0o
http://www.youtube.com/watch?v=H0WG8AopV0o
S211 280CDI 4MATIC 2007
Itse itselleni vastaten kyseessä siis oli oikea ebay paketti. Hommana ei mikään paha, lukuunottamatta keskuslukkoyksikön irroitusta/takaisin asennusta oveen.
Paketissa ebaystä tuli jousi, jousen asennus pihdit sekä asennus CD ohjeineen.
Lukko toimii jälleen pienen jousen ansiosta ja taas säästyi rahaa =)
Paketissa ebaystä tuli jousi, jousen asennus pihdit sekä asennus CD ohjeineen.
Lukko toimii jälleen pienen jousen ansiosta ja taas säästyi rahaa =)
S211 280CDI 4MATIC 2007
-
- Viestit: 36
- Liittynyt: 20.10.2010 17:47
- Paikkakunta: Leppävirta
No niin mullahan tuli sama vika omaankin. Mutta vain apukuskin etu ovessa.
Onko kellään tietoo millä varaosa numerolla saa Suomesta ton jousen tahi minkä niminen on kyseinen jousi.
Kovin näytti olevan paljon irtoovia osia ainakin tuossa videossa. Pakkohan tää on kuntoon saada.
Oishan mulla toinen vaihto ehto et kävisin paikalliselta purkaamolta koko boxi/laatikko ja vaihtaa se.
Ilmotelkaa jos tietoo löytyy.
Onko kellään tietoo millä varaosa numerolla saa Suomesta ton jousen tahi minkä niminen on kyseinen jousi.
Kovin näytti olevan paljon irtoovia osia ainakin tuossa videossa. Pakkohan tää on kuntoon saada.
Oishan mulla toinen vaihto ehto et kävisin paikalliselta purkaamolta koko boxi/laatikko ja vaihtaa se.
Ilmotelkaa jos tietoo löytyy.
Ei sitä saa varaosana, virallisesti koko lukko vaihdetaan jos jousi katkeaa.
Mutta kuten edellä, ebaysta tilaamaan. Ei se jousen vaihto itsessään paha ole, varsinkaan kun ostaa sellasen paketin missä vielä ohjeet mukana (tuo video on vähän suttunen mutta samoin se menee, eikä sieltä paljoo osia irroitella, liikkuvia osia siellä kyllä on paljon ).
Ovipahvin irroitukseen löytyy hyvin videoita, se lukkomötikän pujottelu ovesta pois ja ennen kaikkee takas oli itsellekin se hankalin.
Mutta kuten edellä, ebaysta tilaamaan. Ei se jousen vaihto itsessään paha ole, varsinkaan kun ostaa sellasen paketin missä vielä ohjeet mukana (tuo video on vähän suttunen mutta samoin se menee, eikä sieltä paljoo osia irroitella, liikkuvia osia siellä kyllä on paljon ).
Ovipahvin irroitukseen löytyy hyvin videoita, se lukkomötikän pujottelu ovesta pois ja ennen kaikkee takas oli itsellekin se hankalin.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
-
- Viestit: 36
- Liittynyt: 20.10.2010 17:47
- Paikkakunta: Leppävirta
-
- Viestit: 36
- Liittynyt: 20.10.2010 17:47
- Paikkakunta: Leppävirta
-
- Viestit: 2
- Liittynyt: 12.3.2014 12:06
- Paikkakunta: Vaasa
Löytyivätkö ne molemmat vanhan jousen palaset, ettei ole missään välissä jotain? Jousi varmasti istuu hyvin ja on oikein (joku netissä ollut kuvatus tai ohje oli meinaan väärin)? Kokeilitko lukko ennen oveen asennusta tuikkaamalla piuhoihin 12V (joskus ovipahvin eristemuovi jos laahaa tikkuun niin voi alkaa räpättämään)?haukikalle kirjoitti:Vastaava tapaus, jousi vaihdettu, mutta ei auttanut prkl....
Mitäs ny?
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01