w211 moottoriäänet
Vaimennus on nyt aloitettu tuhlaamalla 1,5m^2 STP Black Goldia takakylkiin (2 kerrosta). Seuraavaksi vuorossa pyöräkotelot ja kontinpohja. Siitä sitten edetään takapenkin alle, jalkatiloihin, kardaanitunneliin, tulipeltiin ja mahdollisesti vielä oviin. Lisäksi hyllyssä odottaa uudet moottorin ja vaihteiston tukikumet, sekä uudet takakelkan puslat.
Paljon on eristyksessä puutteita, 80-lukulaiset Mersut on vähintään yhtä hyvin eristetty, ja niissä sentään on todella paljon löysempi alusta ja pienemmät vanteet.
Kattoverhoilun kanssa on vähän niin ja näin, kattoa vaimentamalla saa helposti laajaa peltiä vaimennettua, mutta kattoverhoilun irroitus on oma jumppansa.
Aivan loistavaa tavaraa nuo nykyaikaiset butyylimatot, ei enää ikinä tartte ostaa bitumia!
Toivottavasti tämä jotain auttaa. Ja jos ei auta, niin jos nyt edes musiikki kuuluis vähemmän ulos.
Edit: Jossain vaiheessa on vielä tarkoitus käsitellä pyöräkotelot ja osa pohjasta alustamassalla. Myös sisälokareihin ajattelin liimailla palaset vaimennusmattoa. Onpahan ainakin yritetty. Ja kuulunee perän vollotuskin paremmin, kun muut äänet kaikkoaa
Paljon on eristyksessä puutteita, 80-lukulaiset Mersut on vähintään yhtä hyvin eristetty, ja niissä sentään on todella paljon löysempi alusta ja pienemmät vanteet.
Kattoverhoilun kanssa on vähän niin ja näin, kattoa vaimentamalla saa helposti laajaa peltiä vaimennettua, mutta kattoverhoilun irroitus on oma jumppansa.
Aivan loistavaa tavaraa nuo nykyaikaiset butyylimatot, ei enää ikinä tartte ostaa bitumia!

Toivottavasti tämä jotain auttaa. Ja jos ei auta, niin jos nyt edes musiikki kuuluis vähemmän ulos.

Edit: Jossain vaiheessa on vielä tarkoitus käsitellä pyöräkotelot ja osa pohjasta alustamassalla. Myös sisälokareihin ajattelin liimailla palaset vaimennusmattoa. Onpahan ainakin yritetty. Ja kuulunee perän vollotuskin paremmin, kun muut äänet kaikkoaa

Mistäpäin noita mattoja kannattaa hommailla? Itellä varmaan tuo kääntyvä takapenkki edesauttaa metelin kantautumista peräkontista matkustamoon.
Oon miettinyt saisiko siihen selkänojan taakse jotain superlonihässäkkää tms. asennettua kahdesta palasta, että ne oisivat periaatteessa symmetriset penkkeihin nähden. Kun selkänojat oisi pystyssä, kääntäisi ne niin päin, että selkänojan ja em. hässäkän sauma ei oisi kohdakkain mutta jos vain toisen puolen avaa, saisi ne käännettyä niin päin, että saumat olisivat kohdallaan. Olipas taas tajunnanvirtaa.
t.
Risto
Oon miettinyt saisiko siihen selkänojan taakse jotain superlonihässäkkää tms. asennettua kahdesta palasta, että ne oisivat periaatteessa symmetriset penkkeihin nähden. Kun selkänojat oisi pystyssä, kääntäisi ne niin päin, että selkänojan ja em. hässäkän sauma ei oisi kohdakkain mutta jos vain toisen puolen avaa, saisi ne käännettyä niin päin, että saumat olisivat kohdallaan. Olipas taas tajunnanvirtaa.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Hinta/laatu/määrä -suhteeltaan ehdottomasti parasta on juuri tuo STP Black Gold. 4,5m^2 laatikko 2,2mm levyä maksaa Mätänetissä 99€. Siitä riittää kyllä puuhasteltavaa pitkäksikin aikaa. Tuo on todella helppoa ainetta käsitellä, sinolilla vaan pinnat puhtaaksi ja saksilla sopivaksi leikattu pala paikalleen. Kapealla maalitelalla voi rullailla maton tasaisesti paikoilleen.
Jos haluaa pehmeämpää tavaraa, eli vaikka juuri penkkien välin tiivistykseen tai korleampien taajuuksien vaimennukseen, niin sopivaa tavaraa löytyy vaikkapa etralta: Putkien eristämiseen tarkuitettu solukumi on hyvää tavaraa, mutta kallista. Saa myös joistain rautakaupoista. Jos saa ostettua pienemmän erän kuin monen metrin rullan, niin varmasti hinta laskee.
Nyt tilanne on se, että kerkesin tuossa äitienpäivän kunniaksi vaihtamaan moottorin ja vaihteiston tukikumit, asentamaan pohjapanssarin, liimailemaan vielä puolet takapyöräkoteloista, ja kasaamaan verhoilut takaisin. Nyt ei ole kummempaa mittaria käytössä, mutta ostan sellaisen ensi viikolla. Nyt kännykällä mitattuna melun keskiarvo laski noin pari desibeliä muutaman mittauksen otoksella. Korvalla ei juuri eroa kuule, mutta moottorista ei enää kantaudu matalaa jurinaa, vaan pelkkä dieselin rallatus. Lisäksi takaa ei kuulu enää niin teräviä ääniä tien poikkisaumoissa, ja erityisesti parkkipaikkapyörittelyssä montuista kantautuvat äänet loistaa nyt poissaolollaan. Etiäpäin on siis menty! Myöhemmin lisää aiheesta.
Nyt muuten kuuluu paljon selkeämmin joku laakerivika takaa. Joko perästä tai pyöränlaakerista. Mitään välystä tai rohinaa ei tunnu, mutta jo pari vuotta on kuulunut vaimeaa jurinaa, joka vahvistuu hiukan oikealle käännyttäessä.
Jos haluaa pehmeämpää tavaraa, eli vaikka juuri penkkien välin tiivistykseen tai korleampien taajuuksien vaimennukseen, niin sopivaa tavaraa löytyy vaikkapa etralta: Putkien eristämiseen tarkuitettu solukumi on hyvää tavaraa, mutta kallista. Saa myös joistain rautakaupoista. Jos saa ostettua pienemmän erän kuin monen metrin rullan, niin varmasti hinta laskee.
Nyt tilanne on se, että kerkesin tuossa äitienpäivän kunniaksi vaihtamaan moottorin ja vaihteiston tukikumit, asentamaan pohjapanssarin, liimailemaan vielä puolet takapyöräkoteloista, ja kasaamaan verhoilut takaisin. Nyt ei ole kummempaa mittaria käytössä, mutta ostan sellaisen ensi viikolla. Nyt kännykällä mitattuna melun keskiarvo laski noin pari desibeliä muutaman mittauksen otoksella. Korvalla ei juuri eroa kuule, mutta moottorista ei enää kantaudu matalaa jurinaa, vaan pelkkä dieselin rallatus. Lisäksi takaa ei kuulu enää niin teräviä ääniä tien poikkisaumoissa, ja erityisesti parkkipaikkapyörittelyssä montuista kantautuvat äänet loistaa nyt poissaolollaan. Etiäpäin on siis menty! Myöhemmin lisää aiheesta.
Nyt muuten kuuluu paljon selkeämmin joku laakerivika takaa. Joko perästä tai pyöränlaakerista. Mitään välystä tai rohinaa ei tunnu, mutta jo pari vuotta on kuulunut vaimeaa jurinaa, joka vahvistuu hiukan oikealle käännyttäessä.
Mittasin tänään melua Testo 815 -mittarilla.
Vakkarissa 100km/h:
-Karkealla asfaltilla 72dbA/91dbC, korville ikävää jyrinää
-Sileällä asfaltilla 70dbA/89-90dbC, huomattavasti miellyttävämpää, joskin hieman kovaa hurinaa
Tuosta pitäis olla ainakin helppo parantaa
Nyt on käynnissä kuskin jalkatilan vaimennus. Tympeät nuo lattiamatot ja kaapelikourut, jää moni paikka vaimentamatta kun ei ole aikaa kunnolliselle purkamiselle. Tänään saattaa ehtiä myös takapenkin alusen.
Vakkarissa 100km/h:
-Karkealla asfaltilla 72dbA/91dbC, korville ikävää jyrinää
-Sileällä asfaltilla 70dbA/89-90dbC, huomattavasti miellyttävämpää, joskin hieman kovaa hurinaa
Tuosta pitäis olla ainakin helppo parantaa

Nyt on käynnissä kuskin jalkatilan vaimennus. Tympeät nuo lattiamatot ja kaapelikourut, jää moni paikka vaimentamatta kun ei ole aikaa kunnolliselle purkamiselle. Tänään saattaa ehtiä myös takapenkin alusen.
Kuskin puolen lattian eristyksellä oli iso merkitys jalkatilan meluun. 100km/h nopeudella karkealla asfaltilla melu jalkatilassa laski 76->72dbA, vaikka kardaanitunneli ja osa lattiasta jäi tilan puutteessa eristämättä.
Seuraavaksi vänkärin puoli ja takapenkin alus. Jossain vaiheessa sitten takajalkatilan ja takakontin kimppuun. Jos innostusta riittää, niin sitten ovet ja takaluukku.
Seuraavaksi vänkärin puoli ja takapenkin alus. Jossain vaiheessa sitten takajalkatilan ja takakontin kimppuun. Jos innostusta riittää, niin sitten ovet ja takaluukku.
Vänkärinpuolen lattia, takapenkin alus ja kontinpohja on eristelty jo aikaa sitten. Vähän tietyt äänet vähenee, tuoden toisia ääniä esiin.
Mielenkiintoinen huomio on se, että takapenkkiläisillä melu on n. 3dBA pienempi kuin etupenkkiläisillä. Löytyneeköhän tulipellistä miehen mentävä reikä? Joku kaunis päivä pitää käydä tutkiskelemaan. Rattiakselin kumi näyttää ehjältä, mutta on selkeästi hieman väljä ja narisee toisinaan.
Mielenkiintoinen huomio on se, että takapenkkiläisillä melu on n. 3dBA pienempi kuin etupenkkiläisillä. Löytyneeköhän tulipellistä miehen mentävä reikä? Joku kaunis päivä pitää käydä tutkiskelemaan. Rattiakselin kumi näyttää ehjältä, mutta on selkeästi hieman väljä ja narisee toisinaan.