Ajovalojen kiillottaminen
Ajovalojen kiillottaminen
Yritin haulla löytää aiheesta juttua, vaan en löytänyt, enkä edes yhtään topikkia täältä fixausosastolta, joten kohta alkaa juttua tänne pukata
Teen siis itse ja vinkkejä otan vastaan.
Teen siis itse ja vinkkejä otan vastaan.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Joo pittää se uv lakalla tai vahalla suojata.
E: Siinä ohjeet ja laittasin vie uv vahan pääle.
https://www.youtube.com/watch?v=_t1RBw0IGXA
E: Siinä ohjeet ja laittasin vie uv vahan pääle.
https://www.youtube.com/watch?v=_t1RBw0IGXA
E46 330D & E46 328i
Nojuu... Ihan perus kiillotusprosessi.
Tämmönen on potilas.
Kuvassa se näyttää paremmalta kuin livenä. Ajattelin juurikin tuon 3M-videon mukaisesti ensin hioa pahan pois ja kiillottaa lopuksi. Muovin kiillottaminen on onneksi aika vaivatonta. Jospa vaikka illalla ehtisi touhua alotella.
Tämmönen on potilas.
Kuvassa se näyttää paremmalta kuin livenä. Ajattelin juurikin tuon 3M-videon mukaisesti ensin hioa pahan pois ja kiillottaa lopuksi. Muovin kiillottaminen on onneksi aika vaivatonta. Jospa vaikka illalla ehtisi touhua alotella.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Mie olen nuita ruukannu ensin hioa 1000 -> 1500 -> 2000 -> 2500 papereilla, sitten myllyttänyt ensin leikkaavan tahnan ja karvalaikan kanssa ja sitten vielä viimeistelylaikalla ja viimeistelytahnalla perään ja lopuksi pinnoite päälle.
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70
® Mesen linttaklubi
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70
® Mesen linttaklubi
No tein vähän karkeammilla menetelmillä, tyyliin "kaikella, mitä tallista löytyy"
Eli ekaksi hioin pahan pinnan pois nelisatasella mirkan laikalla, ihan käsipelillä ja märkänä. Märkänä siksi, että paperi ei mene tukkoon ja homma nopeutuu, kun paperi leikkaa kunnolla. Ekaan hiontaan meni käsipelillä about 10 minsaa.
Ja niin kuin näkyy, en jaksanut suojailla, kun käsipelillä homma on helpompi hallita. Seuraavaksi hioin 1200:lla paprulla, kun sellaista pala löytyi. Ja tietty märkänä. Taas meni hiontaan vesien vaihtoineen 10 minsaa (katsoin kuvien aikaleimoista)
Lopuksi kiillotin käsin karkeimmalla hiomatahnalla, mitä hyllystä löytyi, eli fareclan G6 rapid grade tahnalla. Eikös se niin mene, että mitä pehmeämpi on kiillotellava materiaali, niin sitä karkeampi tahna?
Kiillotukseen meni käsipelillä ja vanhaa lakanaa käyttäen 7 minuuttia. Onneksi eron huomaa kamerankin kuvasta.
Tuossa lopuksi dokumentoituna käytetyt työkalut. Vain käsi puuttuu kuvasta.
Yksi hiekkapaperi on kuvassa ylimääräinen, kun sitä tonnikakssatasta ei tarvinnut kuin pienen palan. Jos illalla jää pari varttia luppoaikaa, täytyy toinenkin puoli kiillottaa.
Eli ekaksi hioin pahan pinnan pois nelisatasella mirkan laikalla, ihan käsipelillä ja märkänä. Märkänä siksi, että paperi ei mene tukkoon ja homma nopeutuu, kun paperi leikkaa kunnolla. Ekaan hiontaan meni käsipelillä about 10 minsaa.
Ja niin kuin näkyy, en jaksanut suojailla, kun käsipelillä homma on helpompi hallita. Seuraavaksi hioin 1200:lla paprulla, kun sellaista pala löytyi. Ja tietty märkänä. Taas meni hiontaan vesien vaihtoineen 10 minsaa (katsoin kuvien aikaleimoista)
Lopuksi kiillotin käsin karkeimmalla hiomatahnalla, mitä hyllystä löytyi, eli fareclan G6 rapid grade tahnalla. Eikös se niin mene, että mitä pehmeämpi on kiillotellava materiaali, niin sitä karkeampi tahna?
Kiillotukseen meni käsipelillä ja vanhaa lakanaa käyttäen 7 minuuttia. Onneksi eron huomaa kamerankin kuvasta.
Tuossa lopuksi dokumentoituna käytetyt työkalut. Vain käsi puuttuu kuvasta.
Yksi hiekkapaperi on kuvassa ylimääräinen, kun sitä tonnikakssatasta ei tarvinnut kuin pienen palan. Jos illalla jää pari varttia luppoaikaa, täytyy toinenkin puoli kiillottaa.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Illan kähmyröissä rääpäsin toisenkin puolen kiillotellen.
Sen lakkauksen idea taitaa olla se, että vaikkapa kaksikomponenttinen autolakka naarmuttuu vaikeammin ja sisältää UV-suojan verrattuna tuohon umpion polykarbonaattiin. Muissa harrastuksissa on muoviosia tullut hiottua ja lakattua autolakalla hyvän optisen laadun saavuttamiseksi. Nähdäkseni siihen käy normaali 2-komponenttilakka, vaikkapa sitten nanosellainen.
Näitä en aatellut lakata. Tokkopa siitä UV-suojaslla näillä leveysasteilla on oikeasti niin väliksi
Noista lampuistahan oli se pinta hävinnyt paikoitellen kokonaan ja muovi alla oli ihan kunnossa.
Sen lakkauksen idea taitaa olla se, että vaikkapa kaksikomponenttinen autolakka naarmuttuu vaikeammin ja sisältää UV-suojan verrattuna tuohon umpion polykarbonaattiin. Muissa harrastuksissa on muoviosia tullut hiottua ja lakattua autolakalla hyvän optisen laadun saavuttamiseksi. Nähdäkseni siihen käy normaali 2-komponenttilakka, vaikkapa sitten nanosellainen.
Näitä en aatellut lakata. Tokkopa siitä UV-suojaslla näillä leveysasteilla on oikeasti niin väliksi
Noista lampuistahan oli se pinta hävinnyt paikoitellen kokonaan ja muovi alla oli ihan kunnossa.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna
Optimum Opti-Coat 2.0:aa mie olen käytelly kun en ole raaskinu erikseen ostaa Opti-Lens pinnoitetta joka olisi tarkoitettu vasitusti umpioille.Sampo N. kirjoitti:Kertokaas noista pinnoitteista kokemuksia. Toimiiko tuollainen uv-lakka vai olisko parempi suoraan vetää joku kalvo siihen päälle? Mikä olisi laadukas kalvo?
Laadukasta lamppukalvoa on ainakin Quartz merkkinen, tosin muista ei ole itselläni kokemusta joten vertailupohjaa ei ole.
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70
® Mesen linttaklubi
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70
® Mesen linttaklubi
Pyytämättä ja yllättäen jouduin osallistumaan tähän hupsutteluun.
Nuukapihin raskaiden mutta edullisten saappaiden jalanjäljissä käsiini tuupattiin vähän käytetty Autoglym Headlight Restoration Kit ja otin tämän kiitollisuudella vastaan sen sijaan, että paketti olisi mennyt suoraan roskiin.
Katsoin autoni silmiä, joiden kirkkain pilke on jäänyt pieninä palasina satojentuhansien kilometrien matkalle. Katsoin kädessäni olevaa pakettia ja päätin, että ei se nyt niin vaikeata voi olla, tätä täytyy kokeilla ja kovin korkealta ei voi pudota.
Kolmeminuuttisen immersiivisen videon jälkeen olin täysinoppinut ja tiesin täsmälleen, mitä tehdä. Hain tarvittavat työkalut (akkupora, rätei, suihkepullo, teippiä) ja katsoin videon lukuisia kertoja uudestaan.
Tässä tulokset, ylhäällä lähtötila ja alempana virityksen jälkeen:
Lopputulos on ehkä vähän matta, mutta tästä tulee hyvin tärkeätä hajavaloa pientareille ja penkoille, kun syksy pimenee ja eläimet ovat liikkeellä.
Ei vaan, ihan toimiva tuote oli kyseessä, tässä seuraavassa kuvassa pelkääjän puoli valmis ja kuskin puoli odottaa vuoroansa:
Kysymys: pitääkö tuo pinta nyt jotenkin uv-suojata, ettei ala kellastumaan? Jos pitää niin miten? Vahaa pintaan, Autoglymin kulta? Jotain muuta?
Nuukapihin raskaiden mutta edullisten saappaiden jalanjäljissä käsiini tuupattiin vähän käytetty Autoglym Headlight Restoration Kit ja otin tämän kiitollisuudella vastaan sen sijaan, että paketti olisi mennyt suoraan roskiin.
Katsoin autoni silmiä, joiden kirkkain pilke on jäänyt pieninä palasina satojentuhansien kilometrien matkalle. Katsoin kädessäni olevaa pakettia ja päätin, että ei se nyt niin vaikeata voi olla, tätä täytyy kokeilla ja kovin korkealta ei voi pudota.
Kolmeminuuttisen immersiivisen videon jälkeen olin täysinoppinut ja tiesin täsmälleen, mitä tehdä. Hain tarvittavat työkalut (akkupora, rätei, suihkepullo, teippiä) ja katsoin videon lukuisia kertoja uudestaan.
Tässä tulokset, ylhäällä lähtötila ja alempana virityksen jälkeen:
Lopputulos on ehkä vähän matta, mutta tästä tulee hyvin tärkeätä hajavaloa pientareille ja penkoille, kun syksy pimenee ja eläimet ovat liikkeellä.
Ei vaan, ihan toimiva tuote oli kyseessä, tässä seuraavassa kuvassa pelkääjän puoli valmis ja kuskin puoli odottaa vuoroansa:
Kysymys: pitääkö tuo pinta nyt jotenkin uv-suojata, ettei ala kellastumaan? Jos pitää niin miten? Vahaa pintaan, Autoglymin kulta? Jotain muuta?
C253+A1+Q3
Ex: S202, S203, W169, W164
Ex: S202, S203, W169, W164
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: 20.7.2019 21:38
- Paikkakunta: LPR
Itse laittaisin tämmöisen https://www.autodude.fi/tuote/ajovaloum ... headlight/
Kuten anselmi yllä mainitsi. Vaha ei kauaa kestä, kun uv-suoja on hiottu pois, niin kohta mattaantuu uudestaan jos ei laita pinnoitetta siihen.
-S204 350cdi 4matic -11
-W124 300D tomaatti -91 (projekti)
-EX S211 320cdi -07, VW Golf gtd farkku -16, S204 350cdi amg -10, W124 300E Sportline -91, W203 230Kompressor Avantgarde Sport -05, BMW E61 530dA -05, Saab 9-5 Aero -02
-W124 300D tomaatti -91 (projekti)
-EX S211 320cdi -07, VW Golf gtd farkku -16, S204 350cdi amg -10, W124 300E Sportline -91, W203 230Kompressor Avantgarde Sport -05, BMW E61 530dA -05, Saab 9-5 Aero -02
Kiitokset pointtereista ja suosituksista. Muita ehdotuksia?anselmi123 kirjoitti:Itse laittaisin tämmöisen https://www.autodude.fi/tuote/ajovaloum ... headlight/
Köyhälle kaikki tietysti tuntuu kalliilta, mutta onko muiden mielestä 30 millilitran purkki hinnoiteltu hyvin 52,90 eur? Siis hyvin on hinnoiteltu, litrahinta on rapeat 1.700 euroa. Mihin tuota suhteuttaisi? Jos litra tuotetta painaa suunnilleen kilon niin kilo hopeaa maksaa alle puolet tuosta (n. 700 eur/kg)...
Palataanpa niihin vahoihin silläkin uhalla, että kuluu pois. Noita kun sattuu olemaan valmiiksi hyllyssä. Onko näissä yleisesti uv-suojaa lainkaan, kun ei ainakaan kultaisen paketin kuvauksesta ilmene alle kahden sekunnin? Vahaako kukaan ajovaloja enivei?
C253+A1+Q3
Ex: S202, S203, W169, W164
Ex: S202, S203, W169, W164
Tuota myydään monella nimellä, lakka on mukana ja kokemusten mukaan pysyy ainakin vuoden päivät pinnassa
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... astussarja
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... astussarja
itselläni meni kyseinen tuote melko äkkiä rujon näköiseksi ja sitten pitikin käyttää ammattilaisella pinnoitettavana.dealer kirjoitti:Tuota myydään monella nimellä, lakka on mukana ja kokemusten mukaan pysyy ainakin vuoden päivät pinnassa
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... astussarja
mulla on suojana lakka, mutta nykyään käyttävät hartsihöyrystettä, nopea ja helppo homma.
kikkelinjatke-kuski
-
- Viestit: 2154
- Liittynyt: 20.1.2007 17:37
Re:
Minulla taisi tulla kuitenkin uusi nopeusennätys pilalle menossaJuha K kirjoitti: ↑12.9.2020 15:32itselläni meni kyseinen tuote melko äkkiä rujon näköiseksi ja sitten pitikin käyttää ammattilaisella pinnoitettavana.dealer kirjoitti:Tuota myydään monella nimellä, lakka on mukana ja kokemusten mukaan pysyy ainakin vuoden päivät pinnassa
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... astussarja
mulla on suojana lakka, mutta nykyään käyttävät hartsihöyrystettä, nopea ja helppo homma.
Loppulakkaa pääsi pluiskahtamaan ehkä hiukan turhan vahvalti ja sitten auto aurinkoon päin ohjeitten mukaan paistumaan.
Olikin kello jo aika paljon, ja UV-säteilyä ei ollutkaan tarpeex, vaikka päivällä varmaan ihan liikaakin, ainakin ohuelle nahkalle
Eikä mistään tietenkään enää illankähmässä uv-lamppuakaan
Millähän se töhnä lähtee parhaiten pois jos tahmeaa vielä kun otan eekkosen käyttöön. Ja sitten varmaan toinen lakkapussi auki ja evästä hillitymmin lasille, siis muoville
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
Re: Ajovalojen kiillottaminen
Iisalmessa: https://www.mattisutinen.fi voisi auttaa. Joitakin videoita katsonut työstä, tuntuu osaavan hommansa. Kerro terveiset.Millähän se töhnä lähtee parhaiten pois jos tahmeaa vielä kun otan eekkosen käyttöön.
-
- Viestit: 2154
- Liittynyt: 20.1.2007 17:37
Re: Ajovalojen kiillottaminen
Tiedän kaverin ja olinpaikan.
Aamulla huomasin vielä pihassa toisenlaisen satsin, millä yritin käsihionnalla vuos pari sitten.
Siinä muistaakseni ohutta sumutetta se loppulakka, eikä tollasta hunajarasvatöhnää. Eilen illalla tein just tällä satsilla, mikä täällä edellä kuvattuna.
Muuten mielestäni jopa onnistuin kirkastamaan, mutta se loppu...
Kun sais jollakin liotettua tai hiottua pois jättäisin kokonaan ilman loppukäsittelyä tai kokeilisen tätä toista.
Tänäänkin vasta kotona klo 22, joten en pääse siirtämään tallista aurikoon päin Ja ammullapa olikin tosi rankkasade, mitä se ei nyt ymmärtääkseni tartte muutamaan päivään.
Aamulla huomasin vielä pihassa toisenlaisen satsin, millä yritin käsihionnalla vuos pari sitten.
Siinä muistaakseni ohutta sumutetta se loppulakka, eikä tollasta hunajarasvatöhnää. Eilen illalla tein just tällä satsilla, mikä täällä edellä kuvattuna.
Muuten mielestäni jopa onnistuin kirkastamaan, mutta se loppu...
Kun sais jollakin liotettua tai hiottua pois jättäisin kokonaan ilman loppukäsittelyä tai kokeilisen tätä toista.
Tänäänkin vasta kotona klo 22, joten en pääse siirtämään tallista aurikoon päin Ja ammullapa olikin tosi rankkasade, mitä se ei nyt ymmärtääkseni tartte muutamaan päivään.
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
-
- Viestit: 2154
- Liittynyt: 20.1.2007 17:37
Re: Ajovalojen kiillottaminen
Joo, nyt on kokeiltu kaikki mahdolliset konstit, saa riittää.
Hiottukin aina 5000 paperiin saakka.
Ei ollenkaan toisen veroinen, joskin ehkä hiukan parannusta aiempaan tilanteeseen.
Kiillotuksella lopetin, UV-jutut voi unohtaa tyystin.
Revittävä joskus puskuri pois ja laitettava kunnollinen umpio.
Tuo toinen todennäköisesti joku halppis tarvike pa…, laitettu kai kymmenisen vuotta sitten kolhun yhteydessä.
Ihmettelen vaan että jos vak.yhtiön piikkiin korjataan tollasilla vaihto-osilla
Hiottukin aina 5000 paperiin saakka.
Ei ollenkaan toisen veroinen, joskin ehkä hiukan parannusta aiempaan tilanteeseen.
Kiillotuksella lopetin, UV-jutut voi unohtaa tyystin.
Revittävä joskus puskuri pois ja laitettava kunnollinen umpio.
Tuo toinen todennäköisesti joku halppis tarvike pa…, laitettu kai kymmenisen vuotta sitten kolhun yhteydessä.
Ihmettelen vaan että jos vak.yhtiön piikkiin korjataan tollasilla vaihto-osilla
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05