Alko tuo pensansyönti kolomikakkosella työmatka-ajussa jo ilettää ittiäki ja vekotin on muutenkin tarkoitus ottaa taas telakalle talavihämärän ajaksi, piti ehtiä taas turpomikraa tai vastaavaa käkkänää autonkuvausautoksi. Puun takaa tuli kaverilta vastaan -98 Seat Arosa 1,7 SDI, viisillä pyörillä, kontillisella varaosia, puolipitkällä leimalla ja mukavalla hinnalla. Pakko oli tarttua tilanteeseen ja hankkia ensimmäinen öljylämmitteinen menopeli.
Autohan on sama kuin VW Lupo, eli Poloakin pienempi rassine, omamassaa lienee siltikin nipin napin nelinumeroinen luku, varmaan turvarakenteet vaativat rautansa. Koko on "pitkästä" keulasta huolimatta näppärä kaupunkiliikenteeseen ja ruuhkissa sukkulointiin. Perää autossa keulan sijaan on tuskin edes Lancia Y10:nen vertaa, alkuun hämääkin kun sisään pitää mennä "takaovesta". Kompakti olemus yhdistettynä minimäiseen pyörät-nurkissa-alustaan saa mukavan mikroautomaisen ajotuntuman, varsinkin kun alla on 195/50R15 renkaat ja Konin Sportkit ja Wiechersin hyppytuki etutolppien välissä. Alusta alkaakin toimia vasta toisella sadalla ja hallittavuus säilyy hyvänä "tappiin" asti.
Autoa on ajettu viimeiset vuodet siivosti ja huoltohistoriaa on kertynyt melkolailla. Itse olen seurannut auton liikkeitä liki kymmenen vuoden ajan ja tehnyt joskus remonttiakin, joten eipähän tullut sikana säkissä. Heti alkuun piti laittaa laturin vapaakytkin Hotarin purku-Vitosta ja tenavan moottorityyny koneen oikeaan korvaan, kori välitti häiritsevää jyrinää. Onpahan jotain Mersustakin.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Muuten pikkuriiseli roksottaa nätisti ja kuljettaa 44kW:n ja 115Nm voimin tuollaista kiulua ihan riittävällä sykkeellä. Alusta tuossa tällissään antaisi kyllä tilaa enemmillekin hevosille. Öljy ei näy maistuvan vielä 280tkm ajettuna eikä vielä oikeen naftakaan; 4,1l/100km oli viime tankkausten välillä seka-ajon kulutus. Lämpö ei tuolla lukemalla luonnollisestikaan ole kopissa aamuisin kovin kehuttava, mutta eiköhän tuo kohene kun Eberin saa taas tulille. Lisälämmitin kun on otettu irtaalleen jossain käänteessä. Eeperin lisäksi ennen pakkasia täytyy vaihtaa kaikki siivilät ja mehut, sekä kolvata pari ruveniskemää pohjasta.
Värinsäkin puolesta suunnilleen tuon näköisestä tötteröstä on kyse:
![Kuva](http://www.mese.fi/forum/userpix/4327_seatarosa_vip_1.jpg)
P.S. VAG:n huolto-ohjeissa on maininta ettei autoa saa nostaa helmoista kaksipilarinostimella, ellei nosturin takavarsia sido koriin. Muuten on eteenpäin kippaamisen riski.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)