COMAND NTG4 ja temppuileva näyttö
COMAND NTG4 ja temppuileva näyttö
Tulin tänään 2008-mallin S204:lläni huoltoasemalle COMANDin navigaattorin opastamana. Ennen auton sammuttamista laitoin navigaattoriin vielä seuraavan etapin osoitteen ja sitten sammutin auton ja COMAND taitteli näytön kannen alle.
Kun starttasin auton uudelleen, näyttö nousi ylös ja siinä näkyi ihan tavallisesti Mersun merkki. Ja sitten se pyörähti heti takaisin piiloon. Paitsi että näytön päälle tuleva kansi jäi pari milliä auki.
Painoin radion virtanappulasta härvelin uudelleen päälle ja sama toistui uudelleen.
Sitten kun painoin suojakannen päällä olevasta nappulasta, näyttö nousi ylös, mutta oli pimeä. Mittariston kautta toiminnot toimivat ja ennen stoppia asettamaani määränpäähänkin opastettiin. Mutta näyttö on musta (paitsi käynnistyksen Mersu-logo) ja kansi jää raolleen.
Otin COMANDin sulakkeen #26 irti. Se oli ok. Sulake-reset ei korjannut vikaa.
Sitten otin näytön sulakkeen #11 irti. Sekin oli ok. Tämän sulakeresetin jälkeen näyttöön tuli logon lisäksi se "älä anna COMANDin häiritä ajosuoritustasi"-teksti... ...ja sitten näyttö pyörähti taas piiloon.
Mistäköhän tässä nyt saattaa olla kyse? Näyttöelementti lienee kunnossa koska se näyttää tähtilogonkin ja hiukan varoitustekstiäkin.
Kun starttasin auton uudelleen, näyttö nousi ylös ja siinä näkyi ihan tavallisesti Mersun merkki. Ja sitten se pyörähti heti takaisin piiloon. Paitsi että näytön päälle tuleva kansi jäi pari milliä auki.
Painoin radion virtanappulasta härvelin uudelleen päälle ja sama toistui uudelleen.
Sitten kun painoin suojakannen päällä olevasta nappulasta, näyttö nousi ylös, mutta oli pimeä. Mittariston kautta toiminnot toimivat ja ennen stoppia asettamaani määränpäähänkin opastettiin. Mutta näyttö on musta (paitsi käynnistyksen Mersu-logo) ja kansi jää raolleen.
Otin COMANDin sulakkeen #26 irti. Se oli ok. Sulake-reset ei korjannut vikaa.
Sitten otin näytön sulakkeen #11 irti. Sekin oli ok. Tämän sulakeresetin jälkeen näyttöön tuli logon lisäksi se "älä anna COMANDin häiritä ajosuoritustasi"-teksti... ...ja sitten näyttö pyörähti taas piiloon.
Mistäköhän tässä nyt saattaa olla kyse? Näyttöelementti lienee kunnossa koska se näyttää tähtilogonkin ja hiukan varoitustekstiäkin.
-T
Mulla on tehnyt silleen, että näyttö ei nouse ollenkaan mutta itse soittimeen tulee kyllä virta. Resetoituu aina kun ottaa #11 sullakkeen irti ja laittaa takaisin paikoilleen. Stari ei löytänyt mitään vikaa commandista, eikä näytöstä. Ainut herja oli akun alhainen jännite, mikä voisi viitata siihen, että näyttö ei nouse sen takia. Oletko kerennyt käyttää vielä piuhan päässä?
-S204 350cdi 4matic -11
-W124 300D tomaatti -91 (projekti)
-EX S211 320cdi -07, VW Golf gtd farkku -16, S204 350cdi amg -10, W124 300E Sportline -91, W203 230Kompressor Avantgarde Sport -05, BMW E61 530dA -05, Saab 9-5 Aero -02
-W124 300D tomaatti -91 (projekti)
-EX S211 320cdi -07, VW Golf gtd farkku -16, S204 350cdi amg -10, W124 300E Sportline -91, W203 230Kompressor Avantgarde Sport -05, BMW E61 530dA -05, Saab 9-5 Aero -02
Sepäse onkin kun vika ilmeni vieraalla maalla. Kotikulmilla olisi näppärää kun on kaikki omat työkalut käden ulottuvilla ja on tieto että Starejakin löytyy. Täällä jossain tiesmissä Suomen rajan ulkopuolella ei tunnu ihan yhtä näppärältä.nix0n kirjoitti:...Oletko kerennyt käyttää vielä piuhan päässä?
-T
Tuossa on käyty jotain keskustelua että näyttö pimenee..
-S204 350cdi 4matic -11
-W124 300D tomaatti -91 (projekti)
-EX S211 320cdi -07, VW Golf gtd farkku -16, S204 350cdi amg -10, W124 300E Sportline -91, W203 230Kompressor Avantgarde Sport -05, BMW E61 530dA -05, Saab 9-5 Aero -02
-W124 300D tomaatti -91 (projekti)
-EX S211 320cdi -07, VW Golf gtd farkku -16, S204 350cdi amg -10, W124 300E Sportline -91, W203 230Kompressor Avantgarde Sport -05, BMW E61 530dA -05, Saab 9-5 Aero -02
Onpahan aika "henkimaailman" juttuja taas: Eilen ei sulakkeiden irroittelukaan auttanut, mutta tänään kun laitoin auton käyntiin, kaikki toimi yhtäkkiä niinkuin ei mitään hämminkiä olisi ollutkaan.
Tämä häslingin jälkeen olisin mielelläni säätänyt COMANDin näytön sellaiseen asentoon, ettei se mene piiloon kuin nappulasta painamalla. Eli että se ei turhan päiten taitu kannen alle kun auton sammuttaa. Muistelen nähneeni tälle asetuksen jossain, mutta kun menin engineering menuun (punainen luuri + 1 + #) en löytänyt sitä. Mistäköhän tuon sai asetetuksi?
Tämä häslingin jälkeen olisin mielelläni säätänyt COMANDin näytön sellaiseen asentoon, ettei se mene piiloon kuin nappulasta painamalla. Eli että se ei turhan päiten taitu kannen alle kun auton sammuttaa. Muistelen nähneeni tälle asetuksen jossain, mutta kun menin engineering menuun (punainen luuri + 1 + #) en löytänyt sitä. Mistäköhän tuon sai asetetuksi?
-T
Ei erityisen rohkaiseva tieto. Kuulostaa samanlaiselta nykyelektroniikkaan rakennetulta itsetuhomekanismilta, joka löytyy kännyköistä ja läppäreistäkin viritettynä laukeamaan sinä päivämääränä kun valmistaja on saanut uuden mallin jakelukanavaansa.dealer kirjoitti:En osaa vastata kysymyksiisi, mutta tuli mieleen muistuttaa; W204:ssä on sellainen järjestelmä että kaikkea testataan audiolaitteen kautta. Jos se pimenee ei Starillakaan saa testiä otettua.
-T
416 päivää meni ilman ongelmia. Nyt kojelaudan päällä oleva kääntyvä näyttö alkoi taas sekoilla taas:
Painan virtanappulaa. Suojakansi aukeaa. Näyttö kääntyy esiin. Mersu-logo tulee näkyviin. Radion ääni alkaa kuulua. Mersu-logon kadotessa näyttö kääntyy itsellään takaisin alas, ja suojakansi menee päälle mutta jää sentin verran raolleen.
Painan virtanappulaa uudelleen. Suojakansi aukeaa. Näyttö kääntyy esiin. Mersu-logo tulee näkyviin. Radion ääni alkaa kuulua. Mersu-logo häipyy ja disclamer-teksti näytetään, radion käyttöliittymä ilmestyy, ja kaikki näyttää olevan kunnossa. Mutta kun sammutan radion ja näyttö kääntyy takaisin alas, suojakansi jää taas sentin verran raolleen.
Painan virtanappulaa taas uudelleen. Suojakansi aukeaa. Näyttö kääntyy esiin. Näyttö jää mustaksi. Radion ääni alkaa kuitenkin kuulua.
Ja riittävän monta kertaa kun painelen virtaa päälle ja pois, pääsen näkemään edellä listattujen ilmiöiden monennäköiset kombinaatiot. Ja sitten yksi kaunis kerta lopulta suojakansikin menee nätisti kiinni.
Mutta sitten taas kun COMANDin näyttö aukeaa (joko radion virtakytkimestä tai suojakannen päällä olevasta nappulasta), tulee joku noista epämääräisyyksistä.
COMANDin engineering menussa ei näy mitään vikailmoitusta. (Tokikaan en engineering menua pääse näkemään kuin silloin kun näyttö on ylhäällä ja kaikki näyttää olevan kunnossa.
Mistäköhän tässä on oikein kyse? Näin perusynnäilyllä luulisin että näyttö on ehjä koska siinä näkyy kuva, eikä keskusyksikössäkään noiden havaintojen perusteella vikaa liene. Onko tuolla joku raja-arvokytkin, joka voisi olla likaantunut eikä siksi kerro systeemille luotettavasti luukun tai näytön asentoa?
Painan virtanappulaa. Suojakansi aukeaa. Näyttö kääntyy esiin. Mersu-logo tulee näkyviin. Radion ääni alkaa kuulua. Mersu-logon kadotessa näyttö kääntyy itsellään takaisin alas, ja suojakansi menee päälle mutta jää sentin verran raolleen.
Painan virtanappulaa uudelleen. Suojakansi aukeaa. Näyttö kääntyy esiin. Mersu-logo tulee näkyviin. Radion ääni alkaa kuulua. Mersu-logo häipyy ja disclamer-teksti näytetään, radion käyttöliittymä ilmestyy, ja kaikki näyttää olevan kunnossa. Mutta kun sammutan radion ja näyttö kääntyy takaisin alas, suojakansi jää taas sentin verran raolleen.
Painan virtanappulaa taas uudelleen. Suojakansi aukeaa. Näyttö kääntyy esiin. Näyttö jää mustaksi. Radion ääni alkaa kuitenkin kuulua.
Ja riittävän monta kertaa kun painelen virtaa päälle ja pois, pääsen näkemään edellä listattujen ilmiöiden monennäköiset kombinaatiot. Ja sitten yksi kaunis kerta lopulta suojakansikin menee nätisti kiinni.
Mutta sitten taas kun COMANDin näyttö aukeaa (joko radion virtakytkimestä tai suojakannen päällä olevasta nappulasta), tulee joku noista epämääräisyyksistä.
COMANDin engineering menussa ei näy mitään vikailmoitusta. (Tokikaan en engineering menua pääse näkemään kuin silloin kun näyttö on ylhäällä ja kaikki näyttää olevan kunnossa.
Mistäköhän tässä on oikein kyse? Näin perusynnäilyllä luulisin että näyttö on ehjä koska siinä näkyy kuva, eikä keskusyksikössäkään noiden havaintojen perusteella vikaa liene. Onko tuolla joku raja-arvokytkin, joka voisi olla likaantunut eikä siksi kerro systeemille luotettavasti luukun tai näytön asentoa?
-T
Oman näytön temppuiluun löysin syyn, mitä tuolla aikoinaan kirjoittelin. Vaihdatin autoon uuden akun, sillä starin kautta katsellessa herjasi alhaisesta jännitteestä. Joten oman commandin sekoilu johtui siitä. Akun vaihdon jälkeen oma ei ole ainakaan vielä sekoillut kertaakaan.
-S204 350cdi 4matic -11
-W124 300D tomaatti -91 (projekti)
-EX S211 320cdi -07, VW Golf gtd farkku -16, S204 350cdi amg -10, W124 300E Sportline -91, W203 230Kompressor Avantgarde Sport -05, BMW E61 530dA -05, Saab 9-5 Aero -02
-W124 300D tomaatti -91 (projekti)
-EX S211 320cdi -07, VW Golf gtd farkku -16, S204 350cdi amg -10, W124 300E Sportline -91, W203 230Kompressor Avantgarde Sport -05, BMW E61 530dA -05, Saab 9-5 Aero -02
Varmistin akun tilan CTEKin avulla, mutta ilmeisesti tämä ei liity akkuun, koska laturi ei asiaa korjannut.
Star kertoi että COMANDin kansi olisi jumissa. Mielenkiintoinen juttu, sillä silmä kyllä näkee sen liikkuvan ihan kivasti auki ja kiinni.
Tämä lienee vikoja, joiden syy voi olla lika, 2EUR osa, tai kallis osa.
Star kertoi että COMANDin kansi olisi jumissa. Mielenkiintoinen juttu, sillä silmä kyllä näkee sen liikkuvan ihan kivasti auki ja kiinni.
Tämä lienee vikoja, joiden syy voi olla lika, 2EUR osa, tai kallis osa.
-T
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4289
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Semoisia juttuja on ollut muissa malleissaeerola kirjoitti:Varmistin akun tilan CTEKin avulla, mutta ilmeisesti tämä ei liity akkuun, koska laturi ei asiaa korjannut.
Star kertoi että COMANDin kansi olisi jumissa. Mielenkiintoinen juttu, sillä silmä kyllä näkee sen liikkuvan ihan kivasti auki ja kiinni.
Tämä lienee vikoja, joiden syy voi olla lika, 2EUR osa, tai kallis osa.
missä weikup linja on aiheutanut monelaista kummalista toimintaa
comandissa
jos jollain testerillä testaille niin tarkana että ei virta pääse vähiin
erityisen tärkeää ko mallin kohdalla comandin "elämän kannallata"
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Tämä oli aika hassu juttu. Päädyin viemään auton korjaamolle. He irroittivat sen kotelon, jonka sisälle näyttö kääntyy. Ja sen jälkeen kun he laittoivat sen piuhat takaisin kiinni, vika oli poissa.
Olisikohan siellä ollut joku tämän näköisiä ATK-örkkejä, jotka yrittivät ulospääsyä väylästä?
Aika hämmentävää, että mitään vikaa ei ollut näkösällä ja että isojen virtojen katkaisukaan ei asiaan vaikuttanut, mutta että sitten yhtäkkiä vika katoaa pelkästään irrottamalla piuhan ja laittamalla sen takaisin.
Olisikohan siellä ollut joku tämän näköisiä ATK-örkkejä, jotka yrittivät ulospääsyä väylästä?
Aika hämmentävää, että mitään vikaa ei ollut näkösällä ja että isojen virtojen katkaisukaan ei asiaan vaikuttanut, mutta että sitten yhtäkkiä vika katoaa pelkästään irrottamalla piuhan ja laittamalla sen takaisin.
-T