eli mitä sanoo suomen auto rakenteluun positiivisesti suhtautuva laki, jos pakun muuttaa matkailuautoks?
vai onko ees mahollista?
onko mitään muuta konstia pieni d-vero väh. 5 henkeä?
Tietty varmaan onnistuu.. mutta onko mitään järkeä. Eli ostetaan vanha paku ja varustellaan bussiksi ja sitten muunnetaan retkeilyautoksi. Samalla maksetaan autovero pakusta, kun muuttuu henkilöautoksi. Sitten käryteään retkeilyautolla
Tai ostetaan valmiiksi se dealerin mainitsema pikkubussi
Suomessa. Ostin tuossa matkailuauton Saksasta - tehdaskorisen Sprinter 212 D, joka on korkea malli. AKE:n säännöt sanovat mm. että, jotta olisi verovapaa matkailuauto, sisätilan vapaa korkeus on oltava asuinosastossa vähintään 1900 mm 40% asuinosaston alueella ja vähintään 40 cm leveydeltä - noin se jotenkin menee se teksti.
Vaikka tehdaspiirustukset osoittivat aivan selvästi, että auton sisäkorkeus täyttää ton mitan, niin se ei katsastuksen insinööreille millään riittänyt todisteeksi, vaan meidän oli otettava vanerilevy vaadittavalta osalta sekä kattoverhoilua leikattava samalta mitalta pois, jotta katsastus insinööri pääsee itse mittamaan sen mitan, joka siis piirustuksissa oli. Lisäksi piti makupaikan yläpuolella oleva säilytyskaappi poistaa, jotta lainpykälät täyttyisivät. ELLIKKÄ, TOTTAKAI VOIT MUUTTAA PAKUN MATKAILUAUTOKSI, MUTTTA SAAKO SEN VEROVAPAAKSI ON AIVAN TOINEN KYSYMYS, AJONEUVON ON OLTAVA REILUSTI YLI VAADITUN KORKEUDEN, VÄHINTÄÄN 2200 mm!!!. verhoilujen laipion ja lattian välissä oleva tila .Lisäksi vaatimuksena on makuupaikka, joka tosin saa olla muutettavissa istuimeksi sekä pöytä, jonka voi myös otta pois ja riittävästi kaappitilaa. Siinä oma kokemus, kun rekisteröi valmiin matkailuauton matkailuautoksi Suomeen. Kaapit ja lattiat ja verhoilu piti särkeä, jotta insnjöörit pääsisivät vakuuttumaan, että joo on se!
Viime viikolla muutettiin töissä yksi minibussi matkailuautoksi. Säännökset olivat muuttuneet siltä osin, että keittomahdollisuus on oltava matkustamotilassa kun ennen kelpasi myös bussin takatila eli tavaratila.
Pienenpieneen Hiaceen ei tahdo kaasukeitin sopia turvaetäisyyksien vuoksi mutta onneksi sähköliesi sopi. Virta sisätilalämmittimen pistokkeesta ja sellaiseen läppään kiinni joka toimittaa pöydän virkaa. Taakse sitten jäi sellainen pieni liukuovilla varustettu kaappi jonka päälle oli alunperin liettä tarjottu. Ja sammutin vaadittiin myös.
Penkkirivejä pultattiin hiukan eri paikkaan jotta saatiin selkänojat kaatamalla sängyt, vieläpä yllättävän hyvät. Tavaratilakin kasvoi sellaiseksi minkälainen sen "tila-autossa" pitää olla eikä sellainen kuin se yleensä on, skootteri sopii tähän kyytiin.
Nyt on sitten pakuvero ja 1+8 istumapaikat.
Hiace -94, 320tkm. 7800€/tarjoukset
Ostakaa poikkee.
Viimeksi muokannut Jiitek, 24.6.2006 12:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.