Aito farkkuväykky (kiertue ohi, laatikkoöljyt vaihtoon?)
Aito farkkuväykky (kiertue ohi, laatikkoöljyt vaihtoon?)
Kun tuo Hese126:kin uskalsi antautua Seatin vietäväksi, niin sitten minäkin. Edullinen käyttöauto piti saada käyttöön kuudelle hengelle, ja onnetar valikoi uhriksi tämän.
Muutaman kuvatuksen voin laitella myöhemmin. Alkuun kuitenkin valitettavan alkutalvinen aihe.
Eilisen illan ajon jälkeen ylämäkeen parkaten vedin käsijarrun kiinni. Keli oli ollut vähän kostea, ja eikös nyt yöllä sitten tullut eka kerran vähän enemmän pakastuneempi yö -> kässäri jäässä. Valohoito päivän aikana toivottavasti toimii vapauttajana, mutta koska auto pitäisi saada liikkuvaksi illalla, varaudun nyt jo henkisesti siihen, että se on edelleen jumissa, kun tulen töistä takaisin.
Eli sisällä kahva on vapautettaessa löysä ja jarru on päällä. Nyt tulee niin-taivaan-yksinkertainen kysymys, älkää naurako pihalle. Miiten tuota kässäriä saisi irroteltua? Koputtelemalla vannetta? Laittamalla pieni lämpöpuhallin puhaltamaan "sinne päin"? Nostamalla katseen ylöspäin ja toivomalla parasta?
Muutaman kuvatuksen voin laitella myöhemmin. Alkuun kuitenkin valitettavan alkutalvinen aihe.
Eilisen illan ajon jälkeen ylämäkeen parkaten vedin käsijarrun kiinni. Keli oli ollut vähän kostea, ja eikös nyt yöllä sitten tullut eka kerran vähän enemmän pakastuneempi yö -> kässäri jäässä. Valohoito päivän aikana toivottavasti toimii vapauttajana, mutta koska auto pitäisi saada liikkuvaksi illalla, varaudun nyt jo henkisesti siihen, että se on edelleen jumissa, kun tulen töistä takaisin.
Eli sisällä kahva on vapautettaessa löysä ja jarru on päällä. Nyt tulee niin-taivaan-yksinkertainen kysymys, älkää naurako pihalle. Miiten tuota kässäriä saisi irroteltua? Koputtelemalla vannetta? Laittamalla pieni lämpöpuhallin puhaltamaan "sinne päin"? Nostamalla katseen ylöspäin ja toivomalla parasta?
Viimeksi muokannut Andy, 13.7.2016 15:53. Yhteensä muokattu 17 kertaa.
Noni, ei huono
Kohtalotoveria tässä tarvitaankin, joku etiäinen on ettei tuo ihan ongelmaton voi olla.
Vedenkeittimestä kuumaa vettä jarruille tai sitte pakilla pamautat irti, noinkait niitä on joutunu joskus passatissa aukomaan.
Voi auttaa kun ajosta jätät paikalleen niin käyt tunnin päästä siirtämässä vähän niin ei jäädy, netistä lukasin tämän kikan.
H
Kohtalotoveria tässä tarvitaankin, joku etiäinen on ettei tuo ihan ongelmaton voi olla.
Vedenkeittimestä kuumaa vettä jarruille tai sitte pakilla pamautat irti, noinkait niitä on joutunu joskus passatissa aukomaan.
Voi auttaa kun ajosta jätät paikalleen niin käyt tunnin päästä siirtämässä vähän niin ei jäädy, netistä lukasin tämän kikan.
H
Tuuria kuin Aku Ankalla.
s211, 270cdi,7-p.A
ex-Honda Shuttle -97, 2.2i A 7-p.
1500S 2105 lada -95, navetassa.
® Mesen linttaklubi -Kuluttaa ja kans kulukee.
s211, 270cdi,7-p.A
ex-Honda Shuttle -97, 2.2i A 7-p.
1500S 2105 lada -95, navetassa.
® Mesen linttaklubi -Kuluttaa ja kans kulukee.
Kuvatodisteita peliin. Eka kuva on apukuskin puolelta takaa, toinen kuskin puolelta takaa.
Vaijeri tulee kuvassa alhaalta. Ylemmässä kuvassa on nähtävissä pieni pätkä vaijeria. Alakuvassa vaijeria ei ole näkyvissä. Ööööö....kumpikos näistä on nyt sitten kiinni=jarruttaa...? Ihan vain insinöörilogiikalla sanoisin, että alakuvassa jarru on päällä? Menikö ekalla oikein?
Jos tuota nyt pitäisi irrotella, mitä tuossa pitäisi tehdä? Älkää nyt edelläänkään naurako. Minen ole montaa tuntia auton alla elämässäni viettänyt...
Autolla pittäis päästä huomenissa aamulla liikkeelle, joten kaikki neuvot otetaan ilolla vastaan. Ehkei tuo kuitenkaan ole jäässä, vaan ihan tyylipuhtaasti jumissa.
Vaijeri tulee kuvassa alhaalta. Ylemmässä kuvassa on nähtävissä pieni pätkä vaijeria. Alakuvassa vaijeria ei ole näkyvissä. Ööööö....kumpikos näistä on nyt sitten kiinni=jarruttaa...? Ihan vain insinöörilogiikalla sanoisin, että alakuvassa jarru on päällä? Menikö ekalla oikein?
Jos tuota nyt pitäisi irrotella, mitä tuossa pitäisi tehdä? Älkää nyt edelläänkään naurako. Minen ole montaa tuntia auton alla elämässäni viettänyt...
Autolla pittäis päästä huomenissa aamulla liikkeelle, joten kaikki neuvot otetaan ilolla vastaan. Ehkei tuo kuitenkaan ole jäässä, vaan ihan tyylipuhtaasti jumissa.
Viisi talvea vastaavan kulkineen (Galaxy) kanssa tapelleena, suosittelen vaihtamaan uudet vaijerit. Toki voi vika olla satulassakin. Itsellä ongelma poistui vasta vaijerien uusinnalla. Edellisessä viestissä kysymykseen tyhjentävä vastaus, eli naputtele ylöspäin sitä vipua missä vaijerinpää on kiinni.
Ongelma ratkesi - ja uusi tilalla.
Jumissa ollut vaijeri liikkuu taas, mutta jarru on edelleen juntturassa... Onkos tuo jarrusysteemi nyt niin, että käsijarru jarruttaa samaisia "normaaleja" jarrupaloja, kun polkuversiokin?
Nyt kun tuo kuskinpuolen takapyörä ei edelleenkään pyöri vapaasti, niin onko tässä nyt samaan syssyyn mennyt normijarrukin jumiin jostain kohtaa? Edellisistä neuvoista kiittäen, onkos sekundääriseen ongelmaan tarjolla taas hyviä neuvoja? Ihan pienesti jarru ei ota kiinni vaan ihan kunnolla edelleen.
Vai voiko tuossa olla kyse vielä siitä, etten naputellut noista tarpeeksi ja käsijarru siltikin ottaisi vielä kiinni? Jumissa ollut vaijeripää liikkuu nyt jousen kanssa ihan sormivoimalla.
Jumissa ollut vaijeri liikkuu taas, mutta jarru on edelleen juntturassa... Onkos tuo jarrusysteemi nyt niin, että käsijarru jarruttaa samaisia "normaaleja" jarrupaloja, kun polkuversiokin?
Nyt kun tuo kuskinpuolen takapyörä ei edelleenkään pyöri vapaasti, niin onko tässä nyt samaan syssyyn mennyt normijarrukin jumiin jostain kohtaa? Edellisistä neuvoista kiittäen, onkos sekundääriseen ongelmaan tarjolla taas hyviä neuvoja? Ihan pienesti jarru ei ota kiinni vaan ihan kunnolla edelleen.
Vai voiko tuossa olla kyse vielä siitä, etten naputellut noista tarpeeksi ja käsijarru siltikin ottaisi vielä kiinni? Jumissa ollut vaijeripää liikkuu nyt jousen kanssa ihan sormivoimalla.
Nojoo, nyt selkis. Kun sain sen toisen liikkumaan, palasin takaisin katsomaan sitä toistakin rengasta. No olihan senkin puolen vaijeri tietenkin juntturassa, ei täysin kiinni mutta aika tiukasti kuitenkin. Sitä saikin sitten naputella auki vähän kovemmin. Nyt ei kumpikaan puoli enää laahaa.
Nyt on sitten mulla (ja rouvalla) kässärin käyttökielto, kunnes tuo saadaan oikeasti korjattua. Tosta kun kerran kunnolla vetasee kässärin kiinni, niin se on taas jumissa.
Laitan jossain vaiheessa puunuskyssärin, jonka aihepiiri tuli vastaan auton alapintoja silmäillessä.
Nyt on sitten mulla (ja rouvalla) kässärin käyttökielto, kunnes tuo saadaan oikeasti korjattua. Tosta kun kerran kunnolla vetasee kässärin kiinni, niin se on taas jumissa.
Laitan jossain vaiheessa puunuskyssärin, jonka aihepiiri tuli vastaan auton alapintoja silmäillessä.
Noniin, seuraava kohta vikalistalla on parkkitutka. Sensorit on edessä ja takana ja kabiinissä kojetaulussa nappi.
Olisikos tähän kohtaan antaa neuvoa, mistä alkaa selvittää toimimattomuutta? Yksi taka-antureista on poissa paikaltaan (johdot kiinni, mutta anturi on tallessa puskurin alla) ja tuli mieleen, että olisiko tuo tarkoituksella kytketty esim. sulakkeella pois päältä, kun se irtonaisen anturi ehkäpä huutaisi koko ajan.
Yritin etsiä tietoa, mikä sulake liittyisi parkkiantureihin, mutta enpä sitä vielä löytänyt.
EDIT: Löysin Lontoon kielisiltä foorumeilta vähän osviittaa siihen, missä vika voisi olla. Kuskin penkin takana/alla voipi olla jokin yksikkö ja kenties myös tavaratilassa kuskin puolella pystyseinässä.
Olisikos tähän kohtaan antaa neuvoa, mistä alkaa selvittää toimimattomuutta? Yksi taka-antureista on poissa paikaltaan (johdot kiinni, mutta anturi on tallessa puskurin alla) ja tuli mieleen, että olisiko tuo tarkoituksella kytketty esim. sulakkeella pois päältä, kun se irtonaisen anturi ehkäpä huutaisi koko ajan.
Yritin etsiä tietoa, mikä sulake liittyisi parkkiantureihin, mutta enpä sitä vielä löytänyt.
EDIT: Löysin Lontoon kielisiltä foorumeilta vähän osviittaa siihen, missä vika voisi olla. Kuskin penkin takana/alla voipi olla jokin yksikkö ja kenties myös tavaratilassa kuskin puolella pystyseinässä.
Ja lista jatkuu.
Automaatti-ilmastointi/ajotietokone näyttää tällä hetkellä jostain syystä asteet fahrenheitina. Mitenkäs sen saa vaihdettua celsiuksiksi?
Ja bonuskyssärinä sellainen, että mistähän tuon ajotietokoneen ilmoitusten kielen pystyisi kenties vaihtamaan? Taitaa olla saksaa tällä hetkellä. Englanti tai suomi olisi parempi.
Automaatti-ilmastointi/ajotietokone näyttää tällä hetkellä jostain syystä asteet fahrenheitina. Mitenkäs sen saa vaihdettua celsiuksiksi?
Ja bonuskyssärinä sellainen, että mistähän tuon ajotietokoneen ilmoitusten kielen pystyisi kenties vaihtamaan? Taitaa olla saksaa tällä hetkellä. Englanti tai suomi olisi parempi.
Ensimmäiset vikavalot vilkkuu mittaristossa. Aamulla kun käynnistin ja lähdin liikkeelle, ABS-valo jäi palamaan. Se kuitenkin sammui hetken päästä. Noh, toisen mokomahetken jälkeen ABS-valo palasi mittaristoon kaverinaan luistoneston (ESP) valo. Ja ESP-nappi ei tietenkään enää toiminut.
Onkos kellään villejä veikkauksia ennen kuin saan raahattua tuon jonnekin huoltopisteelle? Kun vain tuo ABS-valo paloi, olin juuri lähtenyt pihasta ja oli vielä liukasta pyörien alla. Kokeilin jarruttaa voimakkaammin ja ainakin vielä tuolloin tuli ABS-mainen rutina.
Onkos kellään villejä veikkauksia ennen kuin saan raahattua tuon jonnekin huoltopisteelle? Kun vain tuo ABS-valo paloi, olin juuri lähtenyt pihasta ja oli vielä liukasta pyörien alla. Kokeilin jarruttaa voimakkaammin ja ainakin vielä tuolloin tuli ABS-mainen rutina.
Renkaan pyörintänopeusanturi tai hammaskehä jostain nurkasta. Taikka anturin piuha.
Jos tuossa on vielä vanhat kunnoin hammaskehät niin voi olla niinkin helppo että hammaskehä on täynnä likaa eikä anturi saa luettua selkeästi hampaita jostain nurkasta, menee sähköaivo sekaisin.
Huonommalla tuurilla hammasrattaan virkaa ajaa pyöränlaakerin selkäpuolella oleva magneettikehä joka on aikansa elänyt eikä taaskaan anturi saa luettua selkeitä "hampaita"
Tai sitten anturi itsessään kulunut taikka liian kaukana hammaskehästä ettei saa luettua hampaita. Taikka anturin piuha menossa poikki taikka liitos hapettunut.
Saattaahan tuo olla jotain niinkin yksinkertaistakin että jarruneste on vähissä.
Kallein skenaario taitaa olla ABS pumppu taikka sähköaivo alkaa renäämään vanhuuttaan.
Piuhan nokkaan ja vikakoodit kertoo enempi mihin suuntaan lähteä vikaa tonkimaan. Todennäköisesti sieltä tulee "pyörintänopeusanturi vasen/oikea etu/taka epäkelpo signaali" jolloin kulman saa sentään selville mutta joutuu alkaa tutkimaan onko vika anturissa vai hammaskehässä.
Jos tuossa on vielä vanhat kunnoin hammaskehät niin voi olla niinkin helppo että hammaskehä on täynnä likaa eikä anturi saa luettua selkeästi hampaita jostain nurkasta, menee sähköaivo sekaisin.
Huonommalla tuurilla hammasrattaan virkaa ajaa pyöränlaakerin selkäpuolella oleva magneettikehä joka on aikansa elänyt eikä taaskaan anturi saa luettua selkeitä "hampaita"
Tai sitten anturi itsessään kulunut taikka liian kaukana hammaskehästä ettei saa luettua hampaita. Taikka anturin piuha menossa poikki taikka liitos hapettunut.
Saattaahan tuo olla jotain niinkin yksinkertaistakin että jarruneste on vähissä.
Kallein skenaario taitaa olla ABS pumppu taikka sähköaivo alkaa renäämään vanhuuttaan.
Piuhan nokkaan ja vikakoodit kertoo enempi mihin suuntaan lähteä vikaa tonkimaan. Todennäköisesti sieltä tulee "pyörintänopeusanturi vasen/oikea etu/taka epäkelpo signaali" jolloin kulman saa sentään selville mutta joutuu alkaa tutkimaan onko vika anturissa vai hammaskehässä.
® Mesen linttaklubi
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
- Kiire on köyhyyden merkki
Linttaristin haltija 24.11.2012 ->
Auto kävi pajalla jokin aika sitten, mutta ongelma ei vielä ratkennut. Tuossa oli käsijarrun kanssa jo aiemmin häikkää, ja käsijarru korjattiin ensin parin muun jutun kanssa sillä ajatuksella, josko ABS/ESP-valoshow olisi liittynyt siihen. Eipä se siihen tietenkään liittynyt.
ABS/ESP-valot eivät pala aina. Joskus alussa palaa ABS ja se sammuu pihasta lähtiessä. Sitten voi mennä 5-10min ja yhtäkkiä mittaritauluun saattaa pärähtää sekä ABS että ESP-kuvakkeet. Joskus taasen valot palavat heti alusta alkaen ja pysyvät näkyvissä.
Voiko tuo olla anturivika, jos valot eivät pala aina, vaan välillä syttyvät päälle vasta, kun on jo ajettu aikansa? Oli miten oli, pajan suuntaan suunnataan jossain vaiheessa uudemman kerran.
ABS/ESP-valot eivät pala aina. Joskus alussa palaa ABS ja se sammuu pihasta lähtiessä. Sitten voi mennä 5-10min ja yhtäkkiä mittaritauluun saattaa pärähtää sekä ABS että ESP-kuvakkeet. Joskus taasen valot palavat heti alusta alkaen ja pysyvät näkyvissä.
Voiko tuo olla anturivika, jos valot eivät pala aina, vaan välillä syttyvät päälle vasta, kun on jo ajettu aikansa? Oli miten oli, pajan suuntaan suunnataan jossain vaiheessa uudemman kerran.
Vikojahan noidutaan sitä mukaa kun niitä ilmaantuu, ja sitten korja(ute)taan jollain aikataululla. Ja kun itse en ole mikään tekijämies näiden korjausten kanssa, niin sitten näitä hoidetaan jotakin autopajaa tukien.
BTW, jos jollain on antaa hyviä kokemuksia jostain VAG-pajasta pk-seudulla, niin ehdotuksia otetaan vastaan. Merkkihuoltoa yritän välttää kaikin voimin.
BTW, jos jollain on antaa hyviä kokemuksia jostain VAG-pajasta pk-seudulla, niin ehdotuksia otetaan vastaan. Merkkihuoltoa yritän välttää kaikin voimin.
jovihava kirjoitti:Tämä ei nyt enteile Heselle oikein hyvää
Sooooooooori
Voimia vianetsintään Andy , kävin justiin silittämässä omaa seattia, ettei se ihan murheissaan ala kiukkuaan.
H
Tuuria kuin Aku Ankalla.
s211, 270cdi,7-p.A
ex-Honda Shuttle -97, 2.2i A 7-p.
1500S 2105 lada -95, navetassa.
® Mesen linttaklubi -Kuluttaa ja kans kulukee.
s211, 270cdi,7-p.A
ex-Honda Shuttle -97, 2.2i A 7-p.
1500S 2105 lada -95, navetassa.
® Mesen linttaklubi -Kuluttaa ja kans kulukee.
Antaa valoshown olla nyt vähän aikaa rauhassa.
Kävin eilen hyödyntämässä jonkin diillin, jolla sai öljynvaihtohuollon + yleistarkastuksen verraten huokeasti. Tarkastuksen tulos oli, että molempien etujousien yläpään tukilaakerit ovat väljät. Korjaussarja noihin ei liene kovin kalliskaan, 10-20e/puoli.
Mutta, antakaahan jonkinlainen summanmutikka-arvio työajasta, joka suurinpiirtein osaavalta henkilöltä kuluisi vaihtotöihin molemmille puolille.
Niin, ja jos jollain on antaa hyviä kokemuksia jostain VAG-pajasta pk-seudulla (Kehä III:n sisäpuolella), niin ehdotuksia otetaan edelleen mieluusti vastaan. Tai kenties Seinäjoeltakin, kun siellä ensi viikolla hiihtolomaillaan.
Kävin eilen hyödyntämässä jonkin diillin, jolla sai öljynvaihtohuollon + yleistarkastuksen verraten huokeasti. Tarkastuksen tulos oli, että molempien etujousien yläpään tukilaakerit ovat väljät. Korjaussarja noihin ei liene kovin kalliskaan, 10-20e/puoli.
Mutta, antakaahan jonkinlainen summanmutikka-arvio työajasta, joka suurinpiirtein osaavalta henkilöltä kuluisi vaihtotöihin molemmille puolille.
Niin, ja jos jollain on antaa hyviä kokemuksia jostain VAG-pajasta pk-seudulla (Kehä III:n sisäpuolella), niin ehdotuksia otetaan edelleen mieluusti vastaan. Tai kenties Seinäjoeltakin, kun siellä ensi viikolla hiihtolomaillaan.
Siirrytäänpäs seuraavaan aiheeseen eli keskuslukkoon ja kaukosäätöiseen ohjaukseen. Nykytilanne on seuraava:
- Keskuslukko toimii takaluukun lukosta. Kaikki muut paitsi kuskin ovi tottelee, kun lukitaan takaluukun lukosta (ja valot vilkahtaa).
- Kuskin ovi pitää erikseen avata/sulkea avaimella.
- Avaimesta tehtävä kaukosäätöinen avaus/lukitus ei toimi lainkaan.
- Joskus menee vielä siten, että kun laittaa ensin kuskin oven avaimella kääntäen lukkoon ja sen jälkeen laittaa muut ovet lukkoon takaluukun lukosta, kuskin ovin avautuu .
Mistä tuota kannattaisi lähteä tuumaamaan, jos haluaisi kaikki palaset toimivaksi?
- Keskuslukko toimii takaluukun lukosta. Kaikki muut paitsi kuskin ovi tottelee, kun lukitaan takaluukun lukosta (ja valot vilkahtaa).
- Kuskin ovi pitää erikseen avata/sulkea avaimella.
- Avaimesta tehtävä kaukosäätöinen avaus/lukitus ei toimi lainkaan.
- Joskus menee vielä siten, että kun laittaa ensin kuskin oven avaimella kääntäen lukkoon ja sen jälkeen laittaa muut ovet lukkoon takaluukun lukosta, kuskin ovin avautuu .
Mistä tuota kannattaisi lähteä tuumaamaan, jos haluaisi kaikki palaset toimivaksi?