Lumiketjut henkilöautoon?

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Lumiketjut henkilöautoon?

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Jäin tänään nololla tavalla kiinni hiihtopaikan parkkipaikalla. Ei päässyt ilman veto- ja työntöapua ku pöperölumen alla oli jää ja ylämäkeäkin oli. Onneksi oli hinausköysi takapaksissa ja eräs 60v nainen nyppäs mut Octavialla :lol:

Olettekos hommanneet pahoja tilanteita varten ketjuja vetopäähän? Biltemasta näyttäis löytyvän ja aion käydä sellaiset ostamassa.
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

Miten olis peräkonttiin kenttälapio ja pari 5-10 litran kanisteria tai joku muu sopiva säiliö hiekkaa täyteen? Tois vähän painoakin taakse.
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Re: Lumiketjut henkilöautoon?

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

C-Klasse kirjoitti:
Olettekos hommanneet pahoja tilanteita varten ketjuja vetopäähän? Biltemasta näyttäis löytyvän ja aion käydä sellaiset ostamassa.
Kyllä, useampia vuosien varrella. Yhdet Bilteman ketjut laitettiin trukkiinkin ja ainakin sen talven kestivät satunnaisia ajoja ihan hyvin. Se kun tahtoi jäädä alamäkeenkin kiinni.

Etenemiskyky ja pito on kyllä ketjuilla ihan käsittämättömän hyvä, suurinpiirtein voisi verrata soratiehen.
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

xin811 kirjoitti:Miten olis peräkonttiin kenttälapio ja pari 5-10 litran kanisteria tai joku muu sopiva säiliö hiekkaa täyteen? Tois vähän painoakin taakse.
Hyvä ja vanha konsti on tuokin. Mulla on kuorma-autossa lapio ja iso sangollinen salaojahiekkaa aina mukana. Mulla oli eilen IKEA-kuorma + lapsiperheen perusvarustus tässä henkilöautossa ja silti tuo perhanan pöperölumi+jää teetti ongelmaa jos oli pientä ylämäkeä. "Puhtaalle" jäälle ku heittää hietaa niin kuorma-autonkin saa liikkeelle mutta tää lumi onkin oma juttunsa.
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

Jep. Joo ei se 10-20kg lisäpaino kyllä kauheasti lämmitä, mutta jos sillä lapiolla tekis nopeasti vähän uraa niin ehkä auton sais vauhtiin. Se vaan että ei niitä lumiketjuja sinne kovin nopeasti saa, ja poiskin ne pitää ottaa.
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Jossain oli myytävänä semmosia muovista valmistettuja "mattoja" jotka toimii vähän ketjun tavoin kun levittää sen rullan renkaan eteen/taakse ja ruovittaa siihen päälle. En löytänyt nyt äkkiseltään uudestaan sitä paikkaa missä myytiin
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Noi bilteman muovimatot lankun kiskoi yllättävistäkin paikoista ylös, tosin onnistui jumittamaankin yllättäviin paikkoihin. Väykän perälle biltemasta sekä matot että ketjut, ketjuja vielä ollu tarvetta kokeilla mutta hinta ei onneksi päätä huimaa.
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Mä laittelin risuja ja jopa suksipussinkin matoksi mutta takapää oli hankalasti kuopassa. Jouduin kuseen pistämällä D:n silmään ja työntämällä/heijaamalla autoa. Sehän valahti lopuksi taaksepäin ja päätyi lumikasan eteen ettei taakse voinut enää yrittää :oops:
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Tällein talvisin mullekki tulee mieleen miks mun kaikki autot oo 4wd malleja :twisted:
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

Satunnaiseen paikkaan kiinni jääneen auton irroittamiseen on kyllä kätevämpiäkin konsteja kuin alkaa kinoksessa punomaan ketjuja päälle. Matala auto, leveät renkaat, ahtaat pyöränkotelot ja joka paikka lunta täynnä...

Vaan jos joskus tarvitsee etenemiskykyä, jonnekin pitää päästä tai jostain pois ja tie on siinä kunnossa, että siinä ja siinä miten käy ja vielä kärrykin perässä niin silloin kyllä on itsekehujen paikka jos on hommannut ketjut takakonttiin.
Eikä tilanne tarvitse tulla vastaan edes missään jeerassa. Pari, kolme vuotta sitten piti Käpylässä kiivetä sinne mäen päälle, että pääsi sitten toista reittiä takaisin päin ja lunta varmaan puoleenväliin säärtä sekä yhdet urat joita pitkin porukka yritti mennä.

Ei mitään jakoja olis ollut ilman ketjuja. Samoilla kinkereillä olleet toiset vieraat soittivat taksin, että pääsevät lentokentälle... niin eiköhän meidän kyydissä olleet kohta hekin kun taksia ei näkynyt eikä kuulunut. Samassa mäessä oli kuulemma sekin ollut jumissa.
boogieman
aktiivimeseläinen
Viestit: 1500
Liittynyt: 08.11.2005 11:56
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja boogieman »

Siis kuka niitä ketjuja ja kuramattoja rupeaa siellä säätämään? Tämmöiset keulaan ja perään niin ei pienet jumit haittaa:
Kuva
turpo
Viestit: 57
Liittynyt: 02.1.2006 22:26
Paikkakunta: jyväskylä

Viesti Kirjoittaja turpo »

jos ketjut meinaat ostaa niin osta hyvät, thulen ketjut on nopeat asentaa noin minuutti per pyörä ja on kestävät. työhommissa pelastaneet minut jo 3 kertaa tänä talvena. ehdoton hankinta

http://www.thule.com/fi-fi/fi/products/ ... _-04205020

katso linkin video [/url]
316 sprintteri oli. nyt 112 vito, 115 vito, 2 kpl 319 sprintteri ja 300GD . eiköhän sitä nuilla kelpaa
Avatar
MattiS
Viestit: 524
Liittynyt: 22.10.2007 10:28
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja MattiS »

Tästä tulikin mieleen että eräs tuttava oli muutama talavi sitte tuskaallu samaisen hiihtopaikan parkkipaikalla automaattilootaasella 2kopa Vitolla... Manas kyseise laittee tai siis sen laatikon alimpaan :ttu: :asd: :quarrel: :1: h***tiin.. Ketjuja tuli nuarena miähenä ikävä ku erehryyn ajamaan kyseisen kumpareen "leirintä" alueelle ja sinnehä se kesärenkaane corolla keväisenä iltana istahti.. No silloo sai risuja käyttäe sen siältä pois. Mutta noi biltema läpyskät vois olla kätevät.. ei veisi ylimääräästä tilaa
Leikki ikä ---> koko ikä Ei riemulla rajaa ku takavedolla ajaas

2x Toyo
4x Toyo -EX
Can-Am -EX
MB -EX
Nissan -EX
VW -EX
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Eilen kävin ostamas nuo Bilteman ketjut ja tänään kokeilin niitä. Pistin apukuskin puolelle takapyörään ketjut ja tuntuu että auto lähtee kuin kesäkelillä lumihangesta. Myös jäisestä kuopasta takapyörä nousi raapivan äänen saattelemana hienosti. Pari raapaisua ja sitten lähti :)

Nyt alkaa kai olla takaveto-automaatti -kuskin talvivarusteet kasassa ku on hinausköysi, ketjut ja ne Bilteman muovimatotkin takapaksin pohjalokerossa :shock:
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Avatar
Mariini
Herrasmies
Viestit: 1025
Liittynyt: 02.10.2005 17:17
Paikkakunta: Länsirannikko

Viesti Kirjoittaja Mariini »

Siirtyy kalustoon jossa vetoakselit jokaiseen pyörään. :wink:
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Eipäs nyt hätäillä! :lol:
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Kyllä se jokanurkan vetari vähentää matkatavaroiden määrää aika paljon. Ensitalvenakin on nelikko alla :!:
onre
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 1858
Liittynyt: 25.4.2007 23:41
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja onre »

Ei tunnu kyllä olevan nelikkoautoilusta paluuta yhden akselin vetoon talvioloissa, se on sanottava.
Avatar
Jiitek
aktiivimeseläinen
Viestit: 2352
Liittynyt: 18.12.2005 11:10
Paikkakunta: Oulunseutu

Viesti Kirjoittaja Jiitek »

turpo kirjoitti:
katso linkin video [/url]
Äh.. minä luulin, että siellä on jotain offroodia.
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

onre kirjoitti:Ei tunnu kyllä olevan nelikkoautoilusta paluuta yhden akselin vetoon talvioloissa, se on sanottava.
Kyllä se vaikealta ajatukselta tuntuu nyt kun Ml on myyty ja jotain pitäis tilalle miettiä....
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Tulin yhden kollegan kyydillä täs joku vuosi sitten Tampereelta Lapualle talvisäässä semmoisella ehkä muutaman vuoden vanhalla 280 CDI ML:llä. Juu, kyllä lähtee. Kiihdytykset rampeilta meni niinku kesällä ja kutoskoneen äänikin ihan kiva. Liian kalliiksi vaan tulee tuollaiset :?
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Avatar
Karvanaama
Viestit: 856
Liittynyt: 10.9.2011 14:20
Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.

Viesti Kirjoittaja Karvanaama »

Ei kai tuo nyt niin vaikeaa ole..
Kuva
WJ 4,7 -99
850 T5 -96
FLH 1200 -72
FLH 1200 -77

C126 500 -88 -lähti toisen miehen matkaan
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”