Iston W123 300D kunnostus projekti
Iston W123 300D kunnostus projekti
Terve vaan kaikille! Piti myös tänne rekisteröityä kun täällä on paljon muitakin w123 projekteja, joten miksen omastanikin ykskakskolmosesta tekisi.
Eli tuossa syksyllä tuli ostettua tommonen 82 vuosimallin riisseli mese, jota heti piti alkaa kunnostamaan hieman, mutta käsistähän heti se homma lähti.
Hieman joka puolella oli ruostetta havaittavissa joten ei muuta kun purkuhommiin
Purettuna sekä vartaassa
Todella vittumaista tuo mersun massa pohjassa kun ei meinaa millään lähteä pois. No muutama ilta rälläkkää vaan niin kyllähän se aika hyvä oli.
Alustan osat valmiita hiekka puhallukseen ja maalaukseen
Koppaa hieman puhallettuna. Täytyy jatkaa viikonloppuna. Puhallukseen jälkeen täytyy vetää ohut epoksi harso ettei pääse ruostumaan heti.
Alustan osat hain maalauksesta ja veholta tuli myös vähän osia.
Takapään runkopalkki tuli tilattua myös kokonaan uusi sillä vanha on todella reikäinen.
Seuraavaksi sitten hitsaus hommia ja osahankintoja tarttis tehdä. Päivittelen sitä mukaa mitä ehin tekemään.
Eli tuossa syksyllä tuli ostettua tommonen 82 vuosimallin riisseli mese, jota heti piti alkaa kunnostamaan hieman, mutta käsistähän heti se homma lähti.
Hieman joka puolella oli ruostetta havaittavissa joten ei muuta kun purkuhommiin
Purettuna sekä vartaassa
Todella vittumaista tuo mersun massa pohjassa kun ei meinaa millään lähteä pois. No muutama ilta rälläkkää vaan niin kyllähän se aika hyvä oli.
Alustan osat valmiita hiekka puhallukseen ja maalaukseen
Koppaa hieman puhallettuna. Täytyy jatkaa viikonloppuna. Puhallukseen jälkeen täytyy vetää ohut epoksi harso ettei pääse ruostumaan heti.
Alustan osat hain maalauksesta ja veholta tuli myös vähän osia.
Takapään runkopalkki tuli tilattua myös kokonaan uusi sillä vanha on todella reikäinen.
Seuraavaksi sitten hitsaus hommia ja osahankintoja tarttis tehdä. Päivittelen sitä mukaa mitä ehin tekemään.
Viimeksi muokannut Isto, 13.11.2014 17:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Hieman olis projekti edennyt.
Koppa puhallettuna loppuun
Vedin samantien pintaan vähän epoksii ni ei ruostu heti uudestaan.
Uutta lattiaa. Myös apparin lattiaa joutuu hieman korjaamaan.
Oikeenpuoleisen runkopalkin tein kokonaan uuden. Vasemmalle puolelle varmaankin sama operaatio.
Uus kaari kiinni.
Sit seuraavan puolen kimppuun.
Koppa puhallettuna loppuun
Vedin samantien pintaan vähän epoksii ni ei ruostu heti uudestaan.
Uutta lattiaa. Myös apparin lattiaa joutuu hieman korjaamaan.
Oikeenpuoleisen runkopalkin tein kokonaan uuden. Vasemmalle puolelle varmaankin sama operaatio.
Uus kaari kiinni.
Sit seuraavan puolen kimppuun.
Jäänyt vähä päivittäminen vähemmälle, mutta nyt olis sitte pellihommat aika finaalissa, pientä näpräämistä ja viimeistelyä niin sais vetää maalit niskaan. Etupäästä jouduin korjaamaan peruspaikat eli etuhelmat ja saranakotelot sekä joitan pieniä paikkoja konehuoneen puolelta ja viimisempänä laitoin uuden peräpellin ja kulmapalat takakonttiin. Oli muuten aikamoinen sovitus tossa uudessa pellissä että sai sopimaan suhkot siististi.
Laitan kuvia korista kun saan vedettyä maaleihin.
Tuli myös ostettua kolmisatku turboväykky mistä tekniikan siirrän tähän koriin, tietenkin hiukan piristettynä. Turboksi mietin holsetin hx40 superia. (Millä pakopesällä suosittelisitte?)ja pumpuksi mynän tai herlevin tekelettä. (saa tarjota). Laatikkona meinasin käyttää vakio sähkö laatikkoo ja peräks tarttis varmaan löytää sopiva S-sarjan perä.
Laitan kuvia korista kun saan vedettyä maaleihin.
Tuli myös ostettua kolmisatku turboväykky mistä tekniikan siirrän tähän koriin, tietenkin hiukan piristettynä. Turboksi mietin holsetin hx40 superia. (Millä pakopesällä suosittelisitte?)ja pumpuksi mynän tai herlevin tekelettä. (saa tarjota). Laatikkona meinasin käyttää vakio sähkö laatikkoo ja peräks tarttis varmaan löytää sopiva S-sarjan perä.
Juu näky lukevan. No tohon oli joskus vaihettukki toi pelli ja ennenki pyörän kaaria hitsailtu niin tottakai kyljet hiukan mutkalla...
Vielä tarttis vetää pohjaan/pyöränkoteloihin kivenisku massaa ja pintamaali niin olis valmis.
Kohta pääseeki sovittaa kolmesatasta keulalle, Saa tarjota edelleenki sitä pumppuu ja suodatin jalkaa. Myös turbo ja pakosarja tarttis hankkia...
Vielä tarttis vetää pohjaan/pyöränkoteloihin kivenisku massaa ja pintamaali niin olis valmis.
Kohta pääseeki sovittaa kolmesatasta keulalle, Saa tarjota edelleenki sitä pumppuu ja suodatin jalkaa. Myös turbo ja pakosarja tarttis hankkia...
Eikös tähän toimi se PCS ohjain joka jukkiksella oli cuupassa?Mika.T kirjoitti:Tämähän ei sitten toimi mekaanisen pumpun kanssa.Isto kirjoitti:Laatikkona meinasin käyttää vakio sähkö laatikkoo.
Vaatii toimiakseen sen oman sähköpumpun jonka voi kyllä tapittaa, mutta sitten on vähän enempi sähkötöitä tiedossa.
Vai vaatiiko sekin sähköpumpun?
Tuokin vaatii kyllä rakentelua toimiakseen.
250D -92
190D 2.2turbo
190D 2.2turbo
Hieman olis homma edenny kesänmittaan.
Uusilla osilla tuli kasailtuu.
Edessä on 560 ässän jäähytetyt levyt
Konettakin tuli soviteltua.
Öljypohjaa hiukan muokkasin jotta koneen sai hieman taakseppäin.
Hieman myös poikittaispalkkia että koneen etupään sai mahdollisimman alas ja suoraan.
Kiinnikkeet tuli itse tehtyä, jousikumeina nuo perus 601-603 kumit, Katotaan joutuuko vaihtaa jäykempiin. Vai onko nuo tarpeeks tukevat.
Ahdasta tullee eteen kun tarttis saada vielä ilmastoinnin cuuleri eteen mahtumaan, välijäähdyttimen hain motonetista ja jäähdyttimeksi tilasin griffinin jäähdyttimen, katotaan millia mahtuu.
Turbokin tarttis myös hankkia, onko ehdotuksia 300-400hp tehoihin? Oon kattonu noita hx35 ja 40 supereita, mutta en oo oikeen varma kumpi kannattais ostaa ja millä pakopesällä. Pumppu on mynän 7mm.
Uusilla osilla tuli kasailtuu.
Edessä on 560 ässän jäähytetyt levyt
Konettakin tuli soviteltua.
Öljypohjaa hiukan muokkasin jotta koneen sai hieman taakseppäin.
Hieman myös poikittaispalkkia että koneen etupään sai mahdollisimman alas ja suoraan.
Kiinnikkeet tuli itse tehtyä, jousikumeina nuo perus 601-603 kumit, Katotaan joutuuko vaihtaa jäykempiin. Vai onko nuo tarpeeks tukevat.
Ahdasta tullee eteen kun tarttis saada vielä ilmastoinnin cuuleri eteen mahtumaan, välijäähdyttimen hain motonetista ja jäähdyttimeksi tilasin griffinin jäähdyttimen, katotaan millia mahtuu.
Turbokin tarttis myös hankkia, onko ehdotuksia 300-400hp tehoihin? Oon kattonu noita hx35 ja 40 supereita, mutta en oo oikeen varma kumpi kannattais ostaa ja millä pakopesällä. Pumppu on mynän 7mm.
Jäähdytyspuoli suunniteltu ja melkein totetutettukkin valmiiksi, vielä puuttuu öljynjäähyt, mitkä tulee kumpaankin etukulmaan. pakosarja ja turbokin tuli hommattua, sekä imusarjaan tuli painekotelo tehtyä.
Myös toinen ahtoputkista tuli tehtyä 75mm alumiini putkesta ja mutkista. Päihin tein sikkikoneella pullistukset joten ei pitäis tulla mitään vuoto ongelmia, viikonloppuna täytyy tehdä turbon ja välijäähdyttimen väliin putki. Sen teen 60mm materiaalista
Kokeilin aluksi alkuperästä ilmastoinnin flektiä ,mutta tilasin kuitenki tommosen matalan spal flektin ja sopii kyllä täydellisesti maskin alle piiloon ja onhan se paljon tehokkaampikin, tuli vaan tilattua puhaltava malli vaikka piti olla imevä joten täytyy vielä vaihtaa oikeaan.
Myös toinen ahtoputkista tuli tehtyä 75mm alumiini putkesta ja mutkista. Päihin tein sikkikoneella pullistukset joten ei pitäis tulla mitään vuoto ongelmia, viikonloppuna täytyy tehdä turbon ja välijäähdyttimen väliin putki. Sen teen 60mm materiaalista
Kokeilin aluksi alkuperästä ilmastoinnin flektiä ,mutta tilasin kuitenki tommosen matalan spal flektin ja sopii kyllä täydellisesti maskin alle piiloon ja onhan se paljon tehokkaampikin, tuli vaan tilattua puhaltava malli vaikka piti olla imevä joten täytyy vielä vaihtaa oikeaan.
Jaahas täytyy päivitellä välillä tekemisiä, kun kipeenä ei viitti talliinka mennä, niin ehtii kirjoitteleemaan.
Elikkä syksyllä sain tekniikan nippuun, kaikki jäähdyttimet kiinni, ahtoputket, pakoputki, vaihde ja kaasuvivuston tehtyä. Myöskin ojefejerin vaihdelaatikon ohjainboksi tuli ostettua, vaikuttaa ihan toimivalta systeemiltä.
Muutama kuva:
Downpipe 4 tuumaa rosteria ja loppuputki 3.5.
Hieman ahdasta öljynjäähdyttimillä sillä kuskin puolella menee ahtoputki ja apukuskin puolella ilmastoinnin kuivain vieressä.
Todella helppo asentaa tuo ojefejerin boksi, asetuksien säätäminenkin tuntui helpolta, Aattelin sijoittaa tuon boksin hanskalokeroon, tuon näytön ajattelin sioittaa siten että alkuperäiset napit pysyy alkuperäisillä paikoilla ja ei tarvi porata mitään ylimääräisiä reikiä näkyville.
Kaasuvivustosta tein mahdollisimman yksinkertaisen ja käytin alkuperäistä kaasuasentoanturia mikä sopi suoraan johtosarjaan.
Kone tuli jossain välissä nostettua pois ja sille aattelin tehdä pienen huollon, olihan sillä jo 350tkm rullattu.
Kannen käytin irti ja kaikki näytti olevan ok, laiton kasaan uudella tiivisteellä ja liimalla, vaihtoon meni myös nostajat, nokkaketju ja hehkut
Nyt pitäis olla iskussa kone. Melkein sais paikalleen heittää.
Tuli viimeinen korjattua takalasin alareuna, mikä piti tehä jo aikoja sitte, mutta tuli tehtyä vasta nyt. Eli koko reunahan oli ruostunu läpi niin tein kokonaan uuden.
Joutu vähä pelliä naputtaa ja vääntämään mutta yllättävän hyvä tuli ja lasi sopi paikalleen.
Tuli hyvä väli vetää takakontti, konehuone, helmat ja irto osat väriin
Takakontti, takaluukku ja helmat tuli vedettyä orkkis sävyllä. galinitrau 7129 mattaa ja Konehuoneeseen tuli sama väri pitä pohjaan ja sisällekkin, 2k uretaania, myös mustat osat on samaa maalia.
Täytyy ruveta seuraavaks koppaa hiomaan maalaus kuntoon, ovet on onneks aika hyvät, niitä ei tarvi kauheesti korjailla, Voiton puolella pikkuhiljaa.
Elikkä syksyllä sain tekniikan nippuun, kaikki jäähdyttimet kiinni, ahtoputket, pakoputki, vaihde ja kaasuvivuston tehtyä. Myöskin ojefejerin vaihdelaatikon ohjainboksi tuli ostettua, vaikuttaa ihan toimivalta systeemiltä.
Muutama kuva:
Downpipe 4 tuumaa rosteria ja loppuputki 3.5.
Hieman ahdasta öljynjäähdyttimillä sillä kuskin puolella menee ahtoputki ja apukuskin puolella ilmastoinnin kuivain vieressä.
Todella helppo asentaa tuo ojefejerin boksi, asetuksien säätäminenkin tuntui helpolta, Aattelin sijoittaa tuon boksin hanskalokeroon, tuon näytön ajattelin sioittaa siten että alkuperäiset napit pysyy alkuperäisillä paikoilla ja ei tarvi porata mitään ylimääräisiä reikiä näkyville.
Kaasuvivustosta tein mahdollisimman yksinkertaisen ja käytin alkuperäistä kaasuasentoanturia mikä sopi suoraan johtosarjaan.
Kone tuli jossain välissä nostettua pois ja sille aattelin tehdä pienen huollon, olihan sillä jo 350tkm rullattu.
Kannen käytin irti ja kaikki näytti olevan ok, laiton kasaan uudella tiivisteellä ja liimalla, vaihtoon meni myös nostajat, nokkaketju ja hehkut
Nyt pitäis olla iskussa kone. Melkein sais paikalleen heittää.
Tuli viimeinen korjattua takalasin alareuna, mikä piti tehä jo aikoja sitte, mutta tuli tehtyä vasta nyt. Eli koko reunahan oli ruostunu läpi niin tein kokonaan uuden.
Joutu vähä pelliä naputtaa ja vääntämään mutta yllättävän hyvä tuli ja lasi sopi paikalleen.
Tuli hyvä väli vetää takakontti, konehuone, helmat ja irto osat väriin
Takakontti, takaluukku ja helmat tuli vedettyä orkkis sävyllä. galinitrau 7129 mattaa ja Konehuoneeseen tuli sama väri pitä pohjaan ja sisällekkin, 2k uretaania, myös mustat osat on samaa maalia.
Täytyy ruveta seuraavaks koppaa hiomaan maalaus kuntoon, ovet on onneks aika hyvät, niitä ei tarvi kauheesti korjailla, Voiton puolella pikkuhiljaa.
Siistii.
Tuosta laatikon ohjauksesta lukis mielellään lisääkin.
Tuosta laatikon ohjauksesta lukis mielellään lisääkin.
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Valmistajan sivuilla on hyvät ohjeet tuosta säätämisestä ja mahdollisuuksista. Mulla tuo ohjain ohjaa myös w126 sähköistä nopeusmittaria jonka oon sovittanut w123 mittaristoon.
http://ofgear.dk/index.html
http://ofgear.dk/index.html