Nissan Primera vs. Opel Vectra n. 2003-2005 nyt Ford Mondeo

Täällä voit keskustella ja esittää kysymyksiä muistakin merkeistä kuin Mercedes-Benzistä.
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Nissan Primera vs. Opel Vectra n. 2003-2005 nyt Ford Mondeo

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Farmarina molemmat. Nissan 1.8 bensa ja Vectra 2.2 bensa. Ketjukoneella lie molemmat?
Kumpi on raadin suosikki? Jos jommassa kummassa on jokin selvä heikkous, niin heti tänne vaan tietoa. Tarkennuksena- ei tule minulle, joten ei tarvitse käännyttää Mersuun :) Eikä tuohon hintaluokkaan voi kai mitään bensamersua kenellekkään suositella useamman vuoden ajoihin? Siis taloudellista ja koriltaan kestävää bensa-autoa. Jos voi, niin haluan toki kuulla mersuvaihtoehdon hintaluokkaan 3000-5000 €. Auto kun tulee vielä ruostetta mielellään kiertävälle perheelle.
Viimeksi muokannut kardaani, 09.1.2015 21:43. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
bercedes menz
aktiivimeseläinen
Viestit: 1674
Liittynyt: 22.6.2012 8:29

Re: Nissan Primera vs. Opel Vectra n. 2003-2005

Viesti Kirjoittaja bercedes menz »

kardaani kirjoitti:Farmarina molemmat. Nissan 1.8 bensa ja Vectra 2.2 bensa. Ketjukoneella lie molemmat?
Kumpi on raadin suosikki? Jos jommassa kummassa on jokin selvä heikkous, niin heti tänne vaan tietoa. Tarkennuksena- ei tule minulle, joten ei tarvitse käännyttää Mersuun :) Eikä tuohon hintaluokkaan voi kai mitään bensamersua kenellekkään suositella useamman vuoden ajoihin? Siis taloudellista ja koriltaan kestävää bensa-autoa. Jos voi, niin haluan toki kuulla mersuvaihtoehdon hintaluokkaan 3000-5000 €. Auto kun tulee vielä ruostetta mielellään kiertävälle perheelle.
Ehdottomasti Vectra!

Itselläni ollut joskus C-Vectra ja sen on ISO auto ja mukava pitkän matkan kulkine. 2,2-litrainen on muistaaksen ketjukone (olisko ollut Z22SE) ja siinä on ollut joskus ketjuongelmia.
[url]http://www.%20opelclubfinland.fi[/url] tietää lisää...

Jos tuo Primera on se uudempi korimalli, jossa on mittaristo keskellä kojelautaa, niin se tais olla kaikkien aikojen huonoin Nissan ts. laatuongelmia oli helevetisti.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29293
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kumpaakaan automallia en tarkemmin omien kokemusten kautta tunne joten en osaa auttaa, mutta katselinpahan missä hintaluokassa nuo ovat ja vähän muutenkin.

Primera 330tkm
Kytkin ja vaihteisto vaihdettu juuri.
Primera 269tkm
150tkm ajetulla vaihtomoottorilla
Primera 286tkm
Ennen katsastusta tehty kansiremontti
Primera 180tkm
juuri tehdyllä venttiiliremontilla
Näyttäisi siis että Primeroita on pidetty hyvin kunnossa :roll: ja sitä kaikkein pahinta kolmen neljän tonnin auton peikkoa eli ruostepilkkuja ei kenties ole.

Vectran 2,2 tiedän sen verran että niissä jonkinmoisena tyyppivikana jakoketju, mutta en jaksa muistaa miten se ilmenee ja mitä aiheuttaa ennen pitkää ellei korjata.
Vaimon veljellä kyseisenlainen Opel johon joskus laskettiin ketjunvaihtotarjousta. Ei ole helppo työ vaihtaa.
Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja kondivo »

Huuda muutamalla satasella tuosta Opel Vectra
markoala
aktiivimeseläinen
Viestit: 1271
Liittynyt: 18.1.2007 20:29
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Tuo primera on mielestäni Pirkka auto. Todellinen halpis yleisilmeeltään. Ja 1.8 on tunnettu öljynsyöjä.
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Itse kumpaakaan autoa tuntematta, mielikuvat ohjaisivat isoon ja jämerän näköiseen Opeliin. Tosiaan yhdellä puolitutulla oli aiemmin tuollainen Vectra, ja hän taisi mainita juurikin arvokkaasta jakopäähuollosta. Onkohan tuohon koppaan jotain luotettavampaa/helpommin huollettavaa konevaihtoehtoa?
Kovasti on tosiaan Primeroissa ollut noita isohkoja remppoja alhaisissa kilometreissä mersumittapuulla. Appiukolla oli jokusen vuoden Almera bensa ja kyllä siinäkin se kansi oli kerran auki, kun kulutteli liikaa öljyä. Ei siinäkään ollut niitä kilsoja edes 150 tuhatta. Nyt on Volvo V70 n. 2001 ja tykkää kovasti. Tuon 2,4 bensapadan pitäisi ainakin kestää eri tahtiin.
V70 on myös ollut suunnitelmassa tämän Topikin aiheeseen liittyen. Volvo olisi myös iso, kuten Opel. Opel saattaisi olla taloudellisempi ja uskon alustan olevan parempi kuin n. 2001 pattikylkiVolvossa?
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Nissan Primera ja Opel Vectra olivat todellisia hyppäyksiä ominaisuuksiensa puolesta 90-luvun alkupuolella. Ero 80-luvun autoihin oli kuin yö ja päivä. Hyvät ajo-ominaisuudet kaikissa olosuhteissa. Kohtuullinen kulutus ja tehokas moottori. Pääsin näitä käyttämään eräässä työsuhteessa silloin Suomen valtion kanssa. Itsellä oli 80-luvun alun rottelo silloin ja nämä mainitut autot tuntuivat silloin tasavertaisesti aivan uskomattoman hyviltä autoilta.

2000-luvulla varmaan muutkin autonvalmistajat olivat ajaneet kehityksessä kiinni, että en osaa sanoa kysyttyjen mallien paremmuudesta. Kunnossaolessaan eivät varmaan ole huonoja autoja kumpikaan.
Avatar
Fenton
Jyllisti
Viestit: 3048
Liittynyt: 23.3.2008 21:35
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Kakskakkosessa Vectrassa lie ketjun keston kanssa vaikeuksia.
Ykskasi remmeineen kai kestävämmän maineessa.Tuommoiseen Primeraan en koskisi mistään hinnasta. Tähän ei kyllä ole mitään faktaa tueksi, pelkkä yleisolemus riittää.
Auton ostohan on 95% kiinni tunteesta,loppuosa jätetään järjelle.
Ville

Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Kuullostaa huonolle tuo praimerin kone kun nuin pienillä kilsoilla pitää hattua aukoa :shock: Velipojalla on ollut ainakin 5 vuotta eikä siihen ole tarvinnut tehdä mitään normihuoltoja kummempia. Väykkykään mikään kaunis ole mutta rumahan praimeri on ku p*kele mutta sitähän tässä ei kysyttykään :lol:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
jaris
Viestit: 98
Liittynyt: 13.9.2014 17:20
Paikkakunta: Humppila

Viesti Kirjoittaja jaris »

Vectra ehdottomasti 1.8:na ja mieluusti 140 heppaisena (tuliko vasta faceliftiin -05/-06?) , 2.2:ssa oli nuo jakopää ongelmat sekä kova kulutus ja myöhemmin tulleissa direct koneissa korkeapainepumppu ongelmat(suoraruisku).
E50 amg
EXät -s204 220cdia amg 10/-08 om646, w202 -97 , w123 250 b-79
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Vectra on nyt ykköskohde? Mutta nyt tuli uusia ehdokkaita, Mazda 6 samalta aikakaudelta 2003-2005? Miten Mazda suhteutuu Vectraan nähden? Millä koneella Mazda 6 on luotettava ja ilman tyyppivikoja? Pystyykö Mazda haastamaan tässä ikäluokassa Vectran?
Avatar
745
Viestit: 1535
Liittynyt: 20.9.2012 19:28
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja 745 »

Matsonit tuppaa tuossa iässä olemaan jo melkosen happamia...
Chevrolet S10 Blazer

Heinolalaisten luonne on siirtosavolaisten itsekeskeisyyttä sekoitettuna itähämäläiseen hitauteen ja umpivittumaisuuteen :ope:
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1642
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

En ottaisi noita edellämainittuja ilmaiseksikaan. 9000 Saab biopolttoaine eculla joka oltava ruosteeton niin seuraava on paremmalla alustalla Sprinter ja sitten joku veturi.
Avatar
kondivo
Herrasmies
Viestit: 2689
Liittynyt: 19.12.2006 14:18

Viesti Kirjoittaja kondivo »

kardaani kirjoitti:Millä koneella Mazda 6 on luotettava ja ilman tyyppivikoja?
Oli kone mikä hyvänsä, niin ruoste, ruoste ja ruoste :nocando:
Avatar
740 GLE
Viestit: 2656
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Ruostetta pelkäävän vaihtoehto tuossa hintaluokassa on Volvo.

Muutakin remonttia pelkäävän vaihtoehto on manuaalivaihteinen suorakylkivolvo V70 vuodelta 2000, eli vanha ketterä malli. Kuluttaakin niin vähän, ettei Volvoksi uskoisi. Tuossa hintaluokassa voi ostaa jo oikeasti hyvän.
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Höömy
teräsmies
Viestit: 2584
Liittynyt: 19.3.2011 20:34
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Höömy »

Mazda 6 on vanhempana sellainen ruostepesäke ettei mitään rajaa. Yhtä tuollaista katselin kerran ja alle 6-vuotias auto oli helmoistaan aivan pehmeä.

Suorakylkisen V70 vähäinen kulutus toteutuu lähinnä lavetilla, jos kysymys on 20 venaisesta koneesta. Muuten on kyllä erinomainen auto ja ei ruostu. Tosin alustan osia menee siinäkin kuin näkkäriä, tai ainakin omassa meni ja pajat yhtäpitävästi ilmoittivat tämän olevan normaalia.

Se Primera on kamalan näköinen ja kyydissä istumisen perusteella väittäisin myöskin erinomaisen meluisaksi. Tuon ikäisestä Vectrasta ei ole juuri kokemuksia, mutta olen kuullut kehuttavan ihan kestäviksi vehkeiksi ja Volvoon verrattuna on taatusti vähäruokainen.

Itse nappaisin Opelin tästä joukosta.

Muutamalla tonnilla saa myös Mondeoita ja minulla on ainakin erittäin hyvät kokemukset omasta. Vähillä remonteilla mennään ja ns. välikäyntejä varikolla ei käytännössä ole. Jos Primera on oikeasti vaihtoehto, voi kai Avensiskin toimia?
OskuV
Viestit: 314
Liittynyt: 16.6.2008 22:02
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja OskuV »

Tein saman tyyppistä valintaa joskus ja Volvo tuli. Ei ole tarvinnut katua. Paljonhan se vie bensaa, mutta tämä oli ostohetkellä tiedossa. Hyvät varusteet, yksinkertainen korjattavissa oleva tekniikka ja ok ajettavuus .
Volvo V70 Drive Ocean Race
A3 1.6TDi S-Tronic

Ex. Omega, Focus, W203 200cdi, V40, W211 270cdi, W209 500
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

Vectra tai Saab 9-5 :shock:

Rimeraa tullut tuossa lähipiirissä senverran nähtyä, että en huolisi mistään hinnasta ja samoin matsta 6 on todella masentava ruosteineen....ihan käsittämätöntä miten pohjaton voikaan päällepäin hyvältä näyttävä olla :hang:
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Maikki
Mestarikiillottaja
Viestit: 169
Liittynyt: 20.10.2010 11:16

Viesti Kirjoittaja Maikki »

9-5: jos löytää hyvällä historialla = huoltokirja ja öljyt vaihdettu 10tkm välein tai vaihtoehtoisesti jakopää on tehty muutaman kympin sisällä ja senjälkeen öljyt vaihdeltu 10tkm välein nin ajelee maailman tappiin. Muutenkin talviautona ehdoton riisipaahtimiin ja natsipakastimiin verrattuna. lämpenee nopeasti, automaatti-ilmastointi toimii ku ihmisen mieli ja mitä huonompi keli nin sen parempi ajaa.

viinallakin voi ajella ja säästää mutta silloin on oleellista että softamuutoksen jälkeen ölypohja on putsattu. Garretti ei tykkää yli 4 tonnin kierrättämisestä kun muuttuu senjälkeen pakokaasujarruksi kun kokoluokka on "melkein ku turbo mutta pienempi"

joltakulta löytyisi -03 vector farkku perheautoksi jotenkuten riittävästi kulkeva :kuski: kone rakennettu uusiksi vuosi sitten, vaihdettu garrettin tilalle aeron mitsu jne jne hinta vain paukkuu komeasti yli mutta halpa ja hyvä tulee harvemmin samassa paketissa :contract:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29293
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Mainittujen lisäksi voisi tutustua Renault Lagunan hyviin ja huonoihin puoliin (ei minulla tietoa). Hintataso ainakin on kohtuullinen.

Mondeo ? Jarrut, jouset, laakerit, sähkövikaa... :(

Golf ? Pitääkö olla isompi ?
Jos auton ei tarvitse iso ja taloudellisuus on olennaista itse tutkisin Golfeja / Astroja.
Kulutus verrattuna V70 noin puolet ? Ei taida saabitkaan kovin vähällä mennä ?
Maikki
Mestarikiillottaja
Viestit: 169
Liittynyt: 20.10.2010 11:16

Viesti Kirjoittaja Maikki »

dealer: 9-5 2.0t steg1 talvinopeusrajoituksilla bensalla maantieajossa alle 7l/sadalle oma ennätys 6.6l/100km oulu-kemi välillä (aina +10km/h rajoituksen päälle ja ohi mennään kun pääsee turvallisesti). kaupungissa 10-12l/100km automaatilla reilu litra päälle.

Viinalla kesällä maantieajossa manuaalina 10,2l/100km eli samalla euromääräällä/100km 98 bensaa saisi mennä max. 6.3L/100km. Oma vei 12,2l/100km viinaa kesälomareissulla mutta se onkin automaatti 18" kesärenkailla.

Isäukolla kun oli samanlainen femma kuin itsellä mutta manuaali niin kulutuseroa manuaali vs automaatti oli helppo verrata kun isäukon autollakin tuli paljon ajettua.

Saappien korkea kulutus on muisteloita kaasariajoilta jolloin alle 9 litran ei yhdellä strömpällä olevalla GL:llä päässy maantieajossa muuten kuin hinauksessa :wink:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29293
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eli ympärivuotinen sekalaisen ajon keskikulutus 98:a ehkä jossain 10-11 välillä ?
Ennätyksistä en niin perusta, kun niillä ei ole polttoainekulujen osalta merkitystä. Toki vähällä on mennyt iso auto kun alle seiskalla, hatunnosto siitä.

OT: Omassa bensaväyrysessä odottelen jäävän alle 10 litran. Todennäköisesti silläkin tulee ajoa sen verran että diesel kannattaisi (kymppitonni vuoteen) mutta hankintahinta olisi moninkertainen jos samanlaisen dieselinä ostaisi vastaavassa kunnossa. Eikä ero kuitenkaan suuri ole suuntaan eikä toiseen näillä kilometreillä.
Ruosteallergiahan minua ei vaivaa, eli pintaruosteen puuttumiselle en laske arvoa tuhansia euroja. Muusta kunnosta siis kyse.
Maikki
Mestarikiillottaja
Viestit: 169
Liittynyt: 20.10.2010 11:16

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Manuaalilla paltiarallaa ysi oli ympärivuotinen keskikulutus.


kulutuksella on merkitystä oikeastaan vasta kun kilometrejä alkaa tulla yli 15tkm vuoteen.

Dieselin kannattavuus tänäpäivänä on vähän niin ja näin kun katsoo bensan ja dieselin hinnaneroa/L ja laskee päälle dieselveron. Ainakin muutaman vuoden vanhassa autossa saa kaupanpäälle pahimmassa tapauksessa dpf- ja suutinongelmat ja lämpöä ei tule kuin webastolla/eberillä :wink:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29293
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Dieselin kannattavuus tänäpäivänä on vähän niin ja näin kun katsoo bensan ja dieselin hinnaneroa/L ja laskee päälle dieselveron.
Miksi dieselin kannattavuus, miksei bensan kannattavuus ? :wink:

Dieselveroahan on alennettu (verotusta siirretty perusveroon, ei toki autolijan elämää helpoteta) eli diesel pärjää paremmin tänäpäivänä verotuksen osalta.
Jos bensa ja diesel maksaisivat molemmat 1,30 euroa / litra niin sadalla kilometrillä säästyisi kolmen litran kulutuserolla 3,90 euroa eli 10tkm ajolla 390 euroa, eli muutaman kympin tarkkuudella mentäisiin samoissa kuluissa vielä...

Lähes uusien autojen ongelmat on merkeittäin ja malleittain mitä on, dieseleissä ja bensoissa omansa. Bensa-auto on yleensä mukava siltä osin että se lämpenee ajossa nopeasti, dieselissä on sitten ajamisen vaivattomuus väännön myötä. Eroja on, mitä kukin arvostaa.

Mutta, noin 9 ei ole ollenkaan paha kulutus :idea:
wiimax.fi
Maikki
Mestarikiillottaja
Viestit: 169
Liittynyt: 20.10.2010 11:16

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Jokerina vaihtoehdoksi tuulipukukansan lemppari eli kakkoskopan octavia.

Ensimmäisiä saa jo edullisesti. 1.6 bensa (ei fsi) ja 1.9 tdi on luotettavia koneita ja ottaa manuaalina.

Itselle bensavehkeissäkään vapari ei ole vaihtoehto juurikin väännön takia.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29293
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Itse on nyt joutunut opettelemaan kahdella lähelle samanlaisella autolla aivan erilaiset ajotyylit, cdi 143hv ja bensa 150 hv mutta dieselissä 315Nm 1800-2600 ja bensassa 220Nm 3700-4500.
Kummallakin pärjää kyllä ihan hyvin kunhan muistaa millä on liikenteessä.
kardaani
tolokun taksari
Viestit: 1476
Liittynyt: 06.6.2006 22:17
Paikkakunta: helsinki

Viesti Kirjoittaja kardaani »

[quote/dealer]
Mondeo ? Jarrut, jouset, laakerit, sähkövikaa... :(
[/quote]

Mondeo vm. 2000 1,8 farmari on tosiaan auto, jonka tilalle uudempaa on tulossa.

Kiitoksia Mazda varoituksista. Toisaalta, kun tuo Mondeo oli siskolleni tulossa aikanaan, niin se sai aika kovat kritiikit korin osalta. Täytyy sanoa, että koppa on kyllä säilynyt oikein hyvin oviltaan ja pinnaltaan. Useamman vuoden. Helmat saattavat olla kyllä aika lähellä puhkeamista- siltä näyttää ulkoiset merkit.

Nyt on Vectra jäljellä autovalinnoissa, ja pitää tutkailla myös Saab -vaihtoehtoja. Millä koneella Saab 9-5 mallia kuuluu katsella?
Ehkä suorakylkiVolvo on jo vähän vanhanaikainen?
jaris
Viestit: 98
Liittynyt: 13.9.2014 17:20
Paikkakunta: Humppila

Viesti Kirjoittaja jaris »

Jotain tuollaista ?
http://www.nettiauto.com/opel/vectra/6937008
On tilaa eikä ole korimurheita....kohtuu päästöt,edulliset vakuutukset....
Jakopää hihnalla vaihtoväli 150tkm. Hinnassa varmasti neuvotteluvaraa ja liikkeellä jonkin näköinen vastuu kuitenkin....
E50 amg
EXät -s204 220cdia amg 10/-08 om646, w202 -97 , w123 250 b-79
cvan
Viestit: 285
Liittynyt: 31.3.2014 8:42
Paikkakunta: alatemmes

Viesti Kirjoittaja cvan »

93 sc farkku saab on hyvä käyttö kiesi bensa versiona
ESCORT-74 TRANS AM -83 CEVY VAN G30-97 datsun cerry-79
MB 211-06MB 123 240D-83
boogieman
aktiivimeseläinen
Viestit: 1500
Liittynyt: 08.11.2005 11:56
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja boogieman »

Minkälainen on Saabin varaosien saatavuus ja hinta näinä päivinä?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Keskustelua muista merkeistä”