MB 350 S kenno jatkuvasti tukossa
MB 350 S kenno jatkuvasti tukossa
Tietäisikö kukaan tähän syytä? Uuden Suomi-MB:n vm. 2005 kenno alkoi mennä tukkoon kolme vuotta käyttöönotosta. Huuhtelun osoittauduttua tuloksettomaksi kenno vaihdettiin lopulta v. 2011, samalla vaihdettiin magneettiventtiili. Sisätilat lämpenivät hyvin kaksi vuotta, kunnes v. 2014 todettiin kennon olevan taas menossa tukkoon. Huuhtelu ei auttanut. Auto huollettu asianmukaisesti merkkikorjaamoissa. V. 2011 korjaamolla muistini mukaan todettiin jonkun osan (magneettiventtiilin?) päästävän pinnastaan partikkeleja, joka tukkii kennon. Nyt tällaista puhetta en ole kuullut. Todetaan vain korroosion tekevän tuhojaan ja kalkin tukkivan kennoa. Selitykset ovat outoja, tämä on ensimmäinen kerta kun kuulen pakasta otetun auton tekevän moista. Korjaamolla tuskin voivat tehdä muuta kuin vaihtaa taas kenno, jolloin taas kuluu n. 2.000 euroa. Osaako kukaan sanoa mitä tehdä ennen kuin vaihdan seitsemän vuoden takuun omaavaan korealaiseen?
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4304
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Re: MB 350 S kenno jatkuvasti tukossa
Vastaava on tullut vastaan kun on käytetty sopimattonta jäähdytys nesettä tai likaista vettäHTK kirjoitti:Tietäisikö kukaan tähän syytä? Uuden Suomi-MB:n vm. 2005 kenno alkoi mennä tukkoon kolme vuotta käyttöönotosta. Huuhtelun osoittauduttua tuloksettomaksi kenno vaihdettiin lopulta v. 2011, samalla vaihdettiin magneettiventtiili. Sisätilat lämpenivät hyvin kaksi vuotta, kunnes v. 2014 todettiin kennon olevan taas menossa tukkoon. Huuhtelu ei auttanut. Auto huollettu asianmukaisesti merkkikorjaamoissa. V. 2011 korjaamolla muistini mukaan todettiin jonkun osan (magneettiventtiilin?) päästävän pinnastaan partikkeleja, joka tukkii kennon. Nyt tällaista puhetta en ole kuullut. Todetaan vain korroosion tekevän tuhojaan ja kalkin tukkivan kennoa. Selitykset ovat outoja, tämä on ensimmäinen kerta kun kuulen pakasta otetun auton tekevän moista. Korjaamolla tuskin voivat tehdä muuta kuin vaihtaa taas kenno, jolloin taas kuluu n. 2.000 euroa. Osaako kukaan sanoa mitä tehdä ennen kuin vaihdan seitsemän vuoden takuun omaavaan korealaiseen?
ja jos homma on edennyt jo siihen vaiheeseen(lohkon vesitilan pinnoilla ym) että möhnänä on muualakain kuin nesteesteesä
niin puhtaaksi saaminen on tosiaan työlästä... pesu moneen kertaan puhdistus aineilla minkä jälkeen vielä useampi nesteiden vaihto ja jos möhnää jää yhtään niin siitä lähtee kehitymään lisää
joskus on myös letkuista lähtenyt töhnää mikä sitten tukki paikoja
kumpaakan edellä oleva ei ole tullut vastaan autoissa missä on
käytetty oikeita aineita
jos siellä on ollut joku osa minkä pinnasta on jotain lähtenyt niin
oletetavasti se on vaihdettu semoissen jossa ei sitä tapahdu
ja systtemi sen jälkeen putsattu
onkos moska mitä kennossa on harmaata, ruskea, liejumaista
vai enemin rakeista
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4

EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Tervehdys. Kiitos vastauksesta. En harmi kyllä osaa vastata tuohon kysymykseesi jäähdytinveden väristä tai muusta, kun en tajunnut kysyä sitä huollosta (Alppilan Autohuolto), jossa autoa on minun aikanani huollettu. Lähetänpä kysymyksen tästä vielä sinne.
Jostainhan minun järkeilyni mukaan partikkeleja veteen tulee. Kuvittelisin, että käytetyssä veden laadussa tai jäähdytinnesteessä ei olisi vikaa. Ensimmäinen vesi ja jäähdytinnesta lienee laskettu järjestelmään Saksassa tehtaalla, ja toinen täällä Helsingissä.
Huollossa ehdotettiin, että vedestä on liuennut veteen kalkkia tai ruostetta, kalkki ei huuhtelussa enää irtoa. Maalaisjärkeni sanoo, että jos kalkki olisi syypää, niin vian pitäisi olla yleinen 2-3 vuoden välein useita automerkkejä koskeva. Ja miten voi ruoste tukkia jo uuden auton vesikiertoa n. kolmen vuoden päästä.
Kokemukseni näistä asioista perustuu täydelliseen tietämättömyyteen, mutta kuvittelisin, että joku osa moottorin vedenkiertojärjestelmässä on "viallinen" siinä mielessä, että siitä liukenee kohtuullisen lyhyessä ajassa veteen partikkeleita, jotka tukkivat kennon niin tehokkaasti, etteivät ne irtoa huuhtelussa. Huollossa kerrottiin, että huuhtelu tehtiin vastavirtaan, mikä itsestäni kuulostaa loogiselta.
Tämä on ensi kokemukseni Mesestä, se on ollut minulla nyt viisi vuotta. Jää miettimään, että jos S-sarja jo on tällainen niin millaisia ne muut sarjat ovat?
Jostainhan minun järkeilyni mukaan partikkeleja veteen tulee. Kuvittelisin, että käytetyssä veden laadussa tai jäähdytinnesteessä ei olisi vikaa. Ensimmäinen vesi ja jäähdytinnesta lienee laskettu järjestelmään Saksassa tehtaalla, ja toinen täällä Helsingissä.
Huollossa ehdotettiin, että vedestä on liuennut veteen kalkkia tai ruostetta, kalkki ei huuhtelussa enää irtoa. Maalaisjärkeni sanoo, että jos kalkki olisi syypää, niin vian pitäisi olla yleinen 2-3 vuoden välein useita automerkkejä koskeva. Ja miten voi ruoste tukkia jo uuden auton vesikiertoa n. kolmen vuoden päästä.
Kokemukseni näistä asioista perustuu täydelliseen tietämättömyyteen, mutta kuvittelisin, että joku osa moottorin vedenkiertojärjestelmässä on "viallinen" siinä mielessä, että siitä liukenee kohtuullisen lyhyessä ajassa veteen partikkeleita, jotka tukkivat kennon niin tehokkaasti, etteivät ne irtoa huuhtelussa. Huollossa kerrottiin, että huuhtelu tehtiin vastavirtaan, mikä itsestäni kuulostaa loogiselta.
Tämä on ensi kokemukseni Mesestä, se on ollut minulla nyt viisi vuotta. Jää miettimään, että jos S-sarja jo on tällainen niin millaisia ne muut sarjat ovat?
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4304
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Jos vika olisi tehtaala laiteussa nestessä/vedessä niin onklma olis yleinen,
mitä taas tule tuohon suomessa tehtyyn niin miten voivat ehdotaa että vedestä olisi tullut kalkkia
tislatusta/puhdistetusta vedestä ei voi kalkia tai muutakaan lähteä
sitä varten sitä käytetään jos taas ovat laitaneet sinne jotain helsingin hana vettä niin sitten siellä on mahdolisesti kalkkia, klooria ja ties mitä,
mutta edes niiden ei pitäis systeemiä tukkia noin nopeasti
ja jos jostain päin irtoa jotin hitua tuota tahtia niin jossain on kyllä kohta reikä
kokelisen hommana siihen sisään meno letkuun laittaa suodatin ja katsoa mitä sinne kertyy niin vois saad suuntaa mistä möhnä on lähtöisin
mitä taas tule tuohon suomessa tehtyyn niin miten voivat ehdotaa että vedestä olisi tullut kalkkia
tislatusta/puhdistetusta vedestä ei voi kalkia tai muutakaan lähteä
sitä varten sitä käytetään jos taas ovat laitaneet sinne jotain helsingin hana vettä niin sitten siellä on mahdolisesti kalkkia, klooria ja ties mitä,
mutta edes niiden ei pitäis systeemiä tukkia noin nopeasti
ja jos jostain päin irtoa jotin hitua tuota tahtia niin jossain on kyllä kohta reikä
kokelisen hommana siihen sisään meno letkuun laittaa suodatin ja katsoa mitä sinne kertyy niin vois saad suuntaa mistä möhnä on lähtöisin
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4

EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Olen samaa mieltä kanssasi. Tuota suodatinasiaa pitää miettiä ja ehdottaa korjaamolla.
Mietin, että mitkä olisivat loogisimpia kohtia, mistä partikkeleita veteen liukeisi. Itselläni on hieman epäselvää, että missä kaikissa paikoissa se vesi kulkee. Moottorissa tietenkin, ja magneettiventtiilissä sekä letkuissa.
Mietin sitäkin, että onko kyse yksilöviasta, vai onko joku osa (sarja) aiheuttanut myös muilla vastaavia ongelmia.
Ei ole ainakaan googlaamalla osunut silmiini mitään yleistä mesen kenno-ongelmaa. Kennoja toki menee nettiä selailemalla tukkoon, mutta ne tuntuvat kirjoituksista päätellen olevan enempi yksittäisiä ongelmia. Tässähän ongelma vaikuttaa krooniselta.
Mutta katsellaan, jos toisilla forumin lukijoilla olisi vastaavia kokemuksia.
Mietin, että mitkä olisivat loogisimpia kohtia, mistä partikkeleita veteen liukeisi. Itselläni on hieman epäselvää, että missä kaikissa paikoissa se vesi kulkee. Moottorissa tietenkin, ja magneettiventtiilissä sekä letkuissa.
Mietin sitäkin, että onko kyse yksilöviasta, vai onko joku osa (sarja) aiheuttanut myös muilla vastaavia ongelmia.
Ei ole ainakaan googlaamalla osunut silmiini mitään yleistä mesen kenno-ongelmaa. Kennoja toki menee nettiä selailemalla tukkoon, mutta ne tuntuvat kirjoituksista päätellen olevan enempi yksittäisiä ongelmia. Tässähän ongelma vaikuttaa krooniselta.
Mutta katsellaan, jos toisilla forumin lukijoilla olisi vastaavia kokemuksia.
Tukkoon meneminen ei varmasti ole metalli ja muoviosasista koostuvan auton vika.
http://dowac.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/5207
Netistä löytyy paljon tutkimusta aiheesta.
Veikkaan siis, että jossain vaiheessa on litkut olleet liian laimeat.
http://dowac.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/5207
Netistä löytyy paljon tutkimusta aiheesta.
Veikkaan siis, että jossain vaiheessa on litkut olleet liian laimeat.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Jep. Vähän rumasti kirjoitin, mutta muistui vanhat henkilökohtaiset kokemukset mieleen.HTK kirjoitti:Olen käyttänyt autohuoltoa kun en itse osaa tehdä meselle kovinkaan paljoa, siis renkaiden vaihdon ym. lisäksi.
Huomasit varmaan tuos yläpuolella CDI203 yhteystiedot ja etusivulla yritysesittelyjä firmoista jotka osaa hommansa. Et jää yksin ongelmien kans tällä foorumilla ja hyvää uuttavuotta.
Onhan noita tapoja tukkia systeemit näköjään useampiakin
https://www.youtube.com/watch?v=PuexxLwFO5c
https://www.youtube.com/watch?v=PuexxLwFO5c
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4304
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Jep pahimillan nähnyt semoista vähän kuin jotain gelliäram kirjoitti:Olikos se niin, että jos sekoittaa sopimattomat jäähdytysnesteet keskenään, tulee siitäkin jonkinlaista velliä ????
Mahtaako kellään olla kokemusta aiheesta?
Syyläri"semntiä" jos laitta niin ei tarvise ihmetellä
kun lämön tulo lakaa
joskus muinoin sen tilalla käytettiin myös rakaa kanmunaa
E: mikä sekin toimii kuin syyläri"sementi"
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4

EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Tota juu lanssi rinttereis oon tavannut sellast kun hoitovarustamot läntää näit mitä lie nestettä niin kyl sellast kura ruskeeta vellii on ollu et hirvittää 1 rintterin kenno on vaihettu piissi kennon putkesta kun mikäkin kiimanen kissa
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa
SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa
SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
-
- Perunankeittäjä
- Viestit: 1567
- Liittynyt: 23.12.2006 21:01
- Paikkakunta: JUVA . Metsän poika tahdon olla, sankar jylhän kuusiston ....
On ...ram kirjoitti:Olikos se niin, että jos sekoittaa sopimattomat jäähdytysnesteet keskenään, tulee siitäkin jonkinlaista velliä ????
Mahtaako kellään olla kokemusta aiheesta?
-muutama päivä sitten tein laboraation.
Sekoitin vihreää ja vaalean oranssin-punaista samaa tuotemerkkiä suhteessa yhtä paljon keskenään ensin raakana.
Annoin olla sekoituksen jälkeen n.2h, tasaantumassa.
Seuraavaksi lisäten lämpötila taulukon mukaisesti kylmää kaivovettä.
Sitten lämmitin lasipullossa +85.
Jäähdytin huoneen lämössä ja lopuksi vein yöksi pakkaseen n.-18.
Seuraavana päivänä takaisin lämpenemään , tarkasteluun jälleen ja varastointiin.
Tuolla se on nyt pajan hyllyssä laboratoriopullossa.......

VALMET 5oo -69
- cdi
- Filosofian insinööri
- Viestit: 2342
- Liittynyt: 04.5.2006 23:09
- Paikkakunta: Kropsukylän,velkaperä
Nyt kuulostas että keskihajontaa tuosta kokeesta ei saa laskettua millään.Lokkiistiikkapiällikkö kirjoitti:On ...ram kirjoitti:Olikos se niin, että jos sekoittaa sopimattomat jäähdytysnesteet keskenään, tulee siitäkin jonkinlaista velliä ????
Mahtaako kellään olla kokemusta aiheesta?
-muutama päivä sitten tein laboraation.
Sekoitin vihreää ja vaalean oranssin-punaista samaa tuotemerkkiä suhteessa yhtä paljon keskenään ensin raakana.
Annoin olla sekoituksen jälkeen n.2h, tasaantumassa.
Seuraavaksi lisäten lämpötila taulukon mukaisesti kylmää kaivovettä.
Sitten lämmitin lasipullossa +85.
Jäähdytin huoneen lämössä ja lopuksi vein yöksi pakkaseen n.-18.
Seuraavana päivänä takaisin lämpenemään , tarkasteluun jälleen ja varastointiin.
Tuolla se on nyt pajan hyllyssä laboratoriopullossa.......
Hajonnan kyllä jos viskaa sillä toimettomalla pajavasaralla sen pullon pirstaleiksi.

En ole asiantuntija.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
En edes halua olla.
Mielipiteeni näkyy ylempänä.
Sinulla voi olla erilainen.
Olin kans kerran yhyres huoltofirmas ja varastonhoitaja ihmetteli etteikö meillä ole varaa käydä Alkos.Lokkiistiikkapiällikkö kirjoitti: On ...
-muutama päivä sitten tein laboraation.
Sekoitin vihreää ja vaalean oranssin-punaista samaa tuotemerkkiä suhteessa yhtä paljon keskenään ensin raakana.
Annoin olla sekoituksen jälkeen n.2h, tasaantumassa.
Seuraavaksi lisäten lämpötila taulukon mukaisesti kylmää kaivovettä.
Tervehdys.
Kiitos kaikille kommenteista kysymykseeni Mesen tukkeutuneesta kennosta. Oletus kommenteissa käsittääkseni on se, että vikaa kannattaisi etsiä jäähdytinnesteestä. En pysty väittämään vastaan, loogista se on, mutta kun vika on toistuva ja ensimmäinen neste on mitä todennäköisimmin laskettu jäähdytysjärjestelmään Saksan tehtaalla. Voidaanko kahdessa paikkaa tehdä sama erhe? Jos taas jäähdytinnesta, jota Mersuissa käytetään, olisi se ongelma, niin vian pitäisi maalaisjärjen mukaan olla yleisempi.
Kiitos kaikille kommenteista kysymykseeni Mesen tukkeutuneesta kennosta. Oletus kommenteissa käsittääkseni on se, että vikaa kannattaisi etsiä jäähdytinnesteestä. En pysty väittämään vastaan, loogista se on, mutta kun vika on toistuva ja ensimmäinen neste on mitä todennäköisimmin laskettu jäähdytysjärjestelmään Saksan tehtaalla. Voidaanko kahdessa paikkaa tehdä sama erhe? Jos taas jäähdytinnesta, jota Mersuissa käytetään, olisi se ongelma, niin vian pitäisi maalaisjärjen mukaan olla yleisempi.
Jäähdytysnestespekulaatio perustuu siihen, että jossain vaiheessa olisi keskenään sekoittunut kaksi keskenään sopimatonta jäätymisenestoainetta. Sekoittumisen seurauksena syntyy puuro, jonka putsaaminen vesikanavista vaatii erikoisosaamista kemian alalta ja sitä ei välttämättä ole onnistuttu tekemään kunnolla, josta seuraa oireiden toistuminen, kunnes kaikki epäpuhtaudet on saatu järjestelmästä pois.
Sama ongelma ilmenee kaikissa automerkeissä.
Syy voi olla myös mikrobikasvusto, joka alkaa rehottaa jäähdytysnesteen laimennuttua liikaa, joko vanhenemisen vuoksi, tai jos vuotanutta nestettä korvataan pelkällä vedellä. Tämä on ainakin lentokoneiden jäähdytysjärjestelmissä yleinen ja dokumentoitu ongelma.
Sama ongelma ilmenee kaikissa automerkeissä.
Syy voi olla myös mikrobikasvusto, joka alkaa rehottaa jäähdytysnesteen laimennuttua liikaa, joko vanhenemisen vuoksi, tai jos vuotanutta nestettä korvataan pelkällä vedellä. Tämä on ainakin lentokoneiden jäähdytysjärjestelmissä yleinen ja dokumentoitu ongelma.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
RAM
OK, kiitos vastauksesta. Näyttää siltä, että tämäkin kenno on mennyttä kun kerran huuhtelu ei sitä aukaissut. Liekö sitten niin, että tehtaalta tulon jälkeen autoon on lisätty vuoden parin kuluttua sopimatonta nestettä, joka on alkanut vaikuttaa tukkien kennon parissa vuodessa.
Tämä on sikäli kurja juttu, että auto saattaa olla saastunut ties kuinka kauan, kennojen tulevista vaihdoista huolimatta. Sillä mikäänhän ei takaa sitä, että seuraavillakaan huuhtelukerroilla kennon vaihdon yhteydessä vaihdosta olisi pysyvää apua.
Tuo ajatus, että jotkut nesteet eivät sovellu käytettäviksi sekotettuina keskenään on minulle uusi. Tuntematta asiaa yhtään niin tämähän on aikamoinen miina. Autoissahan pitäisi olla liimattuna jossain lappu, missä lukee millaista nestettä veden joukkoon saa lisätä.
OK, kiitos vastauksesta. Näyttää siltä, että tämäkin kenno on mennyttä kun kerran huuhtelu ei sitä aukaissut. Liekö sitten niin, että tehtaalta tulon jälkeen autoon on lisätty vuoden parin kuluttua sopimatonta nestettä, joka on alkanut vaikuttaa tukkien kennon parissa vuodessa.
Tämä on sikäli kurja juttu, että auto saattaa olla saastunut ties kuinka kauan, kennojen tulevista vaihdoista huolimatta. Sillä mikäänhän ei takaa sitä, että seuraavillakaan huuhtelukerroilla kennon vaihdon yhteydessä vaihdosta olisi pysyvää apua.
Tuo ajatus, että jotkut nesteet eivät sovellu käytettäviksi sekotettuina keskenään on minulle uusi. Tuntematta asiaa yhtään niin tämähän on aikamoinen miina. Autoissahan pitäisi olla liimattuna jossain lappu, missä lukee millaista nestettä veden joukkoon saa lisätä.
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4304
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Jap ikävä homma sinällään,HTK kirjoitti:RAM
OK, kiitos vastauksesta. Näyttää siltä, että tämäkin kenno on mennyttä kun kerran huuhtelu ei sitä aukaissut. Liekö sitten niin, että tehtaalta tulon jälkeen autoon on lisätty vuoden parin kuluttua sopimatonta nestettä, joka on alkanut vaikuttaa tukkien kennon parissa vuodessa.
Tämä on sikäli kurja juttu, että auto saattaa olla saastunut ties kuinka kauan, kennojen tulevista vaihdoista huolimatta. Sillä mikäänhän ei takaa sitä, että seuraavillakaan huuhtelukerroilla kennon vaihdon yhteydessä vaihdosta olisi pysyvää apua.
Tuo ajatus, että jotkut nesteet eivät sovellu käytettäviksi sekotettuina keskenään on minulle uusi. Tuntematta asiaa yhtään niin tämähän on aikamoinen miina. Autoissahan pitäisi olla liimattuna jossain lappu, missä lukee millaista nestettä veden joukkoon saa lisätä.
suodatin siihen väliin
Varoitushan niissä on tavalla tai toisella
joko kehotus katsoa käytö ohjeja kirajasta tai olla yhteydessä
huoltoon eli ihan käytäjästä/huoltajasta kiinni
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4

EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä