Forumilaiset, esitelkääpä ajopelejänne ! Muutakin kuin MB.
Epäilemättä positiivisesti voi vaan olla osa-omistajan ympäripuhumine moisii operaatioihi pitkässä kuusessa
----------------------------------------------------------
Otsa auki, silmä musta, syli täynnä oksennusta. Ahaa, taidan aavistaa, tää taitaa olla krapulaa.
- Mikä voimassa voitetaan, se älyssä hävitään.
Otsa auki, silmä musta, syli täynnä oksennusta. Ahaa, taidan aavistaa, tää taitaa olla krapulaa.
- Mikä voimassa voitetaan, se älyssä hävitään.
Mielenkiintoista, onko jossain lisää juttua Foordista.?cvan kirjoitti:*KUVA ESCORTISTA*
Onhan näitä rwd-escoja aika monellakin, kun alkaa kyselee. Ne nyt vaan monessa tapauksessa sattuu olemaan projekteja, ikuisuusprojekteja ja muuten vain unohdettuja.
Tässä oma pirssi valmiina.
190D 2.5 -89
300TD Turbo -89
C230K -97
C200 -99
® Mesen linttaklubi. -Sammuvia tähtösiä-
300TD Turbo -89
C230K -97
C200 -99
® Mesen linttaklubi. -Sammuvia tähtösiä-
Mulla on tommonen vanha Hiace. Kuvan auto ei siis ole minun. Väri täsmää, ruostetta yhtä niukasti jostain ihmeen syystä. Mun autossa on karjapuskuri ja alkuperäiset vanteet pillerikapseleineen.
Kytkinremonttia olis edessä, sit kai jarrut herkistelemällä ja uus tankki asentamalla hakemaan kilpiä. Kuskin puolella astinlaudassa on ainoa ruostereikä, sen ku hitsais ni hyvä olis. Vähän oon miettiny, et ku on kaikkiaan aika alkuperäisessä kuosissa, ni eipä olis paha jos purkais lavan osiin ja nostais kopin rungolta, rungolle hiekkaa ja ulkopellit soodalla, sama väri takas ja museokatsastukseen. No onhan siinä käytön jälkeäkin siellä täällä, eniten sisätiloissa. Kuitenkin ihan kohta 40 vuotta vanha laite. Eli ei se nyt ihan läpihuutojuttu ole museoida, mut varsin helppo projekti silti.
Mut tää on kans niitä "joku päivä ku ehtis" -tyyppisiä hommia. Tossa on kuitenkin muutama muukin ajopeli huomiota vailla, onneks edes osa perheen autoista on täysin ajokuntoisia. No leimalle ja kilpiinhän ton Toyotan sais parin päivän ahkeroinnilla ku jaksais aloittaa (ja löytäs jostain kytkimeen osat).
Kytkinremonttia olis edessä, sit kai jarrut herkistelemällä ja uus tankki asentamalla hakemaan kilpiä. Kuskin puolella astinlaudassa on ainoa ruostereikä, sen ku hitsais ni hyvä olis. Vähän oon miettiny, et ku on kaikkiaan aika alkuperäisessä kuosissa, ni eipä olis paha jos purkais lavan osiin ja nostais kopin rungolta, rungolle hiekkaa ja ulkopellit soodalla, sama väri takas ja museokatsastukseen. No onhan siinä käytön jälkeäkin siellä täällä, eniten sisätiloissa. Kuitenkin ihan kohta 40 vuotta vanha laite. Eli ei se nyt ihan läpihuutojuttu ole museoida, mut varsin helppo projekti silti.
Mut tää on kans niitä "joku päivä ku ehtis" -tyyppisiä hommia. Tossa on kuitenkin muutama muukin ajopeli huomiota vailla, onneks edes osa perheen autoista on täysin ajokuntoisia. No leimalle ja kilpiinhän ton Toyotan sais parin päivän ahkeroinnilla ku jaksais aloittaa (ja löytäs jostain kytkimeen osat).
Jonkinlaista E39 kuumetta on ollut pitemmän aikaa. Vaatimuksina max 4k€ hinta, Farkku, Diesel ja Hyvä huoltohistoria. Lopulta budjettiin helposti mahtuva yksilö löytyi, kuitteja 9k€ edestä Ei tarvitse ihan alusta aloittaa tuon remppaamista
-01 E39 525D Automaatti tarttui siis mukaan. Ei ole enää sillä ooppeliyhteistyö koneella, vaan samaa tyyppiä kuin 530D:ssä. Tosi hyväkorinen, siisti sisältä, automaattiin vaihdettu öljyt 80tkm välein, vaihtaa tosi hienosti. Imusarjan läpät poistettu, ja uusittu mm Turbo, ABS-romppeet jne.. Ajettu 360tkm. Ajattelin että ostan mieluummin 370 ajetun jota edellinen omistaja on rempannut tonnitolkulla kuin 300tkm ajetun mihin kaikki pitää tehdä itse. Katsotaan miten alkaa toimimaan, viikonverran on nyt ajeltu ongelmitta.
Kävin ottamassa pari kuvaa.
Radio ei ole perillä asti, käytin irti kun tarkistin johdoadapterin mallin uudelle soittimelle, ensiviikolla pitäisi saapua rattinappi+virta-adapteri
Kontinkansikaan ei ole ruosteessa Noihin sisempiin valoihin pitää vetäistä lakka päälle, ovat haalistuneet.
Modellbezeichnung: 525d
Ausführung: Europa
Typschlüssel: DP01
E-Code: E39 (2)
Karosserie: touring
Lenkung: links
Türen: 5
Motor: M57D25O0 - 2,50l (120kW)
Antrieb: Heckantrieb
Getriebe: automatisch
Außenfarbe: Titansilber Metallic (354)
Innenraum: Stoff Rips Diagonal/anthrazit (F4AT)
Produktionsdatum: 06.11.2000
Werk: Dingolfing
Code Standard Equipment
S202A Steptronic
S520A Fog lights
S548A Kilometer-calibrated speedometer
Code Optional Equipment
S216A HYDRO STEERING-SERVOTRONIC
S227A Sport suspension+lowered+ride-height
S249A Multifunction f steering wheel
S266A BMW LA wheel, radial spoke 48
S339A Shadow-Line
S438A Fine wood trim
S441A Smoker package
S500A Headlight wipe/wash/Intensive cleaning
S522A Xenon Light
S534A Automatic air conditioning
S661A Radio BMW Business (C43)
S672A CD changer for 6 CDs
S710A M leather steering wheel
S785A White direction indicator lights
S818A Battery master switch
S855A Language version Italian
S863A Retailer Directory Europe
S884A On-board literature, Italian
S928A Tire control
Code Information
S220A Self-levelling suspension
S694A Provisions for BMW 6 CD changer
Kävin hakemassa Varaosamaailmasta öljyt ja suodattimet, Brembon takajarrulevyt+palat ja SKF:n takapyöränlaakerin. Ja uudet Xenonpolttimot. Vaihdellaan kun kerkeää
Mersu saa jäädä varalle ja kakkosautoksi
-01 E39 525D Automaatti tarttui siis mukaan. Ei ole enää sillä ooppeliyhteistyö koneella, vaan samaa tyyppiä kuin 530D:ssä. Tosi hyväkorinen, siisti sisältä, automaattiin vaihdettu öljyt 80tkm välein, vaihtaa tosi hienosti. Imusarjan läpät poistettu, ja uusittu mm Turbo, ABS-romppeet jne.. Ajettu 360tkm. Ajattelin että ostan mieluummin 370 ajetun jota edellinen omistaja on rempannut tonnitolkulla kuin 300tkm ajetun mihin kaikki pitää tehdä itse. Katsotaan miten alkaa toimimaan, viikonverran on nyt ajeltu ongelmitta.
Kävin ottamassa pari kuvaa.
Radio ei ole perillä asti, käytin irti kun tarkistin johdoadapterin mallin uudelle soittimelle, ensiviikolla pitäisi saapua rattinappi+virta-adapteri
Kontinkansikaan ei ole ruosteessa Noihin sisempiin valoihin pitää vetäistä lakka päälle, ovat haalistuneet.
Modellbezeichnung: 525d
Ausführung: Europa
Typschlüssel: DP01
E-Code: E39 (2)
Karosserie: touring
Lenkung: links
Türen: 5
Motor: M57D25O0 - 2,50l (120kW)
Antrieb: Heckantrieb
Getriebe: automatisch
Außenfarbe: Titansilber Metallic (354)
Innenraum: Stoff Rips Diagonal/anthrazit (F4AT)
Produktionsdatum: 06.11.2000
Werk: Dingolfing
Code Standard Equipment
S202A Steptronic
S520A Fog lights
S548A Kilometer-calibrated speedometer
Code Optional Equipment
S216A HYDRO STEERING-SERVOTRONIC
S227A Sport suspension+lowered+ride-height
S249A Multifunction f steering wheel
S266A BMW LA wheel, radial spoke 48
S339A Shadow-Line
S438A Fine wood trim
S441A Smoker package
S500A Headlight wipe/wash/Intensive cleaning
S522A Xenon Light
S534A Automatic air conditioning
S661A Radio BMW Business (C43)
S672A CD changer for 6 CDs
S710A M leather steering wheel
S785A White direction indicator lights
S818A Battery master switch
S855A Language version Italian
S863A Retailer Directory Europe
S884A On-board literature, Italian
S928A Tire control
Code Information
S220A Self-levelling suspension
S694A Provisions for BMW 6 CD changer
Kävin hakemassa Varaosamaailmasta öljyt ja suodattimet, Brembon takajarrulevyt+palat ja SKF:n takapyöränlaakerin. Ja uudet Xenonpolttimot. Vaihdellaan kun kerkeää
Mersu saa jäädä varalle ja kakkosautoksi
Viimeksi muokannut Hannu.H, 25.4.2016 19:28. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
MB S124 300 -92 Farkkupakutiisselilintta
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
-
- aktiivimeseläinen
- Viestit: 1674
- Liittynyt: 22.6.2012 8:29
Tuo on kyllä kivan näköinen kori. Vielä kun sisusta ois samanlaista pehmeää muotoilua. Sotii tuo spartalaisuus jotenkin omaan silmään. Onneksi olkoon uudesta hankinnasta
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Kiitos
Minun makuun tuo sisustakin on hyvä, ihankuin olisi kotiin istahtanut. E46 oli jokunen vuosi sitten, kai siihen tottui jo silloin
Mukavan hiljainen tuo on, ja tosi hyvä ajella.
Minun makuun tuo sisustakin on hyvä, ihankuin olisi kotiin istahtanut. E46 oli jokunen vuosi sitten, kai siihen tottui jo silloin
Mukavan hiljainen tuo on, ja tosi hyvä ajella.
MB S124 300 -92 Farkkupakutiisselilintta
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
Mistä Hannu ostit tuon auton?
On jotenkin tutun oloinen rekkari
Tarvitko muuten uusia takaluukun pumppuja?
Tai käytettyjä ehjiä takaiskareita tai OEM xenon ballasteja tai tai tai mitä kaikkea lie jäänytkään e39 ajoilta
Kahdella eri 530D farkulla tuli ajettua kaikenkaikkiaan lähes 250000km ja hyvät muistot jäi
On jotenkin tutun oloinen rekkari
Tarvitko muuten uusia takaluukun pumppuja?
Tai käytettyjä ehjiä takaiskareita tai OEM xenon ballasteja tai tai tai mitä kaikkea lie jäänytkään e39 ajoilta
Kahdella eri 530D farkulla tuli ajettua kaikenkaikkiaan lähes 250000km ja hyvät muistot jäi
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Toyota Corolla 1.8 hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
BMW e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Seinäjoelta tuli
Takaluukun pumput ja takaiskarit on vaihdettu Selasin eilen noita kuitteja , 9200€ edestä tehty remonttia
Xenonitkin toimii nyt hienosti kun vaihdoin eilen uudet polttimot ja sain korjattua katkenneen korkeusanturin muovivivun + herkisteltyä nivelet Pitää joskus tilata Ebaystä uusi vipu
Takapyöränlaakeri ja takajarrulevyt+palat pitää laittaa, muuta akuuttia tässä ei ole vielä ilmennyt Kävin jo hakemassa SKF:n laakerin, Brembon levyt ja Girlingin palat.
Takaluukun pumput ja takaiskarit on vaihdettu Selasin eilen noita kuitteja , 9200€ edestä tehty remonttia
Xenonitkin toimii nyt hienosti kun vaihdoin eilen uudet polttimot ja sain korjattua katkenneen korkeusanturin muovivivun + herkisteltyä nivelet Pitää joskus tilata Ebaystä uusi vipu
Takapyöränlaakeri ja takajarrulevyt+palat pitää laittaa, muuta akuuttia tässä ei ole vielä ilmennyt Kävin jo hakemassa SKF:n laakerin, Brembon levyt ja Girlingin palat.
MB S124 300 -92 Farkkupakutiisselilintta
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
Onkos kiroilu kielletty tällä voorumilla? Voe perseensuti, mikä murheenkryyni! (Auto on ok, mutta muuton)
Hankin toisen avaimen (Sellanen mersumallin muovitiirikka) heti oston jälkeen. Heti käyttöön tietty, uusi avain. Ja melko pian, kerran kuukaudessa auto ei käynnistynyt. Tai käynnistyi, mutta sammui. Sen jälkeen död. Jo haettiin kissojen ja koirien kanssa, läheteltiin ohjauslukkoa elehuoltoon jne. Ja vika jatkui. Koodina virheellinen tieto ajonestolle tms. No vika viimein löytyi. Väärä varaosanumero tiirikalle. Ja olin vaipua deliriumin partaalle, piestä vaimoni ja kakarat sekä haudata koko ameriikankeksintö tuohon viereiseen lampeen! Pienestä se ihmisen elo huojuu. Mut muuton pelittää, nelikyttonnia lisää kerätty, kardaanin tukilaakeri vaihtui johonkin turkkilaiseen, joka ujelsi heti uutena. Vaihetaan kohta kiinalaiseen....
Aika janonen on kurahaara, sekakulutus päältä seittemää, kun suoralla kutosella pääs helposti kutosen puolelle. No, isot pyörät ja pari tonnia massaa. Et tämmöstä. Tänään. Tsup!
-Spöke
[/quote]
Hankin toisen avaimen (Sellanen mersumallin muovitiirikka) heti oston jälkeen. Heti käyttöön tietty, uusi avain. Ja melko pian, kerran kuukaudessa auto ei käynnistynyt. Tai käynnistyi, mutta sammui. Sen jälkeen död. Jo haettiin kissojen ja koirien kanssa, läheteltiin ohjauslukkoa elehuoltoon jne. Ja vika jatkui. Koodina virheellinen tieto ajonestolle tms. No vika viimein löytyi. Väärä varaosanumero tiirikalle. Ja olin vaipua deliriumin partaalle, piestä vaimoni ja kakarat sekä haudata koko ameriikankeksintö tuohon viereiseen lampeen! Pienestä se ihmisen elo huojuu. Mut muuton pelittää, nelikyttonnia lisää kerätty, kardaanin tukilaakeri vaihtui johonkin turkkilaiseen, joka ujelsi heti uutena. Vaihetaan kohta kiinalaiseen....
Aika janonen on kurahaara, sekakulutus päältä seittemää, kun suoralla kutosella pääs helposti kutosen puolelle. No, isot pyörät ja pari tonnia massaa. Et tämmöstä. Tänään. Tsup!
-Spöke
[/quote]
- Karvanaama
- Viestit: 853
- Liittynyt: 10.9.2011 14:20
- Paikkakunta: Käläviäläinen, vaikka Kokkolassa asunkin.
Voisko joku tulla lukemaan mun vikakoodit Menin ja ostin sitruunapatongin... *Sulo Vilenin äänellä* No, kun halvalla sai
Hän on siis Citroen C5 Break HDi 2,2 -05 aj. 348 tkm, leimaa syyskuuhun -16
Lisää kuvia ja tarinaa tulossa omaan topicciinsa... juttua varmaan piisaa niin autosta kuin muutenkin Citikoista Muta älkää nyt täällä velä alkako avautumaan, säästetään ne sinne omaan ketjuun
Hän on siis Citroen C5 Break HDi 2,2 -05 aj. 348 tkm, leimaa syyskuuhun -16
Lisää kuvia ja tarinaa tulossa omaan topicciinsa... juttua varmaan piisaa niin autosta kuin muutenkin Citikoista Muta älkää nyt täällä velä alkako avautumaan, säästetään ne sinne omaan ketjuun
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
® Mesen Porkkana-klubi
- dneproshin
- Viestit: 378
- Liittynyt: 20.10.2013 23:32
- Paikkakunta: Joutseno
Tyylikäs laite, ja ranskiksethan on tunnetusti hyviä hinta-laatusuhteeltaan. Pakollinen kysymys: Onko mehumaijajousilla?Vanja-eno kirjoitti:Voisko joku tulla lukemaan mun vikakoodit Menin ja ostin sitruunapatongin... *Sulo Vilenin äänellä* No, kun halvalla sai
Hän on siis Citroen C5 Break HDi 2,2 -05 aj. 348 tkm, leimaa syyskuuhun -16
Lisää kuvia ja tarinaa tulossa omaan topicciinsa... juttua varmaan piisaa niin autosta kuin muutenkin Citikoista Muta älkää nyt täällä velä alkako avautumaan, säästetään ne sinne omaan ketjuun
Eikun vaan Lexia tilaukseen Ebaysta, säästää hintansa heti ensimmäisellä käyttökerralla... Paitsi olikohan just ton ikäiset C5:set mihin ei kiinan-lexia oikein purrut, kannattaa selvittää ennenkuin tilaa...
MB W163 ML 270 CDI -05
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
MB W124 200D -89
Volvo 744 GL B200K+M47 -86
Nissan Micra K11 1.3 GX -98
https://www.instagram.com/ccrepairchannel/
https://www.youtube.com/channel/UC8Nz8b ... OjpPikiHrA
Ei kai Citikkaa kannata ostaa rautajousilla, silloin jäisi jotain olenaista puuttumaan. Juu ja vikakoodilaite hakusessa...
-"Miun mielestä kaikellaiset kirkkaat vilkut sekä Penta-vanteet Mersuissa pitäs laissa kieltää, mie en niistä tykkää, piste. Toiset saapi minun puolesta tykätä jos haluaa.."-
® Mesen Porkkana-klubi
® Mesen Porkkana-klubi
Yhteinen taival tuon 300:n Chryslerin kanssa koki kolauksen, kun tänään vilkkui punainen salama kojelaudassa. Easy diagilla vikakoodien luku ja swirlhän siellä kenkkuili. Onneks oli varastossa 1/4 watin vastuslajitelma. Sieltä swirlin töpseliin 4,7kiloohmin resistori ja vot, taas pelaa. Olin onneks varustautunut, oli semmonen etiäinen. Ainiin, Motorcom taikoi tohon pataan 275 hummaa ja 600 nyyttonia, samalla läks egr eläkkeelle. Ny kelpaa. Torstaina Jussinviettoon Saarenmaalle. Tsup'
Ainii, toss on foto Mun -51 Panheadista Kiskokabinetilla viime torstaina, tuli käväistyä Norrtäljessä
-Spöke
Ainii, toss on foto Mun -51 Panheadista Kiskokabinetilla viime torstaina, tuli käväistyä Norrtäljessä
-Spöke
-
- Viestit: 64
- Liittynyt: 13.12.2010 16:14
Tähän vuodatukseen toimi starttipilottina Vanja-enon C5.
Laitoin tähän, voi olla väärin parkkeerattu, mutta mihinkä se koira karvoistaan pääsee?
Esittely ajopelistä vuosikymmenten takaa...
... ja jotain kuskista:
Aarretta hän intomielin kaivaa
ja riemuitsee kun toukan saa
(J.W. v. Goethe)
CX - matka pilviin ja takaisin
CX on liikkumisen estetiikkaa
CX on autoilun sinfoninen runo
Citroen ja baskeri. Sekä piippu.
Tähtäsin korkealle, CX GTI oli ajatus. Toteutui käytetty CX Reflex, paino sanalla käytetty. Baskeri oli uusi ja piippu; piippuja oli monta ja monen ikäisiä. Oliko muu vaatetus ruskeaa samettia, sitä en muista.
Elämäni paradoksi on se, että olen autohullu ja jo tuohon aikaan (-80-luvulla) kovin ymmärtämätön tekniikkaa yms. kohtaan. Ei ollut nettiä, mistä lukea viisaampien ajatuksia ja kokemuksia himoitsemastani automallista.
Olin siis autokauppiaan unelma-asiakas.
Päässäni eivät hälytyskellot soittaneet, kun väliraha CX:ään aleni ilman mitään vääntöä 8000 markkaa. Koin varmaan olevani paikkakunnan paras autonostaja.
Taitava autokauppias osasi hypnotisoida autohullun. Koeajossa kuljettajana oli kauppias; ettei osaamaton asiakas pilaisi auton hienostunutta liikehdintää. Lue: kytkin irroitti sentin "lattian alapuolelta". Halkeilleita ovimuoveja en "nähnyt". Tuijotin, uutena upeita, lampaannahkaisia (kaikkine ihanine kiharaisine villoineen) istuinsuojia, nyt jo tosin kovin aikansa eläneitä, mutta mielikuvitus loi illuusion leijumisesta pilvien päällä.
Oli kevät ja kaunis päivä. Poutapilviä kuin Järnefeltin taulussa.
Seuraavana viikonloppuna lähdimme "neitsytmatkalle" (mielleyhtymä Titaniciin on tietenkin väärä!) vähän kauemmaksi.
Ajattelin, kun ajoin vasten aurinkoa, että kovin on kojelaudanpäällys kostea, kun noin höyryää. ajettiin kymmenisen kilometriä, ei haihtunut höyry ja lopulta vaimo totesi, että auto on tulessa.
No, se oli naisellista liioittelua, mutta olihan se savua ilman tulta. Valot pois ja savu lakkasi. Valot päälle ja savu palasi.
Seuraavaksi ajelin kotia kohti valoitta. Huoltoasemalla ei ollut sähkömiestä, neuvoivat pienelle pajalle. Mies sanoi auton olevan erikoista mallia ja ettei hän tohdi yrittää korjata.
Kotona puhelimella (kännykkä, mikä se on?) sain kiinni tuttavantuttavan, joka oli merkkikerhon Oltermanni (tms.) ja hän käski soittamaan remonttivastaavalle.
Asentaja tuli rättärillä, korjasi valokatkaisijan ja tarkasti koko auton. suoritti koeajon ja sanoi, että kytkin pitää säätää ja lisäsi, että mene myyjän luo ja vaadi samaan hintaan uusi vetoakselinkumi. Sitten tule varikolle, laitetaan CX kuntoon.
Valoisa, mutta selkeästi ajatteleva ja toimiva nuorimies.
(Muistikirjan mukaan maksoin vasemmasta vetoakselinkumista 200 mk)
Autoiluun liittyvällä työpaikallani oli kaikilla mielipide, paitsi yhdellä, joka vuosia myöhemmin paljastui entiseksi Citroen-asentajaksi. Yleisin kysymys oli, että suillako on Sitikka? ja päälle vino hymy. Tai arvaus, että mahtaa olla metka huollettava? Sitten oli niitä, jotka tiesivät, kun kumminkaimanserkkupojalla oli ollut tuommoinen vai oliko se DS/ID, niin siitä tais hajota sitä ja ainakin tätä. Oli myös niitä, jotka kehuivat, että tuolla sitä saa hyvät kyydit.
Totta, kyyti oli hyvää, kuin pilvissä ... . Kuolevaisuudesta muistuttivat vain tien poikittaisurat, joissa jysähti.
Auton ohjaus oli poikkeuksellinen. Se meni aina suoraan, ellei ratista kääntänyt. Moottorin käydessä kun käänsi pyörät vinkkaan ja päästi ratista irti, pyörät oikenivat itsestään suoraan.
Serkkupoika, armoitettu autovelho, selosti minulle tietämättömälle, että CX:n jousitus, ohjaus ja jarrut kuuluivat samaan hydrauliikkasysteemiin. Tuolla alueella sattuva iso vuoto tms. aiheuttaisi varman "reppuselkähinauksen". Totesi, että on hyvä syy kasko-vakuutukseen.
Muumilaakson pilvet alkoivat tummua tässä kohtaa.
Neitsytmatka nro. 2 sujui loistavasti viimeiseen valoristeykseen saakka (kotiin 1-2 km). Sytytykseen tuli häiriö ja bensa paukkui pakoputkessa. Rättärikerhon asentaja paikallisti vian syyksi virranjakajan. Antoi ohjeeksi kysellä eri purkaamoilta ja liikkeistä (esim. AutoParis, Auto-Artikkeli oy, Ojala) tarvittavaa kajetta. Minä kulutin kengänpohjia ja työaikaa sekä firman puhelinta. Tiedustelin sieltä sun täältä ja aina sanottiin toisessa päässä linjaa, että pitää tietää kenen valmistamasta osasta on kysymys. En tiennyt, mutta sen opin, että CX koottin niistä osista, mitä kulloinkin sattui tehtaan hyllystä löytymään.
Työnantajani syrjäsilmävilkuilut alkoivat olla huolestuttavan pitkiä ja kengänpohjani ohenivat silminnähden. Siirryin merkkikorjaamon asiakkaaksi. Minua hävetti myös se, että rättäriasentaja ei suostunut ottamaan mitään korvausta avustaan. Sanoi vain, että tämä on harrastus ja että hän todella kiinnostunut Cx:n sielunelämästä.
Aluksi vaihdettiin tulpat ja katkojankärjet. Vajaan viikon päästä virranjakajan väliosa. Parin kuukauden päästä oli vuorossa huohotin (mikä lieneekään).
Kerran suoritin kaupungilla kadunvarsipysäköinnin (huolimattomasti, olinhan CX-mies), silloin poliisiauto pysähtyi viereeni. Piipitin poliisille, että, kyllä. kyllä, minä korjaan asennon. Poliisi totesi, ettei tässä nyt ole kysymys siitä, vaan että hänellä on Sitikan varusteita, jos kiinnostaa.
Ostin takaikkunaritilän ja suojakumisarjan.
CX oli ollut ennen minua konstaapelin rouvan ajokkina.Uutena etelässä siivousfirman (?) pomon autona.
Olin ihmetellyt, miksi aina sateella tulee tuulilasin yläreunasta vettä sisään. Poliisi kertoili, että jollain työmaalla oli pudonnut tiililava auton katolle. Korjatessa lienee jäänyt pieni rako.
Ja silloin henkimaailmani pilvistä satoi ja ehkä hieman salamoikin.
Polttelin piippua autossa marketin parkissa kun vaimo oli kaupassa. Ryhmä ulkolaisia ihmisiä naureskeli ja osoitteli CX:ni. Piilouduin paksun savupilven sisään ja kuvittelin, että nyt se, jo vanhassa testamentissa ennustettu, vihreä neste valuu autoni alle.
Iloinen joukko poistui paikalta. Kurkkasin auton alle - ei mitään.
Valitin vaimolle, että osoittelivat ja ilkkuivat autoani.
Niitä huvitti tämän auton rekkari, totesi vaimoni. ARM tarkoittaa köyhää.
Selvä enne, varmasti!
Ennen syyssateita uusin kesärenkaat. Työpaikkaani kuului myös tarvikekioski. Sain sieltä asevelihintaan uudet Pneumant-kumit made in DDR (vrt. muovirannekkeella varustettu kultakello).
Armi ei tietenkään tykännyt, siitä tuli aropupun ja kamelin ristisiitos.
Vaan ei hylkää ... , edustaja lupasi kevääksi uudet pyöreät renkaat.
Lämmitys- ja jäähdytysjärjestelmästä sen verran, että sisätilanlämpöä säätelevä vipu (siellä jossain etuistuinten välissä) toimiakseen, vaati rennon mutta määrätietoisen heilautuksen, jos halusi muuttaa lämpötilaa ohjaamossa. Toimenpiteen onnistuminen vaati harjoittelua eli toistoa n. 1000 kertaa ja sittenkin vain joka kymmenes yritys tuotti toivotun tuloksen.
Syksyn mittaan alkoi piipunsavun sekaan sekoittua höyryä. Yleinen arvio oli, että kansipahvi vuotaa. Joku neuvoi löysyttämään paisuntasäiliön korkkia. Se auttoi.
Kaipasin kovaa maata jalkojeni alle.
Öljyt vaihdettiin 5 tkm välein, jossain välissä laturin diodisilta ja toisen kerran tulpat ja kärjet.
Mittariston keskellä on tikkuastin kokoinen STOP-varoitusvalo. Se alkoi palamaan jatkuvasti punaisena tammikuussa. Muutamassa viikossa hermoni petti valon tuijottamiseen.
Autosähköliike korjasi.
Minä olin palannut maanpinnalle. Miten pääsisin eroon autosta?
Työkaverini, Ford-mies, vei minut Ford-liikkeeseen. Myyjä otti muutaman taka-askeleen ja tarjosi vaihdossa CX:stä n. kolmanneksen siitä, mitä olin maksanut. Oli muuten sivistynyt mies, pyysi anteeksi ja että elä nyt loukkaannu, mutta ei tuosta enempää voi. Samaa rataa kulkivat jutut Renault-liikkeessä ja Subarulla.
Huoltokäynnin yhteydessä merkkiliikkeessä huomasin uuden AX:n. Kerroin, että vaimoni on kovin kiinnostunut juuri tuon värisestä ja kokoisesta Sitikasta ja että voisin harkita vaihtoa vaimoni mieliksi, jos hinnasta sovitaan. Väliraha verrattuna yllämainittuihin oli erinomainen.
Neuvostoliitosta sanottiin, ettei siellä mikään toiminut, mutta kaikki järjestyi. Samoin oli CX:ni. Ei viatonta päivää, mutta aina se hinaamatta verstanvälin kulki.
Seuraavana kesänä näin Armin liikenteessä. Kuljettajan etukumarasta asennosta tiesin miehen käyttävän lämmönsäädintä. Tsemppiä sinne, telepoin.
Ai niin, jossain varaston taaimmalla hyllyllä on vajaan vuoden käytetty baskeri, elleivät koit ole sitä tuhonneet.
Laitoin tähän, voi olla väärin parkkeerattu, mutta mihinkä se koira karvoistaan pääsee?
Esittely ajopelistä vuosikymmenten takaa...
... ja jotain kuskista:
Aarretta hän intomielin kaivaa
ja riemuitsee kun toukan saa
(J.W. v. Goethe)
CX - matka pilviin ja takaisin
CX on liikkumisen estetiikkaa
CX on autoilun sinfoninen runo
Citroen ja baskeri. Sekä piippu.
Tähtäsin korkealle, CX GTI oli ajatus. Toteutui käytetty CX Reflex, paino sanalla käytetty. Baskeri oli uusi ja piippu; piippuja oli monta ja monen ikäisiä. Oliko muu vaatetus ruskeaa samettia, sitä en muista.
Elämäni paradoksi on se, että olen autohullu ja jo tuohon aikaan (-80-luvulla) kovin ymmärtämätön tekniikkaa yms. kohtaan. Ei ollut nettiä, mistä lukea viisaampien ajatuksia ja kokemuksia himoitsemastani automallista.
Olin siis autokauppiaan unelma-asiakas.
Päässäni eivät hälytyskellot soittaneet, kun väliraha CX:ään aleni ilman mitään vääntöä 8000 markkaa. Koin varmaan olevani paikkakunnan paras autonostaja.
Taitava autokauppias osasi hypnotisoida autohullun. Koeajossa kuljettajana oli kauppias; ettei osaamaton asiakas pilaisi auton hienostunutta liikehdintää. Lue: kytkin irroitti sentin "lattian alapuolelta". Halkeilleita ovimuoveja en "nähnyt". Tuijotin, uutena upeita, lampaannahkaisia (kaikkine ihanine kiharaisine villoineen) istuinsuojia, nyt jo tosin kovin aikansa eläneitä, mutta mielikuvitus loi illuusion leijumisesta pilvien päällä.
Oli kevät ja kaunis päivä. Poutapilviä kuin Järnefeltin taulussa.
Seuraavana viikonloppuna lähdimme "neitsytmatkalle" (mielleyhtymä Titaniciin on tietenkin väärä!) vähän kauemmaksi.
Ajattelin, kun ajoin vasten aurinkoa, että kovin on kojelaudanpäällys kostea, kun noin höyryää. ajettiin kymmenisen kilometriä, ei haihtunut höyry ja lopulta vaimo totesi, että auto on tulessa.
No, se oli naisellista liioittelua, mutta olihan se savua ilman tulta. Valot pois ja savu lakkasi. Valot päälle ja savu palasi.
Seuraavaksi ajelin kotia kohti valoitta. Huoltoasemalla ei ollut sähkömiestä, neuvoivat pienelle pajalle. Mies sanoi auton olevan erikoista mallia ja ettei hän tohdi yrittää korjata.
Kotona puhelimella (kännykkä, mikä se on?) sain kiinni tuttavantuttavan, joka oli merkkikerhon Oltermanni (tms.) ja hän käski soittamaan remonttivastaavalle.
Asentaja tuli rättärillä, korjasi valokatkaisijan ja tarkasti koko auton. suoritti koeajon ja sanoi, että kytkin pitää säätää ja lisäsi, että mene myyjän luo ja vaadi samaan hintaan uusi vetoakselinkumi. Sitten tule varikolle, laitetaan CX kuntoon.
Valoisa, mutta selkeästi ajatteleva ja toimiva nuorimies.
(Muistikirjan mukaan maksoin vasemmasta vetoakselinkumista 200 mk)
Autoiluun liittyvällä työpaikallani oli kaikilla mielipide, paitsi yhdellä, joka vuosia myöhemmin paljastui entiseksi Citroen-asentajaksi. Yleisin kysymys oli, että suillako on Sitikka? ja päälle vino hymy. Tai arvaus, että mahtaa olla metka huollettava? Sitten oli niitä, jotka tiesivät, kun kumminkaimanserkkupojalla oli ollut tuommoinen vai oliko se DS/ID, niin siitä tais hajota sitä ja ainakin tätä. Oli myös niitä, jotka kehuivat, että tuolla sitä saa hyvät kyydit.
Totta, kyyti oli hyvää, kuin pilvissä ... . Kuolevaisuudesta muistuttivat vain tien poikittaisurat, joissa jysähti.
Auton ohjaus oli poikkeuksellinen. Se meni aina suoraan, ellei ratista kääntänyt. Moottorin käydessä kun käänsi pyörät vinkkaan ja päästi ratista irti, pyörät oikenivat itsestään suoraan.
Serkkupoika, armoitettu autovelho, selosti minulle tietämättömälle, että CX:n jousitus, ohjaus ja jarrut kuuluivat samaan hydrauliikkasysteemiin. Tuolla alueella sattuva iso vuoto tms. aiheuttaisi varman "reppuselkähinauksen". Totesi, että on hyvä syy kasko-vakuutukseen.
Muumilaakson pilvet alkoivat tummua tässä kohtaa.
Neitsytmatka nro. 2 sujui loistavasti viimeiseen valoristeykseen saakka (kotiin 1-2 km). Sytytykseen tuli häiriö ja bensa paukkui pakoputkessa. Rättärikerhon asentaja paikallisti vian syyksi virranjakajan. Antoi ohjeeksi kysellä eri purkaamoilta ja liikkeistä (esim. AutoParis, Auto-Artikkeli oy, Ojala) tarvittavaa kajetta. Minä kulutin kengänpohjia ja työaikaa sekä firman puhelinta. Tiedustelin sieltä sun täältä ja aina sanottiin toisessa päässä linjaa, että pitää tietää kenen valmistamasta osasta on kysymys. En tiennyt, mutta sen opin, että CX koottin niistä osista, mitä kulloinkin sattui tehtaan hyllystä löytymään.
Työnantajani syrjäsilmävilkuilut alkoivat olla huolestuttavan pitkiä ja kengänpohjani ohenivat silminnähden. Siirryin merkkikorjaamon asiakkaaksi. Minua hävetti myös se, että rättäriasentaja ei suostunut ottamaan mitään korvausta avustaan. Sanoi vain, että tämä on harrastus ja että hän todella kiinnostunut Cx:n sielunelämästä.
Aluksi vaihdettiin tulpat ja katkojankärjet. Vajaan viikon päästä virranjakajan väliosa. Parin kuukauden päästä oli vuorossa huohotin (mikä lieneekään).
Kerran suoritin kaupungilla kadunvarsipysäköinnin (huolimattomasti, olinhan CX-mies), silloin poliisiauto pysähtyi viereeni. Piipitin poliisille, että, kyllä. kyllä, minä korjaan asennon. Poliisi totesi, ettei tässä nyt ole kysymys siitä, vaan että hänellä on Sitikan varusteita, jos kiinnostaa.
Ostin takaikkunaritilän ja suojakumisarjan.
CX oli ollut ennen minua konstaapelin rouvan ajokkina.Uutena etelässä siivousfirman (?) pomon autona.
Olin ihmetellyt, miksi aina sateella tulee tuulilasin yläreunasta vettä sisään. Poliisi kertoili, että jollain työmaalla oli pudonnut tiililava auton katolle. Korjatessa lienee jäänyt pieni rako.
Ja silloin henkimaailmani pilvistä satoi ja ehkä hieman salamoikin.
Polttelin piippua autossa marketin parkissa kun vaimo oli kaupassa. Ryhmä ulkolaisia ihmisiä naureskeli ja osoitteli CX:ni. Piilouduin paksun savupilven sisään ja kuvittelin, että nyt se, jo vanhassa testamentissa ennustettu, vihreä neste valuu autoni alle.
Iloinen joukko poistui paikalta. Kurkkasin auton alle - ei mitään.
Valitin vaimolle, että osoittelivat ja ilkkuivat autoani.
Niitä huvitti tämän auton rekkari, totesi vaimoni. ARM tarkoittaa köyhää.
Selvä enne, varmasti!
Ennen syyssateita uusin kesärenkaat. Työpaikkaani kuului myös tarvikekioski. Sain sieltä asevelihintaan uudet Pneumant-kumit made in DDR (vrt. muovirannekkeella varustettu kultakello).
Armi ei tietenkään tykännyt, siitä tuli aropupun ja kamelin ristisiitos.
Vaan ei hylkää ... , edustaja lupasi kevääksi uudet pyöreät renkaat.
Lämmitys- ja jäähdytysjärjestelmästä sen verran, että sisätilanlämpöä säätelevä vipu (siellä jossain etuistuinten välissä) toimiakseen, vaati rennon mutta määrätietoisen heilautuksen, jos halusi muuttaa lämpötilaa ohjaamossa. Toimenpiteen onnistuminen vaati harjoittelua eli toistoa n. 1000 kertaa ja sittenkin vain joka kymmenes yritys tuotti toivotun tuloksen.
Syksyn mittaan alkoi piipunsavun sekaan sekoittua höyryä. Yleinen arvio oli, että kansipahvi vuotaa. Joku neuvoi löysyttämään paisuntasäiliön korkkia. Se auttoi.
Kaipasin kovaa maata jalkojeni alle.
Öljyt vaihdettiin 5 tkm välein, jossain välissä laturin diodisilta ja toisen kerran tulpat ja kärjet.
Mittariston keskellä on tikkuastin kokoinen STOP-varoitusvalo. Se alkoi palamaan jatkuvasti punaisena tammikuussa. Muutamassa viikossa hermoni petti valon tuijottamiseen.
Autosähköliike korjasi.
Minä olin palannut maanpinnalle. Miten pääsisin eroon autosta?
Työkaverini, Ford-mies, vei minut Ford-liikkeeseen. Myyjä otti muutaman taka-askeleen ja tarjosi vaihdossa CX:stä n. kolmanneksen siitä, mitä olin maksanut. Oli muuten sivistynyt mies, pyysi anteeksi ja että elä nyt loukkaannu, mutta ei tuosta enempää voi. Samaa rataa kulkivat jutut Renault-liikkeessä ja Subarulla.
Huoltokäynnin yhteydessä merkkiliikkeessä huomasin uuden AX:n. Kerroin, että vaimoni on kovin kiinnostunut juuri tuon värisestä ja kokoisesta Sitikasta ja että voisin harkita vaihtoa vaimoni mieliksi, jos hinnasta sovitaan. Väliraha verrattuna yllämainittuihin oli erinomainen.
Neuvostoliitosta sanottiin, ettei siellä mikään toiminut, mutta kaikki järjestyi. Samoin oli CX:ni. Ei viatonta päivää, mutta aina se hinaamatta verstanvälin kulki.
Seuraavana kesänä näin Armin liikenteessä. Kuljettajan etukumarasta asennosta tiesin miehen käyttävän lämmönsäädintä. Tsemppiä sinne, telepoin.
Ai niin, jossain varaston taaimmalla hyllyllä on vajaan vuoden käytetty baskeri, elleivät koit ole sitä tuhonneet.