Matikin huoltoa, käyttöauto harrastuksena
En muuten muistanu että Matikki on nuin hiljanen auto
Tiittaselta tänään lähteissä piti oikein sammuttaa ratio ja kuunnella... ...hiljaisuutta
Takaönttö kustansi 159 €, välipönttö 130€, tiivisteet ja tukikumit noin 10€ ja Tiittasen mestarin työ 90€. Eiköhän nuo jonkun vuoden kestä.
Tiittaselta tänään lähteissä piti oikein sammuttaa ratio ja kuunnella... ...hiljaisuutta
Takaönttö kustansi 159 €, välipönttö 130€, tiivisteet ja tukikumit noin 10€ ja Tiittasen mestarin työ 90€. Eiköhän nuo jonkun vuoden kestä.
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Kaivelin tuossa Matikin sähköongelmien syitä ja löysin sulakelaatikon takaa relekotelon, jossa on tuollanen oranssi, 0015429719-numerolla oleva 12v, 40A rele, jonka oranssi sulake 32V (?) oli kärvähtänyt. mihinköhän tuo liittyy?
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
http://www.rmeuropean.com/Part-Number/A ... 313F8.aspx
Ylimääräinen tuulettajan rele
Ylimääräinen tuulettajan rele
® Mesen linttaklubi
® Mesen Porkkana-klubi
114.073 & 124.126 & 203.216
® Mesen Porkkana-klubi
114.073 & 124.126 & 203.216
xr kirjoitti:no onhan se nyt tullu todistettua että 124 kestää kauemmin kuin topik
No juu, tuollanen se o, vai että ylimääränen tuulettajan releRuoja kirjoitti:http://www.rmeuropean.com/Part-Number/A ... 313F8.aspx
Ylimääräinen tuulettajan rele
Eipä kai tuossa ylimäärästä tuulettajaa oo, kai, vai, öh.
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Vaihdekepin suunnalta alko kuulua epämiellyttävää muovista räpätystä, joka näyttää kovenevan ajonopeuden mukaan
Kun kaasupolkimesta höllää niin ääni kovenee ja kun taas kaasua painaa ni hiljenee
Onko vaihdekepin (-laatikon) suunnalla joku vaijeri joka olisi voinut löystyä?
Ei uskalla ajaa yli viittäkymppiä ku tulee niin paha ääni
Jaa niin, laatikkohan on siis 722.3
Kun kaasupolkimesta höllää niin ääni kovenee ja kun taas kaasua painaa ni hiljenee
Onko vaihdekepin (-laatikon) suunnalla joku vaijeri joka olisi voinut löystyä?
Ei uskalla ajaa yli viittäkymppiä ku tulee niin paha ääni
Jaa niin, laatikkohan on siis 722.3
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Hmm, voorumia lueskellessa (käytin hakua ) tuli mieleen jotta oisko tuo nopeusmittarin vaijeri joka on tullut tiensä päähän?dry kirjoitti:Vaihdekepin suunnalta alko kuulua epämiellyttävää muovista räpätystä, joka näyttää kovenevan ajonopeuden mukaan
Kun kaasupolkimesta höllää niin ääni kovenee ja kun taas kaasua painaa ni hiljenee
Onko vaihdekepin (-laatikon) suunnalla joku vaijeri joka olisi voinut löystyä?
Ei uskalla ajaa yli viittäkymppiä ku tulee niin paha ääni
Jaa niin, laatikkohan on siis 722.3
Mites tuo vaijeri vaihetaan? Otetaanko laatikossa oleva pää irti alapuolelta vai yläpuolelta (kabiinista)?
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Normisatalankussa alapuolelta, oliko 10mm kannalla M5 ruuvi jolla lukittu paikalleen Tietysti 4maticissa se on reititetty öljypohjan lävitse ja kytkeytyy suoraan jakolaatikon tuloon
Kaapissa piti nopeusmittarin vaijeri mekkalata, semmosta ärsyttävää sirkutusta. Helpoin analyysi on tietysti jos otat irti nopmittarin vaijerin laatikon päästä ja käyt testilenkillä, sieltä ei kait etes pitäs tulla öljyjä kartanolle
Kaapissa piti nopeusmittarin vaijeri mekkalata, semmosta ärsyttävää sirkutusta. Helpoin analyysi on tietysti jos otat irti nopmittarin vaijerin laatikon päästä ja käyt testilenkillä, sieltä ei kait etes pitäs tulla öljyjä kartanolle
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
-Kuluttaa muttei kulje
Oukei, pitänee lähteä etsimään oikeaa vaijeria auton alta...jovihava kirjoitti:Normisatalankussa alapuolelta, oliko 10mm kannalla M5 ruuvi jolla lukittu paikalleen Tietysti 4maticissa se on reititetty öljypohjan lävitse ja kytkeytyy suoraan jakolaatikon tuloon
Kaapissa piti nopeusmittarin vaijeri mekkalata, semmosta ärsyttävää sirkutusta. Helpoin analyysi on tietysti jos otat irti nopmittarin vaijerin laatikon päästä ja käyt testilenkillä, sieltä ei kait etes pitäs tulla öljyjä kartanolle
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Vaijerin löytää helposti kun auton alla ollessa katsoo mikä johdoista tulee kuskin jalkatilan etupäästä ulos, vaijerin toinen pää tulee laatikon takaosaan kiinni ja jos en väärin muista niin kiristys taisi olla kuusiokololla, sen löysättyä vaijerin saa irti vetämällä maata kohti.
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.
Hmmm...
Käväsin moottoritiellä, kd-kiihdytys reiluun sataseen ja ääni hiljeni kummasti. Kaasua höllätessä ääni kuuluu taas selvemmin.
Mikäs voisi olla sellanen osa tms. joka kaasua painaessa kiristyy ja kaasua höllätessä löystyy. Ja täytyy olla laatikossa/laatikon lähellä.
Kuullostaa siltä kuin jokin löysä tahi jopa irtonainen osa ottaisi johonkin pyörivään kiinni, nopeuden kasvaessa äänen taajuus nousee ja nopeuden laskiessa äänen taajuus laskee. Vaihteiden vaihto ei tuohon vaikuta.
Ideoita?
Käväsin moottoritiellä, kd-kiihdytys reiluun sataseen ja ääni hiljeni kummasti. Kaasua höllätessä ääni kuuluu taas selvemmin.
Mikäs voisi olla sellanen osa tms. joka kaasua painaessa kiristyy ja kaasua höllätessä löystyy. Ja täytyy olla laatikossa/laatikon lähellä.
Kuullostaa siltä kuin jokin löysä tahi jopa irtonainen osa ottaisi johonkin pyörivään kiinni, nopeuden kasvaessa äänen taajuus nousee ja nopeuden laskiessa äänen taajuus laskee. Vaihteiden vaihto ei tuohon vaikuta.
Ideoita?
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Mikässe tuollanen kartaanin laippa on? Ja mistäköhän tuon värinänvaimentinen löytää??jovihava kirjoitti:Kartaanin laippa? Tai se kartaanin värinänvaimennin irti
Hiemanhan tuo kartaani jyristää, oisko siellä joku kumi särki
Aamulla ei Matikki pitäny mitään ääntä, ruokatunnilla käyvessä oli pakko ajaa kokeeksi konetietä kotiin syömään (Lauttasaari - Tapiola - Lauttasaari) ja saihan sen äänen sieltä, melko vienona tosin kuulumaan. Mmmmmhhhh...
Jaa, eilen auton alla märällä asvaltilla könytessä huomasin jotta laatikon etureunassa oleva kuminen suojatulppa oli jostain kumman syystä painunu sinne laatikon sisään; kaivoin sen ulos ja laitoin paikoilleen
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Ongelmat Matikin kanssa jatkuvat...
4-matic -valo mittariston oikeassa alakulmassa palaa jatkuvasti, ei ilmoita vikakoodeja (navat 1 ja 5 silloitettuina X92) eikä nollaa vikamuistia (kokeiltu monta kertaa silloittaa X92 navat 1 ja 5 yli 10 sekuntia, pidetty akkua poissa yli vuorokauden).
Nyt tehty ja tarkastettu seuraavat:
- Säiliö täynnä hydrauliöljyä
- Uusi yjs-rele
- Uusi jarruvalokatkasija
- Uusi akku, lataa 14.45 v
- Tarkastettu magneettiventtilien toiminta (naksuu kun silloittaa N48:n liittimestä 2 ja 4 sekä 2 ja 6:n.
- Tandempumppu toimii (irrotin lähtöputken, hyvin roiski öljyä pihalle )
- Yritin ilmata perämurikassa olevasta nipasta systeemin, ei sieltä tullu mittää.
- Tasonsäätövivusta kokeiltuna ei vaikutusta.
Vaikuttaisi siltä että systeemi on paineeton, oisko vika sitten painekatkaisimessa? Mitäpä sanoo mestarit tällaseen ongelmaan
4-matic -valo mittariston oikeassa alakulmassa palaa jatkuvasti, ei ilmoita vikakoodeja (navat 1 ja 5 silloitettuina X92) eikä nollaa vikamuistia (kokeiltu monta kertaa silloittaa X92 navat 1 ja 5 yli 10 sekuntia, pidetty akkua poissa yli vuorokauden).
Nyt tehty ja tarkastettu seuraavat:
- Säiliö täynnä hydrauliöljyä
- Uusi yjs-rele
- Uusi jarruvalokatkasija
- Uusi akku, lataa 14.45 v
- Tarkastettu magneettiventtilien toiminta (naksuu kun silloittaa N48:n liittimestä 2 ja 4 sekä 2 ja 6:n.
- Tandempumppu toimii (irrotin lähtöputken, hyvin roiski öljyä pihalle )
- Yritin ilmata perämurikassa olevasta nipasta systeemin, ei sieltä tullu mittää.
- Tasonsäätövivusta kokeiltuna ei vaikutusta.
Vaikuttaisi siltä että systeemi on paineeton, oisko vika sitten painekatkaisimessa? Mitäpä sanoo mestarit tällaseen ongelmaan
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Irrota hydrauliyksikön sähköliittimestä öljynpainekatkaisimen johdot ja testaa.
Öpkatkaisin on mallia kärjet auki kun painetta on, eli toimii ilman katkaisijaa jos vika on siinä.
Kolmeen matikkiin vaihtanut tuon painekytkimen ja käyttäytyy juurikin noin että vikakoodeja ei pysty lukemaan.
Tai sitten sitä painetta ei oikeasti ole, mittaamalla hydrauliyksiköstä sekin selviää.
Öpkatkaisin on mallia kärjet auki kun painetta on, eli toimii ilman katkaisijaa jos vika on siinä.
Kolmeen matikkiin vaihtanut tuon painekytkimen ja käyttäytyy juurikin noin että vikakoodeja ei pysty lukemaan.
Tai sitten sitä painetta ei oikeasti ole, mittaamalla hydrauliyksiköstä sekin selviää.
-04 903 316cdi automaatti
-01 903 316cdi sprintshit
-95 903 312d
2x -87 124 tdt 4matic 2+3 paku
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
-01 903 316cdi sprintshit
-95 903 312d
2x -87 124 tdt 4matic 2+3 paku
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
Ethän äkkiseltään muista/tiedä mitkä nuo johdot oli?apg kirjoitti:Irrota hydrauliyksikön sähköliittimestä öljynpainekatkaisimen johdot ja testaa.
Öpkatkaisin on mallia kärjet auki kun painetta on, eli toimii ilman katkaisijaa jos vika on siinä.
Kolmeen matikkiin vaihtanut tuon painekytkimen ja käyttäytyy juurikin noin että vikakoodeja ei pysty lukemaan.
Tai sitten sitä painetta ei oikeasti ole, mittaamalla hydrauliyksiköstä sekin selviää.
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
En muista mutta helposti selviää kun asiaa tutkii auton alta seuraamalla katkaisimelta lähteviä johtoja.
Varovasti liitin auki että piuhat pysyy järjestyksessä.
Olihan tämä vanhempaa mallia missä mekaaninen testikytkin (90 tai vanhempi)?
Uudemmassa hydrauliyksikön sähköliitin mahdoton? purkaa mutta sivuleikkurit toimii siinäkin
Varovasti liitin auki että piuhat pysyy järjestyksessä.
Olihan tämä vanhempaa mallia missä mekaaninen testikytkin (90 tai vanhempi)?
Uudemmassa hydrauliyksikön sähköliitin mahdoton? purkaa mutta sivuleikkurit toimii siinäkin
-04 903 316cdi automaatti
-01 903 316cdi sprintshit
-95 903 312d
2x -87 124 tdt 4matic 2+3 paku
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
-01 903 316cdi sprintshit
-95 903 312d
2x -87 124 tdt 4matic 2+3 paku
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
Uudempaa mallia (-92). Mutta takapenkin alta menee 4 johtoparia jotka saa nykäistyä irti. Tai itseasiassa kaksi paria on yhdessä ja kaksi paria erillään...apg kirjoitti:En muista mutta helposti selviää kun asiaa tutkii auton alta seuraamalla katkaisimelta lähteviä johtoja.
Varovasti liitin auki että piuhat pysyy järjestyksessä.
Olihan tämä vanhempaa mallia missä mekaaninen testikytkin (90 tai vanhempi)?
Uudemmassa hydrauliyksikön sähköliitin mahdoton? purkaa mutta sivuleikkurit toimii siinäkin
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Voihan ****u.
Moniurahihna katkes kesken ajon.
Nilkuttelin kuitenkin kotiin ( n. 3 km) kun en uskaltanu motarille pysähtyä. Ja keitti
Mahtaako kukaan muistaa mikä saastepumpullisen ilmastoidun M103:n hihnan pituus on?
Moniurahihna katkes kesken ajon.
Nilkuttelin kuitenkin kotiin ( n. 3 km) kun en uskaltanu motarille pysähtyä. Ja keitti
Mahtaako kukaan muistaa mikä saastepumpullisen ilmastoidun M103:n hihnan pituus on?
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203