Mikä aiheuttaa levyn kulumista?

Katso myös W202.
Vastaa Viestiin
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Mikä aiheuttaa levyn kulumista?

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Kuva

Kuskin takalevy mennyt tuohon kuntoon noin 1600km ajolla, edellinen oli samanlainen, tosin paljon pahempi. Tuo ilmeisesti sama syy miksi puolitoista vuotta samaa ihme jumputusta autosta selvitelty vian löytymättä.

Satula puoltoista vuotta vanha, kunnolla kiristelty paikoilleen, kumit ehjät ja männät liikkuu kevyesti.
Avatar
Fenton
Jyllisti
Viestit: 3048
Liittynyt: 23.3.2008 21:35
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Fenton »

Paljonko 1600 km on ajallisesti?
Sillä vaan ihmettelen, kun mulla on yli kaksi vuotta kiinni olleet levyt, eikä ne ole läheskään noin ruosteessa.
Ville

Meillä ei ennään mennä jeepillä Vennään.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Alle kuukausi, oliskos 11.11 vaihdettu. Ja nimenomaan tuo ulkoreunalla oleva ruosterantu, paloissa ei vastaavaa jälkeä ole. Edellinen oli puoltoista vuotta alla ja siinä toki pahemmat jäljet mutta aivan identtisesti sekin. Tuossakin jo alkavaa urittumista, aaltoilee pinta.
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Syyttäisin ennakoivaa ja taloudellista ajotyyliä.
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29278
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tekee mieli väittää että ei ole kuvan levy alle kuukauden / 1600km vanha ei millään.
On TODELLA omituista jos tuon näköiseksi menee siinä ajassa :shock:
wiimax.fi
et
aktiivimeseläinen
Viestit: 1642
Liittynyt: 02.12.2010 19:40

Viesti Kirjoittaja et »

Saman näköinen levy mitä mun vanhas printteris ollu varmaan 10 vuotta, ellei sitten ole alkuperäinen levy printteris :roll: :roll: :roll: (tietenkin eri kokoluokka ja vasaroin ne joka vuosi puhtaaksi.)
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Sen verran joo tarkennusta et elekää napaa kattoko, kitkapinta menny ko ajassa.

Edit:

Kuva

65km alla ollut, kuvassa ei ihan niin paha mut selvästi alkanut kulumaan
Viimeksi muokannut sv22, 01.12.2014 19:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

Onks toinen puoli samanmoinen, siis auton toisen puolen
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

Melekeen tekis miäli väittää notta takajarrut makaa päällä kuitenkin! Letku paisunut sisältä umpeen :arrow: ei pääse paine pois heti ja laahaa aina hetken jarrutuksen jälkeen. Tai joku muu hämminki järjestelmässä jättää painetta jarrutuksen jälkeen, jos kerran satulat varmasti kunnossa, kun en oikein osaisi kuvitella noin huonoja jarrupalojakaan olevan myynnissä, että tuollaista jälkeä saisi aikaiseksi :roll:
Viimeksi muokannut piippu, 01.12.2014 19:23. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Eip, apparin puoli aivan tasanen, molemmin puolin levyä.

Männän asentoa ehdotettu, tiiä millä vääntää, mut se matalampi puoli alas eteen. Molemmat männät samas asennos. Satula vino?
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

"se matalampi puoli alas eteen"

siis mitä tällä tarkoitetaan?
männätkö on epäsymmetriset

oon mimä nähnyt kerran viivästyneen palojen vaihdon koko pala oli kulunut pois rautaa myöden ja sylinterin pää vastasi jarrupalan virkaa
pysähtyyhän se silläkin tosin tässä oli käyny niin että sylinteri oli leikannu levyn kahteen osaan :shock:
Viimeksi muokannut xr, 01.12.2014 20:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

Männän asennolla on tosiaan merkitystä ja kyllähän se kunnossa ollessaan pyörähtää meleko herkästi "kuopassaan", toki suojakumin joutuu ottaa paikoiltaan ettei puno! Alas eteen ei aukea ihan täälläkään, mutta onko suunta lähellä totuutta jos männän viistetty puoli olisi ottamassa vastaan levyn pyörimissuuntaa? :shock:
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Kuva

Eli tollee, vähä etuviistoon muttei paljo
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

piippu kirjoitti:Melekeen tekis miäli väittää notta takajarrut makaa päällä kuitenkin! Letku paisunut sisältä umpeen
Letkusta ei toki osaa sanoa, piankos sen vielä vaihtas, mut en het sitäkään uskos, nesteitä vaihellessa nätisti meni läpi ja jos ei päästäis takasi nii männät vois vastustaa enemmän, saa sormin painettua. Muttapa kuulin eräältä tuntemattomaksi jääneeltä Ceen omistajalta et abs tms piirissä oli jotain joka * nokassa piti nollata, aiheutti jotain epämäärästä vaivaa.

Ajossahan tuo tuntuu koko ajan, jarruttaessa nypyttää ihan tolkuttomasti muttei polkimeen tunnu. Aika vahvasti jarruongelmalta vaikuttaa (nim. just kuskin olkavarren ja navan turhaan vaihtaneena ulkona pimeessä pakkasessa) ja tuo on ainoa nurkka missä levy kulunut oudosti.
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

ei kai siihen kukaan ole vaihtanut väärän puolista sylinteriä
onko ilmaus ruuvit samalla korkeudella molemmin puolin

onkos palojen alla peltilevyjä kuva
http://www.ebay.de/itm/MERCEDES-C-KLASS ... 43d3307988
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Tuollasia osia siellä ei ole :shock: Ei tosin oo toisellakaan puolella eikä siellä mitään murhetta ole. Siellä on vaan ne palojen muotoset pellin palat, vielä männän ja palan välissä.

Korkeudesta mee sanomaan mut kylläse ylöspäin osoittaa, se ilmausruuvi.

Huomenna ton sais ajeltua testeriin jonka pitäis näyttää jarrujen soikeus, tiiä edesauttaako se ku levy kyl on suora.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

kerran tullut saman tapainen vasataan
mikä loppui lakerin vaihtoon,
mitään normaalia laakeri vikaan viittaava metliä/välystä ei ollut
jumputti jarrutaessa ja levy/palat kului miten sattuu
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Periaatteessa sopis, mut 3000tkm sitte (29.10) laakerit taakse vaihdettu, aloin epäilemään navan kieroutta ku ei muuttunu yhtään parempaan ja vähä olevinansa pystyheittoa, joten eilen/ tänään vaihtu olkavarsi,laakeri,napa, ei muuttunu mihinkään. Taustalla tosin myös kuskin takakoiranluun vaihdon jälkeen tapahtunut muutos, ajossa entisensä mutta jarruttaessa tuleva nypytys paheni.

Aiemminkin jo laittanut, mutta edellinen levy tämän näköinen, mennyt suht pahaan kuntoon toissa kesän jälkeen, mutta samantyylistä siinäkin
Kuva
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

sv22 kirjoitti: jarruttaessa nypyttää ihan tolkuttomasti muttei polkimeen tunnu.
Isommasta vauhdista kun reilusti jarruttaa? Vai ihan kevyesti jarruttamalla kaupunkivauhdissakin? Jos enemmän ensimmäistä niin ne etutukivarsien sisemmät puslat vaihtoon. Muistelisin ettet vielä vaihtanut.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Tänään reippaammin kokeilin jarrutella, vauhdilla ei periaattees merkitystä, vaikka erityisesti pienillä nopeuksilla tuntee että menee sykäyksittäin, niinku yhessä kohassa levyä nyppäys. Suuremmissa vauhdeissa vaan ravistelee pahemmin ja epämääräsemmin niinku voi arvata. Etutukivarret vaihtu kokonaisuutena vuos sitten, eipä sekään tuntunut vaikuttavan.

Vikavaloja ei tule, eikä silloin * nokas herjannu, mutta voisko viallinen abs anturi tehdä tuollaista, tai muu vika abs/esp puolella? Jos tuo nurkka jatkuvasti jarruttelis itekseen?

Niin joo, tuosta kun perän nostaa niin ei siinä kohin mitään ahistusta pyörimisessä, jos ahistais paineen paluussa nii luulis et siinä tuntuis jos jää jumittamaan.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Mitähän heittokello sanoisi, jos testaisi jarrulevyn ja navan? Nehän ei enää monta kymppiä maksa.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Semmonen pitäis toki hommata, sais varmuuden. Tosin kolme levyä, kolme laakeria ja kaks napaa tuossa nurkassa kokeiltu, ei juuri muutosta.

Vois ihan kiusallaan kokeilla vaihtaa abs anturin tuohon nurkkaan kun semmonen on, vai onko pre/faceliftissä liittimissä eroa?
nalle05
Viestit: 151
Liittynyt: 21.6.2014 20:00

Viesti Kirjoittaja nalle05 »

jospa sylinteriin on jääny vähän ilmaa
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Tässä konkurssissa vois tieten kokeilla vaihtaa letkun, kysästä jos niitä männän päälli peltejä löytyis, tulis ilmattua samalla. Poljin tuntumassa ei mitään erikoista ole ollut, mutta niin utopistiseksi on mennyt ettei voi ymmärtää.

Mitenhän sekasin toi menis jos irrottelis abs/esp sulakkeet?
nalle05
Viestit: 151
Liittynyt: 21.6.2014 20:00

Viesti Kirjoittaja nalle05 »

vieläkö tossa mallissa on apsin päällä pari relettä ,jos on ota apsin rele pois ja kokeile muutuko mikään ,silleesti saa jarrut lukkoon ,josvielä tärittää on jossain kieroo tai väljää
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Vielä 200km uudella levyllä ei ole kertonut mitään mutta männät on siinä oikeassa 20 astetta asennossa (en nyt kuvaa löytäny, mutta toinen asia mitä opin tuolla), soikeustesti osoitti taakse alle 20% molemmille puolille, molemmin puolin suht symmetriset, jarruvoimat suht tasaset.

Ilmaamaan en ehtinyt, jos sen lähipäivinä. Uus jarruletku taakse tuli haettua odotukselle, samalla niitä xr:n kysymiä levyjä tiedustelin KL:n tiskiltä, ei kuulemma ole saatavilla.

Nosturilla siinä eilen käytin, ilmassa pyöritellen ei missään tunnu mitään mutta pelkästään siinä ryömintävauhdissa hallin läpi tuntuu. Taas vaihteeksi purkailin takajarrut, ei vaatinu herkistelyä ku sormin painu pohjaan.

Pari huomiota kuitenkin, takasi ajellessa ravisti pahemmin ku koskaan. Ja semmonen tosi jännä juttu, hätäpäissään ku lähti nosturilta, en muistanu pumppailla jarrua. Mitenkäs tämä vaikutti? No ei sit yhtään mitenkään, ei tuntunu poljin pehmeältä tai ollu jarruvoimissa puutteen tunnetta vaikka molemmat takasatulat pohjassa. Ennen ajoon lähtöä sitten toki pumppailin minkä ehin ja matkalla pariin kertaan risteyksissä jäin pumppaamaan.
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

ABS yksikössä ilmaa ??
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5982
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Eipä tohon voi muuta sanoa kun että katselee että palat mahtuu liikkumaan satulassa hyvin, itellä joskus w202:ssa takajarrussa oli satula ja palassa oleva pelti ottaneet toisiinsa kiinni kun ruoste kasvattanut mittoja. Sama että ne palan asemassaan pitävät tapit suoria ja puhtaita.

Enempi tuo vaikuttais että käytön puutetta syystä tai toisesta. Mäntä ja/tai pala ei vain suostu liikkumaan nätisti jostain syystä. Mäntähän tuossa on hyväkuntoisen näköinen.

Jos vielä kerran vaihtais vielä nesteet/ilmailisi?

Pala kuvassa näyttää siltä että jotain ylimääräistä kitkapinnassa, ofroad toimintaa ja pientä soraa päässyt väliin?

Minkä merkkiset palat? Jos laittais marmoritiskin palat tai ainakin laadukkaat?
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
sv22
aktiivimeseläinen
Viestit: 1450
Liittynyt: 20.10.2010 19:24
Paikkakunta: Jyväskylä/Alahärmä

Viesti Kirjoittaja sv22 »

Ilmailu tarkoitus vielä suorittaa jahka kelit sallis ulkona puuhailun. Tuota absin ilmajuttua kans epäilly, kertaakaan nesteet ei oo tosin päässy laskemaan niin paljon et olis mahdollista, mut mistäs tietää. Olikos tässä et pitää * tms nokassa tehä, jotta saa jotain läppiä/venttiileitä auki?

Palat ja levyt zimmermania kooällästä, kesällä vaihtelin nesteet, boschin dot 4HP (vai 4.1, miten ne ny meni, oikee kuitenki). Tosin tällä tiet on mitä on, varsin mettäteillä vasiten ajellu. Viimeisimmässä kuvassa oleva levy oli se joka puolisentoista vuotta ollut alla. Ja toinen puolihan oli ihan siisti.

Parin viikon sisään availlu molemmin puolin useaan kertaan, puunaillu, herkistelly ja tehny kaikkee, uudet tapit laiteltu ja silleen, ei palojen liikkeessä satulan sisällä mitään moitetta, mutta eipähän tuota oikein saa kokeiltua miten männät liikkuu poljinta painellessa, muuten kuin et ulospäin ne tulee.
MHe
Viestit: 1159
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MHe »

Ei tarvi W210 staria jarruilmauksiin...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W210 / 208 jarrut”