W124 etujarrulevyjen vaihto
W124 etujarrulevyjen vaihto
Levyt ja palat tilattu Lucky-Doc:ilta ja tulivat kans luvattuun aikaan, kiitos.
Varastolaardit poistettu rasvanpoistoaineella ja kuumailima puhaltimella.
Hauskasti oikein hikoilee rasvaa se levy ku vähä lämmittää. Kuivasin rasvat vaimon flanelliyöpaitaan.
Tämä homma kannattaa tehä kunnolla!
Miepä samalla maalasin ne keskiöt sillä "Ei-pysy-kitti" Würth-sinkkimaalilla.
Kilkkeet odottamassa asennusta.
Ei jatkovarrella vääntämällä, vaan lyömällä pultit auki. Avainkoko 19mm.
Sittehän siinä oli se kuusiokolo ruuvi, seki aukes pikkusen napsauttamalla.
Sitte oli jokku ihmeen putkisokat, löin neki pois.
En tiiä olisko ollu ees pakko?
Levyt lähti pois kun vähä aikaa hakkas.
Aika kovaa sai lyödä, olivat olleet jonkin aikaa siinä.
Vanhojen levyjen paksuus vähä alle 16mm, alaraja 19,4mm.
Hyvä kikka navan putsaukseen. Joka perhanan remontissako tuo kalijapullo luuraa jossain kuvassa?
Sitten vaan uudet levyt kiinni ja mäntien pakitus puristimissa.
Tässä kannattaa olla tarkkana, ettei tule neste säiliöstä yli.
Samalla hyvä herkistellä ne liukupultitkin, itellä oli ylimmistä kumit rikki. Uusitaan, maksaa muistaakseni 5,10e sarja.
Tuikkasin sinne kuparitahnaa (hätä)päissäni.
Irrotukseen 13 ja 15mm avaimet.
Uudet palat paikoilleen, puristimet kiinni ja kaikkien pulttien tarkistus.
Siinäpä se. Jaa niin ne kulumisen ilimotussysteemin johot vielä.
Pitäskö niille olla jokku paikat, en ossannu laittaa?
Varastolaardit poistettu rasvanpoistoaineella ja kuumailima puhaltimella.
Hauskasti oikein hikoilee rasvaa se levy ku vähä lämmittää. Kuivasin rasvat vaimon flanelliyöpaitaan.
Tämä homma kannattaa tehä kunnolla!
Miepä samalla maalasin ne keskiöt sillä "Ei-pysy-kitti" Würth-sinkkimaalilla.
Kilkkeet odottamassa asennusta.
Ei jatkovarrella vääntämällä, vaan lyömällä pultit auki. Avainkoko 19mm.
Sittehän siinä oli se kuusiokolo ruuvi, seki aukes pikkusen napsauttamalla.
Sitte oli jokku ihmeen putkisokat, löin neki pois.
En tiiä olisko ollu ees pakko?
Levyt lähti pois kun vähä aikaa hakkas.
Aika kovaa sai lyödä, olivat olleet jonkin aikaa siinä.
Vanhojen levyjen paksuus vähä alle 16mm, alaraja 19,4mm.
Hyvä kikka navan putsaukseen. Joka perhanan remontissako tuo kalijapullo luuraa jossain kuvassa?
Sitten vaan uudet levyt kiinni ja mäntien pakitus puristimissa.
Tässä kannattaa olla tarkkana, ettei tule neste säiliöstä yli.
Samalla hyvä herkistellä ne liukupultitkin, itellä oli ylimmistä kumit rikki. Uusitaan, maksaa muistaakseni 5,10e sarja.
Tuikkasin sinne kuparitahnaa (hätä)päissäni.
Irrotukseen 13 ja 15mm avaimet.
Uudet palat paikoilleen, puristimet kiinni ja kaikkien pulttien tarkistus.
Siinäpä se. Jaa niin ne kulumisen ilimotussysteemin johot vielä.
Pitäskö niille olla jokku paikat, en ossannu laittaa?
Viimeksi muokannut Rässi66, 18.6.2006 23:36. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Pro HVM
Kaikki vaan mekkaan ja topikille - sulakkeen vaihtokin voi olla työlästä jos ei tiedä mistä lähteä liikkeelle
-nimim. jarruremppaa(kin) pitäisi tehdä jossain vaihteessa...
Ja vaikka ei itse tekisikään niin pystyy kysymään hankalia korjaajalta
-nimim. jarruremppaa(kin) pitäisi tehdä jossain vaihteessa...
Ja vaikka ei itse tekisikään niin pystyy kysymään hankalia korjaajalta
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
-
- Virallinen Oikolukija
- Viestit: 6252
- Liittynyt: 05.10.2005 8:35
- Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.
Tehtiin tuo jarruremppa kakkosneloseen tässä keväällä. Ilmeisesti kaikki meni hyvin, kun auto pysähtyy vieläkin ja aika tasaisesti tuntuu pysähtyvänkin. Laitettiin tosiaan kaikki levyt ja palat uusiksi.
Itse en enää ihan tarkkaan muista tapahtumien kulkua (ei johdu asennusöljyistä ), mutta sen verran muistan ettei siinä mitään kauhean ihmeellistä ole. Hyaneesin tai Alfamerin kirjoista voi ottaa mallia. Pääpiirteissään homma meni kuitenkin näin:
1) Auton se kulma ylös (tai koko auto) jolta osaa vaihdetaan
2) Rengas irti
3) Jarrusatula irti (Se, minkä "sisällä" ne jarrupalat on) Satula on etu- ja takajarrupaloissa vähän erinäköinen(?). Kiinnitys on satulan takana parilla pultilla. Pultit voivat olla vähän tiukassa, mutta lähtee kyllä esim. puolimetrisellä vääntövarrella.
4) Jarrupalat pois satulasta. Satulassa on sellainen ristikko, joka pitää jarrulevyjä paikallaan. Ristikko (on sille joku virallinen nimikin) on ihan tapeilla vaan kiinni ja lähtee näyttämälle tapeille tuurnasarjaa.
5) Jarrulevyt pois. Oli meidän mersussa kiinni yhdellä kuusiokoloruuvilla, joka sijaitsi levyn etupuolella. Levyt voi olla vähän tiukassa, mutta kun näyttää lekaa, puhallinta yms. niin kyllä ne lähtevät.
6) Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä
Mäntien kunto (sylinterit jotka liikkuttavat jarrupaloja ) kannattaa samalla tarkistaa. Jos on kovin likaiset, niin niitä voi puhdistella ja karstoja viilailla samalla pois. Jos mäntä joudutaan ottamaan käteen, niiin käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jarrunestettä valuu pois. Tällöin on suoritettava jarrujen ilmaus. Muuten pysähtymisominaiuudet saattavat kärsiä. Männän suojakumin paikalleenlaitto voi olla hieman ongelmallista, mutta onnistuu esim. taitetun rautalangan pätkän avulla. Tosin jos männät ovat hyvät, niin tämän kohdan voi unohtaa.
Samaten liu'ut (tapit, jotka sijaitsevat satulassa) kannattaa voidella jollakin siihen tarkoitetulla aineella. Tässä tulee siis kyseeseen rasvat, jotka kestävät pitkään ja pysyvät paikallaan. Kysy alan liikkeistä lisää.
Asennuksen yhteydessä kannattaa myös puhdistaa esim. teräsharjalla pyörän navasta isoimpia ruosteita ja epäpuhtauksia pois. Helpottaa kummasti uusien levyjen laittoa. Huolehdi kuitenkin, että ruostepöly yms. tulee poistettua ennenkuin laitat uudet levyt & palat. Ei ole suinkaan tarkoitus, että epäpuhtauksia ja rasvaa on palojen ja levyjen välissä. Palojen ja levyjen on oltava siis puhtaat rasvasta kun ne laitetaan. Muuten tulee aika liposet jarruttelut, jos esim. uudet levyt ovat liukurasvassa.
Ainakin KL:ltä ostamissani osissa oli mukana uudet anturit jarrujen kuluneisuutta varten. Jätin kuitenkin asentamatta, mutta tämähän on makukysymys?
Samalla kun on poistanut takapyöristä jarrulevyt voi sohia sitä käsijarrun säätörullaa, jos tuntuu etteivät käsijarrukäännökset ole oikein sujuneet. Tämä operaatio ei tosin takaa käkkäreiden onnistuvuutta jatkossakaan, mutta ainakin seisontajarrua voi pyöräkohtaisesti säätää näistä rullista.
Kuten kerrottu, ohjeet ovat hieman epätarkkoja, koska operaatiosta on tosiaan hetki aikaa. Ehkä tästä jollekin oli kuitenkin jotain apua. Jotain varmaan unohtuikin, mutta saa muut jatkaa ja täydennellä tätä.
Itse en enää ihan tarkkaan muista tapahtumien kulkua (ei johdu asennusöljyistä ), mutta sen verran muistan ettei siinä mitään kauhean ihmeellistä ole. Hyaneesin tai Alfamerin kirjoista voi ottaa mallia. Pääpiirteissään homma meni kuitenkin näin:
1) Auton se kulma ylös (tai koko auto) jolta osaa vaihdetaan
2) Rengas irti
3) Jarrusatula irti (Se, minkä "sisällä" ne jarrupalat on) Satula on etu- ja takajarrupaloissa vähän erinäköinen(?). Kiinnitys on satulan takana parilla pultilla. Pultit voivat olla vähän tiukassa, mutta lähtee kyllä esim. puolimetrisellä vääntövarrella.
4) Jarrupalat pois satulasta. Satulassa on sellainen ristikko, joka pitää jarrulevyjä paikallaan. Ristikko (on sille joku virallinen nimikin) on ihan tapeilla vaan kiinni ja lähtee näyttämälle tapeille tuurnasarjaa.
5) Jarrulevyt pois. Oli meidän mersussa kiinni yhdellä kuusiokoloruuvilla, joka sijaitsi levyn etupuolella. Levyt voi olla vähän tiukassa, mutta kun näyttää lekaa, puhallinta yms. niin kyllä ne lähtevät.
6) Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä
Mäntien kunto (sylinterit jotka liikkuttavat jarrupaloja ) kannattaa samalla tarkistaa. Jos on kovin likaiset, niin niitä voi puhdistella ja karstoja viilailla samalla pois. Jos mäntä joudutaan ottamaan käteen, niiin käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jarrunestettä valuu pois. Tällöin on suoritettava jarrujen ilmaus. Muuten pysähtymisominaiuudet saattavat kärsiä. Männän suojakumin paikalleenlaitto voi olla hieman ongelmallista, mutta onnistuu esim. taitetun rautalangan pätkän avulla. Tosin jos männät ovat hyvät, niin tämän kohdan voi unohtaa.
Samaten liu'ut (tapit, jotka sijaitsevat satulassa) kannattaa voidella jollakin siihen tarkoitetulla aineella. Tässä tulee siis kyseeseen rasvat, jotka kestävät pitkään ja pysyvät paikallaan. Kysy alan liikkeistä lisää.
Asennuksen yhteydessä kannattaa myös puhdistaa esim. teräsharjalla pyörän navasta isoimpia ruosteita ja epäpuhtauksia pois. Helpottaa kummasti uusien levyjen laittoa. Huolehdi kuitenkin, että ruostepöly yms. tulee poistettua ennenkuin laitat uudet levyt & palat. Ei ole suinkaan tarkoitus, että epäpuhtauksia ja rasvaa on palojen ja levyjen välissä. Palojen ja levyjen on oltava siis puhtaat rasvasta kun ne laitetaan. Muuten tulee aika liposet jarruttelut, jos esim. uudet levyt ovat liukurasvassa.
Ainakin KL:ltä ostamissani osissa oli mukana uudet anturit jarrujen kuluneisuutta varten. Jätin kuitenkin asentamatta, mutta tämähän on makukysymys?
Samalla kun on poistanut takapyöristä jarrulevyt voi sohia sitä käsijarrun säätörullaa, jos tuntuu etteivät käsijarrukäännökset ole oikein sujuneet. Tämä operaatio ei tosin takaa käkkäreiden onnistuvuutta jatkossakaan, mutta ainakin seisontajarrua voi pyöräkohtaisesti säätää näistä rullista.
Kuten kerrottu, ohjeet ovat hieman epätarkkoja, koska operaatiosta on tosiaan hetki aikaa. Ehkä tästä jollekin oli kuitenkin jotain apua. Jotain varmaan unohtuikin, mutta saa muut jatkaa ja täydennellä tätä.
Kein siknatuur
-
- Virallinen Oikolukija
- Viestit: 6252
- Liittynyt: 05.10.2005 8:35
- Paikkakunta: Vantaa, melkein Kerava.
Tai sitten roiskii sitä liukuihin käytettyä rasvaa ne uudet levyt täyteen. Näin saavutetaan kaksi etua:kuukkari kirjoitti:mihin niitä jarruja tarvitaan.sehän on vauhdin hidastusta.
1) Voi ainakin sanoa, että levyt ja palat on vaihdettu
2) Auton "kulkemisominaisuudet" paranevat reilusti
Kein siknatuur
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Niissä jarrupaloissahan on ne jouset V -tyylisesti. Niiden keskellä on niiitti ja siinä reikä >>> tuikkaa se tunnistimen tappi siihen reikään
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Noita levyjä vaihdellaan monesta syystä. Omaani oli edellisen omistajan toimesesta vaihdettu todella vanhat ja kuluneet levyt. Pinta oli syöpynyt syville koloille, eikä paksuuttakaan ollut enää kuin 7mm. Kuitenkin levyt olivat asennettu oikein kuparitahnan kanssa, kiinitysruuveja ei oltu kuitenkaan viitsitty käyttää, joten levyt tippuivat heti kun jarrusatulan irroitti. Edellinen oimistaja oli siis vaihtanut myyntitarkoituksessa vanhat levyt takaisin. Niitä oli ilmeisesti käytetty verkonpainona pari kesää. Kalastussäiden huonotessa ne pääsivät sitten alkuperäiseen käyttötarkoitukseen. Että tällälailla. Uudet levyt makoisvat muistaakseni 20€/kpl.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
MB E 320cdi -99
Hmmm...pakosarjoista on jo ennustettu, samaten muistaakseni myös laturin laakereista. Löytyykö halukkaita jarrulevy-ennustajia? Levyjen kestoikä riippuu toki monesta asiasta, mutta mitä arvelette levyjen normaalissa "maalaiskäytössä" kestävän?
Sillä tässä vaan aprikoin kun kummassakin autossa on noin 300tkm taulussa, ja kummassakin on nyt uudet levyt. Meitä on moneen junaan, joku vaihtaa levyt ennemmin kuin toinen. Minä olen se toinen, ässän levyt olivat aivan finaalissa ennen vaihtoa. Mutta kun jarrut olivat leimalla hyvät, ja ei sitä levyä pääse mittaamaan jos ei irrota pyörää. No rapuksien kanssa pääsee, mutta se siitä.
Veikkauksia? Jopa faktaa.
Sillä tässä vaan aprikoin kun kummassakin autossa on noin 300tkm taulussa, ja kummassakin on nyt uudet levyt. Meitä on moneen junaan, joku vaihtaa levyt ennemmin kuin toinen. Minä olen se toinen, ässän levyt olivat aivan finaalissa ennen vaihtoa. Mutta kun jarrut olivat leimalla hyvät, ja ei sitä levyä pääse mittaamaan jos ei irrota pyörää. No rapuksien kanssa pääsee, mutta se siitä.
Veikkauksia? Jopa faktaa.
Öööö...250 000 (ainakin miulla ) Tosin minähän olen ajanuta vasta 30 000 km tuollaHVM kirjoitti:Hmmm...pakosarjoista on jo ennustettu, samaten muistaakseni myös laturin laakereista. Löytyykö halukkaita jarrulevy-ennustajia? Levyjen kestoikä riippuu toki monesta asiasta, mutta mitä arvelette levyjen normaalissa "maalaiskäytössä" kestävän?
Veikkauksia? Jopa faktaa.
Mistä kannattaa hommataEzKo kirjoitti:Jotain vähän yli 100e makso kaikkinensa sika alennuksella .dry kirjoitti:Ezko, palajonko makso tuo setti
Väläytteli tuo "kuluneet jarrupalat"-valo hiukkasen... ja levyt on kyll aika finito
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Mistä kannattaa hommata [/quote]Kaupasta noh...töistä ostin meirän tuning-gurun kautta.EzKo kirjoitti:Jotain vähän yli 100e makso kaikkinensa sika alennuksella .dry kirjoitti:Ezko, palajonko makso tuo setti
Väläytteli tuo "kuluneet jarrupalat"-valo hiukkasen... ja levyt on kyll aika finito
S124 E220 -93
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
W124 230 -90
Alfa Romeo 166 2.4 JDT 20V Ti -05
nissanin nassani x2 -90-96
®Mese Linttaklubi
-
- Viestit: 541
- Liittynyt: 02.6.2006 22:43
- Paikkakunta: 97940
- Malm
- W123-Spesialisti<br>Räikkäpää
- Viestit: 1657
- Liittynyt: 23.10.2005 18:00
- Paikkakunta: Limika/Oulu
2407 Etujarrulevy KUVA300 D farkku kirjoitti:Paljonkohan on minimiraja, ei jäähdytetyssä levyssä .
Siis paksuuden suhteen.
Minimipaksuus 10mm. Lue lisää...
Hinta: 23,00 EUR
tämä copy-pastena KL:n sivuilta, autona oli W124 300D varmari.
-risto
W203.016
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
W124.185 (250TD-PA) ® Mesen linttaklubi
W123.130 tallissa lepäilee
Emännällä Passatti
-
- Viestit: 63
- Liittynyt: 01.5.2006 15:58
- Paikkakunta: L-Suomi
Tarve
Jaa,, ettekö ole huomannet mihin jarruja tarvitaan.........
No tietenkin katsatuksessa --- ne miehet ei osaa ajaa ilman jarruttamista..
Ja katastus olisi hyvä tehdä muutaman vuoden välein..
Ainahan se katastus ei hyvin onnistu------ jotenkin jai sellainen käsitys, että heti ensivuonna pitäisi tulla uudestaan........
No tietenkin katsatuksessa --- ne miehet ei osaa ajaa ilman jarruttamista..
Ja katastus olisi hyvä tehdä muutaman vuoden välein..
Ainahan se katastus ei hyvin onnistu------ jotenkin jai sellainen käsitys, että heti ensivuonna pitäisi tulla uudestaan........
Kiitos Dealerdealer kirjoitti:Ei männät irtoile itsekseen.
Muistat vaan ettet painele jarrupoljinta kun levyt / palat / satulat ovat irti.
Sitten olisi vielä yksi kysymys...
Ostin varuksi kättä pidempää eli Alfamerin W124-oppaan jossa sanotaan seuraavaa:
(luku 9: jarrut, etujarrupalojen vaihto, kohta 12) "Jarrusatulan pultti on itselukittuvaa tyyppiä ja se vaihdetaan uuteen jokaisen irrotuskerran jälkeen".
Miulla mitään uusia pultteja oo, uskallanko ees alottaa
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
On dealer nopee , kiitos lukkoliimakauppaandealer kirjoitti:Lukkoliima vanhaan pulttiin ajaa saman asian, eikä sekään ole mielestäni välttämätöntä kunhan pultit ovat kunnolla kiinni.
Uusien palojen paketissa on yleensä mukana uudet pultit.
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
No niih, döne
Seppien ohjeet olivat hyvät! Homma tuli tehtyä - kaikessa rauhassa.
Kuukausien henkinen valmentautuminen tiivistyi kevyeen aamukrapulaan - siitä on hyvä lähteä liikkeelle.
Ennen asentamista oli vielä käytävä ostoksilla; dealerin antama vihje ruuvinlukitusaineesta oli paikallaan ja samalla tuli hommattua kuparitahnaa.
Vanhat palat olivat melko kuluneet, ei ihme että jarrupalojen valo välähteli hieman.
Vanhoissa paloissa oli tällainen metalliselkä, uusissa ei
Siirsin metallit uusiin paloihin, tosin hieman joutui metalleja modifioimaan että menivät...
Uudet palat ja levy paikoillaan. Huomatkaa katkenneen anturin osa taaemmassa palassa. Pitää hommata uusi anturi...
Mäntien pakitusta en ollut ottanut huomioon enkä siis ollut varautunut millään työkalulla siihen. Onneksi autotallista kuitenkin löytyi juuri sopiva työkalu siihenkin tehtävään - tuubipuristin Ja tyhjät kossupullot ovat ylimenevää jarrunestettä varten
Niitä tosin ei tarvittu
Aikaa meni mutta opinpahan taas jotain uutta. Ja toinen puoli meni jo rutiinilla noin tuntiin puhdistuksineen.
Pitäisköhän vaihtaa palat myös taakse kun vauhtiin päästiin
KYSYMYS VIISAILLE: mäntien pakituksen vuoksi jarrunesteen pinta nousi hieman yli MAX-merkin. Otanko ylimenevät pois vai väheneekö pinta nopeasti kun palat kuluu
Seppien ohjeet olivat hyvät! Homma tuli tehtyä - kaikessa rauhassa.
Kuukausien henkinen valmentautuminen tiivistyi kevyeen aamukrapulaan - siitä on hyvä lähteä liikkeelle.
Ennen asentamista oli vielä käytävä ostoksilla; dealerin antama vihje ruuvinlukitusaineesta oli paikallaan ja samalla tuli hommattua kuparitahnaa.
Vanhat palat olivat melko kuluneet, ei ihme että jarrupalojen valo välähteli hieman.
Vanhoissa paloissa oli tällainen metalliselkä, uusissa ei
Siirsin metallit uusiin paloihin, tosin hieman joutui metalleja modifioimaan että menivät...
Uudet palat ja levy paikoillaan. Huomatkaa katkenneen anturin osa taaemmassa palassa. Pitää hommata uusi anturi...
Mäntien pakitusta en ollut ottanut huomioon enkä siis ollut varautunut millään työkalulla siihen. Onneksi autotallista kuitenkin löytyi juuri sopiva työkalu siihenkin tehtävään - tuubipuristin Ja tyhjät kossupullot ovat ylimenevää jarrunestettä varten
Niitä tosin ei tarvittu
Aikaa meni mutta opinpahan taas jotain uutta. Ja toinen puoli meni jo rutiinilla noin tuntiin puhdistuksineen.
Pitäisköhän vaihtaa palat myös taakse kun vauhtiin päästiin
KYSYMYS VIISAILLE: mäntien pakituksen vuoksi jarrunesteen pinta nousi hieman yli MAX-merkin. Otanko ylimenevät pois vai väheneekö pinta nopeasti kun palat kuluu
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203