M271 Jakoketjusta havaintoni

Vastaa Viestiin
sjk
Viestit: 34
Liittynyt: 03.12.2013 14:55
Paikkakunta: Helsinki

M271 Jakoketjusta havaintoni

Viesti Kirjoittaja sjk »

Asiasta tuntuu olevan paljon kirjoituksia joten kerron lyhyesti tekemästäni havainnosta.
Ajokilometrit autossani on tasan 100000. Otin auki venttilikopan, kiersin kampiakselin tarkalleen 0-merkkiin ja katsoin nokka-akselin ketjupyörien ajoitusmerkit ja totesin että merkit oli täsmälleen kohdalla, myöskään ketjupyörissä en havainnut olevan havaittavaa kulumista tai hampaiden muodonmuutoksia.
Eli ketju ei ole vielä näillä kilometreillä havaittavasti venynyt eikä kulunut.
Päätelmäni asiasta on että en ole lainkaan huolestunut tästä ketjuasiasta ainakaan seuraavan 100000 ajokm aikana.

Lieneekö edellä olevaan tukevia ja/tai eriäviä havaintoja?[/b]
Ex menopelit: VW 1200, VW 1300, VW 1500, FIAT COUPE, CORTINA GT, R8 GORDINI, MB 200, TOYOTA GROWN, SAAB 99, VW GOLF, TOYOTA COROLLA, CITROEN GT, VOLVO 240, VOLVO S60,
TOYOTA AVENSIS ja nyt on MB S203.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29278
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Lieneekö edellä olevaan tukevia ja/tai eriäviä havaintoja?
Viime viikolla kävi yksi jossa jako hampaan verran pielessä, hampaiden nokkia poikki / nokka-akselien ketjupyörät pilalla. Jotain yli 100tkm sillä oli ajettu.
Noin 130tkm ajettuun olen vaihtanut koneen ketjun hyppäämisestä johtuneen täystuhon vuoksi ja erinäisiin muihin on ketjuja vaihdettu venymisen takia.
Melkoista vaihtelua siis, kun edellä kerroit ettei 100tkm ajetussa ole lainkaan venymää ja on ilmeisesti varmaa ettei ketjua ole vaihdettu aiemmin. Joka tapauksessa, ei syytä huoleen kun kaikki on kunnossa.
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

Onkos noissa ollut materiialiongelmaa, joka olisi sittemmin korjattu, vai onko ihan tuurista homma kiinni?
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29278
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Sikäli tuurista että mainitsemani moottorivaurioinen oli W204. En tiedä onko tullut muutoksia jossain / missä vaiheessa.
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Ajaa niin pitkään ku hajoo ja sit vaihtaa uuden moottorin.
Avatar
RoopeK
aktiivimeseläinen
Viestit: 2820
Liittynyt: 26.5.2008 0:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja RoopeK »

pitäskö munki huolestuu ku auton mittariin tuli viime viikolla 210 tkm mittariin ja ketjunvaihosta ei tietoo..? :lol: Enkä kyl oo pahemmin katellu... :wink: Sen verran ku huolestuin kerran, kuuntelin stetoskoopilla rahinan lähdettä ja rahinan lähteeksi paljastu ahdin... :roll:
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"

® Mesen 199-klubi

EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

ei sen ketjun tarvi paljoa venyä niin voi huonolla tuurilla tulla turmio
kopan kun ottaa pois ja pyöräyttää moottoria hiukan väärään suuntaan että löysä tulee ahtimen puolelle sitten käsin koittaa saako ketjua hyppyytettyä imunokan hampaiden yli (uudella ketjulla ei hyppää)
jos ketjua saa hyppyytettyä niin voi joskus sammutettaessa moottori pyörähtää vähän taakse päin niin se on siinä sitten
voi seuraavalla käynnistys kerralla on venttiilit kierossa
yhden hampaan kun on pielessä valittaa lamda vikaa
kaksi hammasta kun on hypännyt niin käynti on aika metallista kaasua ei kannata tyhjäkäynniltä nostaa eikä varmaan tee mielikään :D
niin voi selvitä vielä ilman kieroja venttiileitä
kolmella hampaalla sitten uus kone
Rautapiha
Viestit: 57
Liittynyt: 12.7.2012 15:44

Viesti Kirjoittaja Rautapiha »

Varasin tuossa ajan jakopääremppaan, ketju ja kiristin vaihtuu. -04 C 180K ajettu 177700. Tuossa kun käynnistin auton kylmänä niin vähän aikaa kuului sellainen dieselimäinen ääni moottorista, en tiedä tapahtuuko tuota täysin kunnossa olevallakin koneella joskus mutta olin suunnitellut teetättäväni tuon työn joka tapauksessa. 630 euroa hinta-arvio.
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

Tänään vaihettiin 76tkm pyörinyt vitja ennakkoa oli tullut noin 5 astetta uuden vitan vedon jälkeen oli ennen käynnintystä puolittunut ennakko uusi vitja oli iwis merkkinen
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Avatar
Lucky-Dog
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 7715
Liittynyt: 19.9.2005 21:05
Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Lucky-Dog »

Viimeviikolla yks bout 120 tkm ajettu, imunokalta hampaan mettäs, rattaat ok.
Pari aikasempaa vaativat rattaatkin, kilsoista en noista muista :roll:
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
sipi
Viestit: 479
Liittynyt: 07.1.2007 21:42

Viesti Kirjoittaja sipi »

hotari kirjoitti:Tänään vaihettiin 76tkm pyörinyt vitja ennakkoa oli tullut noin 5 astetta uuden vitan vedon jälkeen oli ennen käynnintystä puolittunut ennakko uusi vitja oli iwis merkkinen
Tais olla tuo minun vitjakone 8) Oliko syöny hammasta?
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

sipi kirjoitti:
hotari kirjoitti:Tänään vaihettiin 76tkm pyörinyt vitja ennakkoa oli tullut noin 5 astetta uuden vitan vedon jälkeen oli ennen käynnintystä puolittunut ennakko uusi vitja oli iwis merkkinen
Tais olla tuo minun vitjakone 8) Oliko syöny hammasta?
ei taiinnut olla kun sivusta nopeesti kattelin kun olin kontillaan ja makuullaan tän päivää :shock: :roll: :arrow:
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

dealer kirjoitti:Sikäli tuurista että mainitsemani moottorivaurioinen oli W204. En tiedä onko tullut muutoksia jossain / missä vaiheessa.
M271 se on ihan se ja sama minkä ikäine tai missä korissa on niin
samaa pask... se on
semmoisten moottori joilla on rahaa :lol:
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

147tkm ajettu m271 ketju oli venynyt 18mm, jako pomppasi sammutuksessa ja seuraava käynnistys niin venttiilit kieroiksi. Vanhassa luurissa oli kuvia uudesta,120tkm ja 147tkm ajetusta ketjusta rinnakkain. Nyt se kuva on tulostettu hallin seinään esimerkki kuvaksi.
sipi
Viestit: 479
Liittynyt: 07.1.2007 21:42

Viesti Kirjoittaja sipi »

Vitjanvenytin on taas kotona. Sai uudet tulpat, kun ei enää ole korjaamoilla sitä kätevää tulppien puhdistuskonetta :D Vanhat toimi hyvin 11 vuotta, mutta samallahan ne vaihtu. Alkuperäinen ilmanputsarin panoskin meni vaihtoon. Seuraava huolto on sitten merkattu vuodelle 2025. Mersu kestää.
Rautapiha
Viestit: 57
Liittynyt: 12.7.2012 15:44

Viesti Kirjoittaja Rautapiha »

Omaan autoon nyt suoritettu tuo jakopääremppa. Ei ollut kuulemma pahasti venynyt ketju, vähän kuitenkin. Rattaissa ei ollut mitään kulumisen jälkeä. Vaihtelua tuntuu olevan kun toissapäivänä siellä oli ollut samanlainen auto mutta 130 tuhatta ajettuna, missä oli ketju hyppinyt rattailla jo. Ajotyyli, öljyjen vaihdot... Mikähän tuossa tekee niin suuria eroja? Joka tapauksessa itsellä tehty niin saa siitä osittaisen mielenrauhan. :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W203 / R170 moottori”