TM:n talvirengastesti 2014

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

TM:n talvirengastesti 2014

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Eilen postilaatikosta löytyi tuore TM sisältäen talvirengastestin, jossa oli toistakymmentä merkkiä sekä nasta- että kitkapyöriä. Kun tuloksia katteli, on nähtävissä kitkapyörien kehitys. Jarrutus ja kiihdytysominaisuudet jäällä ovat parhaissa kitkapyörissä jo yllättävän hyvät. Paha on mennä sanomaan, että kitkoilla ei tee mitään tai nastarenkaat olisivat ajettavuudeltaan huonot asfaltilla.

Ajattelin, että kaikilla itseään kunnioittavilla autofoorumeilla on ainakin talvirengastesteistä pientä diskuteerausta, joten tässä voisi tulkita tämänvuotisia testituloksia!
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
MHe
Viestit: 1159
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MHe »

kokonaistulokset:

Nastalliset

Nokian Hakkapeliitta 8 8,8 ***** (yllätys?)
Continental CintiIceContact 8,6 ****
Pirelli Ice Zero 8,6 ****
Goodyear Ultragrip Ice Acrtic 8,5 ****
Gislaved NordFrost 100 8,3 ****
Hankook Winter I*Pike RS 8,1 ***
Dunlop IceTouch 8,0 ***
Michelin X-Ice North 3 7,9 ***
Bridgestone Blizzak Spike-01 7,7 **
Vredestein Arctrac 7,3 **
Jinyu Winter yw53 7,1 *
Nordman 4 7,1 *
Sunny Winter-Grip SN3860 5,9 -


Kitkat

GoodyearUltraGrip Ice2 8,2 ***
Nokian Hakkapeliitta R2 8,2 ***
Michelin X-Ice XI3 7,8 ***
Continental ContiVikingContact 6 7,8 ***
Maxxis Arctictrekker 7,7 **
Bridgestone Blizzak WS70 7,3 **
Pirelli Icecontrol Winter 7,2 *
Sailun IceBlazer WSL2 7,2 *
Dunlop SP Ice Sport 6,8 -
Vredestein Nord-Trac 2 6,7 -
Kumho I'zen KW31 6,6 -
Sunny Snowmaster SN3830 6,1 -
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
MHe
Viestit: 1159
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MHe »

Nastojen määräähään tuossa TM:n jutussakin spekuloitiin, nyt kun valmistajat saavat laittaa renkaan täyteen nastoja kunhan ovat testanneet että rengas ei kuluta tietä normia enempää. Onko tästä hyötyä leveemmissä renkaissa?

Mä kritisoin aina noita testien rata-ajoja ja hallintatestejä (varsinkin talvirengastesteissä) jota ajetaan etuvetoautolla. Jossain saksalaisissa testeissä on välillä testiautona mersu tai bemari mutta taas niiden talvikumitestit on yhtä tyhjän kanssa napapiirillä.
Viimeksi muokannut MHe, 18.9.2014 11:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
boogieman
aktiivimeseläinen
Viestit: 1500
Liittynyt: 08.11.2005 11:56
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja boogieman »

Mikä rengaskoko testissä oli?
MHe
Viestit: 1159
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MHe »

205/55 R 16
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Muuttavatko valmistajat renkaiden koostumusta eri vuosille, vaikka kauppanimike pysyy samana? Mulla on Misukan X-Icet xi3 ja rouvalla Hakkapeliitat R2, mutta vanhempaa vuosikertaa. Nimim."ostinko vanhaa uuden hinnalla".
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
miqum_86
aktiivimeseläinen
Viestit: 2099
Liittynyt: 25.10.2010 20:14

Viesti Kirjoittaja miqum_86 »

C-Klasse kirjoitti:Muuttavatko valmistajat renkaiden koostumusta eri vuosille, vaikka kauppanimike pysyy samana? Mulla on Misukan X-Icet xi3 ja rouvalla Hakkapeliitat R2, mutta vanhempaa vuosikertaa. Nimim."ostinko vanhaa uuden hinnalla".
Kyllä michelinillä on x-ice, x-ice 2 ja x-ice 3, et ei ainakaan saman sarjan sisällä muutoksia tapahdu. Mallisarjan kylläkin. Michelin x-ice north 3 on taas nastarengas. Sitäkö tässä ihmettelit? Eli, xi on kitka ja xin on nasta. N niinkuin north, tai nasta. :D
® Mesen linttaklubi
-kuluttaa muttei kulje

® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
C-Klasse
Viestit: 918
Liittynyt: 27.1.2007 20:54
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja C-Klasse »

Joo, kun aikanaan hommasin rouvalle nuo Hakka kitkat ja ne oli oikeasti muutaman vuoden vanhat jo ostettaessa. Kauppanimike on kuitenkin R2. Sama nois Misukan kitkois. Kauppias sanoi, että maahantuojaltakin saa välillä vanhempaa ja välillä uudempaa rengasta samalla nimellä.
Ex S204 220 CDI A Avantgarde
Vito W639 109 CDI
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Ihanaa, taas perinteinen kitka-/nastakeskustelu avattu :D

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
Easy Rider
hupimestari
Viestit: 8062
Liittynyt: 05.7.2007 19:15
Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla

Viesti Kirjoittaja Easy Rider »

Sanon taas kuten oon aina sanonu: Testit on likimain yhtä tyhjän kans. Jos testattavana olis samat tuotteet ehtoopuolella, tai vaikka pari kymppiä sudittuna, olis järjestys varmasti erilainen. Tähän ei kuitenkaan koskaan tulla pääsemään, eikä kovin monella kuluttajalla ole varaa "elää ajan hermolla" ja uusia renkaitaan joka vuosi. Halvin tulee kalliiksi ja "high end" tulee kalliiksi, yleensä. TM:lle vois ehdottaa ainakin testin kärkikolmikon testausta parin talven ajon jälkeen samoilla metreillä, jos ovat vielä laillisia, esim. nastapoikkeaman suhteen... :lol: :roll:

Lopulta, onko testiin toimitetut renkaat kaupan hyllystä vai tehtaan erikoishyllystä. Eräs "Premium"-merkki jäi takavuosina näpelöinnistä kiinnikin. Viitisen Shorea pehmeämpi oli kummi kuin myyntierissä. Saunottaako joku valmistaja ehkä testiporukan paremmin? Vedetäänkö kotiinpäin (ehkä kotimaahan)? Mitä ominaisuutta testissä painotetaan tähtiä jaellessa? Eräs kesärengas joka takavuosina oli testissä muuten liki ykkönen, menetti ratkaisevasti pisteitään koska oli huonompi talviominaisuuksiltaan. :D Tämäkin rengasmalli kärsi myöhemmällä iällä runko-ongelmista ja kului päin v****a, kuten moni muukin testimenestyjä, sekä talvi- että kesärenkaissa.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Ihan sama
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ou812 »

Easy Rider kirjoitti:Sanon taas kuten oon aina sanonu: Testit on likimain yhtä tyhjän kans. Jos testattavana olis samat tuotteet ehtoopuolella, tai vaikka pari kymppiä sudittuna, olis järjestys varmasti erilainen.
Joskus 2010 TM testasi talvirengastestin kyljessä parit setit käytettyjä, en tiedä mikseivät voisi tehdä samaa joka vuosi?

Harva tosiaan joka syksy noita uusii, nimimerkillä 6 talvee ajetut hakkapeliitat taitaa mennä taas alle köyhyyden vuoksi :oops:

Kuva
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
MHe
Viestit: 1159
Liittynyt: 17.6.2008 15:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MHe »

Juu ja kesätesteihin pitäis laittaa talvikumi josta nastat nypitty...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07

Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
boogieman
aktiivimeseläinen
Viestit: 1500
Liittynyt: 08.11.2005 11:56
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja boogieman »

MHe kirjoitti:Juu ja kesätesteihin pitäis laittaa talvikumi josta nastat nypitty...
... ja talvikäyttöön liian kuluneeksi ajettu kitkarengas.
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ou812 »

MHe kirjoitti:Juu ja kesätesteihin pitäis laittaa talvikumi josta nastat nypitty...
Tuokin on muistaakseni tehty, minkähän vuoden testissä mahtoi ollakkaan.
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Avatar
Mulqvist
Viestit: 1731
Liittynyt: 01.10.2005 14:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mulqvist »

Kaikki on kuskista kiinni kummat tarvitsee, toisille ei käy nasta eikä toisille kitka ja joillekkin olisi suositeltavaa rallipiikit eikä siltikään pysyisi välttämättä tiellä. Itse olen pärjännyt molemmilla, molemmassa hyvät puolensa.

Molemmalle on käyttäjäkuntansa, nykynastat ja kitkat ovat melko lähellä toisiaan. Tämäkin osaksi siitä tosin että nasta ei enään tule ulos kuviosta toisin kuin ennenvanhaan. Lopuksi kuitenkin, kaikki on kuskista kiinni.

EDIT: Lisätään vielä, eli nykyajan ajonvakautuskin tekee oikeastaan renkaiden eron merkityksettömäksi joten siinäkin mielessä aivan sama kuinka valitsee. Toisessa tulee mukavuus ja toisessa mielenrauha tiettyihin olosuhteisiin.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Avatar
Oikosulkumies
Viestit: 45
Liittynyt: 16.9.2014 19:33
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Oikosulkumies »

Sen mitä on kokemusta hankkinu noista talvirenkaista niin harraste volvon Hakkapelitta 1 talvirengas on parhaimmillaan jäällä ja pääkallokelillä (ne nastan ulkonemat). Tosin rupeevat jo nytten näyttämään vanhenemisen merkkejä. Vanhemmat puolestaan suosii subaruita (ovat muuten mukavia talviautoja). Toisessa on kitkat (en muista es merkkiä, tuli auton mukana) ja ne on vallan pätevät jos ei oo vettä jäällä tai muuten erityisen jäiset olosuhteet. Verrattuna nastarenkaisiin noitten kitkojen käyttäytyminen tuntuu olevan loogisempaa kelin suhteen, eli jos lähtee vähä luistamaan niin ei oo ihan täys pulkka niinku joillaki muilla renkailla. Toisessa taas on nastat ja liikkeelle lähöt on ainaki hieman sujuvampia. Ja noilla molemmilla onki hauska kiusata niitä vasta kortin saaneita jotka koittaa kilpaa kiihyttää korollalla tai jollaki baijerilaisella :twisted:

Kesällä ostetussa mersussa onki sitte "kohtuu kuntoiset" nastat. pitänee siis tutkailla talven tullen että uskaltaako nuo pitää alla. Vanteet on ainaki komeet. Ja komeella siis tarkoitan ruosteista 15" peltivannetta.
Avatar
GW
Viestit: 142
Liittynyt: 26.5.2007 13:29
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja GW »

Tuon 2014 testin voi lukea ilmaiseksi TM:n digiversiona. http://digi.tekniikanmaailma.fi/#/issue/47/16387

Gislaved nastarenkaat voisi testin mukaan olla ihan ok.
Mahtaakohan niitä saada jostain edullisesti.. :roll:
200 CDI klassikko varusteilla
Maikki
Mestarikiillottaja
Viestit: 169
Liittynyt: 20.10.2010 11:16

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Hankookin nastagummi vaikuttaisi hinta-laatusuhteeltaan parhaalta kun rengas-heikki myy 205/55-16 kokoa 399€/sarja vs. Good Year 498€ tai noksu 595€

Pitänee isäukon autossa testata noita ja jos vaikuttavat hyvälle nin ostaa rouvan tulevaan kehonsiirtovälineeseen :D
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

Nuo Goodyearin UltraGrip ice2:set tuli tilattua perjantaina Ässään, koossa 225/55-17" 8) Saas nähä onko minkälaiset verrattuna edellisiin Nokian Hakkapeliitta R:iin …tai ei siihen kyllä paljoa vaadita että nuo edellisen mallin nokialaiset päihittää :roll: Olivat kyllä heti niin veltot ajaa painavalla autolla, että en enää ikipäivänä huolisi…ihan vieläkin puistattaa se vaeltaminen ja jatkuva ohjastaminen! :kuski: (pito ja ääni oli hyvät)
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Avatar
ou812
jakoketjubudha
Viestit: 2820
Liittynyt: 02.2.2007 21:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ou812 »

Onkoos nuo testin Nordmanit Hakkapeliitta 5 - kopiot, tutun näköinen kuvio? Eipä liikoja kehuja heru vaikka ihan ongelmitta noilla vitosilla on pärjännyt kulahtaneenakin.
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"

® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
Avatar
Sami R
<b>Moderaattori</b>
Viestit: 2751
Liittynyt: 20.12.2005 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Sami R »

^Ne on kyllä ihan aidot noksut: http://www.nordmantyres.com/etusivu
Moni rengasvalmistaja käyttää aiemmin opittuja juttuja halvemmissa renkaissaan. Ne ovat usein eri nimisiä, koska isot firmat omistavat paljon entisiä pieniä merkkejä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”