Väkivaltainen sammutus?
Väkivaltainen sammutus?
Eli lyhyesti, kun sammuttaa moottorin, auto tärähtää melko voimakkaasti ja kuuluu todella ruma kolahdus. Kokeilin ilman moniurahihnaa, joten ei sittenkään mikään apulaite vaikka vapaarullassa oli ongelmaa ja ohjaustehostimen tandempumppukin taitaa vaihtokunnossa olla. Tiedä liittyykö tyhjäkäynnin tärinä samaan vaivaan, mutta se sentään vähän lieveni ilman hihnaa pyöritellessä. Kovin kummoisesti ääntä ei osaa paikantaa, muutakuin metallinen kolahdus/kirskahdus. Nii, 270CDI kone.
Tuotakin kokeilin, ei voi sanoa että eroa olis huomannut, täytyy ottaa useampi kokeilu. Tähänhän liittyy myös tuo tyhjäkäynnillä turhan suuri täristäminen eikä * selittävää kertonut. Vauhtipyörä/kytkin pakettia nyt jo alkanut metsästää, tuntuu nyt vaan olevan ettei siitä varmuutta saa irrottamatta laatikkoa ja siinä kohtaa ne osat ois jo syytä olla olemassa (tämän ymmärrän sentään jättää ihan ammattilaisille). Ja tosiaan, manuaalihan tämä on.
Koska nämä aina menee kuitenkin tarinointiin, niin turha välttää nytkään. Molemmat moottorintyynyt lokakuussa vaihdettu (lemföder), ja jostain syystä kuskin puolella oli pettänyt joulukuuhun mennessä (!), jolloin uus tilalle (FEBI). Pidempään jo ihmetelly et kone heiluu käsinkin turhan kevyesti, joten ihan varmuuden vuoksi hain kuskin puolelle uuden (320cdi, FEBI), mutta ei vaikutusta. Vanha tyyny on täysin ok, kävin KL:ssä vertailemassakin uuteen, ei eroa. Se kahessa kuukaudessa hajonnu lemföder oli painunut yli sentin littuun ja painui ihan kevyesti sormilla kasaan.
Toki nyt vois kokeilla laittaa tuon varmuudella ehjän 270 vasemman kumin apparin puolelle, taitavat olla muotoilultaan identtiset (korjatkaa jos väärässä) ja kattoa vaikuttaako mitenkään.
Tiiä sit käykö tässäkin siten että lopulta syynä on löysä pakoputki tms. joka todetaan kun seuraavat pari tonnia on osiin laitettu
Koska nämä aina menee kuitenkin tarinointiin, niin turha välttää nytkään. Molemmat moottorintyynyt lokakuussa vaihdettu (lemföder), ja jostain syystä kuskin puolella oli pettänyt joulukuuhun mennessä (!), jolloin uus tilalle (FEBI). Pidempään jo ihmetelly et kone heiluu käsinkin turhan kevyesti, joten ihan varmuuden vuoksi hain kuskin puolelle uuden (320cdi, FEBI), mutta ei vaikutusta. Vanha tyyny on täysin ok, kävin KL:ssä vertailemassakin uuteen, ei eroa. Se kahessa kuukaudessa hajonnu lemföder oli painunut yli sentin littuun ja painui ihan kevyesti sormilla kasaan.
Toki nyt vois kokeilla laittaa tuon varmuudella ehjän 270 vasemman kumin apparin puolelle, taitavat olla muotoilultaan identtiset (korjatkaa jos väärässä) ja kattoa vaikuttaako mitenkään.
Tiiä sit käykö tässäkin siten että lopulta syynä on löysä pakoputki tms. joka todetaan kun seuraavat pari tonnia on osiin laitettu
Pitänee rouvaa houkutella starttailemaan ja sammuttelemaan, ei tästä jkl alueelta kovin valtavaa väkiryntäystä ole tullut tätä ihmettelemään. Siinä suhteessa ei pitäis olla VP vika, päivittäin pihasta ylämäkeen peruuttelee. Eikä tuolla tähtihuollossa siitä sen kummemmin sanoneet kuin et pieni pykälä tuntuu kytkintä nostaessa, muttei vielä välittömiä toimenpiteitä vaativaa.
Siitä syystä olis oleellista löytää se ongelma, et kytkin/VP remontti kuitenkin häämöttää, lähinnä siksi että kun kytkimen vaihtaa lienee syytä olla tuo VP:kin valmiina jos siinä jotain on. Mutta jos tuolla olis jotain esimerkiksi alakerrassa tms. hajoamassa/hajalla, ei taitais kannattaa osia sinne laitella.
Ei nyt vaan oma äly riitä hahmottamaan mikä tuon vois tehdä, laturia syytin melko suoraan koska tiedossa vapaarullan vika, mutta ei tosiaan vaikuttanut vaikka ilman hihnaa kokeili.
Siitä syystä olis oleellista löytää se ongelma, et kytkin/VP remontti kuitenkin häämöttää, lähinnä siksi että kun kytkimen vaihtaa lienee syytä olla tuo VP:kin valmiina jos siinä jotain on. Mutta jos tuolla olis jotain esimerkiksi alakerrassa tms. hajoamassa/hajalla, ei taitais kannattaa osia sinne laitella.
Ei nyt vaan oma äly riitä hahmottamaan mikä tuon vois tehdä, laturia syytin melko suoraan koska tiedossa vapaarullan vika, mutta ei tosiaan vaikuttanut vaikka ilman hihnaa kokeili.
Mitä kaikkea vikaa siinä autos nyt olikaan?
Vaihtaa sen vauhtipyörän ja kytkinpaketin sitten kun vasta tarvii?
Säästäisit paljo rahaa ja hermoja kun veisit sen auton sellaiseen paikkaan missä ne osaa esim diilerille tai kysyisit jky foorumilaisia sunnuntai pullakahveille? Akkas osaa tehdä ankkastukkia?
Jyväskyläs oli joku E290 entinen velho ja ajaa nykyään bemarilla?
Vaihtaa sen vauhtipyörän ja kytkinpaketin sitten kun vasta tarvii?
Säästäisit paljo rahaa ja hermoja kun veisit sen auton sellaiseen paikkaan missä ne osaa esim diilerille tai kysyisit jky foorumilaisia sunnuntai pullakahveille? Akkas osaa tehdä ankkastukkia?
Jyväskyläs oli joku E290 entinen velho ja ajaa nykyään bemarilla?
Jos kaksoismassa olis lopussa ni luulis jo matalikki keirroksilla vedättäessä luistavan.
semmonen tieten ett kolahtaako liikkeelle lähteissä, jos vaikka kytkilevystä jousia rikki niiko mulla oli.
Jos muuten ei löyvy kaveria katteleen ni sit tuut tännepäin ku ei mänttä hirveen kaukana ole Jyväskylästä tai toisepäinkin tieten voi onnistuu
semmonen tieten ett kolahtaako liikkeelle lähteissä, jos vaikka kytkilevystä jousia rikki niiko mulla oli.
Jos muuten ei löyvy kaveria katteleen ni sit tuut tännepäin ku ei mänttä hirveen kaukana ole Jyväskylästä tai toisepäinkin tieten voi onnistuu
Ei tähän nyt tätä ajon aikana täristelyä oteta (kardaani todnäk kaikesta huolimatta), mut uudet viat lyhyesti, taustoineen.
Pari viikkoa takaperin alkoi kuulua ulinaa ja vinkumista pellin alta -> vapaarullaa epäilin. Ylämaalle näytille, totesivat hihnankiristin vian, joka vaihdettiin. Samalla kerrottiin että tehostimen pumppu menossa, boschin vehkeillä koodit + suutintesti -> ei mitään välitöntä huomiota vaativaa.
Vinkuminen jatkui, vapaarullan suunnalta kuului. Tuon ajotäristelyn vuoksi kokeilin Tähtihuoltoa, tuota vaivaa ku puoltoista vuotta turhaan selvitelty, jos siellä tulis tolkku. Siellä todettiin, niinkuin epäilin, vapaarulla vaihtokuntoiseksi, käsin pyöritellessä rutisi ja pyöri myös väärään suuntaan. Eli hajonnut epätyypillisesti. Myös siellä pidettiin tehostimen pumppua vaihtokuntoisena. Siellä myös * kanssa testaus, suuttimista eri lukemat kuin aiemmin, ei vieläkään mitään sellaista että välitöntä huomiota vaatisi, 3. pytyssä heittoa. Tällä kertaa tehtiin ihan kunnollinen koeajo, puolituntia kaupungissa + isolla tiellä. Ei mekaanikko sanonut kytkimestä mitään, itsekään en ole mitään ihmeellistä toiminnassa huomannut, ei ainakaan merkittävästi luista. Hallissa kun kokeilivat niin sanoivat että pieni pykälä kykintä nostaessa tuntuu, mutta kytkin toimii kuitenkin. Ja vapaarullahan tuli tuossa vaihdettua, että sekin nyt poissuljettu. Ja siellä huomattiin myös etukatin ja ahtimen välisen pannan pultin katoaminen, mutta ei korjannut tilannetta.
Tässä parin viikon sisään tuo tyhjäkäynnillä tärinä on selkeästi mennyt pahemmaksi. Tänään kokeilin tosiaan ottaa moniurahihnan pois, lähinnä kokeillakseni miltä tehostimen pumppu tuntuu, mutta myös tuon kolahduksen vuoksi. Kylmällä koneella kun kokeili, en tyhjäkäyntitärinään osaa kummemmin sanoa, ehkä vähän vaimeampi, mutta kolahtaa sammuttaessa samalla tavalla. Eli voinee melko suurella varmuudella apulaitteet syynä sulkea pois. Pumpussakin on vikaa, mutta ei aiheuttane näitä muita ongelmia.
Nuo boschin ja * tulosteet tuolla toisessa topikissa jo esitelty.
Moneen kertaan nyt kokeillut sammuttaa vauhdista, alkuperäinen syy on muuttumaton, mutta viime päivinä selkeästi on huomannut että moottorikin tärisee enemmän kuin ennen, ts. ratti ei värise ihan niin paljoa kun sammuttaa.
Tuota dealerille vientiä jo tässä tovin harkinnut, matkaa vaan on reippaasti, mutta luulis et viimeistään siellä syy selviäis. Tuohon toiseen paikalliseen jo uskoni menettänyt mutta Tähtihuolto vaikutti oikein pätevältä työssään.
Jos löytämäni kuvat ei valehtele, niin näyttäis kytkimessäkin jousia olevan, sen kummemmin osaa sanoa. Ei tosin kolise liikkeelle lähtiessä tai muutenkaan.
Eihän mänttä tosiaan kaukana ole, työmaalta jos lähtee niin vielä lähempänä. Eli jos Pegalla joutilasta aikaa joskus löytyy niin tartun mielelläni tarjoukseen. Ja jos JKL suuntaan eksyy, niin kyllähän kahvia ja pullaa aina löytyy, jos rouva vaan päästää huushollin puolelle "ei voi vieraita päästää ku on sotkua".
Pari viikkoa takaperin alkoi kuulua ulinaa ja vinkumista pellin alta -> vapaarullaa epäilin. Ylämaalle näytille, totesivat hihnankiristin vian, joka vaihdettiin. Samalla kerrottiin että tehostimen pumppu menossa, boschin vehkeillä koodit + suutintesti -> ei mitään välitöntä huomiota vaativaa.
Vinkuminen jatkui, vapaarullan suunnalta kuului. Tuon ajotäristelyn vuoksi kokeilin Tähtihuoltoa, tuota vaivaa ku puoltoista vuotta turhaan selvitelty, jos siellä tulis tolkku. Siellä todettiin, niinkuin epäilin, vapaarulla vaihtokuntoiseksi, käsin pyöritellessä rutisi ja pyöri myös väärään suuntaan. Eli hajonnut epätyypillisesti. Myös siellä pidettiin tehostimen pumppua vaihtokuntoisena. Siellä myös * kanssa testaus, suuttimista eri lukemat kuin aiemmin, ei vieläkään mitään sellaista että välitöntä huomiota vaatisi, 3. pytyssä heittoa. Tällä kertaa tehtiin ihan kunnollinen koeajo, puolituntia kaupungissa + isolla tiellä. Ei mekaanikko sanonut kytkimestä mitään, itsekään en ole mitään ihmeellistä toiminnassa huomannut, ei ainakaan merkittävästi luista. Hallissa kun kokeilivat niin sanoivat että pieni pykälä kykintä nostaessa tuntuu, mutta kytkin toimii kuitenkin. Ja vapaarullahan tuli tuossa vaihdettua, että sekin nyt poissuljettu. Ja siellä huomattiin myös etukatin ja ahtimen välisen pannan pultin katoaminen, mutta ei korjannut tilannetta.
Tässä parin viikon sisään tuo tyhjäkäynnillä tärinä on selkeästi mennyt pahemmaksi. Tänään kokeilin tosiaan ottaa moniurahihnan pois, lähinnä kokeillakseni miltä tehostimen pumppu tuntuu, mutta myös tuon kolahduksen vuoksi. Kylmällä koneella kun kokeili, en tyhjäkäyntitärinään osaa kummemmin sanoa, ehkä vähän vaimeampi, mutta kolahtaa sammuttaessa samalla tavalla. Eli voinee melko suurella varmuudella apulaitteet syynä sulkea pois. Pumpussakin on vikaa, mutta ei aiheuttane näitä muita ongelmia.
Nuo boschin ja * tulosteet tuolla toisessa topikissa jo esitelty.
Moneen kertaan nyt kokeillut sammuttaa vauhdista, alkuperäinen syy on muuttumaton, mutta viime päivinä selkeästi on huomannut että moottorikin tärisee enemmän kuin ennen, ts. ratti ei värise ihan niin paljoa kun sammuttaa.
Tuota dealerille vientiä jo tässä tovin harkinnut, matkaa vaan on reippaasti, mutta luulis et viimeistään siellä syy selviäis. Tuohon toiseen paikalliseen jo uskoni menettänyt mutta Tähtihuolto vaikutti oikein pätevältä työssään.
Jos löytämäni kuvat ei valehtele, niin näyttäis kytkimessäkin jousia olevan, sen kummemmin osaa sanoa. Ei tosin kolise liikkeelle lähtiessä tai muutenkaan.
Eihän mänttä tosiaan kaukana ole, työmaalta jos lähtee niin vielä lähempänä. Eli jos Pegalla joutilasta aikaa joskus löytyy niin tartun mielelläni tarjoukseen. Ja jos JKL suuntaan eksyy, niin kyllähän kahvia ja pullaa aina löytyy, jos rouva vaan päästää huushollin puolelle "ei voi vieraita päästää ku on sotkua".
Pitääpi vielä tarkemmi sitä kokeilla, mutta semmosta rullan vikinää se lähinnä oli. En tälle päivää sitten tarkemmin ehtiny kuunnella, mutta ihan kuin viheltelis pikkusen kun taajamanopeuksissa kaasua painelee. Äkkiseltään kaikki näyttäis olevan paikoillaan, eikä tehoissa tahi ajotietokoneen kulutuksessa ole mitään poikkeavaa (kait ajotietokone ittensä kanssa pysyy linjassa).
Täytyy vielä kertaalleen kaikki kattoo läpi, jos siellä jostain jotain lähteny irti.
Pegaan täytyy olla yhteydessä ihan lähiaikoina. Ei sillä, teoriassa tuvassa on autotalli, mut reunoille tilaa jää noin 30cm et pihassa kaiken joutuu puuhastella, näillä keleillä vähä tökkii.
Täytyy vielä kertaalleen kaikki kattoo läpi, jos siellä jostain jotain lähteny irti.
Pegaan täytyy olla yhteydessä ihan lähiaikoina. Ei sillä, teoriassa tuvassa on autotalli, mut reunoille tilaa jää noin 30cm et pihassa kaiken joutuu puuhastella, näillä keleillä vähä tökkii.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=_bzT8uQ-QY0[/youtube]
Tuossapa tuo vikinä kuuluu. Tyhjäkäynti ravistaa koko autoa aivan turhan paljon. Pitää vielä kotona kokeilla ottaa hihna kertaalleen irti ja kokeilla vaikuttaako. Apparin puolelta tuo tulee, eli oisko ilman hihnaa sit ahdin mahdollinen syypää, laakerivinkunaltahan tuo kuulostais.
Tuossapa tuo vikinä kuuluu. Tyhjäkäynti ravistaa koko autoa aivan turhan paljon. Pitää vielä kotona kokeilla ottaa hihna kertaalleen irti ja kokeilla vaikuttaako. Apparin puolelta tuo tulee, eli oisko ilman hihnaa sit ahdin mahdollinen syypää, laakerivinkunaltahan tuo kuulostais.
Kiitos jo ennakkoon
Tuntuu tosiaan menevän huonompaan, nimenomaan siis verrattuna siihen mitä on ollut. Vallanku vertaa viime vuoteen kun vaihtoi uudet moottorikumit, eihän sitä konttorinpuolelle ees tuntenut että oli käynnissä, siihen verrattuna on huonontunut reippaasti.
Tuossa taas tuli alle kontittua ja ihan videoituakin. Sen verran ehkä tuli tolkku että vinkuminen on joku remmin pyörittämä, mutta siihen se jääkin. Kiristin ja vapaarulla tosiaan varmaan voidaan sulkea pois. Ei värinöihin tai sammutukseen vaikuta. Kuuluu ja tuntuu muuten sisälle tuo sammuttaminen enemmän miltä näissä näyttää. Ja hieman mutu, mutta sisälle niinkuin muutenkin ottais enemmän, verratessa kun pitää kättä moottorin päällä suhteutettuna miten penkkiä väristää.
Hihna paikoillaan
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=N3VBlKyfKMg[/youtube]
hihna irti
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=NpfPhCOZqjs[/youtube]
startti ja sammuttaminen
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=TY2wFK5PIhI[/youtube]
kierroksia
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=USb836ZpnHI[/youtube]
Ja lopuksi sammuttaminen kytkin pohjassa
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=zQ3XytZYprU[/youtube]
Ainoa huomiota kiinnittänyt asia oli ahtimen pohjasta puuttuva pultti. Näyttää ettei tainnu aikoihin ees olla.
Tuntuu tosiaan menevän huonompaan, nimenomaan siis verrattuna siihen mitä on ollut. Vallanku vertaa viime vuoteen kun vaihtoi uudet moottorikumit, eihän sitä konttorinpuolelle ees tuntenut että oli käynnissä, siihen verrattuna on huonontunut reippaasti.
Tuossa taas tuli alle kontittua ja ihan videoituakin. Sen verran ehkä tuli tolkku että vinkuminen on joku remmin pyörittämä, mutta siihen se jääkin. Kiristin ja vapaarulla tosiaan varmaan voidaan sulkea pois. Ei värinöihin tai sammutukseen vaikuta. Kuuluu ja tuntuu muuten sisälle tuo sammuttaminen enemmän miltä näissä näyttää. Ja hieman mutu, mutta sisälle niinkuin muutenkin ottais enemmän, verratessa kun pitää kättä moottorin päällä suhteutettuna miten penkkiä väristää.
Hihna paikoillaan
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=N3VBlKyfKMg[/youtube]
hihna irti
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=NpfPhCOZqjs[/youtube]
startti ja sammuttaminen
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=TY2wFK5PIhI[/youtube]
kierroksia
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=USb836ZpnHI[/youtube]
Ja lopuksi sammuttaminen kytkin pohjassa
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=zQ3XytZYprU[/youtube]
Ainoa huomiota kiinnittänyt asia oli ahtimen pohjasta puuttuva pultti. Näyttää ettei tainnu aikoihin ees olla.
Jonsei muuta ni sit mini miitti ja katellaan kuullostellaan ett mikä vaivaa mersuaTaktik kirjoitti:Jos et Mänttään ajele niin Jämsässä auto saadaan talliin ja nosturillekin tarvittaessa. Vielä jos Pega sattuis olemaan täälläpäin liikkeellä niin olis ainakin korvia kuuntelemassa.
Viikonloppuisin ainakin on tarvittaessa aikaa.
- laineracing
- Rasvanäppi
- Viestit: 3104
- Liittynyt: 12.11.2007 16:26
- Paikkakunta: hämeenlinna