laturin vapaakytkimen vaihto
laturin vapaakytkimen vaihto
Ei äkkiseltään ohjeita löytyny moiseen operaatioon, mutta miten siis ko. osa vaihdetaan?
Taustalla käynti korjaamolla kun mielestäni vapaakytkin piti ääntä, totesivat ettei siinä mitään vikaa vaan kiristinrulla vaihtoon kun hihna ei kulje suoraa linjaa. Tiiä sit, mut tyhjäkäynnillä ravistaa aivan törkeesti, paha kitinä vapaarullan suunnalta kuuluu (voi olla se ylempiki, tiiä häntä) ja sammuttaessa kuuluu ihan infernaalinen kolahdus, niinku joku löis ittensä vauhdista jumiin, metalli metallia vasten ääni. ja eipä tuo hihna ihan suoraan näyttäis vieläkään kulkevan, ei sillä..
EDIT: Tulipa homma kaikesta huolimatta tehtyä.
Elikkäs, ekas auto ylös ja pohjamuovi pois. Sen verran tuntuu alle olevan asiaa ettei oo viimeseen puoleentoista vuoteen viittiny ees paikoilleen laittaa.
Kiristinrulla tosiaan pelaa ku töppää avaimen rullan alle, vaihtoehtoja löytyy: TX60 reikään tai monikulmainen 17mm lenkki ja meni näköjään 11/16" hylsykin.
Alfamerin opas sanoo et mötikkä ois syytä lukita tunkemalla tappi reikään:
Toki tiiä miks, ei se ainakaan tässä itteensä minnekään ampunu vaikka sen hihnan irrotuksen jälkeen laski vapaaksi..
No itse vapaarulla, tarvii erikoistyökalun, XZN10 luki avaimessa, bilteman vastaavassa lukee MV10, ulkopuoli on 115mm. Oikealla orkkis, josta kaulus hiottu että tuon mustan ulomman osan sai irti, vasemmalla bilteman palasarjasta upotettuna 10mm hylsyyn. Merkittävin syy tähän on pituusero, 612 koneessa väkisin sai alkuperäisen väännettyä paikoilleen mutta pois saanti oli tuskaa, eli lyhyempi oli parempi.
Ja tuossa pähkin että hioako kaulus pois vai ei, niin rullasta pienellä talttameisselillä kun kampeaa suojan pois, ja kurkkas peilin kanssa:
Eli pitää hioa, tarvi kenenkään enää miettiä moista.
Ite vaihtohan muuten yksinkertaista, 17mm avain mustaan osaan ja pitämään akselista kiinni. Taas omaa tyhmyyttä, vaikka tiedossa oli että RULLAA VÄÄNNETÄÄN VASTAPÄIVÄÄN niin ekat 10min taistelin ja mietin että ompahan lujassa kiinni. Kunnes ymmärsin ajatella sen oikein päin, ja vääntää nimenomaan rullaa aukipäin.
Ei muutaku uus rulla ruuvailla takasin, paketissa tulleissa ohjeissa kerrottiin 85Nm oikeaksi kireysmomentiksi, vaikka momenttiavain olikin käytössä lähinnä pidemmän vartensa vuoksi, vetelin tuon kireyteen niin-kireä-kuin-tolkun-rajoissa-saa, eikös tuo teoriassa vielä pyöri siten päin ettei ainakaan löystymään pääse.
Aikaahan tähän periaatteessa menee puolisen tuntia, paitsi kun minä tein, kaikkineen huomioiden niin neljä päivää.
Taustalla käynti korjaamolla kun mielestäni vapaakytkin piti ääntä, totesivat ettei siinä mitään vikaa vaan kiristinrulla vaihtoon kun hihna ei kulje suoraa linjaa. Tiiä sit, mut tyhjäkäynnillä ravistaa aivan törkeesti, paha kitinä vapaarullan suunnalta kuuluu (voi olla se ylempiki, tiiä häntä) ja sammuttaessa kuuluu ihan infernaalinen kolahdus, niinku joku löis ittensä vauhdista jumiin, metalli metallia vasten ääni. ja eipä tuo hihna ihan suoraan näyttäis vieläkään kulkevan, ei sillä..
EDIT: Tulipa homma kaikesta huolimatta tehtyä.
Elikkäs, ekas auto ylös ja pohjamuovi pois. Sen verran tuntuu alle olevan asiaa ettei oo viimeseen puoleentoista vuoteen viittiny ees paikoilleen laittaa.
Kiristinrulla tosiaan pelaa ku töppää avaimen rullan alle, vaihtoehtoja löytyy: TX60 reikään tai monikulmainen 17mm lenkki ja meni näköjään 11/16" hylsykin.
Alfamerin opas sanoo et mötikkä ois syytä lukita tunkemalla tappi reikään:
Toki tiiä miks, ei se ainakaan tässä itteensä minnekään ampunu vaikka sen hihnan irrotuksen jälkeen laski vapaaksi..
No itse vapaarulla, tarvii erikoistyökalun, XZN10 luki avaimessa, bilteman vastaavassa lukee MV10, ulkopuoli on 115mm. Oikealla orkkis, josta kaulus hiottu että tuon mustan ulomman osan sai irti, vasemmalla bilteman palasarjasta upotettuna 10mm hylsyyn. Merkittävin syy tähän on pituusero, 612 koneessa väkisin sai alkuperäisen väännettyä paikoilleen mutta pois saanti oli tuskaa, eli lyhyempi oli parempi.
Ja tuossa pähkin että hioako kaulus pois vai ei, niin rullasta pienellä talttameisselillä kun kampeaa suojan pois, ja kurkkas peilin kanssa:
Eli pitää hioa, tarvi kenenkään enää miettiä moista.
Ite vaihtohan muuten yksinkertaista, 17mm avain mustaan osaan ja pitämään akselista kiinni. Taas omaa tyhmyyttä, vaikka tiedossa oli että RULLAA VÄÄNNETÄÄN VASTAPÄIVÄÄN niin ekat 10min taistelin ja mietin että ompahan lujassa kiinni. Kunnes ymmärsin ajatella sen oikein päin, ja vääntää nimenomaan rullaa aukipäin.
Ei muutaku uus rulla ruuvailla takasin, paketissa tulleissa ohjeissa kerrottiin 85Nm oikeaksi kireysmomentiksi, vaikka momenttiavain olikin käytössä lähinnä pidemmän vartensa vuoksi, vetelin tuon kireyteen niin-kireä-kuin-tolkun-rajoissa-saa, eikös tuo teoriassa vielä pyöri siten päin ettei ainakaan löystymään pääse.
Aikaahan tähän periaatteessa menee puolisen tuntia, paitsi kun minä tein, kaikkineen huomioiden niin neljä päivää.
Viimeksi muokannut sv22, 30.8.2014 14:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Rikkinäisen vapaakytkimen kuulee yleensä jo kun auto kurvaa pihalle.
Konepellin kun avaa niin hihna pärrää ylös alas niin että hakkaa korkeapainepumppuun
Hihnan pois käytämällä kytkin on helppo kokeilla, toiseen suuntaan pitäisi pitää kiinnin ja toiseen pyöriä vapaasti. Jos on yhtä puuta molempiin suuntiin niin uutta tilalle.
Vaihtoon kannattaa hommata sopiva kunnollinen työkalu, osaavat välillä olla piukassa.
Konepellin kun avaa niin hihna pärrää ylös alas niin että hakkaa korkeapainepumppuun
Hihnan pois käytämällä kytkin on helppo kokeilla, toiseen suuntaan pitäisi pitää kiinnin ja toiseen pyöriä vapaasti. Jos on yhtä puuta molempiin suuntiin niin uutta tilalle.
Vaihtoon kannattaa hommata sopiva kunnollinen työkalu, osaavat välillä olla piukassa.
Mites tuossa hihnankiristin pelaa, ts miten hihna irtoaa? 124 kanssa useinkin tuli irroteltua mutta tossa ei kertaakaan. Hihna suht jämäkästi paikoillaan, vesipumpun rullalla vaeltaa.
Näin olen antanu itteni ymmärtää et vapaapyörä vinkasee erityisesti startatessa ja sammuttaessa johtuen laturin massan hitaudesta?
No jokatapauksessa ravistaa konetta, ulisee ja täräyttää ihan huolella erityisesti sammuttaessa, apparin puolelta kuuluu.
Näin olen antanu itteni ymmärtää et vapaapyörä vinkasee erityisesti startatessa ja sammuttaessa johtuen laturin massan hitaudesta?
No jokatapauksessa ravistaa konetta, ulisee ja täräyttää ihan huolella erityisesti sammuttaessa, apparin puolelta kuuluu.
Hihnan saa löysättyä T55 torxilla jolle löytyy reikä hihnankiristimestä. laturille tarvii myös oman erikoistyökalun joka ainakin viimeksi kysellessä löytyi työkalutorilta ihan hyllytavarana ~20e hintaan, ainut miksi itsellä ei tullut hommattua oli kun vapaapyörän vaihto liikkeessä maksoi saman verran mitä työkalu+pyörä.
eihän siinä jos haluaa harrastaa, omani jätin kuitenkin huoltopoikien kiusaksi kun ei nyt kuitenkaan niin useasti ole tarvetta ko. työkalulle.
eihän siinä jos haluaa harrastaa, omani jätin kuitenkin huoltopoikien kiusaksi kun ei nyt kuitenkaan niin useasti ole tarvetta ko. työkalulle.
Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.
Sillä ajatuksella itekin homman teetätin, mutta sattuneesta syystä alkaa tympiä tuo muualla käyttäminen näyttäis jonku 25€ olevan KL:ssä työkalu ja saahan sitä vähä listahinnasta pois osasta ja työkalusta ku ite hakee. Pitää käväistä tossa korjaamolla kysäsemässä et päästäiskö yhteiseen näkemykseen, koska kuitenkin maininta et jotain pykimistä siinä on mutta ei vaadi toimenpiteitä.
No käytin hihnaa irti, ajattelin jopa et väsään kuvalliset ohjeet projektista mut jäi tekemättä
Eli onko käyttäjän vika vai myivätkö väärän työkalun?:
Ei mee syvemmälle, enkä arvannu rälläkkää ottaa käteen, tuossahan kaulus joka estää hylsyosan pois tulon, eikä siis mene pidemmälle.
Ja rulla pyörii molempiin suuntiin kevyesti, ei mielestäni mitään eroa siinä kumpaan suuntaan pyörittää. Uutta toki sormissa räpläten en saanut hievahtamaankaan..
Eli onko käyttäjän vika vai myivätkö väärän työkalun?:
Ei mee syvemmälle, enkä arvannu rälläkkää ottaa käteen, tuossahan kaulus joka estää hylsyosan pois tulon, eikä siis mene pidemmälle.
Ja rulla pyörii molempiin suuntiin kevyesti, ei mielestäni mitään eroa siinä kumpaan suuntaan pyörittää. Uutta toki sormissa räpläten en saanut hievahtamaankaan..
- Cool Hand Saku
- Rasvanäppi
- Viestit: 561
- Liittynyt: 19.3.2006 11:14
- Paikkakunta: Kausala
Eli ei tarvi KL:ään mennä itteensä nolaamaan eipähän tuonne oikein päässy kattomaan, mukavasti mahtu ilman flektin kotelon irrottelua työkalu väliin.
Tuohan vaihdettiin alle kuukausi oston jälkeen eräässä pikkupajassa pohjoisimmassa keski-suomessa. Ei kait pidä liikaa yllättyä, oli kuulemma samassa firmassa työkaverin auto huollettu, 100m myöhemmin rengas putos kun unohtivat kiriä pultit..
Edit: kymmenen minuutin yrityksen jälkeen totesin ettei sitä nyt vaan saa enää pidemmälle, leka kävi jo mielessä mutta ku ei mahdunu väliin
Tuohan vaihdettiin alle kuukausi oston jälkeen eräässä pikkupajassa pohjoisimmassa keski-suomessa. Ei kait pidä liikaa yllättyä, oli kuulemma samassa firmassa työkaverin auto huollettu, 100m myöhemmin rengas putos kun unohtivat kiriä pultit..
Edit: kymmenen minuutin yrityksen jälkeen totesin ettei sitä nyt vaan saa enää pidemmälle, leka kävi jo mielessä mutta ku ei mahdunu väliin
- Cool Hand Saku
- Rasvanäppi
- Viestit: 561
- Liittynyt: 19.3.2006 11:14
- Paikkakunta: Kausala
Joten asiaan, se vapaakytkin ei saa pyöriä kuin toiseen suuntaan, se on siis rikki.
Viimeksi muokannut Cool Hand Saku, 28.8.2014 12:19. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- Cool Hand Saku
- Rasvanäppi
- Viestit: 561
- Liittynyt: 19.3.2006 11:14
- Paikkakunta: Kausala
Viimeksi muokannut Cool Hand Saku, 28.8.2014 12:22. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Joo, toimintaperiaatteen ehdin huomata, mut vaikeeksi tosiaan menee jos ei ton pidemmälle perille saa tahi saa millään koukittua ylimääräisiä pois. Xzn10 näyttäis se sisempi olevan, jos ei muuta niin läjä pitkiä semmosia, ulompi tuskin hajoaa.
Niin, vielä tyhmä kysymys: onko laturin akselin päässä kierre ja rulla pyöritellään siihen (niinku rullan jengoista oletan), vai onko siinä erillinen ruuvi joka sieltä pyöritellään pois?
Niin, vielä tyhmä kysymys: onko laturin akselin päässä kierre ja rulla pyöritellään siihen (niinku rullan jengoista oletan), vai onko siinä erillinen ruuvi joka sieltä pyöritellään pois?
- Cool Hand Saku
- Rasvanäppi
- Viestit: 561
- Liittynyt: 19.3.2006 11:14
- Paikkakunta: Kausala
Laturin akselissa on kierre.
Viimeksi muokannut Cool Hand Saku, 28.8.2014 12:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Noh, aamulla koeajamaan uutta korjaamoa, josko se osoittautuis luottamuksen arvoiseksi. Ei sillä, pitäishän tuon puolitoista vuotta käyttämäni nyt olla ihan mersuihin perehtynyt mutta alkanut usko aika pahoin kärsiä, noita ravisteluita ku puoltoista vuotta turhaan etsivät. Tainnut joskus aiemmin sanoa, mut kyllähän se on alkanu v****taa maksaa 75€/h siitä ettei oikein tiedä mikä siellä on. Musta tulis huono yrittäjä ku en ees kehtais laskuttaa sellaisesta.
Eikä myös sillä, mielestäni ihan siedettävästi autojen kanssa pärjään näin niinku saikkariksi, ja onhan noiden kanssa hauska puuhata. Ekaa kertaa vaan ku jotain tekee nii pitää tehä se vaikeimman kautta, niinku vaikka lankun kansiremontti tahi moottorin vaihto.
Menee ihan OT:ksi, mut se halvemmaksi tuleminen nyt suhteellista, emmä ominpäin ois perää vaihtanu (500€ purkuosana) jos eivät sitä loppuun ajetuksi väittäneet ja epäilleet et hirttää lähiaikoina kiinni. Joka päivä tallin nurkasta stefan vaihtoa kaipaava perä tuijottaa surullisesti toivoen pääsevänsä vielä tien päälle, perässähän ei mitään muuta vikaa ollut. Samaten viimereissulla esiin noussut tandempumppu, ei mikään halpa osa et silläkin menee huomenna eri firmaan et sais toisen mielipiteen. Ja onhan tää nyt eka dieselauto eikä näiden moottorin sielunelämän ole (vielä) tarvinnut perehtyä.
Eikä myös sillä, mielestäni ihan siedettävästi autojen kanssa pärjään näin niinku saikkariksi, ja onhan noiden kanssa hauska puuhata. Ekaa kertaa vaan ku jotain tekee nii pitää tehä se vaikeimman kautta, niinku vaikka lankun kansiremontti tahi moottorin vaihto.
Menee ihan OT:ksi, mut se halvemmaksi tuleminen nyt suhteellista, emmä ominpäin ois perää vaihtanu (500€ purkuosana) jos eivät sitä loppuun ajetuksi väittäneet ja epäilleet et hirttää lähiaikoina kiinni. Joka päivä tallin nurkasta stefan vaihtoa kaipaava perä tuijottaa surullisesti toivoen pääsevänsä vielä tien päälle, perässähän ei mitään muuta vikaa ollut. Samaten viimereissulla esiin noussut tandempumppu, ei mikään halpa osa et silläkin menee huomenna eri firmaan et sais toisen mielipiteen. Ja onhan tää nyt eka dieselauto eikä näiden moottorin sielunelämän ole (vielä) tarvinnut perehtyä.
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1937
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi
Tiedä sitten kuka täällä vittuilee ja kelle mutta minusta sv22 on jo pitkälle DIY ekspertti ja jos jokaisesta vähän vaikeammasta hommasta luovuttaa niin eihän sitä koskaan opi sitä tarvittavaa pientä lisää. Pieni "tappiokin" jossain hommassa tuottaa jatkossa jos on tee se itse tyyppi ja aikaa työlle.
Osaavampien on tarkoitus auttaa foorumilla eikä kerätä pajalleen asiakkaita, ellei sitten ole kyse foorumin sponsorista.
Osaavampien on tarkoitus auttaa foorumilla eikä kerätä pajalleen asiakkaita, ellei sitten ole kyse foorumin sponsorista.
Työkaluhan on tällainen. Mitä noita laturinpyörän vaihtosarjoja katellut esim motonetissä , niissä näyttäis olevan erillisenä läjä sisäosia ja erilaisia ulko-osia.
Rullan alkuperäisyydestä ei mitään tietoa, toissa tammikuussa oli päivän Pihtiputaalla jolloin sen vaihtoivat. Ei siinä äkkiseltään muu auta kuin yrittää peilin kanssa katella näkyykö siellä jotain ylimääräistä joka estää riittävän syvälle painumisen.
Irtorullaa ja työkalua yhteensovittaessa ei saa ihan hahmotettua onko kärjen syvyys tolkullinen:
Näyttäis tuo kärki tulevan pari milliä kierreosasta yli sisäpuolelta.
Ja joo, kävin tosiaan toisella korjaamolla, vaihdampa kyllä suosiolla siihen Todettiin siinä yhdessä tuumin että kyllä se rulla rikki on, tosin sanoi ettei tuollaisiin yleensä törmää että antaa periksi molempiin suuntiin. Eilen kylmänä pyöri helposti kumminkin päin, nyt sitten lämpöisenä piti enimmäkseen siihen suuntaan mihin pitääkin, mutta sai sitä vääräänkiin suuntaan pyörimään.
Rullan alkuperäisyydestä ei mitään tietoa, toissa tammikuussa oli päivän Pihtiputaalla jolloin sen vaihtoivat. Ei siinä äkkiseltään muu auta kuin yrittää peilin kanssa katella näkyykö siellä jotain ylimääräistä joka estää riittävän syvälle painumisen.
Irtorullaa ja työkalua yhteensovittaessa ei saa ihan hahmotettua onko kärjen syvyys tolkullinen:
Näyttäis tuo kärki tulevan pari milliä kierreosasta yli sisäpuolelta.
Ja joo, kävin tosiaan toisella korjaamolla, vaihdampa kyllä suosiolla siihen Todettiin siinä yhdessä tuumin että kyllä se rulla rikki on, tosin sanoi ettei tuollaisiin yleensä törmää että antaa periksi molempiin suuntiin. Eilen kylmänä pyöri helposti kumminkin päin, nyt sitten lämpöisenä piti enimmäkseen siihen suuntaan mihin pitääkin, mutta sai sitä vääräänkiin suuntaan pyörimään.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Oma w202 alkoi pitämään ihme runksutusta tyhjäkäynnillä satunnaisesti ja googletuksen perusteella päädyin että vika taitaa laturin vapaakytkimessä olla. Kävin jo kl-llä kysäisemässä uutta vapaakytkintä mutta tuohon on saatavilla ilmeisesti kahta mallia, boschilaiseen ja delphiin erikseen. Kierteen pituus on eri näissä. Täytynee vilkuilla jos näkyisi kumpi on paikallaan. Tuota työkalua ei heillä ollut hyllyssä eli mistäs tuon avaustylökalun vielä saisi?