Säätöä m103

Katso myös w124 moottori-osio.
Avatar
Apem0
Viestit: 115
Liittynyt: 17.1.2014 20:19
Paikkakunta: Suomen Chigaco

Säätöä m103

Viesti Kirjoittaja Apem0 »

Ensinnäkin en saanut minkäänlaista lukemaa x11 pistokkeesta abs boksin luota 2 ja 3 connectorista. Siis seoksen arvoja lambdalta. No tyhmänä menin ronkkimaan seosruuvia siitä määräjakajan päältä. Nyt taas sytyttelee ABS valoa ja oikuttelee tyhjäkäynnillä. Lambda menis vaihtoon tällä viikolla jos saisi lukemaa pistokkeesta sen jälkeen. Pakokaasut haisevat helvetin kitkerälle niin että naamaa kirvelee kun haistaa.. Missahän saattas olla vika kun ei ole koskaan käynyt normaalisti yli 500rpm tyhjäkäyntiä. Kyseessä siis M103 kone. w201 2.6l
Viimeksi muokannut Apem0, 31.8.2014 22:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Apem0
Viestit: 115
Liittynyt: 17.1.2014 20:19
Paikkakunta: Suomen Chigaco

Viesti Kirjoittaja Apem0 »

Miten tässä lähtis menettelemään että sais säätöhöihin ja toimimaa kunnolla. Yks päivä sammu risteykseen ja sitten käynnistin niin lähti käymään 700rpm tyhjäkäyntiä ja mun mielestä normaalisiti mitä kyseinen kone ei ole tehnyt omistuksessani koskaan? mistä lähteä parsimaa vikaa? Potentiometristä, kaasuläpän asentoanturista? Lisäilmaluistin toimii OK
Avatar
mamu
Viestit: 311
Liittynyt: 28.5.2008 17:12
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja mamu »

ABS ja tyhjäkäyntioikuttelu viittais hiukan vialliseen YJ-releeseen. Itse ostin aikanaan yhden 2.0E:n, josta tuo ABS ja huono kylmäkäynnistyvyys korjaantuivat YJ-releen vaihdolla.

Se kannattaa nyt käydä säädättämässä jollain korjaamolla, missä saa pakokaasumittarin kiinni putkeen.

Oli sellainen fiilunki yhdessä -91 2.0E:ssä, missä seos oli kääntynyt tärinöistä/värinöistä johtuen perseelleen ja lambda yritti sitä korjata arvoihinsa. Se aiheutti sen, että tyhjäkäynti heijas ja käynnistäessä lämpimänä välillä yski ja potki pakoputkeen.
190D 2.5 -89
300TD Turbo -89
C230K -97
C200 -99

® Mesen linttaklubi. -Sammuvia tähtösiä-
Avatar
Apem0
Viestit: 115
Liittynyt: 17.1.2014 20:19
Paikkakunta: Suomen Chigaco

Viesti Kirjoittaja Apem0 »

En ole ihan varma tietääkö ne länsiautollakaan (esim) miten ke-jetronicisaa seos säädetään :D ymmärrykseni mukaan seo säädetään EHA :n ja määräjakajan päällä olevasta kuusiokolosta. Rupeaa tän antiikkisen jetronicinkanssa menemään hermo.. niin jabtietysti unohtui mainita että auto on vuoden 1992 Katti malli.

Kohta revin mersulippikseni :evil: tuntuu nua jaipanilaiset olevan huolettomia perrhana. Huumoria..
Avatar
Apem0
Viestit: 115
Liittynyt: 17.1.2014 20:19
Paikkakunta: Suomen Chigaco

Viesti Kirjoittaja Apem0 »

tietääkö mamu lahden alueelta jotai luetettavaa asiansa osaavaa pajaa tai päijäthämeestä
Avatar
Apem0
Viestit: 115
Liittynyt: 17.1.2014 20:19
Paikkakunta: Suomen Chigaco

Viesti Kirjoittaja Apem0 »

Juuh Elikkä. Purin tuossa potenttiometein (tunnetaanmyösnimellä) Ilmanmäärämassamittarin ja hiilipinnathan sielä olivat kuluneet. Putsailin ja tyhjäkäynti parani huomattavasti ja nypytys oli tiessään mutta ontumista oli kuitenkin, sillä seokset ovat tiettävästi aivan persiillään. 'Ei muutakun mittaria kiinni X11 liittimeen ja antoi sytytysvirta päällä Suhteellis arvoksi 30.8 % (Duty cycle) Taulukosta katsottuna vika löytin Jäähdytin nesteen lämpötilan anturista. siis siitä 4 pinnisestä ECU:lle menevästä. Otin sen irti ja lukema pomppasi 70.8% mikä on normaali. ei muutakun anturia metsästämään.

TÄSSÄ VIELÄ TAULUKKO X11 pinneistä 1(-) ja 3(+) mitattuna, sytytysvirta päällä. (ei kone käynnissä) Vikakoodi taulukko.

Trouble code identification
0% - no earth or voltage supply to the ECM (wiring)
0% - O2 sensor (models with catalyst)
0% - weak mixture (models with catalyst)
10% - closed throttle position switch
20% - wide open throttle position switch
30% - engine coolant temperature sensor, temperature not between 70 and 100 Celsius
40% - Volume air flow sensor
50% - no fault (models without catalyst)
50% - O2 sensor - (models with catalyst)
60% - vehicle speed sensor (dynamic test only)
70% - RPM sensor (engine speed sensor)
80% - Intake air temperature sensor
80% - barometric pressure sensor
90% - differential pressure regulator
95% - overrun cut-off active
100% - no earth or voltage supply to the ECM
100% - O2 sensor control (models with catalyst) - rich mixture
Avatar
mamu
Viestit: 311
Liittynyt: 28.5.2008 17:12
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja mamu »

Menepäs Autotekniikka Jari Korpiselle ja sieltä asentaja nimeltä Tuomo Kokkonen. Se heppu on säätänyt mulle mersujen seokset. Laittaa vielä kattipeleissä arvot vähän rikkaammalle, kuin ohjearvot.

Imuvuotoja ja haljenneita letkuja kannattaa myös tutkailla. Tuppaavat vedellessä/irroitellessa halkeilemaan tyvestä.


Kyllä, siitä määräjakajan päältä se säädetään. Painallus ja nopea kääntö, ettei moottori ehdi sammua. Suuntaa en nyt taas muista, että kummalla seos ohentuu ja kummalla paksuuntuu.
190D 2.5 -89
300TD Turbo -89
C230K -97
C200 -99

® Mesen linttaklubi. -Sammuvia tähtösiä-
Avatar
Apem0
Viestit: 115
Liittynyt: 17.1.2014 20:19
Paikkakunta: Suomen Chigaco

Viesti Kirjoittaja Apem0 »

Juu perushommat on hanskassa ja hienosäätö tapahtuu ehasta.. Mutta ongelmina on sammumaton ABS valo ja Vika koodi pulssisuhteella mitattuna 30.8% elikkä Coolant temparature sensor. Vika ei saata olla itse anturissa vaan johdoissa.. Täytynee mittailla nekin tässä kun kerkiää. YJ Releen tilasin tänään Ebaystä. Ja veholla sanoi Lämpötilanaturin hinnaksi 60euroa - ei kiitos.

Purin kuitenkin tänään puoli autoa kun epäilin alipainevuotoja kun cabiinissa suhisee ja suhina lakkaa kun kun painaa kaasua. Lämpötilan säätö potikat toimivat alipaineella ja suhisivat. Mutta sitten löytin katkennut alipaine potikka lämppärin paluu linjan luota pyyhkimen ja puhaltimen vierestä.

Kuva

Virittelin siitte tuohon tulpan ja pikaliimankanssa toimivan ratkaisun, mikä lie onkaan sitten.. ei ollut vaikutusta mihinkään.
Avatar
RoopeK
aktiivimeseläinen
Viestit: 2820
Liittynyt: 26.5.2008 0:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja RoopeK »

Noh tuohan on vesiventtiili, Pukkaa sisälle joko kylmää tai kuumaa nyt ku se on tulpattu... :roll:
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"

® Mesen 199-klubi

EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
Avatar
Apem0
Viestit: 115
Liittynyt: 17.1.2014 20:19
Paikkakunta: Suomen Chigaco

Viesti Kirjoittaja Apem0 »

Täytyy hakea purkaamolta uus anturi ja mittailla johdot tolle anturille, tosin potentiometrinkin purin yksi päivä ja hiilipinta oli todella kulunut mutta antoi kuitenkin 0.8 - 0.9v jjännitteen ylimmästä ja alimmasta pinnistä, tämäkin säädetään kun saadaan abs valoon selkoa ja vikakoodi pois systeemistä, että voidaan mitata pulssisuhdetta.
Kuva
Avatar
Apem0
Viestit: 115
Liittynyt: 17.1.2014 20:19
Paikkakunta: Suomen Chigaco

Viesti Kirjoittaja Apem0 »

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=69135

tuossa naapuripuolen voorumia lueskelin ja sieltä löytyi tämmönen threadi. Elikä pitääkö ne nyt laittaa 2- ja 3+ vai 2+ ja 3- jotta saadaan oikea pulssisuhde? nimittäin näyttää sytytysvirta päällä 30.8% jos kääntäen laskeskelee niin näyttäisi 70%. sytytysvirta on akiivinen. Mutta 2- ja 3+ mitattuna moottori käynnissä nököttää siinä 60-70%... Laitan varmaan videota jossain vaiheessa ja joku saa tarkistaa meneekö ihan päin mäntyä vai mikä on.
Avatar
Apem0
Viestit: 115
Liittynyt: 17.1.2014 20:19
Paikkakunta: Suomen Chigaco

Viesti Kirjoittaja Apem0 »

Apem0 kirjoitti:http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=69135

tuossa naapuripuolen voorumia lueskelin ja sieltä löytyi tämmönen threadi. Elikä pitääkö ne nyt laittaa 2- ja 3+ vai 2+ ja 3- jotta saadaan oikea pulssisuhde? nimittäin näyttää sytytysvirta päällä 30.8% jos kääntäen laskeskelee niin näyttäisi 70%. sytytysvirta on akiivinen. Mutta 2- ja 3+ mitattuna moottori käynnissä nököttää siinä 60-70%... Laitan varmaan videota jossain vaiheessa ja joku saa tarkistaa meneekö ihan päin mäntyä vai mikä on.
EDIT: Käytössä fluke 87 yleismittari
Avatar
Apem0
Viestit: 115
Liittynyt: 17.1.2014 20:19
Paikkakunta: Suomen Chigaco

Viesti Kirjoittaja Apem0 »

noniin elikä antaa signaaliksi 30.8% sytytysvirta päällä ja käynnissä 60.8% mikä viittaa Kierrosluku anturiin.. Mielestäni näyttää mittaristossa oikean lukeman? noh kuitenkin sytytyksen säätöboksille tulevasta Nopeusanturin johdosta?! se yksipäinen pienin liitit siinä boksissa? löytyi tälläinen hirvitys:

Kuva

Abs valo palaa edelleen.
Avatar
Apem0
Viestit: 115
Liittynyt: 17.1.2014 20:19
Paikkakunta: Suomen Chigaco

Viesti Kirjoittaja Apem0 »

Eilen konehuoneessa makoiltuani irrotin laturin johdot ja koputtelin lautausjännitteen säädintä lenkkiavaimella ja laitoin piuhat takaisin kiinni ja ABS valo ei enää syttynyt..... Mystistä. Mutta silti en saa x11 connectorista Ulos lambdan lukemaa näyttää sytytys virta päälllä edelleen 30.8% ja käynnissä 60.8%. Jäähdytin nesteen lämpötila anturin kun nykäisee irti niin lukema pomppaa 70.8% (normaali).
Avatar
AK47
aktiivimeseläinen
Viestit: 5982
Liittynyt: 19.2.2007 23:05
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Apem0 kirjoitti:Eilen konehuoneessa makoiltuani irrotin laturin johdot ja koputtelin lautausjännitteen säädintä lenkkiavaimella ja laitoin piuhat takaisin kiinni ja ABS valo ei enää syttynyt..... Mystistä. Mutta silti en saa x11 connectorista Ulos lambdan lukemaa näyttää sytytys virta päälllä edelleen 30.8% ja käynnissä 60.8%. Jäähdytin nesteen lämpötila anturin kun nykäisee irti niin lukema pomppaa 70.8% (normaali).
Varmistetaan nyt se että tiedäthän että eri virta-avaimen asennoille on eri "vikakooditaulukko" Virta päällä ja moottori käynnissä asennoille omansa.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Avatar
Apem0
Viestit: 115
Liittynyt: 17.1.2014 20:19
Paikkakunta: Suomen Chigaco

Viesti Kirjoittaja Apem0 »

AK47 kirjoitti:
Varmistetaan nyt se että tiedäthän että eri virta-avaimen asennoille on eri "vikakooditaulukko" Virta päällä ja moottori käynnissä asennoille omansa.
sehän on ollut jo tiedossa alusta asti.
Avatar
Apem0
Viestit: 115
Liittynyt: 17.1.2014 20:19
Paikkakunta: Suomen Chigaco

Viesti Kirjoittaja Apem0 »

Nyt on sitten tilailtu Ebaystä Ylijänniterele ja jäähdytinnesteen lämpötilaanturi. Niitä odotellessa.. Sitten jos ei lähde pelittään ni täytyy viedä jonnekkin pajalle.. :roll:

Lämpötilaanturin varaosanumero jos joku sitä joskus sattuu tarvitteen: 0085423217
Kuva
Avatar
Apem0
Viestit: 115
Liittynyt: 17.1.2014 20:19
Paikkakunta: Suomen Chigaco

Viesti Kirjoittaja Apem0 »

Noniin elikkä Yj rele vaihdettu. Sytytti kylmänä ABS valon ja sitten vähän ajan päästä jostain kuului *NAPS* ja autolähti käymään paljon paremmin mutta pulssisuhde pomppasi samalla hetkellä 60.8%.... ABS valo sammui samassa rytäkässä. KUMMALLISTA?! Kampiakselin asentoanturi antoi vastaukseksi 876Ohmia mikä on tietääkseni normaali... eli vikapaikaksi jää sytyksen ohjausboksi, ecu tai sitten lämpötilanturi... Odotellaa vielä anturia saksan maalta saapuvaksi. :roll: Kohta alkaa V*tuttamaan ja vaihdan merkkiä samantein jossei ehjäks tuu :twisted: :oops: (huumoria) mielenkiinto sähkövikoihin alkaa loppua.

Kuva
Avatar
Apem0
Viestit: 115
Liittynyt: 17.1.2014 20:19
Paikkakunta: Suomen Chigaco

Viesti Kirjoittaja Apem0 »

Doddiiin nyt on sitten vaihdettu jäähdytinnesteen lämpötila anturi, -ei vaikutusta mihinkään. Kierroslukusignaalin anturi mitattu ja näyttää tomivan... Millä lähtis toimimaan ?

Tuli sitten vahattua ja pestyä romu ajankuluksi....Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
Apem0
Viestit: 115
Liittynyt: 17.1.2014 20:19
Paikkakunta: Suomen Chigaco

Viesti Kirjoittaja Apem0 »

Noniin elikkä, katseet kääntyy potentiometrin suuntaan.. Koitin tossa säätää potentiometriä mutta volttilukema ei laskenut 3.5voltista minnekkään vaikka ruuvia ruuvasi ruuvia sen pienen kumihatun alta... Mutta tyhjäkäynti pomppasi 2000rpm ja rupesi heijaamaan. Mittaus tapahtui siis 1 2 pinnien kautta liitin kiinni potentiometrissä. Normaali lukema kone lämpöisenä tyhjäkäynnillä pitäisi olla 0.75volttia. En saanut tyhjäkäyntiä kuriin niin nykäisin potentiometrin johdot irti ja tyhjäkäynti rauhoittui.. Mistä sais halvalla hyväkuntosen tai jopa uuden potentiometrin? tuppaa olemaan yli 200e luokkaa mokomasta säätöpotikasta.. :evil:

EDIT: Uusi potentiometri tilattu jo.
Avatar
Apem0
Viestit: 115
Liittynyt: 17.1.2014 20:19
Paikkakunta: Suomen Chigaco

Viesti Kirjoittaja Apem0 »

NONIIN uusi potentiometri on nyt asennettu ja niin edelleen. Auto ei enää käynnisty sillä seoksia ei ole saatu kohdalleen eikä potentiometrin säätämisestäkään mitään tullut. Nyt loppuu hermot ja aika ja rahat. Ehdotuksia?
Avatar
Apem0
Viestit: 115
Liittynyt: 17.1.2014 20:19
Paikkakunta: Suomen Chigaco

Viesti Kirjoittaja Apem0 »

Tässä tätä lupailemaani videota vikakoodien luvusta

https://www.youtube.com/watch?v=xIcIC_j ... e=youtu.be
Avatar
Apem0
Viestit: 115
Liittynyt: 17.1.2014 20:19
Paikkakunta: Suomen Chigaco

Viesti Kirjoittaja Apem0 »

Ja tässä potentiometristä, ehkä säädettynä oikein

https://www.youtube.com/watch?v=mtaZftJ ... e=youtu.be :twisted:
Avatar
Apem0
Viestit: 115
Liittynyt: 17.1.2014 20:19
Paikkakunta: Suomen Chigaco

Viesti Kirjoittaja Apem0 »

Noniin minä täällä taas :cry: Märssy jätti tielle, sammui kesken ajon ja ei enää edes lupaa käynnistäessä.. Mikä tässä enää neuvoksi :cry: :roll:

Tosissaan joo virrajakaja ja pyörijä on uudet 3000tkm ajetut (bosch) kesän alussa vaihdetut.
Avatar
RoopeK
aktiivimeseläinen
Viestit: 2820
Liittynyt: 26.5.2008 0:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja RoopeK »

Surahtaako bensapumppu kun väännät virrat päälle?
Mercedes Benz S203 C 180K -05 Avantgarde Sport "OMG-BLÄCK-EDITSÖÖN"

® Mesen 199-klubi

EX-mersut:
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -89
Mercedes Benz W201 190E 2,0i -91
Avatar
Apem0
Viestit: 115
Liittynyt: 17.1.2014 20:19
Paikkakunta: Suomen Chigaco

Viesti Kirjoittaja Apem0 »

RoopeK kirjoitti:Surahtaako bensapumppu kun väännät virrat päälle?
surahtaa. Antaa kipunaa. Antaa myäskin bensaa. eivaan lupaa edes. Kyllä nyt taas.. Naisten alapää rivouksia lenteli :evil: :x

Edit: Vaikuttaako puola mitennii mihikään? miten se mittaillaan että se on kunnossa? onko sytkän boksimennyt sököksi? Kampparin asento anturi näytti 850ohmia vastukseksi mikä on muistaakseni OK ehjän pitäs olla 750ohmia (asteikko toimivalle anturille 700-1200ohm) :roll:
Entäpä Kaasuläpän asento anturi? Välillä tekkö semmosta että ku kaasun nosti jalalta ni ei lähteny moottori jarruttamaan heti..
Onko katylsaattori tai putki mennyt tukkoon? Kesän alussa oli takapönttö mennyt sököksi (6v vanha)?
Avatar
Apem0
Viestit: 115
Liittynyt: 17.1.2014 20:19
Paikkakunta: Suomen Chigaco

Viesti Kirjoittaja Apem0 »

Voiko bensapaineen säädin tai EHA mennä hajalle yhtäkkiä noin vain? Määräjakaja? voiko haukkoa happea suuttimien kaukaloista solkenaan? Mitä tässä yrittäis?
Irrotetaan nyt ainekin määräjakaja ja muut hilppeet ja kahtellaan sitten.. Kaikki suodattimet on vaihdettu vastikään yms...
Avatar
Apem0
Viestit: 115
Liittynyt: 17.1.2014 20:19
Paikkakunta: Suomen Chigaco

Viesti Kirjoittaja Apem0 »

Noniin tenava saatu kotiin ja käynnistäminen jatkui. Käyntiin saatiin mutta kaikki seoksen säädöt yms. vituillaan mutta se on pienin murhe. Kiinanpojan tekemä keskuslukitus RIME boksi oli mennyt sököksi ja surisi ja oli jokin ajonesto päällä... huhuhu.. Tosissaan joo ennenku ruvetaan säätää niin olisko kaasuläpän asentoanturissa vikaa kun tekee sitä että jää tyhjäjkäynti vähän hakemaan kaasutuksen jälkeen ja ajossa antaa vielä koneelle kaasua 2sekunttia vaikka on nostanut jalan kaasulta? Mistäs tästä lähtis selvitteleen.. Vien varmaanki sitten amati miehelle kun saadaa osat kuntoon.. hyvät DiY ohjeethan kuitenkin löytyy netistä ja KE-Jetronickin sielunelmämää jo todellakin ymmärrän jo hyvin mutta säätöjä ei potentiometriin saada eikä pulssisuhteeseen.. Loppuu kohta amatimiehiltäkin (EHKÄ) tieto/taito en vielä pajalle uskalla vierä..

Kuva
Avatar
Apem0
Viestit: 115
Liittynyt: 17.1.2014 20:19
Paikkakunta: Suomen Chigaco

Viesti Kirjoittaja Apem0 »

Juu-u. Autoon vaihdettu takaisin vanha potentiometri ja määräjaka tarkistettu imuilmavuotojen varalta tuloksetta.. Nyt kyllä kulkee ihan mukavasti, takana saattaa välillä paukkua ja kylmänä kone rötäjää vähäsen.. Pulssisuhdetta ei saa mitattua vieläkään..

ABS valo syttyy heti starttauksen yhteydessä.. mistähän lähtis vikaa ettiin?
markoala
aktiivimeseläinen
Viestit: 1270
Liittynyt: 18.1.2007 20:29
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Lataus säädin viallinen. Kirjoitit kerran sitä kopauttamalla sammui abs valo. Abs kytkeytyy ekana pois kun jännite ei riitä. Eli mittaa latausjännite. Pitäisi olla n. 14 v .

Potentiometrin vaihdon jälkeen oli omassakin ensin säätö pielessä eikä meinannut käynnistyä.
Säädä uusi potentiometri ja sitten seos ruuvista niin pelaa. 2+ ja 3 - mitaten itse säädin pulssisuhteen n. 50% tasolle. Auto pelaa hyvin, päästöjä ei ole nyt mitattu.

Nämä on omaan kokemukseen perustuvia neuvoja. Kyllä se vielä kuntoon tulee.
Viimeksi muokannut markoala, 31.8.2014 22:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W201 moottori”