4 vai 5 vaihdetta?

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
Matti
Viestit: 252
Liittynyt: 14.12.2005 18:27

4 vai 5 vaihdetta?

Viesti Kirjoittaja Matti »

Moro vaan kaikille! Vaihteistoasioita fundeeraan...

Mietin usein moottoritiellä ajellessani että olispa kivaa jos olis viides vaihde. Mutta kun ei ole :(. 120+ km/h nopeuksissa kaksilitrainen bensa w201 laulaa (huutaa) jo aika häiritsevän kovalla äänellä. Tuommoisessa 80km/h kyläteiden köröttelyssähän se on ihan leppoinen kuin "lehemän mulukku"...

Onkohan tuota w201:stä saanut aikanaan 5-vaihteisena? Jos on, niin kumpi oli yleisempi? Oliko valinta kustannuskysymys? Oliko 4-vaihteinen laatikko 1990-luvun alussa yleisempi muissakin autoissa? Kaikissa uusissa manuaalivaihteisissa autoissahan taitaa olla 5 vaihdetta. Mitenkäs noissa w124:sissa, onko ne manuaalit 4 vai 5-vaihteisia? Paljonkohan muuten automaattivaihteistoinen w201 2.0E ottaa kierroksia 120km/h vauhdissa?
Daimler
Laksatiivi-spesialisti
Viestit: 3246
Liittynyt: 19.9.2005 20:21

Viesti Kirjoittaja Daimler »

Meiltä löytyy W201 vm.1991 1.8+4.v.manuaali ja mielestäni on tuo nelonen tosi piiitkä.Akasta tuntu kuulemma köyhältä kun on "vain" neljä vaihdetta..
Avatar
Mulqvist
Viestit: 1731
Liittynyt: 01.10.2005 14:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mulqvist »

Itsellänikin on 4-vaiheinen, viisivaihteiseen tuossa ei ilmeisesti ole muuta eroa kuin 1 vaihe lisää. Tosiaan itselläkin 100km/h vauhdissa ~2600-2700rpm kierroksia, ja sitten kun aletaan ajelemaan 120km/h vauhtia niin tosiaan olisi se viiminen vaihde kiva.

EDIT: Ilmeisesti kustannussyistä on aikanaan pääosa valinnu nelivaihteisen lootan.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

http://www.kabamus.com/garage/gears.html

http://www.baureihe201.de/W201/index.html

http://www.mercefreaken.com/modellene/201/201.htm

Ja eikun laskeskelemaan...

välitys on 3,23 190E 2.0 4-vaihteinen manuaali tai automaatti suurin vaihde suora
rengaskoko 185/65 R 15

-> 3500rpm = 127km/h eli vähän tuon alle.
I drive an Opel. What's your excuse?
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

Löytyy 190E 2.0 4- vaihteinen manuaali, täytyy sanoa että on erittäin hyvin toimivat välitykset, koskaan en ole viidettä vaihdetta kaivannut, tollanen viis vaihteinenkin on joskus ollut, mutta edelleen, väitän että nelivaihteinen on parempi.

Ps. Tämä oli vain minun mielipide...
Avatar
Arto N
Betonileipuri <br> Miele-mies
Viestit: 3204
Liittynyt: 14.10.2005 8:25
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Arto N »

Eikös monet taksimiehetkin aikanaan nimenomaan 4-vaihteisia halunnut.
Sopi kuulemma paremmin kaupunkikäyttöön nuo välitykset.

Mutta meidän naapurillapa onkin 21 vaihteinen menopeli :lol:
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

C on 5v manuanaali, ja aivan käsittämättömillä välityksillä. :shock: Pata kiekuu satasessa vitonen pesässä muistaakseni lähemmäs kolmea tonnia, minkä takia? :evil: Vääntöä olisi kyllä piisannut harvemmallekin perävälitykselle, tuo kulkee vitosella mielellään jo alle kahden tonninkin. :idea: Vai eikö piisaa mersulla järki välittää toosaa siten että vitonen olisi pidempi?

Hurraa suunnittelijat... :wackit:

Ässä onkin sitten automaatti, ja se on minun valintani jos ja kun valita pitää. 8)
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Mainitaampa vielä että 4v-toosassa on kolmosen ja nelosen väli minun makuuni järjettömän pitkä, parhaiten tästä pääsee nauttimaan 200D:ssä. :shock:
Matti
Viestit: 252
Liittynyt: 14.12.2005 18:27

Viesti Kirjoittaja Matti »

Nii-in. Kyllä tossa varmasti vääntö riittäisi viidennelle vaihteelle, kun yksikseen tyhjällä autolla matka-ajoa ajelee. Pitää ajatella positiivisesti: eipähän karstoitu kone kun kierroksia on jatkuvasti 4000... Polttoainettakin kuluu varmaan enemmän, joka sekin on siis positiivista - miten ne öljysheikit muuten tulis toimeen siellä Dubaissa :D...

Ilmanvastus muuten tuntuu jo melkoiselta noissa nopeuksissa (kuin ajelisi heinäladolla), vaikka eikös Mercedes alkanut noihin aikoihin panostaa autojensa suunnittelussa aerodynamiikkaankin, kun silloin(kin) oli joku öljykriisi tms. Ilmanvastus nousee jotenkin nopeuden neliössä, vai miten se menee? Joka tapauksessa 80km/h ja 120km/h ero on iso.

Melitos: en osannut käyttää laskuria - olisin vielä laskenut 5-vaihteisen kierrokset 120km/h vaudissa. "Gear ratio & differental ratio" -kohdissa loppuu vaatimaton tietämykseni. Laskuri antoi tulokseksi "infinity", eli tarkoittaako se että W201:n huippunopeus on ääretön :shock:?
AM
Mr.Tuning
Viestit: 5933
Liittynyt: 01.10.2005 19:17
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

HVM kirjoitti:Mainitaampa vielä että 4v-toosassa on kolmosen ja nelosen väli minun makuuni järjettömän pitkä, parhaiten tästä pääsee nauttimaan 200D:ssä. :shock:
Hah,eikä ole 8) Meikä vielä pikkusen harventi noita välityksiä vaihtamalla perän 3,23 välityksellä varustettuun.Nyt se hyppäys kolmoselta neloselle on Pitkä :lol:

Tuossa bensarutkussa onkin sitten 5-vaihteinen laatikko,samalla perävälityksellä on satasessa kierroksia n.2100.
mcee
Mr.Brazilian wax
Viestit: 1900
Liittynyt: 11.6.2006 18:35
Paikkakunta: Kultahammasrannikko

Viesti Kirjoittaja mcee »

Matti kirjoitti:Nii-in. Kyllä tossa varmasti vääntö riittäisi viidennelle vaihteelle, kun yksikseen tyhjällä autolla matka-ajoa ajelee. Pitää ajatella positiivisesti: eipähän karstoitu kone kun kierroksia on jatkuvasti 4000... Polttoainettakin kuluu varmaan enemmän, joka sekin on siis positiivista - miten ne öljysheikit muuten tulis toimeen siellä Dubaissa :D...

Ilmanvastus muuten tuntuu jo melkoiselta noissa nopeuksissa (kuin ajelisi heinäladolla), vaikka eikös Mercedes alkanut noihin aikoihin panostaa autojensa suunnittelussa aerodynamiikkaankin, kun silloin(kin) oli joku öljykriisi tms. Ilmanvastus nousee jotenkin nopeuden neliössä, vai miten se menee? Joka tapauksessa 80km/h ja 120km/h ero on iso.

Melitos: en osannut käyttää laskuria - olisin vielä laskenut 5-vaihteisen kierrokset 120km/h vaudissa. "Gear ratio & differental ratio" -kohdissa loppuu vaatimaton tietämykseni. Laskuri antoi tulokseksi "infinity", eli tarkoittaako se että W201:n huippunopeus on ääretön :shock:?

Hehh, jos ilmanvastus on suuri, sitä autoa täytyy madaltaa, optimaalinen 8.5 cm maavara niin kun mulla, säästää polttoainetta, mutta vaatii tarkkaavaisuutta ja hermoja, kumpi on parempi :lol:
Matti
Viestit: 252
Liittynyt: 14.12.2005 18:27

Viesti Kirjoittaja Matti »

Helpoin tapa madaltaa auto, on lastata se täyteen muuttotavaraa ("köyhän miehen sportline"), kas näin :D:

Kuva
luokyio
aktiivimeseläinen
Viestit: 2447
Liittynyt: 20.10.2005 19:01
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja luokyio »

Ilmanvastus on pienimmillään alkuperäisillä ufokapseleilla ja vakiokorkeuksisena. 200 D hakkaa uudet autot ilmanvastukseltaan 10-0. 8)

Itselläni on nelipykäläinen manuaali. Välityksissä ei moitittavaa, ei Suomessa saa ajaa niin kovaa ettäkö sitä kaipaisi. Vitospykälän sai mihin tahansa aikanaan, maksoi muutaman tonnin.
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake

entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L, W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Matti kirjoitti:Melitos: en osannut käyttää laskuria - olisin vielä laskenut 5-vaihteisen kierrokset 120km/h vaudissa. "Gear ratio & differental ratio" -kohdissa loppuu vaatimaton tietämykseni.

Laatikot alekkain suomennettuna:

renkaan leveys (mm)

renkaan leveys/korkeus (eli 65, 60, 50 jne...)

vanteen halkaisija

vaihteiston välityssuhde halutulla vaihteella (nelivaihteisissa nelonen suora eli välitys = 1, viitonen on sitten varmaan tapauksesta riippuen joko suora tai ylivaihde, välitys hatusta vetäistynä ehkä noin 0.8 )

perävälitys

HOX käyttäkää pistettä, ei pilkkua -> eli ei 3,5 vaan 3.5
I drive an Opel. What's your excuse?
Avatar
Mika.T
Mersutohtori
Viestit: 7198
Liittynyt: 02.10.2005 0:39

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Hoksasittekos muuten että alunperin viisvaihteisessa on tiheämpi perävälitys kuin nelivaihteisessa. Eli viitosen tuoma hyöty menee hitaampana välityksenä ihan hukkaan. :D Sitten siitä on jo hyötyäkin jos autossa on nelivaihteisen perä ja 5v laatikko. :D
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Mika.T kirjoitti:Hoksasittekos muuten että alunperin viisvaihteisessa on tiheämpi perävälitys kuin nelivaihteisessa. Eli viitosen tuoma hyöty menee hitaampana välityksenä ihan hukkaan. :D Sitten siitä on jo hyötyäkin jos autossa on nelivaihteisen perä ja 5v laatikko. :D
Tuo varmaan riippuu vähän mallista. Ainakin vanhassa 230 TE:ssä on sama perä automaatissa, 4-vaihteisessa ja 5-vaihteisessa. 1989 muutui viisivaihteiseen tiheämpi perä kuin muihin. :nocando: Joissakin (tehokkaammissa) malleissa on sitten ollut saatavana 5-vaihteista ja automaagia ja silloin on ollut automaatissa harvempi perä kuin 5-vaihteisissa.

Omassa 5-vaihteisessa moottori kiertää satasessa sen 2300 rpm. Ei kottero viitosella kyllä mihinkään kiihdy. :D

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

Saiskohan tuohon S124 4Matikkiin mitenkään viidettä vaihdetta :shock:
Tietääkö kukaan :?: Ehdotuksia otetaan vastaan :D

Niin, siis 4-vaihteinen tomaattiloota on tällä hetkellä...
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
kilander
Kaakon Elvis
Viestit: 4415
Liittynyt: 30.9.2005 16:41
Paikkakunta: Itäraja.

Viesti Kirjoittaja kilander »

dry kirjoitti:Saiskohan tuohon S124 4Matikkiin mitenkään viidettä vaihdetta :shock:
Tietääkö kukaan :?: Ehdotuksia otetaan vastaan :D

Niin, siis 4-vaihteinen tomaattiloota on tällä hetkellä...

Mihin sie semmosta :?: .
Loppuuko välitykset kesken,vaihda korkeammat renkaat :idea: :D .
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Avatar
dry
Tolokun mies
Viestit: 4442
Liittynyt: 24.11.2005 21:34

Viesti Kirjoittaja dry »

10-20L/100km :supersad:

Jos sais hieman kulutusta kuriin 8)
® Mesen linttaklubi
- pidetään lintat liikkeellä -
Nelejä ässää, S124, SE, SE ja S203
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Re: 4 vai 5 vaihdetta?

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Matti kirjoitti: Oliko 4-vaihteinen laatikko 1990-luvun alussa yleisempi muissakin autoissa?
Viisivaihteinen loota alkoi olla vakiotavaraa jo 80-luvulla lähes kaikissa autoissa, Mersut ja Bemarit tosin ovat sitkeästi olleet 4-vaihteisia varsin pitkään hinnat alkaen -malleissa ja tietenkin samaan kategoriaan kuuluvissa automaateissa :twisted:

Vitonen on Ässän lootassa varsin mukava vekotin, satasta puhaltelee about parin tonnin varveilla. Muuten välitykset eivät ole aivan parhaat suomalaisiin rajoituksiin. Kolmonenkin kyllä ylttää 160 asti, eli normaalia 80 rajoitusnopeutta voipi ajella silläkin vain 3000 rpm taulussa :lol:
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”