Täristää(vaan ei enää)
Täristää(vaan ei enää)
Eli autona 200D,ja ongelmana täristys.Pienissä vauhdeissa ei mitään,mutta yli 80 vauhdissa alkaa täristämään vedättäessä.Sellaista JURR JURR JURR tärinää pitää :lol:Tärinä pahenee mitä enemmän vauhtia/vedätystä. Ei ainakaan tunnu samalle kuin jos nuo kardaanin rätit olis rikki,ihan ehjiltä ne näyttääkin.
Voisiko vika olla vetonivelissä vaiko eikö...Eikö nekään kestä yli 750tkm Vaikeahan tällaista näin on selvittää mutta yrittäkää jotain arvauksia heittää....
Voisiko vika olla vetonivelissä vaiko eikö...Eikö nekään kestä yli 750tkm Vaikeahan tällaista näin on selvittää mutta yrittäkää jotain arvauksia heittää....
Viimeksi muokannut AM, 23.5.2006 15:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Minulla oli tuollaista tärinää reilu vuosi takaperin. Ensin oli vain kovemmassa vauhdissa ja aika lievänä. Sitten yhtäkkiä pienemmässäkin vauhdissa ja 80:ssä oli jo kuin panssarivaunulla jytkyttelisi menemään. Epäilin rättejä ja vein pajalle vaihdettavaksi. Diagnoosi: taemmasta rättinivelestä oli yksi pultti irti.
Oletin jälkikäteen, että se pienempi tärinä tuli siinä vaiheessa, kun mutteri irtosi ja isompi sitten sen jälkeen, kun pulttikin oli lähtenyt kävelemään. On todella iso merkitys tasapainoon yhdellä pultilla, vaikka onkin aivan kardaanin päässä.
Eli kannattaa ainakin tsekata nuo pultit + mutterit. Nopee homma, jos vain saat vaikka ajosillan päälle auton. Laiha mies ryömii alle ilman mitään
Oletin jälkikäteen, että se pienempi tärinä tuli siinä vaiheessa, kun mutteri irtosi ja isompi sitten sen jälkeen, kun pulttikin oli lähtenyt kävelemään. On todella iso merkitys tasapainoon yhdellä pultilla, vaikka onkin aivan kardaanin päässä.
Eli kannattaa ainakin tsekata nuo pultit + mutterit. Nopee homma, jos vain saat vaikka ajosillan päälle auton. Laiha mies ryömii alle ilman mitään
- Lucky-Dog
- <b>Ylläpitäjä</b>
- Viestit: 7715
- Liittynyt: 19.9.2005 21:05
- Paikkakunta: Alabama / Seinäjoki
Kardaanin nivelet molemmissa päissä >>>tsekkaa, että pultit ovat kiinni >>>>tarkista mysö, että kardaanin merkit ovat kohdikkain>>>>eli takapätkän ristikon kiinteässä osassa on kaksi << merkkiä päällekkäin..etupätkän kiinteässä "mutterikannassa" on yksi > merkki...tämän pitäisi olla noiden kahden << välissä
They call me....Lucky-DoOOOG every place where i go....
http://www.mbkoskinen.fi
http://www.mbkoskinen.fi
Kardaani on oikeassa asennossa,tai siis pätkät keskenään.Aikasemmin ei ollut remontin jäljiltä ja käänsin oikeaan asentoon.Tärinä loppui silloin,mutta myöhemmin alkoi tämä nykyinen tärinä...
Mutta joo,pitää vielä kerätä inspiraatiota remonttia varten
PS:ja kaikissa nivelissä on aikalailla väljää,vetarit,ristikko jne.perässäkin väljää joka suuntaan.Eli otappa nyt sitten selvää mikä on LIIAN väljä....
Mutta joo,pitää vielä kerätä inspiraatiota remonttia varten
PS:ja kaikissa nivelissä on aikalailla väljää,vetarit,ristikko jne.perässäkin väljää joka suuntaan.Eli otappa nyt sitten selvää mikä on LIIAN väljä....
No nyt kurkkasin auton alle ja sieltä löytyi ainakin vähän riekaleina oleva takimmainen kardaanin kumihärdelli.Aikasemmin tuo ei ole ollut rikki vaikka onkin täristänyt,vai onkohan sitten ollut jotenkin vaan huono...no toivossa on hyvä elää,eli uskotaan että tärinä loppuu kun sen vaihtaa....eli joskus ensivuoden puolella...
Eli nyt sain sitten taaimmaisen kuminivelen vaihdettua.Oli pakko kun tärinä alkoi alle 80 vauhdissa Ihme ja kumma tärinä loppui,tosin nyt nivel oli jo räjähtäneen näkoinenkin...
Siloin kun tärinä alkoi ei tuossa kuminivelessä näkynyt mitään ulkoista vauriota.Siitä tuo tärinä kuitenkin johtui.Tai oikeastaan veikkaan tärinä osatekijäksi noita kardaanin puslia...
Siihen liittyen parit kysymykset:Kardaanissa oleva messinki? pusla pitäisi varmaankin olla tivis perästä tulevaan akselin päähän?Tuossa ei nimittäin ollut,välystä sellaiset reilu 3mm Holkki oli myöskin kulunut vähän miten sattuu...Saako tuota vaihdettua?Ja sitten siinä kardaanien liitoskohdassa tuntui aika reilusti välystä,auttaisiko sitten sen mutterin kiritys vai onko sielläkin joku puslahässäkkä?
Voip olla ettei tuo kumi ole kovin pitkäikäinen..kai tuolla peräpään holkilla joku muukin merkitys kuin keskitys...tukee varmaankin kuminiveltä
Siloin kun tärinä alkoi ei tuossa kuminivelessä näkynyt mitään ulkoista vauriota.Siitä tuo tärinä kuitenkin johtui.Tai oikeastaan veikkaan tärinä osatekijäksi noita kardaanin puslia...
Siihen liittyen parit kysymykset:Kardaanissa oleva messinki? pusla pitäisi varmaankin olla tivis perästä tulevaan akselin päähän?Tuossa ei nimittäin ollut,välystä sellaiset reilu 3mm Holkki oli myöskin kulunut vähän miten sattuu...Saako tuota vaihdettua?Ja sitten siinä kardaanien liitoskohdassa tuntui aika reilusti välystä,auttaisiko sitten sen mutterin kiritys vai onko sielläkin joku puslahässäkkä?
Voip olla ettei tuo kumi ole kovin pitkäikäinen..kai tuolla peräpään holkilla joku muukin merkitys kuin keskitys...tukee varmaankin kuminiveltä
SE holkki on kardaanin keskitysholkki. Pitäs olla timmi että on hyvä. Ja se kardaanin keskimutteri pitää olla kiinni. Niin että poori ei liiku.
EDIT:mulla muuten tärrää edelleen. kardaani vaihdettu. vetarit vaihdettu, kardaanin kannatin+laakeri vaihdettu. Alkaa siinä 80 vauhdissa ja loppuu noin 100km/h. Juuri tuollainen jurrRR jurrRR jurrRR......
EDIT:mulla muuten tärrää edelleen. kardaani vaihdettu. vetarit vaihdettu, kardaanin kannatin+laakeri vaihdettu. Alkaa siinä 80 vauhdissa ja loppuu noin 100km/h. Juuri tuollainen jurrRR jurrRR jurrRR......
Kattelin vaan tuosta vanhasta kl:än luettelosta että se keskitysholkki maksaa 50€ Täh,tuleeko siihen kartaani mukaan
Tuon mutterin voisi kiristellä jos on löysällä,muuten saa varmaan olla,katotaan sitten kun kumi seuraavan kerran räjähtää Milläs tuon keskimutterin sais kiristettyä..mahtuuko sinne putkipihdit väliin vai pitääkö etsiä jostain tuon kokoiset lenkkiavaimet Koko oli varmaan jotain 4?mm?
Vai että ei loppunut tärinä sinulla vieläkään..Meinasin jo ehdottaa kytkintä,mutta sehän taitaakin olla automaatti
Tuon mutterin voisi kiristellä jos on löysällä,muuten saa varmaan olla,katotaan sitten kun kumi seuraavan kerran räjähtää Milläs tuon keskimutterin sais kiristettyä..mahtuuko sinne putkipihdit väliin vai pitääkö etsiä jostain tuon kokoiset lenkkiavaimet Koko oli varmaan jotain 4?mm?
Vai että ei loppunut tärinä sinulla vieläkään..Meinasin jo ehdottaa kytkintä,mutta sehän taitaakin olla automaatti
Niin ei sekään auta, että koko kardaanin vaihtaa. Vaan kardaani on tasapainoitettava ja kuluvat osat uusittava. Esim. keskitysholkki jää usein laittamatta vaikka se lienee yksi kardaanin tärkeimmistä osista. Hela kuluu ja tulee soikeaksi-epätasapaino. Paras on jos pääsee kokeilemaan kaverin autosta otettua varmasti täristämätöntä akselia omaan autoon. Sen jälkeen jos täristää niin syytä voidaan lähteä hakemaan muualta.