Nätti pinta uretaanialkydi maalilla?
Nätti pinta uretaanialkydi maalilla?
Eli väyrysen sisuspaneelit tarkotus saada mustaksi ja pintaan kunnon kiilto. Maalikaupasta kiiltävä unica super 1k uretaaniakryylilakka, eikä sitä pintaa meinaa saada hyväksi millään. Eka kerros vedetty ohjeen mukaan 20% ohennettuna, tulee melkein hyvä mut seuraavat kerrokset meneekin huolella pieleen. Tarkoitukseen soveltuvalla lakkapensselillä tuota yrittäny askarrella mut alkaa vähitellen mennä järki.
Eli mitenkäs tuollainen toimii ruiskun kanssa vai liekö jotain mitä vois vielä kokeilla?
Eli mitenkäs tuollainen toimii ruiskun kanssa vai liekö jotain mitä vois vielä kokeilla?
Vähitellen sudillakin tullu hyvä pinta, pohjalla alkydi spray, 1x 20% lantrattu, 3x raaka ja viimeinen taas 20% lantrattu. Välihionnat 800 vesissä, yhteen osaan pintahionta 1000-2000-4000 koneella, muutama kerta kovavahaa päälle, alkaa kiitää. Jotenki tuo autolakka jättää liian pehmeen pinnan. Menee vaan noihin välihiontoihin aikaa pensselillä sutiessa, ruiskulla jos sais kerralla tasasempaa.
Miranolilla saa pianolakkamaisen pinnan kun sen myllyttää, itse tein joskus pienen koemaalauksen pensselillä, vesihioin tasaiseksi ja myllytin niin oli kuin peili. Ja kyseessä perus musta Miranol, ei tämä vielä kiiltävämpi Metallack versio...
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70
® Mesen linttaklubi
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70
® Mesen linttaklubi
Ai hitto, tuota ominaisuuta siitä en tiennytkään. Pitää hakea kokeeksi, kotona ku ei kompuraa ole niin ruiskumaalaaminen pitää tehdä maailmalla. Pensselillä ku jostain syystä tota ylimääräistä tavaraa tulee turhan paljon vaikka miten sen pesee, eikä joka osaa ja joka kerrosta varten uutta pensseliä viitsisi ottaa.
Näinhän se onnistuu. Jos haluaa sellaisen alkuperäisen kaltaisen täysin tasaisen peilipinnan saa minusta pensselillä sudittavat miranolit ainakin unohtaa. Ainakin voisin kuvitella että pitkät ohuet listat aika kauhean työn takana saada peilipinnaksi. Ja ruiskulla maalaus, sprayllä tulee kauhean ohut kerros.Aki P kirjoitti:Automaalia+ lakkaa+ välihionta+lakkaa, hionta lakkaa jne. lopuksi vielä ohut hionta ja kiillotus
Kävin työn ohessa hakemassa purkillisen metallack versiota, jos sillä alkais tulla tulosta. Pidempään tuijottaessa en ihan täysin tyytyväinen 4000 siloiteltuun ja vahattuun pintaan ole, eikä oikeita kiillotusaineita käytössä. Tosin samalla tuli kompressorikaupoja hierottua, et kohta voi saada kunnollista jälkeä.
Tälle illalle ovien listat ois tarkoitus sutia, aamullahan sen sitten näkee.
Tälle illalle ovien listat ois tarkoitus sutia, aamullahan sen sitten näkee.
Tässä pensselöityä mustaa pintaa...

Se on ihan sama millä sitä maalia levittelee, jos etsitään tuollaista "pianopintaa" se tehdään välihiomalla ja kiillottamalla joka tapauksessa. Maalin paksuus auttaa kiillotuksessa

Se on ihan sama millä sitä maalia levittelee, jos etsitään tuollaista "pianopintaa" se tehdään välihiomalla ja kiillottamalla joka tapauksessa. Maalin paksuus auttaa kiillotuksessa

Iveco Daily 50C -05
Nissan Qashqai -10
Mercedes-Benz 313cdi Sprinter/Adria
Plymouth Valiant V-200 -62 (Kesäajokki)
Mercedes-Benz W108 V8
-Reikä-Klubi®- (tosin reiät jo korjattu)
Nissan Qashqai -10
Mercedes-Benz 313cdi Sprinter/Adria
Plymouth Valiant V-200 -62 (Kesäajokki)
Mercedes-Benz W108 V8
-Reikä-Klubi®- (tosin reiät jo korjattu)
Maalaat ensin ja sitten hiustenkuivaajalla lämmität pintaa varovasti niin silenee peilipinnaksi, tai ainakin pitäisi, Pumba tuon osaisi neuvoa paremmin. Kuumailmapuhaltimella ei onnistu, on turhan raju lämmittäjä.sv22 kirjoitti:Kävin työn ohessa hakemassa purkillisen metallack versiota, jos sillä alkais tulla tulosta.
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70
® Mesen linttaklubi
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70
® Mesen linttaklubi
Rouvalta vähä lainaa
Lähinnä tuo myllytys, millä aineella ja laikalla kannattais? Yhen harrastekitaran lavan saanu peilikiiltäksi aktyyli spraylakalla, väliin kuukausien kuivattelu, 4000 + hiontavaha, toistettuna liian monta kertaa, sen verran paljo osaa ettei ihan samaan viitti ryhtyä. Ja kuitenkin hankalat pinnat, vaihdekeppi ja ylin paneeli sen verran rei'itettyjä ettei ihan heittämällä hioonnu.

Miranooli on sen verran pehmeää maalia että se kiillottuu melkein millä vain, olisinkohan mie tuon oman kovedoksen hionu ensin Mirkan 2000:lla paperilla jonka jälkeen myllytin Chemigal Guysin vihreällä Hex-Logic laikalla ja Meguiar'sin Ultimate Compoundilla joilla ei saisi hiomajälkiä normi lakkapinnasta mihinkään.
S210 200
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70
® Mesen linttaklubi
Nissan Maxima
Citroën Xantia
Volvo V70
® Mesen linttaklubi
Teippailua alunperin kokeilin, mut tuntui olevan ihan sama miten putsas ja kasteli tallia ja teki mitä vaan niin aina jäi sen verran p**kaa väliin etten ollu tyytyväinen. Merkkiä en muista mut paikallisesta painofirmasta hain teipit. Taitais 3M olla vähä paksumpaa ettei ihan kaikki loistais läpi mut maalauslinjalle ku lähti niin viedään loppuun.
Kulutuskestävyys ei ihan suurta osaa taida näytellä näissä osissa, vaihdekepin kehys taitaa olla ainoa joka edes vähän alttiina. Toisaalta uretaanilakanhan pitäis ainakin olla sen verran kovaa ettei ihan vähästä naarmuunnu.
Kulutuskestävyys ei ihan suurta osaa taida näytellä näissä osissa, vaihdekepin kehys taitaa olla ainoa joka edes vähän alttiina. Toisaalta uretaanilakanhan pitäis ainakin olla sen verran kovaa ettei ihan vähästä naarmuunnu.

Eli kun tulee tuollaisia ilmakuplia, ihan korostuvat ko. osassa ilmastoinnin ja steroiden välisessä ohuessa pätkässä, samoin namikoiden reikien ympärillä. Ruiskun kanssa ehkä samaa ongelmaa ei ilmenisi.
Fiksumpi ku oisin niin siirtyisin suosiolla 2k ruiskulakkaan, jättäisin odottelemaan projektin siksi aikaa että oma kompura ilmestyy talliin. Mutta ehkä joskus tämänkin opettelu saattaa hyödyttää, tiedä mitä eteen vielä tulee.
Eikö tuo liene roskaa maalin päällä taikka alla
Tuollasen tekasin itelleni aikanaan,kiiltoa kuvissa ei pahemmin näy mut 2k autolakka siinä on päällimmäisenä ruiskulla vetästynä, on pysyny vuosia hyvänä.

edit: eiköhän tuo ureaanialkydi tosiaan kestä kulutustakin ja kiiltääkin ihan kivasti. Lie kestääkö miranoli siellä alla? ja jos lakkaat sen lopulta niin ei sillä ole väliä vaikka laittasit mattamustaa spraytä alle


edit: eiköhän tuo ureaanialkydi tosiaan kestä kulutustakin ja kiiltääkin ihan kivasti. Lie kestääkö miranoli siellä alla? ja jos lakkaat sen lopulta niin ei sillä ole väliä vaikka laittasit mattamustaa spraytä alle

Aavistuksen enempi jäsenien ja ihmisten asialla
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
-Suomen mercedes autoilijat ry-
[miitit]001111111111011111111011111[/miitit]
Lienee selkeintä hioa kaikki uusiksi, vetää sprayllä mustaksi ja ruiskulla uretaanilakka. Jotenkin ihmeellistä et samassa tilassa kaikki tehty, mutta eipä purkista suihkiessa kertaakaan oo ollu pölyongelmaa, saati sitten ruiskulla kun 124 olen maalaillut. Pensselin kanssa täytyis kai olla leikkaussali tehokkaalla ilmanvaihdolla et välttyis p**kalta. Muutenhan en näistä juuri käsitä, mutta miranol on alkydimaali, joten sen suhteem olettaisin toimivan tuon lakan alla.
Tästä ihan tuohon ekaan kysymykseen, miten uretaanilakka ois hyvä ohentaa ruiskuun? Valmistaja kertois noin 20% mutta eri foorumeilta on tullu kaikkee 0-50% väliltä.
Tästä ihan tuohon ekaan kysymykseen, miten uretaanilakka ois hyvä ohentaa ruiskuun? Valmistaja kertois noin 20% mutta eri foorumeilta on tullu kaikkee 0-50% väliltä.
Suosiolla ois pitäny suihkia:
Ruiskun säätöön kokeilin vetästä 124 paneelin, enimmät sotkut rätillä pois


Muoto on semmonen et valuu turhan helposti

muuten täydellinen, mut aina osuu yks tollanen
ja sama juttu


Nyt ainakin sitä lakkaa on riittävästi et kestää hioa. Näköjään tuo käytössä oleva Unica Super (violetti etiketti) ei olisi ruiskukäyttöön, mutta ruiskuohenne jokunumero jossa lukee unica ja miranol maalien ohennukseen 20% laimennoksella (jee työsuhde-etu injektioruiskut
) niin jälki alkaa jopa itelle kelvata.
Tuhkis täytyy vielä hioa kertaalleen valumavapaaksi, todnäk siis taas puulle asti, mutta vihdoin budjetti omaan kompressoriin kerätty eikä enää tarvi ajella kahta ja puolta sataa kilsaa maalailemaan.
Ruiskun säätöön kokeilin vetästä 124 paneelin, enimmät sotkut rätillä pois


Muoto on semmonen et valuu turhan helposti

muuten täydellinen, mut aina osuu yks tollanen


ja sama juttu


Nyt ainakin sitä lakkaa on riittävästi et kestää hioa. Näköjään tuo käytössä oleva Unica Super (violetti etiketti) ei olisi ruiskukäyttöön, mutta ruiskuohenne jokunumero jossa lukee unica ja miranol maalien ohennukseen 20% laimennoksella (jee työsuhde-etu injektioruiskut

Tuhkis täytyy vielä hioa kertaalleen valumavapaaksi, todnäk siis taas puulle asti, mutta vihdoin budjetti omaan kompressoriin kerätty eikä enää tarvi ajella kahta ja puolta sataa kilsaa maalailemaan.
Tulihan semmonen mieleen, enää tuhkiksen kansi ja se yläpuolinen kotelo tekemäti, mikä ku ei alkydilakka kuivu? Annoin nyt tämän reilun viikon kuivua valumien vuoksi, muut osat hioin ja puunasin kaksi päivää maalauksesta ongelmitta. Tuhkiksen alareuna, missä pahin valuma, koko alareuna niinkuin pihkaa. Tuossa ylemmässä lokerossa keskellä ylhäällä 30x5mm kokokoinen alue. Noiden pehmeyden huomasin jo muita osia hioskellessa ja käytännössä kuivuminen/kovettuminen loppunut täysin. Mitään selitystä asialle?