w210 jousikuppi ratkesi.
w210 jousikuppi ratkesi.
Jep, eli tänään pääsi käymään niin hauskasti et vähän vauhdikkaasti ylitin hidasteen ja oikealta puolelta kuului aika kova kosahdus ja keula vähän alhaalla.
Noh renkaat linkkuun ja jousikuppi on irronnut ylhäältä!
Missä pk-seudulla ois mahdollista asennuttaa uusi kuppi suht edullisesti ja missä hinnoissa liikutaan? ei kiinnostaisi tonnin maksaneeseen autoon kuitenkaan paljoa sijoittaa eikä itsellä oo mahdollisuutta parkkipaikalla tuota kyllä korjailla.
Noh renkaat linkkuun ja jousikuppi on irronnut ylhäältä!
Missä pk-seudulla ois mahdollista asennuttaa uusi kuppi suht edullisesti ja missä hinnoissa liikutaan? ei kiinnostaisi tonnin maksaneeseen autoon kuitenkaan paljoa sijoittaa eikä itsellä oo mahdollisuutta parkkipaikalla tuota kyllä korjailla.
Täh, miten niin ei suostuta korjaamaan? Mersu korjas nuo jopa goodwillinä kymppivuotisiksi (tyyppivika kun oli). Kuppeja myydään erikseen käsittääkseni monessakin paikassa, sopikos satalankun kuppikin mutta oli paksumpaa tavaraa, en muista. Voi laittaa kiinni hitsaamalla tai niittaamalla tai molemmilla...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
Syytä en tiedä miks eivät halua töitä, mut vastaukset on olleet luokkaa "ei kiinnosta".MHe kirjoitti:Täh, miten niin ei suostuta korjaamaan? Mersu korjas nuo jopa goodwillinä kymppivuotisiksi (tyyppivika kun oli). Kuppeja myydään erikseen käsittääkseni monessakin paikassa, sopikos satalankun kuppikin mutta oli paksumpaa tavaraa, en muista. Voi laittaa kiinni hitsaamalla tai niittaamalla tai molemmilla...
Eräässä kehutussakin tähtihuollossa itä-helsingissä kehoitettiin soittamaan kuusankoskelle ja muutenkin aika tylyn oloinen huoltoäijä.
Melkoisen varmaa että väykyistä ei juuri löydy noin vähän ajettua autoa Mittarilukemat sitten mitä tahansa, mutta itse lähden siitä että jos lukema on alle 400tkm niin silloin tod näk muutellut kilsat.Henkka- kirjoitti:Paaliin sit menee tämä keksintö
Ei oikein vakuuta kuitenkaan mersu ku muuten suht kovapeltinen nii 280tkm ajettuna hajoaa jotain sellaista mitä ei kyselykierroksen perusteella suostuta enää korjaamaan. Kuitenkin ollu huomattavasti vanhempiakin autoja eikä koskaan mitään tälläistä käynyt.
Käy kysymässä jostain pienestä yhden miehen huoltofirmasta, heillä voi olla kiinnostusta hitsailla tuollainen nippuun. Tai etsi joku yksityinen tekemään se.
Ei vaan oo ollut tarvetta täällä huoltaa autoa aikaisemmin niin ei oo tiedossa hyviä pikkupajoja.Catiska kirjoitti:Melkoisen varmaa että väykyistä ei juuri löydy noin vähän ajettua autoa Mittarilukemat sitten mitä tahansa, mutta itse lähden siitä että jos lukema on alle 400tkm niin silloin tod näk muutellut kilsat.Henkka- kirjoitti:Paaliin sit menee tämä keksintö
Ei oikein vakuuta kuitenkaan mersu ku muuten suht kovapeltinen nii 280tkm ajettuna hajoaa jotain sellaista mitä ei kyselykierroksen perusteella suostuta enää korjaamaan. Kuitenkin ollu huomattavasti vanhempiakin autoja eikä koskaan mitään tälläistä käynyt.
Käy kysymässä jostain pienestä yhden miehen huoltofirmasta, heillä voi olla kiinnostusta hitsailla tuollainen nippuun. Tai etsi joku yksityinen tekemään se.
Ainakin huoltokirjan mukaan voisi pitää paikkansa, kuitenkin bensa ja vain 3 omistajaa :O
Taas kerran...Henkka- kirjoitti: Eräässä kehutussakin tähtihuollossa itä-helsingissä kehoitettiin soittamaan kuusankoskelle ja muutenkin aika tylyn oloinen huoltoäijä.
Täällä pitäis olla tuosts ongelmasta viestiketjuja ihan kuvien kera niin tiedät miten se korjataan. Ei muistu hakusanaa millä löytyis.
Joku vois linkittää selventäviä ketjuja jos korjaat itse...
Ei kannata mitään tuollaisia lisätukia laittaa jousikupin ja loksun väliin. Tuki on niin ohut ettei se kestä taipumatta jos täräyttää hidasteeseen. Voima ei mene tuen keskilinjan läpi ja tanko nurjahtaa. Nurjahtanut tanko taasen vaatii hemmetisti voimaa jotta oikenee vetämällä...MHe kirjoitti:http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... &start=300
Eulerin pähkäilemät tottuuvet esim täältä:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Nurjahdus
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Kiitos sulle.MHe kirjoitti:Juu en mä tuon korjauksen lujuusopillisuuksiin mene, kuvia kun kupin vaihdosta kyseltiin niin siihen postasin...
Mäkin voisin mennä auttamaan viestiketjun aloittajaa kun asuu samalla kylällä, mutta kun uupuu tuo automekaanikon koulutus niin viiden euron sepät tekee moninkertaisen tuhon...
Enhän toki sitä silleen arvostellutkaan, ihan kiinostava topikki josta linkin laitoit. EM tuet vaan ihan turhia, enemminkin haitallisia.MHe kirjoitti:Juu en mä tuon korjauksen lujuusopillisuuksiin mene, kuvia kun kupin vaihdosta kyseltiin niin siihen postasin...
Kyllä ne kupit saa laitettua kuka tahansa joka osaa vähääkään hitsata. Itse laittaisin kaiketi niittaus + hitsaus menetelmällä. Vehohan on tehnyt kumpaakin tapaa - en vaan muista kumpaa ensin ja sitten vaihtivat tapaa jostain syystä.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
No hard feelings Mulla väykyn kupit korjattiin nimenomaan tehtaan goodwillinä aivan takuuajan loppupuolella ja sillon tehtiin pelkästään niittaamalla järeillä poppareilla.AK47 kirjoitti:Enhän toki sitä silleen arvostellutkaan, ihan kiinostava topikki josta linkin laitoit. EM tuet vaan ihan turhia, enemminkin haitallisia.MHe kirjoitti:Juu en mä tuon korjauksen lujuusopillisuuksiin mene, kuvia kun kupin vaihdosta kyseltiin niin siihen postasin...
Kyllä ne kupit saa laitettua kuka tahansa joka osaa vähääkään hitsata. Itse laittaisin kaiketi niittaus + hitsaus menetelmällä. Vehohan on tehnyt kumpaakin tapaa - en vaan muista kumpaa ensin ja sitten vaihtivat tapaa jostain syystä.
PS.Sain lujarin peruskurssista kakkosen, joten ala ei ole paras vahvuuteni vaikka olen sittemmin lukenut lujuusoppilliset mittauksetkin...
W212 350CDI -09
W219 320CDI -07
Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
W219 320CDI -07
Ex: W220 320CDI -01
Ex: W211 320CDI -04
Ex: W210 270CDI -01
- Cool Hand Saku
- Rasvanäppi
- Viestit: 561
- Liittynyt: 19.3.2006 11:14
- Paikkakunta: Kausala
No ei se ole joku syy, ainakaan näillä nurkilla ei konttorilla hyväksytä kuin niitattu jousikuppi. Itse kyllä mieluummin hitsaisin, kunnon tulppahitsit isolla virralla, tarttuu siinä missä nuo tehtaan pistehitsauksetkin.
Ja mitä noita olen vaihtanut on aika perseestä käsityökaluilla vetää nuo teräsniitit. (Ekaa kun tein niin joutui pomo lähteen hakeen kunnon popniittipihdit )
Mutta kyllä noita ainakin tällä perällä korjataan, ihan virallisen ohjeen mukaan. Siellä isolla kirkolla on varmaan varaa valkata mitä paskahommia otetaan.
Ja mitä noita olen vaihtanut on aika perseestä käsityökaluilla vetää nuo teräsniitit. (Ekaa kun tein niin joutui pomo lähteen hakeen kunnon popniittipihdit )
Mutta kyllä noita ainakin tällä perällä korjataan, ihan virallisen ohjeen mukaan. Siellä isolla kirkolla on varmaan varaa valkata mitä paskahommia otetaan.
- Cool Hand Saku
- Rasvanäppi
- Viestit: 561
- Liittynyt: 19.3.2006 11:14
- Paikkakunta: Kausala
- Cool Hand Saku
- Rasvanäppi
- Viestit: 561
- Liittynyt: 19.3.2006 11:14
- Paikkakunta: Kausala
-
- Viestit: 68
- Liittynyt: 11.9.2011 14:28
- Paikkakunta: Lokalahti
Laitappa yv:llä yhteystiedot.. Voin jeesaa sen laitossa.. Oon noita muutamia laittanu ja revenneitä korjannu.. Mitä konttorin jorinoihin tulee niin kyllä sen hitsaamalla saa korjata vaikka olis revenny.. Kunhan dokumentoi toimenpiteen että lujuuden voi päätellä..
T: Autopeltiseppä/Menkaanikko
Asustan kehä 3 sisällä nykyään
T: Autopeltiseppä/Menkaanikko
Asustan kehä 3 sisällä nykyään
Hmmm, ei saa hitsata.... Mitenköhän ne on sen hemmetin kupin tehtaalla alun perin sitten laittaneet kiinni?Cool Hand Saku kirjoitti:Nyt jotain tarkkuutta, tähän katsastamiseen.
Ei saa hitsata. Meidän firman luottokonttorin lausunto. Ja on muuten tehtaan ohje.
Hitsaaminen minustakin järkevämpää.
Pitäisiköhän nämä leimata Nastolassa, ei Kausalasta ole pitkä matka.
Jos konttorin lausunto tuntuu kohtuuttomalta, trafista voi sitten kysyä kanssa asiaa (konttori tai asiakas). Ilmoittaa vain miten on alun perin laitettu ja kysyy myös perusteet miksi ei saisi hitsata.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Aika jännä kun täälä taas sai hitsata ja jopa ihan konttorilla neuvoivat kadetin tukivarrenkin korjaamaan hitsaamallaAK47 kirjoitti:Hmmm, ei saa hitsata.... Mitenköhän ne on sen hemmetin kupin tehtaalla alun perin sitten laittaneet kiinni?Cool Hand Saku kirjoitti:Nyt jotain tarkkuutta, tähän katsastamiseen.
Ei saa hitsata. Meidän firman luottokonttorin lausunto. Ja on muuten tehtaan ohje.
Hitsaaminen minustakin järkevämpää.
Pitäisiköhän nämä leimata Nastolassa, ei Kausalasta ole pitkä matka.
Jos konttorin lausunto tuntuu kohtuuttomalta, trafista voi sitten kysyä kanssa asiaa (konttori tai asiakas). Ilmoittaa vain miten on alun perin laitettu ja kysyy myös perusteet miksi ei saisi hitsata.
- Cool Hand Saku
- Rasvanäppi
- Viestit: 561
- Liittynyt: 19.3.2006 11:14
- Paikkakunta: Kausala
Niinpä. Hitsaamalla se on laitettu alun perin. Jos taas ei saa korjaamalla hitsata niin silloinhan valmistaja on tehnyt turvallisuuteen vaikuttavan vakavan suunnitteluvirheen tai ainakin valmistusvirheen jos ei hitsattu pidä... Korjattava tehtaan piikkiin (liimaamalla, purkalla, teipillä, niittaamalla jne).Cool Hand Saku kirjoitti:Kyllä se kuppi on tehtaanjäljiltä ihan pistehitseillä kiinni.
Tiedä sitten miksi se pitää niittaamalla korjata.
Se nyt on selvää ettei vanhasta autosta saa pistehitsaamalla enää uuden veroista. Mutta seuraavaksi paras on tulppahitsityylinen korjaus. Voisi vaikka tehdä niin että porataan alkuperäisiin kohtiin isot reijät ja uuden kupin mukana tulee reijän täytenappi joka hitsataan porattuun reikään. Saakos väykässä kupin kohdalta takaapäin pujotettua pultti/niitti tyylistä osaa?
Toi menee kyllä hyvin ilman tuommoista tulppaakin - Saattaa tollainen tulpan laippa toimia kapilaarisesti ja imeä vettä sinne laipan ja pellin väliin ilman korikittiä tms mikä on taas huono juttu.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Pyh pah, olettamuksia tuollaset. Vasta huhtikuussa leimasin yhtä omaa autoa, kun tuttu oli pikkukoneista bensaväykkyään leimaamassa, 140tkm mittarissa ja tais olla "alkupään" malleja.Catiska kirjoitti: Melkoisen varmaa että väykyistä ei juuri löydy noin vähän ajettua autoa Mittarilukemat sitten mitä tahansa, mutta itse lähden siitä että jos lukema on alle 400tkm niin silloin tod näk muutellut kilsat.
Ja siltäkin repsikan juosikuppi vähän revenny, inssi kanssa sanoi ettei saa hitsata vaan pitää niitata, ihmettelin kyllä kanssa.
Varsinkin sitä että noin vähän ajetussa autossa jo repeilee, tietysti ikä painaa.
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
No, aika osuvasti kuvattu toi perisuomalainen "Tein itse säästin selvää rahaa - työmenetelmä"Runtula kirjoitti:Tehtaalla on varmaan tajuttu ettei tavallinen kotihitsari saa aikaan muuta kuin kurataudin sähköharakalle niin sentakia niitti on parempi.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.
Eiköhän se metallin väsyminen ole syynä siihen, ettei hitsausta sallita kaikissa piireissä. Jousikuppi on aika rajusti väsytyskuormitettu. Tavallinen miggi- tai puikkohitsaus tekee saumaan pikkuruisen reunahaavan, josta väsymismurtuma lähtee. Pistehitsauksen ei pitäisi sellaista alkusäröä tehdä. Niittaus on väsymisen kannalta hyvä liittämismenetelmä. Siksi ne lentokoneetkin tehdään niittaamalla.
S204, AZT250
Pistehitsaus vanhaan rakenteeseen tekee hankalaksi ettei pinnat ole puhtaat siellä kaksikerrosrakenteessa. Pistehitsaus tekee kyllä tyssäymän rajalle epäjatkuvuuskohdan.Garcia kirjoitti:Eiköhän se metallin väsyminen ole syynä siihen, ettei hitsausta sallita kaikissa piireissä. Jousikuppi on aika rajusti väsytyskuormitettu. Tavallinen miggi- tai puikkohitsaus tekee saumaan pikkuruisen reunahaavan, josta väsymismurtuma lähtee. Pistehitsauksen ei pitäisi sellaista alkusäröä tehdä. Niittaus on väsymisen kannalta hyvä liittämismenetelmä. Siksi ne lentokoneetkin tehdään niittaamalla.
Lekoissa materiaali tulee suojata lämpömuutoksilta ja ohutlevyjä hankala hitsata. Niittaus lekoissa on tarkkaa puuhaa, reijät porataan ja kalvetaan tarkkamittaisiksi ja poistetaan purseetkin huolella - sitten vasta niitataan. Myös teräs materiaalina aivan eri tapaus kuin bauksiittisavesta tehty alumiini. Lekoissa käytetään sinkki- ja kupariseosteisia 7000 ja 2000 sarjan alumiineja jotka erkautuskäsiteltyja ja hitsaaminen ei tule kyseeseen.
Kunnes muuta todistetaan, hitsaisin kupin MAG hitsauksella ykkösvaihtoehtona. Reunahaava on hitsausvirhe eikä mikään tyypillinen ominaisuus hitsattaessa.
Herrasmies ei kahta vaihda - Toinen on Mersu ja toinen on vaihde.