114 coupen ilmanputsari/öljy ihmettelyä
114 coupen ilmanputsari/öljy ihmettelyä
Otin tuon öljykylpy ilmansuodattimen pihalle tutkailtavaksi ja toki kansi lähti auki. Siinä olikin ensimmäinen suodatin, jonka kait voi bensalla huiluttaa puhtaaksi, mutta sitten siellä isossa pöntössä toinen...... ....eipä se pois sieltä ainakaan vielä lähtenyt. Yöseeksi wd40 sinne reunoihin. Tämäkin juttu minulle ihan outo eli jos ko huollosta tulee vinkkejä mieleen, niin kiitos etukäteen. Mitä öljyä , onko siellä jossain merkit paljonko öljyä, kuinka usein pitää vaihtaa/puhdistaa jne
- viitala115
- Viestit: 140
- Liittynyt: 07.1.2014 14:30
- Paikkakunta: nivala
Osaakos joku kertoa miten tuo juttu puretaan. Kuuluuko se isossa ala pöntössä oleva tiiviste saada jotenkin pois. Sitten siinä keskellä on joku sormen mahtuva pikku "kuppi" , mutta siis kuuluuko ja miten puretaan, etten hölmöyksissäni riko. Luulin, että se sisäreunaa pitkin menevä 5mm vahva rinkula kuuluisi suodattimeen ja lähtisi mutta ei hievahdakkaan , kun kopsauttaa alaspäin ja wd40 ollut siellä reunoilla yön yli
-
- Viestit: 58
- Liittynyt: 23.10.2010 14:02
Ei kannata alkaa sitä pönttöä sen enempää purkamaan, laskee vaan bensaa läpi muutaman kerran ja paineilmalla suihkauttaa kuivaks. Öljyn pinnan korkeuden näyttää joko alaspäin osoittava nuoli ja teksti OEL tai jos edellä mainittuja ei näy niin siinä öljykuupan pohjassahan on vielä sellainen syvennys, täytä öljyllä siihen syvennyksen yläreunaan saakka.
Öljynä siinä kannattaa käyttää vähän paksumpaa tavallista moottoriöljyä esim 20-50w mineraalia. Itse tulee vaihdettua öljy kerran vuodessa, samalla huuhtelee sen verkkoelementin/elementit. Pölyisissä olosuhteissa esim paljon hiekkatiellä ajelua kannattaa öljy vaihtaa tiheämminkin. Putsarissa oleva öljy saattaa näyttää ensisilmäyksellä ihan hyvältä mutta se mutavesimuju on siellä pohjalla...
Monihan ei ymmärrä/tiedä öljyyilmansuodattimen toimintaperiaatetta, eli siinä ilmavirtaus kulkee suoraan sitä pohjalla olevaa öljypintaa kohti ja likahiukkaset ilmaa raskaampina iskeytyvät öljyyn ja laskeutuvat sinne kupin pohjalle. Jos öljyä on liian vähän niin likahiukkaset eivät osu öljypintaan ja kulkeutuvat ilman mukana suoraan koneeseen. Monilla tuntuu olevan sellainen käsitys että kun putsarissa ei ole vaihdettavaa paperisuodatinta niin se on silloin huoltovapaa..... Montakohan mersunkin moottoria on ajettu väljäksi ennenaikojaan suodattimen huollon laiminlyönnin vuoksi, veikkaisin aika montaa...
Öljynä siinä kannattaa käyttää vähän paksumpaa tavallista moottoriöljyä esim 20-50w mineraalia. Itse tulee vaihdettua öljy kerran vuodessa, samalla huuhtelee sen verkkoelementin/elementit. Pölyisissä olosuhteissa esim paljon hiekkatiellä ajelua kannattaa öljy vaihtaa tiheämminkin. Putsarissa oleva öljy saattaa näyttää ensisilmäyksellä ihan hyvältä mutta se mutavesimuju on siellä pohjalla...
Monihan ei ymmärrä/tiedä öljyyilmansuodattimen toimintaperiaatetta, eli siinä ilmavirtaus kulkee suoraan sitä pohjalla olevaa öljypintaa kohti ja likahiukkaset ilmaa raskaampina iskeytyvät öljyyn ja laskeutuvat sinne kupin pohjalle. Jos öljyä on liian vähän niin likahiukkaset eivät osu öljypintaan ja kulkeutuvat ilman mukana suoraan koneeseen. Monilla tuntuu olevan sellainen käsitys että kun putsarissa ei ole vaihdettavaa paperisuodatinta niin se on silloin huoltovapaa..... Montakohan mersunkin moottoria on ajettu väljäksi ennenaikojaan suodattimen huollon laiminlyönnin vuoksi, veikkaisin aika montaa...
Hyviä neuvoja mutta kun siinä isossa pöntössä on kannessa olevan metallisuodattimen lisäksi vielä metällisuodatin ja kun en sitä isossa pöntössä olevaa metallisuodatinta ole vielä hoksannut miten sen saa pois, että pääsisi pohjaa puhdistamaan ja sitten varmaankin niitä täyttömerkkejäkin löytyisi. Kyllähän kait sinne pohjalle kertyvät möhnät pois täytyy saada, eikö .
Terve,
Huoltomanuaalissa eikä ilmanputsariin irrotusohjeissa ei puhuta muuta kuin sen päällimmäisen suodattimen irrottamisesta. Liekö tosiaan tarkoitettukaan irroitettavaksi.
t.
Risto
Huoltomanuaalissa eikä ilmanputsariin irrotusohjeissa ei puhuta muuta kuin sen päällimmäisen suodattimen irrottamisesta. Liekö tosiaan tarkoitettukaan irroitettavaksi.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Noissa kuvissa ei ole yhtään samanlaista kuin minulla. Minulla ilma otetaataan sisään kyljestä ja kannessa on saman korkuinen terässuodatin kuin siellä sisällä. Olen meisselillä mitannut alimman korkeuden ja kl varaosien kuvien mukaan siellä on irrotettava suodatin. Niin ja kun sitten sitä öljynkin kuuluisi johonkin merkkiin asti lisätä, mutta kun ne merkit alimman suodattimen alla luultavimmin. toki tuon tilalle voisi jonkun vastaavan asentaa eli ostaa käytettynä.Roisto kirjoitti:Terve,
Huoltomanuaalissa eikä ilmanputsariin irrotusohjeissa ei puhuta muuta kuin sen päällimmäisen suodattimen irrottamisesta. Liekö tosiaan tarkoitettukaan irroitettavaksi.
t.
Risto
t.seppo