312D Sprinter ja kannentiiviste
-
- Viestit: 12
- Liittynyt: 04.1.2012 1:36
312D Sprinter ja kannentiiviste
Menin vaihtamaan uus-koppasen Chevy Vanin korroosio murheiden takia tuommoseen -97 Sprintteriin ja tulin nähtävästi vaihtaneeni toiseen murheen kryyniin. Tai no, pelashan se melkein tuhannen kilometriä...
Oireet:Rupes sauhuilemaan harmaata, tyhjäkäynti rynkyttää. naputus voimistuu...
Kierroksia kun nostaa niin sauhu hälvenee, mutta tyhjäkäynnille palatessa sauhuilee taas... Hetkittäin toimii normaalisti, mutta tyhjäkäyntiä pari minuuttia ja johan savuttaa.
Tässä nettiä selanneena totesin, että tod näk tiiviste poikki ykköspytyn kohdalta.
Paikallisesta korjaamosta kysäsin hinta arviota:1100-1300€+ölpät ja nesteet.
Ei saatn. ei pysty eiei eiii...
Minkälainen homma tuo tiipparin vaihto? Työkalut nyt pysyy jotenkuten käsissä.
Tarvitaanko mitään erikois kaluja? Vai muuta kun Alfamerin opas käteen ja purkamaan?
Oireet:Rupes sauhuilemaan harmaata, tyhjäkäynti rynkyttää. naputus voimistuu...
Kierroksia kun nostaa niin sauhu hälvenee, mutta tyhjäkäynnille palatessa sauhuilee taas... Hetkittäin toimii normaalisti, mutta tyhjäkäyntiä pari minuuttia ja johan savuttaa.
Tässä nettiä selanneena totesin, että tod näk tiiviste poikki ykköspytyn kohdalta.
Paikallisesta korjaamosta kysäsin hinta arviota:1100-1300€+ölpät ja nesteet.
Ei saatn. ei pysty eiei eiii...
Minkälainen homma tuo tiipparin vaihto? Työkalut nyt pysyy jotenkuten käsissä.
Tarvitaanko mitään erikois kaluja? Vai muuta kun Alfamerin opas käteen ja purkamaan?
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
-
- Viestit: 12
- Liittynyt: 04.1.2012 1:36
Juu, itsekkin luulin sitä ensin naftaksi, ts. suutin kusee raakasti. Mutta lohkon kylki öljyinen, savu ei haise niinkään naftalle ja 400km matkalla hävis ölppää n. 1/2L....
Mihinkäs tossa koneessa vois helposti ruuvata öp-mittarin? Näkis vikapäällä, rupeeko paine humppaamaan...
Miten muuten voisin varmistua viasta?
Koneen vaihto ei nyt ensimmäisenä ole mielessä, jos kuitenkin pahvia vaihtamalla selviäis parin-kolmensadan kuluilla.
Kone kuitenkin käy vallan sievästi, vetoja tuntuu olevan ja menee kohtuullisella kulutuksella.
Mihinkäs tossa koneessa vois helposti ruuvata öp-mittarin? Näkis vikapäällä, rupeeko paine humppaamaan...
Miten muuten voisin varmistua viasta?
Koneen vaihto ei nyt ensimmäisenä ole mielessä, jos kuitenkin pahvia vaihtamalla selviäis parin-kolmensadan kuluilla.
Kone kuitenkin käy vallan sievästi, vetoja tuntuu olevan ja menee kohtuullisella kulutuksella.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Mää laiton turbon päälle painelinjaan tuplabanjon pultteineen. Mittari ja fittinki parikyt euroa letkuliikkeessä. Tiiäs sitte kuinka hyvin on sama painevaihtelu ku kannessa, kaisse kertoo...electra2dht kirjoitti:Juu, itsekkin luulin sitä ensin naftaksi, ts. suutin kusee raakasti. Mutta lohkon kylki öljyinen, savu ei haise niinkään naftalle ja 400km matkalla hävis ölppää n. 1/2L....
Mihinkäs tossa koneessa vois helposti ruuvata öp-mittarin? Näkis vikapäällä, rupeeko paine humppaamaan...
Miten muuten voisin varmistua viasta?
Koneen vaihto ei nyt ensimmäisenä ole mielessä, jos kuitenkin pahvia vaihtamalla selviäis parin-kolmensadan kuluilla.
Kone kuitenkin käy vallan sievästi, vetoja tuntuu olevan ja menee kohtuullisella kulutuksella.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
-
- Viestit: 12
- Liittynyt: 04.1.2012 1:36
Tässä vielä videomateriaalia siitä kun vika iskee kunnolla.
Päivällä toimi ihan normaalisti, sitten rynkytys ilmeni. Parkissa pari tuntia ja toimi normaalisti->kotia, parkissa taas pari tuntia ja käyntiin-> vika samantien päällä...
http://youtu.be/t_0gQZSraBQ
Pumppu oli kiinni lohkossa.
Päivällä toimi ihan normaalisti, sitten rynkytys ilmeni. Parkissa pari tuntia ja toimi normaalisti->kotia, parkissa taas pari tuntia ja käyntiin-> vika samantien päällä...
http://youtu.be/t_0gQZSraBQ
Pumppu oli kiinni lohkossa.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Moottori on rikki, tai siinä on joku muu vika. Pukkaako ylimäärästä painetta syyläriin, tai onko siinä painetta lämpimänä ensinkään? Hukkuuko nestettä? Jotenkin epäilyttää tuo ajoittainen toimiminen/toimimattomuus, vois viisata muualle kun kansnahkaan äkkiä arvellen. Saako vaikka suutinputkia vuorotellen löysäämällä selville ontuvan pytyn? Saisko siihen kokeiltua uutta suihkua, tai pumpun paineventtiiliä alkuun?
Elä väännä veiviä jos vesi mennee pyttyyn.
Elä väännä veiviä jos vesi mennee pyttyyn.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
-
- Viestit: 12
- Liittynyt: 04.1.2012 1:36
-
- Viestit: 12
- Liittynyt: 04.1.2012 1:36
Lisää itsediagnoosia: Käynnissä öljykorkki auki-> Valtaisa huohotus pilvi venakopasta. Ei puhalla öljytikun puolelta, joten paine ei karkaa alakertaan.
Muita huomioita, suodatiimelta pumpulle menevässä kirkkaassa letkussa vilahti jokunen ilmakupla. Tuloletkussa ei. Mistäs tuo nyt vielä hörii ilmaakin?
Stana
Muita huomioita, suodatiimelta pumpulle menevässä kirkkaassa letkussa vilahti jokunen ilmakupla. Tuloletkussa ei. Mistäs tuo nyt vielä hörii ilmaakin?
Stana
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
-
- Viestit: 12
- Liittynyt: 04.1.2012 1:36
Lisähuomioita koskien edellistä... Kun käy nätisti, niin näyttää puskevan painetta alakertaankin... Auto käynnissä ja tikku ylös... Spruuiks, oljyt pyrkii pihalle.
AAAArrrrggh. Lihoiks vaan. Kerron sitten mitä löytyi.
Tuo on vaan niin pirun korkea laitos ettei mahdu talliin. Noh kerrankos sitä, pohjolantallissa(lue:pihalla)
Viddu että rupee hampaita naurattaan, oisko sittenkin ollut helpompi harsia poikki ruostunut vani kasaan...
AAAArrrrggh. Lihoiks vaan. Kerron sitten mitä löytyi.
Tuo on vaan niin pirun korkea laitos ettei mahdu talliin. Noh kerrankos sitä, pohjolantallissa(lue:pihalla)
Viddu että rupee hampaita naurattaan, oisko sittenkin ollut helpompi harsia poikki ruostunut vani kasaan...
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Mäntäkö välillä taasen sulais yhteen ja toimis normaalisti?Easy Rider kirjoitti:Voiko kannentiivisteestä tulla nuin kova paine öljytilaan? Mäntävikaa?
Kiinnostaa kyllä nähdä mitä tuleman pitää!
Itekin tuossa odotellu sopivia kelejä ja hetkeä, niin raapasen tuon sprintterin koneen pukkiin ja katellaan mitä se on syöny, muutaki ku rautaa ja ölöjyy.
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Itellä on kans tuo kannentiivisteen vaihto edessä. Kyseessä on siis vm.2002 313CDI Sprintteri.
Vaatiikos tuo jotain erikoistyökaluja? Mitä muuta kannattaa vaihtaa tai tarkistaa samalla? Jotain helpottavia vinkkejä tai huomioitavia juttuja?
MP-mekaanikon hommia teen työkseni eli työkalut kyllä pysyy käsissä, mutta ajattelin tällästä kysästä kun on ensimmäinen mersu ja vasta pari kuukautta ollu aktiivisemmassa ajossa.
Vaatiikos tuo jotain erikoistyökaluja? Mitä muuta kannattaa vaihtaa tai tarkistaa samalla? Jotain helpottavia vinkkejä tai huomioitavia juttuja?
MP-mekaanikon hommia teen työkseni eli työkalut kyllä pysyy käsissä, mutta ajattelin tällästä kysästä kun on ensimmäinen mersu ja vasta pari kuukautta ollu aktiivisemmassa ajossa.
-
- Viestit: 12
- Liittynyt: 04.1.2012 1:36
Kelit ollu kohdallaan ja tänään purkua suoritettu, muiden toimien ohella.
Parit harmistuksen ilmaisut näin alkuun.
Moniurahihnan iskari täysin kuollut, eli vaihtoon. MUTTA kuin tyhmä on insinööri ollut, kun tuon on suunnitellut... Jotta iskarin saa pois, on saatava pultin pää vesipumpun hihnapyörän takaa pois. Helppo homma, vain viskon irroitus ensin...
Paitsi että viskon poistossa meinas tulla ärräpäitä ja ruumiillisia vahinkoja, hajosi myös 1/4" 8mm kuusio hylsy sekä 1/4"->3/8" hylsy adapteri. Naps poikki vaan...
Nooh, pelkkä 8mm tappi paikalleen ja laadukas 8mm lenkki toiseen päähän. Vähän jatkoa lenkin perään ja vääntöä päälle.
Naps. Lenkki poikki. perk. Lenkillle on annettu max kestoksi 260nm, valmistajan mittaamana. Ei riittäny viskon irrotukseen.
Jumaleison, piti käydä kaupasta hakemassa 1/2" hylsy 8mm tapilla ja tallilta pulttipyssy([email protected])
Takatatatatakakakat. hah irtos. Mutta mikä idea on vetää pultti kiinni niin että soi ja näytti olleen vielä runsaalla kädellä annosteltua sinistä lukitetta välissä.
Toki turboa irrottaessani toinen Dp:n pinnapulteista katkesi ja toisessa mutteri hirtti sen verran, että koko pinnapultti tuli pois laipasta.
Jes. Taas oli mun päivä.
Mites toi turbon öljynpaluulinja purkautuu? Pulteillla alapuolelta kö?
Noh, jospa huomenna ei satais, niin vois olla jopa kansi kädessä.
Tai sitten ei....
Parit harmistuksen ilmaisut näin alkuun.
Moniurahihnan iskari täysin kuollut, eli vaihtoon. MUTTA kuin tyhmä on insinööri ollut, kun tuon on suunnitellut... Jotta iskarin saa pois, on saatava pultin pää vesipumpun hihnapyörän takaa pois. Helppo homma, vain viskon irroitus ensin...
Paitsi että viskon poistossa meinas tulla ärräpäitä ja ruumiillisia vahinkoja, hajosi myös 1/4" 8mm kuusio hylsy sekä 1/4"->3/8" hylsy adapteri. Naps poikki vaan...
Nooh, pelkkä 8mm tappi paikalleen ja laadukas 8mm lenkki toiseen päähän. Vähän jatkoa lenkin perään ja vääntöä päälle.
Naps. Lenkki poikki. perk. Lenkillle on annettu max kestoksi 260nm, valmistajan mittaamana. Ei riittäny viskon irrotukseen.
Jumaleison, piti käydä kaupasta hakemassa 1/2" hylsy 8mm tapilla ja tallilta pulttipyssy([email protected])
Takatatatatakakakat. hah irtos. Mutta mikä idea on vetää pultti kiinni niin että soi ja näytti olleen vielä runsaalla kädellä annosteltua sinistä lukitetta välissä.
Toki turboa irrottaessani toinen Dp:n pinnapulteista katkesi ja toisessa mutteri hirtti sen verran, että koko pinnapultti tuli pois laipasta.
Jes. Taas oli mun päivä.
Mites toi turbon öljynpaluulinja purkautuu? Pulteillla alapuolelta kö?
Noh, jospa huomenna ei satais, niin vois olla jopa kansi kädessä.
Tai sitten ei....
-
- Viestit: 12
- Liittynyt: 04.1.2012 1:36
Jaahas, päivitetääns tätäkin.
Kansi irroitettu, pahvi vuotanut takapäästä "o-rengas" tiivisteen kohdalta.
Muuten oli selkeää pässinlihaa loppu purkaminen. Muutamia spetsiaali hommia tarvi tehdä->
-Ketjun yläpään ohjurin kiinniketapit vaativat D.I.Y ulosvetäjän mallia m6 pultti, holkki ja prikkoja.
-Kannen pultit sai auki, kun metsästi 10mm XZN-päisen tarpeeksi pitkän vääntimen.
-Kakkosen suutin oli totaalisen jumissa kannessa, vaati myös D.I.Y ulosvetäjän.
Kansi viety koneistamoon, joutuu tekemään vähän enempi töitä kuin pelkkä plaanaus. Oli pako ohjureissa millin-toista välystä, ne työstetään ja samalla kumet vaihtoon.
Hassunhauska ylläri oli myös se, että edellinen hehkujen vaihtaja oli katkaissu vitospytyn hehkun kanteen juuriaan myöten ja klemmaroinut yhden hehkun kiinni vitosen imusarjan putken kylkeen kiinni... Koneistamo saa irroittaa tuon nysän.
Suuttimet käytin testipenkissä, oli avautumispaineet laskeneet tasaisesti n.20baaria. Kuitenkaan mikään suuttimista ei kussut läpi, joten näillä mennään.
Paikallisesta osaliikkestä noudettu kannen/yläpään tiivarit,kannenpultit, hihna ja hihnan-iskari. Osiin ja työstö kustannuksiin palaa/palanut rahaa n.500€ ja tähän pitää lisätä vielä öljyt ja nesteet. Nooh jäähän tossa vielä tonni tekopalkkaa, verrattuna paikallisen korjaamon arvioon, kannattavaa?
No, ainakin saa harrastaa...
Kansi irroitettu, pahvi vuotanut takapäästä "o-rengas" tiivisteen kohdalta.
Muuten oli selkeää pässinlihaa loppu purkaminen. Muutamia spetsiaali hommia tarvi tehdä->
-Ketjun yläpään ohjurin kiinniketapit vaativat D.I.Y ulosvetäjän mallia m6 pultti, holkki ja prikkoja.
-Kannen pultit sai auki, kun metsästi 10mm XZN-päisen tarpeeksi pitkän vääntimen.
-Kakkosen suutin oli totaalisen jumissa kannessa, vaati myös D.I.Y ulosvetäjän.
Kansi viety koneistamoon, joutuu tekemään vähän enempi töitä kuin pelkkä plaanaus. Oli pako ohjureissa millin-toista välystä, ne työstetään ja samalla kumet vaihtoon.
Hassunhauska ylläri oli myös se, että edellinen hehkujen vaihtaja oli katkaissu vitospytyn hehkun kanteen juuriaan myöten ja klemmaroinut yhden hehkun kiinni vitosen imusarjan putken kylkeen kiinni... Koneistamo saa irroittaa tuon nysän.
Suuttimet käytin testipenkissä, oli avautumispaineet laskeneet tasaisesti n.20baaria. Kuitenkaan mikään suuttimista ei kussut läpi, joten näillä mennään.
Paikallisesta osaliikkestä noudettu kannen/yläpään tiivarit,kannenpultit, hihna ja hihnan-iskari. Osiin ja työstö kustannuksiin palaa/palanut rahaa n.500€ ja tähän pitää lisätä vielä öljyt ja nesteet. Nooh jäähän tossa vielä tonni tekopalkkaa, verrattuna paikallisen korjaamon arvioon, kannattavaa?
No, ainakin saa harrastaa...
rintteri
hieno homma,että on lähtenyt patti kasaantumaan päin.
Nyt pitäis olla halpoja kilsoja edessä päin.
Täällä puhutaan,että noista menee kannt,paskapuhetta.
Monen muun kotteron koneesta ei ole mitään jäljellä,kun rintterin kantta joutuu aukomaan.
Tullu muutama kilsa ajettua rintterillä, ja yhtään kantta ei ole avattu
Terveisin jamppa
Nyt pitäis olla halpoja kilsoja edessä päin.
Täällä puhutaan,että noista menee kannt,paskapuhetta.
Monen muun kotteron koneesta ei ole mitään jäljellä,kun rintterin kantta joutuu aukomaan.
Tullu muutama kilsa ajettua rintterillä, ja yhtään kantta ei ole avattu
Terveisin jamppa
-
- Viestit: 12
- Liittynyt: 04.1.2012 1:36
Lomakin alkoi ja oli aikaa kasata motti nippuun, mutta mutta...
Ei notta saa käyntiin enään, ei sitte millään.
Sauhuilee startatessa kyllä, muttei syty.
Suutinputkien päästä ilmattu moneen kertaan ja ainetta tulee.
Hehkuille menee virtaa ok.
Veivattu nyt päivän verran käyntiin apuvirran avulla, ilman mitään tulosta.
Sammutussolenoidi pumpun takana? Pitääkö sinne mennä virta kun virrat on päällä? Voiko siihen syöttää suoraan +12v?
Mitäs tosta vois vielä mitata/tarkistaa?
Ei notta saa käyntiin enään, ei sitte millään.
Sauhuilee startatessa kyllä, muttei syty.
Suutinputkien päästä ilmattu moneen kertaan ja ainetta tulee.
Hehkuille menee virtaa ok.
Veivattu nyt päivän verran käyntiin apuvirran avulla, ilman mitään tulosta.
Sammutussolenoidi pumpun takana? Pitääkö sinne mennä virta kun virrat on päällä? Voiko siihen syöttää suoraan +12v?
Mitäs tosta vois vielä mitata/tarkistaa?
-
- Viestit: 12
- Liittynyt: 04.1.2012 1:36
Joo... eipä tuo ole vieläkään käyntiin lähtenyt.
-Kampuran tunnistin paikallaan ja johdot kiinni. Voiko sen toimivuutta mitata muuten kuin oskiloskoopilla?
-suodatinjalan O-renkaat ja suodatin+kiinnitys pultin o-rengas vaihdettu.
Alipainekannulla imetty paluuletkusta 4L tavaraa läpi... Näkyy ilma kuplia.
Kuplia imu päällä ei näy kummassakaan tulo letkussa. Paluu puolen kirkasletku deletoitu, kannu kiinni suoraan pumpussa.
Kun alipaineen päästää pois, niin tulo letkussa hetkenpäästä laskee naftapinta. Kun alipaine kannun paineen laskee minimiin, saadaan kuplaton polttoaine virta.
Sammutin solenoidin toiminta mietityttää?
-Virta päällä tulee n.1V, startti asennossa +12V. Suoraa virtaa syöttäessä solenoidi napsahtaa.
-Perkl ajonestokin mietityttää, tosin kokoajan ollut käytössä avain joka on toiminut aiemmin.
Rupes pikkuhilja työkalut lentelemään pihalla ärräpäiden ohella. Ei näin vaikeaa tapausta vielä ole pihalle eksynyt.
Ja ai niin, starttikin päätti eilen päästää toiminta savut pihalle. Huoh.
-Kampuran tunnistin paikallaan ja johdot kiinni. Voiko sen toimivuutta mitata muuten kuin oskiloskoopilla?
-suodatinjalan O-renkaat ja suodatin+kiinnitys pultin o-rengas vaihdettu.
Alipainekannulla imetty paluuletkusta 4L tavaraa läpi... Näkyy ilma kuplia.
Kuplia imu päällä ei näy kummassakaan tulo letkussa. Paluu puolen kirkasletku deletoitu, kannu kiinni suoraan pumpussa.
Kun alipaineen päästää pois, niin tulo letkussa hetkenpäästä laskee naftapinta. Kun alipaine kannun paineen laskee minimiin, saadaan kuplaton polttoaine virta.
Sammutin solenoidin toiminta mietityttää?
-Virta päällä tulee n.1V, startti asennossa +12V. Suoraa virtaa syöttäessä solenoidi napsahtaa.
-Perkl ajonestokin mietityttää, tosin kokoajan ollut käytössä avain joka on toiminut aiemmin.
Rupes pikkuhilja työkalut lentelemään pihalla ärräpäiden ohella. Ei näin vaikeaa tapausta vielä ole pihalle eksynyt.
Ja ai niin, starttikin päätti eilen päästää toiminta savut pihalle. Huoh.