Roiston Cinquecento – Polttoainepula osa 2
- Cool Hand Saku
- Rasvanäppi
- Viestit: 561
- Liittynyt: 19.3.2006 11:14
- Paikkakunta: Kausala
Ot. Näin keväällä noita 4-pyöräsuuntauksia riittää.
Vikaa on työvastaanotossa (idiootit) ei ne pyöränkulmat ihan omia aikojaan hakeudu päin pimppiä.
Kun varataan aika suuntaukseen niin ensin pitäisi tutkia miksi, ja korjata väljät kuntoon.
Pitäis 4-pyörä suunnata mutta on klappia siellä ja täällä, turhauttaa ja vituttaa mokoma hölmöily.
Ps. Vasta katsastettu ei tarkoita, että alusta on ok.
Vikaa on työvastaanotossa (idiootit) ei ne pyöränkulmat ihan omia aikojaan hakeudu päin pimppiä.
Kun varataan aika suuntaukseen niin ensin pitäisi tutkia miksi, ja korjata väljät kuntoon.
Pitäis 4-pyörä suunnata mutta on klappia siellä ja täällä, turhauttaa ja vituttaa mokoma hölmöily.
Ps. Vasta katsastettu ei tarkoita, että alusta on ok.
Eikä näköjään myöskään "viime viikolla Mersuihin erikoistuneessa liikkeessä tarkastettu".Cool Hand Saku kirjoitti:Ps. Vasta katsastettu ei tarkoita, että alusta on ok.
Eilen tuli puljattua vaihdelaatikon kanssa. Turbaanin nykiminen alkoi tympimään takaraivossa, joten vaihdoin sen venttiilin ja suodattimen sekä valuttelin läpi n. 13,5 litraa ööliä. Ainakin äkkituntuma on, että kylmänäkin pääsee nyt liikkeelle ilman nykäyksiä. Öljyjä en saanut lämpiämään 80 asteeseen kymmenen kilometrin testilenkillä ja varttitunnin tyhmäkäynnillä – jonnekin 50 asteeseen nousi. Laitoin pikkuisen yli 80 asteen alarajan. Pitää vaikka lauantain Oldtimer-miitin jälkeen mitata uudestaan.
Kuvia ei tullut paljon otettua ja nekin on vielä kännyssä.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Moro,
Putsailin eilen sisustaa – lähinnä nahkapintoja. Mikähän tuommoisen 211:n sisustassa on nahkaa? Penkkien ulkosyrjät eivät tunnu samalta kuin istuinosat. Takaniskatuetkin ovat aika kovan tuntuista kamaa. Liekö vaan hoidon puutteesta kovenneet.
Ratti on kulahtanut lounaan suunnalta – maali jo vähän lähtenyt. Koetin töljätä sitä hoitoainetta siihen.
t.
Risto
Putsailin eilen sisustaa – lähinnä nahkapintoja. Mikähän tuommoisen 211:n sisustassa on nahkaa? Penkkien ulkosyrjät eivät tunnu samalta kuin istuinosat. Takaniskatuetkin ovat aika kovan tuntuista kamaa. Liekö vaan hoidon puutteesta kovenneet.
Ratti on kulahtanut lounaan suunnalta – maali jo vähän lähtenyt. Koetin töljätä sitä hoitoainetta siihen.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Terve,
Ihmettelin tässä ensimmäisinä hellepäivinä, että miksi ihmeessä autossa on niin outo ilmasto – pää tuntuu paistuvan mutta jotain ruumiinosia paleli. Sitten selvisi, että takapenkin keskisuuttimista ja myös takajalkatilaan pukkaa kuumaa ilmaa.
Tässähän pitäisi kuitenkin olla sulkuventtiili nestekierrolle ja lisäksi sulkuläpät kuumalle ilmalle (plus kaiken näköisiä sekoitusventtiileitä). Liekö joku ilmaläppä mykkänä vai antaneko takapenkin anturit mitä sattuu arvoja. Pitänee käyttää jossain letkun päässä. Koko ajan tulee semmoisia tilanteita, että pitäisi itselläkin se Stari olla. Pystyykö noita läppiä ajamaan Starilla kiinni ja auki?
t.
Risto
Ihmettelin tässä ensimmäisinä hellepäivinä, että miksi ihmeessä autossa on niin outo ilmasto – pää tuntuu paistuvan mutta jotain ruumiinosia paleli. Sitten selvisi, että takapenkin keskisuuttimista ja myös takajalkatilaan pukkaa kuumaa ilmaa.
Tässähän pitäisi kuitenkin olla sulkuventtiili nestekierrolle ja lisäksi sulkuläpät kuumalle ilmalle (plus kaiken näköisiä sekoitusventtiileitä). Liekö joku ilmaläppä mykkänä vai antaneko takapenkin anturit mitä sattuu arvoja. Pitänee käyttää jossain letkun päässä. Koko ajan tulee semmoisia tilanteita, että pitäisi itselläkin se Stari olla. Pystyykö noita läppiä ajamaan Starilla kiinni ja auki?
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Tuo ei olisi mitenkään pois suljettu juttu, koska eihän siellä kennolla tämmöisellä ilmalla tarvisi nesteen kiertää.dealer kirjoitti:Starilla pystyy aika perusteellisesti kokeilemaan näiden ilmastointeja. Mutta mutta, olikos se niin että vesiventtiilin vioittuminen aiheuttaa nelialueilmastoinnissa juuri tuollaista ongelmaa vai mikä se oli kuka muistaa ?
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
W220:ssä ainakin pystyy comandin kautta (piilovalikko) ajamaan noita ilmaläppiä miten haluaa (0-100%) ja oli siellä vielä joku oma testikin jolla testaa kaikkien läppien ääriasennot itsenäisesti (kalibrointi?) ...että luulisi tuossa 211:ssa löytyvän sama...ehkä
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Terve,
Tänään ei pirssi kummitellut liian kuumalla puhalluksella. Toinen jännyys oli, että räppänöistä alkoi tulla kylmää ilmaa vaikka AC-OFF-valo paloi. Tuossahan kyllä pyörii kylmästöinnin pumppu koko ajan ja pienimmilläänkin taitaa toimia 2 % teholla. Mikäli ymmärsin WIS:n tekstit oikein, OFF-asennossa kuitenkin pitäisi sen ohitusventtiilin olla auki, eikä aineen pitäisi olla kierrossa muuten kuin pumpun sisäisesti.
Seuraillaan. Baldilta löytyisi se lämppärin venttiili sopuhintaan. Samalla voisi tilata jotain muutakin.
t.
Risto
Tänään ei pirssi kummitellut liian kuumalla puhalluksella. Toinen jännyys oli, että räppänöistä alkoi tulla kylmää ilmaa vaikka AC-OFF-valo paloi. Tuossahan kyllä pyörii kylmästöinnin pumppu koko ajan ja pienimmilläänkin taitaa toimia 2 % teholla. Mikäli ymmärsin WIS:n tekstit oikein, OFF-asennossa kuitenkin pitäisi sen ohitusventtiilin olla auki, eikä aineen pitäisi olla kierrossa muuten kuin pumpun sisäisesti.
Seuraillaan. Baldilta löytyisi se lämppärin venttiili sopuhintaan. Samalla voisi tilata jotain muutakin.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Terve! Se teki saman viimekesänä kerran ja käytin starissa oli joku vikakoodi, mutta koodin nollauksen jälkeen toimi kyllä loppukesän. En vain muista mikä oli vikakoodi. Taitaa kyllä vesiventiili takerella.Roisto kirjoitti:Terve,
Ihmettelin tässä ensimmäisinä hellepäivinä, että miksi ihmeessä autossa on niin outo ilmasto – pää tuntuu paistuvan mutta jotain ruumiinosia paleli. Sitten selvisi, että takapenkin keskisuuttimista ja myös takajalkatilaan pukkaa kuumaa ilmaa.
Tässähän pitäisi kuitenkin olla sulkuventtiili nestekierrolle ja lisäksi sulkuläpät kuumalle ilmalle (plus kaiken näköisiä sekoitusventtiileitä). Liekö joku ilmaläppä mykkänä vai antaneko takapenkin anturit mitä sattuu arvoja. Pitänee käyttää jossain letkun päässä. Koko ajan tulee semmoisia tilanteita, että pitäisi itselläkin se Stari olla. Pystyykö noita läppiä ajamaan Starilla kiinni ja auki?
t.
Risto
Olis minulla muutaman kerran käytetty Starkin jouten
W114 250CE -70
W221 S350 Lang -06
W212 E350 CDI -10
H-D Road King -98
+ ex Mersuja 30+
W221 S350 Lang -06
W212 E350 CDI -10
H-D Road King -98
+ ex Mersuja 30+
Terve,
Ketju hiljeni kiristimen vaihdolla. Uudessa se tappi tuli pari milliä vanhaa pidemmälle. Liekö justiinsa se kriitillinen mitta. Pitää katsoa, jaksaako joskus sen ketjun oikeasti vaihtaa.
Nyt suurinta älämölöä pitää joku apulaite. Ilman apuvälineitä se kuuluu jostain ylhäältä, keskeltä. Otin aseiksi terästapin ja säilykepurkin kannen. Laturista kuuluu pelkkää kihinää, vesipumpun apupyörän seutuvilta vähän enemmän ääntä. Molemmissa on vähän väljää. Koetin käyttää apurullaa irti mutta se oli saateri niin pitkällä pultilla, että tuuletin oisi pitänyt ottaa irti – en jaksanut. Mikä järki on vetää tuommoista rimpulaa kiinni lohkoon asti?
Voipi olla, että äänen hiljentäminen vaatii vesipumpun vaihdon. Samalla voisi vaihtaa nesteet sinisiksi.
t.
Risto
Ketju hiljeni kiristimen vaihdolla. Uudessa se tappi tuli pari milliä vanhaa pidemmälle. Liekö justiinsa se kriitillinen mitta. Pitää katsoa, jaksaako joskus sen ketjun oikeasti vaihtaa.
Nyt suurinta älämölöä pitää joku apulaite. Ilman apuvälineitä se kuuluu jostain ylhäältä, keskeltä. Otin aseiksi terästapin ja säilykepurkin kannen. Laturista kuuluu pelkkää kihinää, vesipumpun apupyörän seutuvilta vähän enemmän ääntä. Molemmissa on vähän väljää. Koetin käyttää apurullaa irti mutta se oli saateri niin pitkällä pultilla, että tuuletin oisi pitänyt ottaa irti – en jaksanut. Mikä järki on vetää tuommoista rimpulaa kiinni lohkoon asti?
Voipi olla, että äänen hiljentäminen vaatii vesipumpun vaihdon. Samalla voisi vaihtaa nesteet sinisiksi.
t.
Risto
Viimeksi muokannut Roisto, 20.12.2014 13:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Terve,
Tyhmyys on näköjään uusiutuva luonnonvara. Vaihdoin tuossa keväällä vaihteiston öljyt ja silloin en saanut laatikkoa tarpeeksi lämpimäksi. Ajattelin, että mittaanpa öljyn tason näin helteellä parin tunnin ajon jälkeen. Vielä piti vähän jarrua vasten kaasutella, että lämpesi 80 asteeseen.
Sitten alkaa typerehtiminen. Otin väliaikaisen lukon pois mittatikun tulpasta. Sen jälkeen otin varovaisen otteen tulpasta, kun joka paikka oli tulikuuma ja ... tiputin tulpan jonnekin moottorin syövereihin. Vähän aikaa piti vetää happea.
Rauta oli kuitenkin kuuma, joten takoa piti – mittasin siis ne öljyt. Olivat niin ylärajan tienoilla, ettei saanut selville onko tasan vai yli. Desin imaisin pois ja sitten oli pari milliä vajaa. Saa olla siinä.
Kun moottori oli sen verran jäähtynyt, ettei hiki kuivunut suoraan naamalta, alkoi tulpan metsästys. Puoli tuntia meni etsiessä. Se oli tippunut lohkon ja imusarjan väliin. Peilillä sen näki mutta puolentoista tunnin tuhertamisen jälkeen erimuotoisten rautalangan pätkien kanssa, vedin pussinsulkijalla kumihanskan mittatikun putken päähän. Jospa se siihen asti, että saan uuden tulpan. Vanha jääköön sinne, missä se on seuraavan remonttimiehen ihmetykseksi.
t.
Risto
Tyhmyys on näköjään uusiutuva luonnonvara. Vaihdoin tuossa keväällä vaihteiston öljyt ja silloin en saanut laatikkoa tarpeeksi lämpimäksi. Ajattelin, että mittaanpa öljyn tason näin helteellä parin tunnin ajon jälkeen. Vielä piti vähän jarrua vasten kaasutella, että lämpesi 80 asteeseen.
Sitten alkaa typerehtiminen. Otin väliaikaisen lukon pois mittatikun tulpasta. Sen jälkeen otin varovaisen otteen tulpasta, kun joka paikka oli tulikuuma ja ... tiputin tulpan jonnekin moottorin syövereihin. Vähän aikaa piti vetää happea.
Rauta oli kuitenkin kuuma, joten takoa piti – mittasin siis ne öljyt. Olivat niin ylärajan tienoilla, ettei saanut selville onko tasan vai yli. Desin imaisin pois ja sitten oli pari milliä vajaa. Saa olla siinä.
Kun moottori oli sen verran jäähtynyt, ettei hiki kuivunut suoraan naamalta, alkoi tulpan metsästys. Puoli tuntia meni etsiessä. Se oli tippunut lohkon ja imusarjan väliin. Peilillä sen näki mutta puolentoista tunnin tuhertamisen jälkeen erimuotoisten rautalangan pätkien kanssa, vedin pussinsulkijalla kumihanskan mittatikun putken päähän. Jospa se siihen asti, että saan uuden tulpan. Vanha jääköön sinne, missä se on seuraavan remonttimiehen ihmetykseksi.
t.
Risto
Viimeksi muokannut Roisto, 08.7.2014 22:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Moro,
Nyt on tämäkin auto sisäänajettu. Varttimiljoona pyörähti tauluun Oulusta syrjäkylille ajellessa.
Myös peltipakosarja osaa näköjään vääntelehtiä. Kuutosen ja seiskan laipat vähän supsuttivat. Ajattelin kokeilla, josko ne saisi hiljaisiksi.
Lähtökohta. Pari vetoa hiomapaperilla paljastivat, mistä se tupsuttaa.
Puolen tunnin hinkkauksen ja parin metrin hiomanauhan kulutuksen jälkeen oli jälki suht tasainen.
Aika hempulasti on pakosarja tässä kiinni varsinkin jos vertaa M104:ään. Siinähän on kaksi kolmen pytyn sarjaa kiinni yhteensä 23:lla 8-millin pinnapultilla. Tässä yksi puoli on 8:lla 6-millin pinnapultilla. Kaikki pultit irtosivat kannesta – onneksi oli satsi pinnapultteja ja muttereita hommattuna.
Jotenkin tuntuu M113 olevan remonttiystävällisempi kampe kuin M104. Hihnan saa näppärämmin vaihdettua, samoin öljynsuodattimen. Pakosarjoja ei 104:stä saa kovin helpolla irti kansi paikallaan. Tulppien vaihtoa M112/3:een pelätään mutta oikeilla työkaluilla se ole ei isokaan ongelma – tässä ei tarvitse käyttää puolta tuntia ilmanputsareiden ja päällykansien purkuun ja kasaukseen.
t.
Risto
Nyt on tämäkin auto sisäänajettu. Varttimiljoona pyörähti tauluun Oulusta syrjäkylille ajellessa.
Myös peltipakosarja osaa näköjään vääntelehtiä. Kuutosen ja seiskan laipat vähän supsuttivat. Ajattelin kokeilla, josko ne saisi hiljaisiksi.
Lähtökohta. Pari vetoa hiomapaperilla paljastivat, mistä se tupsuttaa.
Puolen tunnin hinkkauksen ja parin metrin hiomanauhan kulutuksen jälkeen oli jälki suht tasainen.
Aika hempulasti on pakosarja tässä kiinni varsinkin jos vertaa M104:ään. Siinähän on kaksi kolmen pytyn sarjaa kiinni yhteensä 23:lla 8-millin pinnapultilla. Tässä yksi puoli on 8:lla 6-millin pinnapultilla. Kaikki pultit irtosivat kannesta – onneksi oli satsi pinnapultteja ja muttereita hommattuna.
Jotenkin tuntuu M113 olevan remonttiystävällisempi kampe kuin M104. Hihnan saa näppärämmin vaihdettua, samoin öljynsuodattimen. Pakosarjoja ei 104:stä saa kovin helpolla irti kansi paikallaan. Tulppien vaihtoa M112/3:een pelätään mutta oikeilla työkaluilla se ole ei isokaan ongelma – tässä ei tarvitse käyttää puolta tuntia ilmanputsareiden ja päällykansien purkuun ja kasaukseen.
t.
Risto
Viimeksi muokannut Roisto, 20.12.2014 13:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Terve,
250 tkm tuli täyteen, joten huolto-ohjelman mukaan pitäisi vaihtaa polttoaineen suodatin. Vehke on piilotettu tankin sisään ja tavallisesti sen mukana tulee toinen tasoanturi sekä melkoinen nippu letkuja ja johtoja. Febi myy pelkkää sisään vaihdettavaa patruunaa – hommasin siis kokeeksi semmoisen.
Kun tuohon rupeaa, saa tankki olla maksimissaan puolillaan. Muuten tulvii yli, kun kannet avataan. Itsellä oli noin kolmasosatankki jäljellä ja pumpun puolella oli aika vähän lainehtimistilaa.
Suodattimelta lähtevä letku oli kiristetty semmoisella kertakäyttöklemmarilla. Nipsaisin sen pois ja korvasin kiristettävällä. Letku istui aika tiukassa. Pihdeillä varovasti (voimallisesti) nitkuttelemalla letku nöyrtyi.
Kannet aukesivat Biltemasta ostetulla vempeleellä. Vähän sitä piti modata – ensimmäisellä kokeilulla käpälien ote lipsui. Hieman rälläkkää peliin ja sitten pito oli parempi.
Kun pumpun kansi on auki, pitää irrottaa pumpun paineputki, sähköliitin ja pari yhdysputkea. Paineputken päädyssä on lukkoklipsu, jota pitää painaa sisään päin, että ote heltiää.
Siinäpä se odottaa purkamista. Jos laatikossa odottaa uusi samanlainen saa purkuohjeet skipata.
Valkoinen osa on kaksiosainen. Se aukeaa, kun ylä- ja alaosia kääntää normaaliin avaussuuntaan. Kuvassa oleva sähköliitin pitää toki ensin irrottaa. Voivat olla tiukassa. Isohko ruuvipenkki voi auttaa asiaa. Oma oli vähän liian pieni, joten systeemi piti pullistella auki hartiavoimin. Kasausta auttaa, kun irrottaa tasoanturin tukimuovin kuoresta – saa paremmin kädet ympärille.
Kun kuoren saa auki, sieltä lirahtaa palttiarallaa desi bensaa. Jauhelihakaukalot ovat hyviä tähän hommaan. Vanhan kampesin ulos parilla pikku meisselillä.
Uusi suodatin ja o-rengas paikoillaan.
Mikä lie vanhan suodattimen alkuperäinen väri?
Uusi menossa jo paikoilleen. Letkujohtohässäkkä pitää pujottaa tankin etureunan kautta toiselle puolelle. Nippari pitää hässäkän hyvin kasassa sen aikaa – napsaisin sen pois ennen letkujen kytkemistä.
Uudet tiivisteet tottakai. Vetäisin kannet WIS:n ohjeen mukaiseen 80 Nm:iin.
t.
Risto
250 tkm tuli täyteen, joten huolto-ohjelman mukaan pitäisi vaihtaa polttoaineen suodatin. Vehke on piilotettu tankin sisään ja tavallisesti sen mukana tulee toinen tasoanturi sekä melkoinen nippu letkuja ja johtoja. Febi myy pelkkää sisään vaihdettavaa patruunaa – hommasin siis kokeeksi semmoisen.
Kun tuohon rupeaa, saa tankki olla maksimissaan puolillaan. Muuten tulvii yli, kun kannet avataan. Itsellä oli noin kolmasosatankki jäljellä ja pumpun puolella oli aika vähän lainehtimistilaa.
Suodattimelta lähtevä letku oli kiristetty semmoisella kertakäyttöklemmarilla. Nipsaisin sen pois ja korvasin kiristettävällä. Letku istui aika tiukassa. Pihdeillä varovasti (voimallisesti) nitkuttelemalla letku nöyrtyi.
Kannet aukesivat Biltemasta ostetulla vempeleellä. Vähän sitä piti modata – ensimmäisellä kokeilulla käpälien ote lipsui. Hieman rälläkkää peliin ja sitten pito oli parempi.
Kun pumpun kansi on auki, pitää irrottaa pumpun paineputki, sähköliitin ja pari yhdysputkea. Paineputken päädyssä on lukkoklipsu, jota pitää painaa sisään päin, että ote heltiää.
Siinäpä se odottaa purkamista. Jos laatikossa odottaa uusi samanlainen saa purkuohjeet skipata.
Valkoinen osa on kaksiosainen. Se aukeaa, kun ylä- ja alaosia kääntää normaaliin avaussuuntaan. Kuvassa oleva sähköliitin pitää toki ensin irrottaa. Voivat olla tiukassa. Isohko ruuvipenkki voi auttaa asiaa. Oma oli vähän liian pieni, joten systeemi piti pullistella auki hartiavoimin. Kasausta auttaa, kun irrottaa tasoanturin tukimuovin kuoresta – saa paremmin kädet ympärille.
Kun kuoren saa auki, sieltä lirahtaa palttiarallaa desi bensaa. Jauhelihakaukalot ovat hyviä tähän hommaan. Vanhan kampesin ulos parilla pikku meisselillä.
Uusi suodatin ja o-rengas paikoillaan.
Mikä lie vanhan suodattimen alkuperäinen väri?
Uusi menossa jo paikoilleen. Letkujohtohässäkkä pitää pujottaa tankin etureunan kautta toiselle puolelle. Nippari pitää hässäkän hyvin kasassa sen aikaa – napsaisin sen pois ennen letkujen kytkemistä.
Uudet tiivisteet tottakai. Vetäisin kannet WIS:n ohjeen mukaiseen 80 Nm:iin.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Moro,
Muutamaan viikkoon ei ole tapahtunut muuta kuin ajelua. Kuukaudessa kertyi noin 3,5 Mm mittariin. Matkan tekoa auttoi vaihdettu lämppärin venttiili – nyt eivät ole enää takapenkin lämmöt kummitelleet. Samalla vaihtui neste siniseksi.
Kuvia ei tullut paljoa otettua. Pyyhkijät pitää irrottaa – pieni ulosvetäjä voi auttaa. Itse varovasti koputtelin pyyhkijän varren silmää, että se irtoaisi kartiosta. Irtosivathan ne. Pyyhkijöiden alla on tuulilasin alareunan muovilärpäke. Lärpäke on kiinni pellissä irrotettavilla muoviklipsuilla, jotka menevät heleposti rikki. Hommasin kaiken varalta niitä kourallisen.
Venttiili on tuulilasin pyyhkijän mekanismin alla. Se kannattaa irrottaa ja se on vain kolmella pultilla / mutterilla kiinni. Kannattaa pistää muistiin, mihin asentoon se sekä pyyhkijjöiden varret on asennettu, että tulevat samaan asentoon.
Yksi venttiilin letku on kiinni klemmarilla, loput metalliklipsuhärpäkkeillä. Uudet o-renkaat (tulevat venttiilin mukana) voivat olla tiukat.
Tutkailin sitä vaihdettua polttoainesuodatinelementtiä tarkemmin ja siinä näytti olevan -08 -vuoden leimat. Ilmeisesti se oisi jo kerran vaihdettu. Liekö vaihdettu etukäteen vai onko pirssillä ajettu enemmän kilometrejä, kuin mitä mittarissa on.
Mihin se kesäloma sitten on kulunut? Autotallin jatkoksi puuhasteltiin halkoliiteriä.
t.
Risto
Muutamaan viikkoon ei ole tapahtunut muuta kuin ajelua. Kuukaudessa kertyi noin 3,5 Mm mittariin. Matkan tekoa auttoi vaihdettu lämppärin venttiili – nyt eivät ole enää takapenkin lämmöt kummitelleet. Samalla vaihtui neste siniseksi.
Kuvia ei tullut paljoa otettua. Pyyhkijät pitää irrottaa – pieni ulosvetäjä voi auttaa. Itse varovasti koputtelin pyyhkijän varren silmää, että se irtoaisi kartiosta. Irtosivathan ne. Pyyhkijöiden alla on tuulilasin alareunan muovilärpäke. Lärpäke on kiinni pellissä irrotettavilla muoviklipsuilla, jotka menevät heleposti rikki. Hommasin kaiken varalta niitä kourallisen.
Venttiili on tuulilasin pyyhkijän mekanismin alla. Se kannattaa irrottaa ja se on vain kolmella pultilla / mutterilla kiinni. Kannattaa pistää muistiin, mihin asentoon se sekä pyyhkijjöiden varret on asennettu, että tulevat samaan asentoon.
Yksi venttiilin letku on kiinni klemmarilla, loput metalliklipsuhärpäkkeillä. Uudet o-renkaat (tulevat venttiilin mukana) voivat olla tiukat.
Tutkailin sitä vaihdettua polttoainesuodatinelementtiä tarkemmin ja siinä näytti olevan -08 -vuoden leimat. Ilmeisesti se oisi jo kerran vaihdettu. Liekö vaihdettu etukäteen vai onko pirssillä ajettu enemmän kilometrejä, kuin mitä mittarissa on.
Mihin se kesäloma sitten on kulunut? Autotallin jatkoksi puuhasteltiin halkoliiteriä.
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Moro,
Pidin vähän syyslomaa aiheena ruostepeikon häätö. Takakaarissa oli vähän alkua, joten ajattelin hioa ruskeat pois ja pistää maalia päälle. Samalla käyttäisin pois helma- ja alusmuovit.
Ruosteeton Mersu kuuluu kyllä Joulupukin kanssa samaan taruolentojen kategoriaan. Pintaruostetta löytyi muovien alta mutta onneksi ei vielä reikiä. Pistehitsejä ei Mersulla ole näköjään osattu suojata. Melkein kaikkien alta löytyy ruskeaa pölyä vaikka maalipinnassa ei olisi mitään rikkouman jälkiä.
Samalla kurkistin muutenkin auton alle. Perä näyttää vähän vuotavan oikeasta poskesta. Pitäisi vielä katsoa EPC:stä & WIS:stä, miten tuo kasataan, kun siinä ei ole niitä 124:sta tuttuja pultteja. Joku väli- / tiivisterengas näytti olevan tuolla puolella erilailla kuin toisella ja siinä oli pikku rako.
Myös toinen takavanne yllätti. Oli perhana halki. Mitähän tuolle tekisi? Uutta osaa vai korjaus? Pitäisi kyllä käyttää tarkastuksessa / oikaisussa vähän kaikkia vanteita.
Sunnuntaina grillailtiin. Ensimmäinen hybridigrilli on kehitetty.
Ei oikein syttynesteellä tunnu tuli tarttuvan hiiliin. Nestekaasulla saa kunnon pöhinän joutuin eikä haise kitlakkeet kerosiinille.
t.
Risto
Pidin vähän syyslomaa aiheena ruostepeikon häätö. Takakaarissa oli vähän alkua, joten ajattelin hioa ruskeat pois ja pistää maalia päälle. Samalla käyttäisin pois helma- ja alusmuovit.
Ruosteeton Mersu kuuluu kyllä Joulupukin kanssa samaan taruolentojen kategoriaan. Pintaruostetta löytyi muovien alta mutta onneksi ei vielä reikiä. Pistehitsejä ei Mersulla ole näköjään osattu suojata. Melkein kaikkien alta löytyy ruskeaa pölyä vaikka maalipinnassa ei olisi mitään rikkouman jälkiä.
Samalla kurkistin muutenkin auton alle. Perä näyttää vähän vuotavan oikeasta poskesta. Pitäisi vielä katsoa EPC:stä & WIS:stä, miten tuo kasataan, kun siinä ei ole niitä 124:sta tuttuja pultteja. Joku väli- / tiivisterengas näytti olevan tuolla puolella erilailla kuin toisella ja siinä oli pikku rako.
Myös toinen takavanne yllätti. Oli perhana halki. Mitähän tuolle tekisi? Uutta osaa vai korjaus? Pitäisi kyllä käyttää tarkastuksessa / oikaisussa vähän kaikkia vanteita.
Sunnuntaina grillailtiin. Ensimmäinen hybridigrilli on kehitetty.
Ei oikein syttynesteellä tunnu tuli tarttuvan hiiliin. Nestekaasulla saa kunnon pöhinän joutuin eikä haise kitlakkeet kerosiinille.
t.
Risto
Viimeksi muokannut Roisto, 20.12.2014 13:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Limingassa taitaa myös olla joku vanteen korjaaja. Sergey tais käyttää omia vanteitaan siellä Taikka sitten Sirniön Saulilla Ruskossa hitsauttaa
http://www.wheeldoctor.fi/
http://www.wheeldoctor.fi/
www.mbosa.fi
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
CLK 500 -02 (209.375) harrastekäyttis
C200CDi -04 "fl" (203.207) ex
C200CDi -04 "fl" (203.207)ex
C200CDi -01 (203.004) ex
C200CDi -01 (203.204) ex
Jaaha, tulipa kokeiltua, kumpi on kovempi: hirven takakinttu vai Mersun keula. Tulos jäi epäselväksi, kun toinen osapuoli nilkutti tiehensä.
Puskuri rikki, lokasuoja lommolla ja nyljähtänyt, umpiosta kiinnikkeet ja vilkun varjostin p*skana. Lokasuojan yläpuolen kiinnikkeet vähän mutkalla.
t.
Risto
Puskuri rikki, lokasuoja lommolla ja nyljähtänyt, umpiosta kiinnikkeet ja vilkun varjostin p*skana. Lokasuojan yläpuolen kiinnikkeet vähän mutkalla.
t.
Risto
Viimeksi muokannut Roisto, 20.12.2014 13:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)