Raskas kalusto
Tässä maantiejunassa 660hv ja puoliautomaattinen vaihteisto.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=P4JSo9TKvJ0[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=P4JSo9TKvJ0[/youtube]
Aina oppii uutta -maansiitokoneista tuttu nimi Liebherr tekee myös kodinkoneita:
http://www.liebherr-appliances.com/
http://www.liebherr-appliances.com/
-
- Viestit: 114
- Liittynyt: 11.10.2013 7:59
- Paikkakunta: paukarlahti
E4/E10-tiellä ajoreitti Piteån ja Överkalixin välillä on parempikuntoinen kuin vastaavalla korkeudella oleva suomen päätiestö.kaaleppi 70 kirjoitti: toki ruotsissa on HIEMAN parempi tie verkosto,eikä ne keli olosuhteetkaan taida olla ihan samanlaiset kuin täällä perä pohjolassa.
Ajoreitti noudattelee Kalix-joen vartta ja Perämeren rannikkoa; eli on profiililtaan kohtalaisen tasainen.
Keliolosuhteet talviaikaan seudun tiestöllä on samat kuin Pohjois-Pohjanmaalla ja Lapissa. Piteå on Iin ja Överkalix Rovaniemen tasolla.
Ajomatka yhteensuuntaan tuolla youtube-videolla näytetyllä yhdistelmällä on n. 160 km, eli Piteån Munksundin ja Överkalixin välinen etäisyys.
Lontoon kielellä tehty video samasta teemasta.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=pDPBkL_bq70[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=3dtgpH-ZGns[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=RfrmW7UZF6A[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=mEnrJDQ-yZQ[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=RfrmW7UZF6A[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=mEnrJDQ-yZQ[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=XWEVs0DiBCk[/youtube]
Mulle vois Lisä Kelli pesiytyäkkin nykyisten kellien läheisyyteen.kondivo kirjoitti:Olisko komiata, jos Lisa Kelly tekis vastaavan tempunVensku_ kirjoitti:On se komiata ku Sisu nostaa tennarit ilmaan.
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Ja ainoana maailmassa jaksaa tehdä sen tarvittaessa myös kuorma päällä kaiketi sen ansiosta, että Sisuissa akselit nousevat hydrauliikalla paineilman sijaan.Vensku_ kirjoitti:On se komiata ku Sisu nostaa kaikki ylimääräset tennarit ilmaan.
Scanioitakin näköjään tehty Pietarin Suosaaressa, Venäjällä jo 2010 alkaen:
http://survincity.com/2010/06/scania-made-in-russia/
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Jep!Easy Rider kirjoitti:Olikos telinnostajasysteemi peräisin Vanajalta?
wikipedia tiesi ja kirjoitti:Vuonna 1968 Suomen Autoteollisuus ja Vanajan Autotehdas Oy fuusioituivat. Fuusion jälkeen Sisu alkoi käyttää Vanajan aiemmin käyttämää, englantilaista synkronoimatonta Fuller-vaihteistoa, sekä diplomi-insinööri Veikko Murosen suunnittelemaa nostoteliä, joka kykeni nostamaan taka-akselin auton ollessa täydessä kuormassa.
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Oliko tämä joku knoppi-kysymys?Easy Rider kirjoitti:Mitäs muita suomalaisia kuorma-autoja löytyy?
No, ainakin tällainen puolivalmiste merkiltään White tai Vanaja VaWh.
wikipedia kirjoitti:White M2 Half-track -puolitela-auto oli amerikkalaista alkuperää oleva sotilasajoneuvo. Sen etuakseli oli tavanomainen vetävä kuorma-auton akseli mutta takana oli telat. Ohjaamoa ei ollut. Yhteissisu hankki 425 vähän käytettyä Half-track-ajoneuvoa sekä joukon kuorma-auton moottoreita Kansanhuoltoministeriön kautta liittoutuneiden ylijäämävarastosta. Toimitukset ajoittuivat vuosille 1947-49. Puolitelavaunut myytiin yksityisille tahoille muun muassa metsätyökäyttöön. Joihinkin yksilöihin vaihdettiin tavanomainen taka-akseli ja rakennettiin ohjaamo; näitä valmistui vuoteen 1951 mennessä 60 kappaletta. Telavetoiset mallit myytiin merkillä White moottorin mukaan, taka-akselilla varustetut mallit valmistuivat Vanaja VaWh-nimisinä.
Vanaja M-2 White Half-Track
Laitetaan vielä yksi kuva aihiosta
Eipä noita "oikeita" kuorma-autovalmistajia Suomessa ole ollut muita kuin Sisu ja Vanaja. Toki kevyempiä yrityksiä luoda kotimainen hyötyajoneuvo on ollut kuten Teijo ja Wilke, mutta eipä niistä ole paljoa kerrottavaa.
Säiliöautoilua harrastettiin 80-luvulla jonkin verran kangasalalaisilla Hollmingeilla itsekantavalla säiliöllä.
Offroad-puolelta löytyy kaivoksiin ajokkeja Normetilta:
http://www.normet.com/processes_product ... _Logistics
Säiliöautoilua harrastettiin 80-luvulla jonkin verran kangasalalaisilla Hollmingeilla itsekantavalla säiliöllä.
Offroad-puolelta löytyy kaivoksiin ajokkeja Normetilta:
http://www.normet.com/processes_product ... _Logistics
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Juu ei Vanajan nimellähän ne meni, White puolitelat oli "ilmaisia" ylijääämävarastolla ja niistä tehtiin Santahaminan pajalla myös salaojakoneita ja pellonkiveämislaitteita.
Haussa on juurikin tuotemerkit Wilke ja Hollming.
Hollmingin itsekantava säiliöauto olisi edelleen käyttö- ja kehityskelpoinen konstruktio, jostain syystä ei vain ottanut tuulta siiven alle. Jollain vapaapalokunnilla nuita on edelleen. Suunnittelijan prototyyppi oli isommalla hytillä, tais kulkea nimellä Kestosäiliö tjsp.
Wilke oli Wihurin joku hetken huuma.
Volvon tekniikalla kumpainenkin.
Haussa on juurikin tuotemerkit Wilke ja Hollming.
Hollmingin itsekantava säiliöauto olisi edelleen käyttö- ja kehityskelpoinen konstruktio, jostain syystä ei vain ottanut tuulta siiven alle. Jollain vapaapalokunnilla nuita on edelleen. Suunnittelijan prototyyppi oli isommalla hytillä, tais kulkea nimellä Kestosäiliö tjsp.
Wilke oli Wihurin joku hetken huuma.
Volvon tekniikalla kumpainenkin.
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Joo. Siinä wikipediaan tietoa syöttänyt on hieman kompuroinutxin811 kirjoitti: Ja wikipedian artikkelissa lukee Englantilaista fuller vaihteistoa, eikös se nyt kuitenkin ole jenkkien tekoa
Eaton osti Fuller Manufacturingin v.1958, josta lähtien Fuller on kuulunut Eaton-konserniin, jonka pääkonttori sijaitsee Irlannissa. Fullerit on tehty Amerikan mantereella Ohiossa ja tehdään edelleenkin.
...kuten Teijokin:Easy Rider kirjoitti:
Wilke oli Wihurin joku hetken huuma.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Teijo_(auto)Wikipedia kirjoitti:Teijo oli suomalainen avolavapakettiauto jota valmistettiin noin 100 kappaletta Wihuri-yhtymän Teijon tehtaalla vuosina 1975–1976.[1]
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Teijopa ei ole kuorma-auto. Nerokas ajatus kuitenkin tehdä kehitysmaihin halpaa kuletinta. Kumma ettei saksalaiset keksiny kääntää perämurikkaa nurin ja työntää voimalaitetta etupäähän, vaan -90 luvulle asti tehtiin -30 luvun tyyliin takakoneella myös pakut, kulettaen kuormatilassa omaa konetta..
Vetonivel on takavetosessa tarpeeton.
Eaton-konsernikin on perustettu USA:ssa Beachwoodissa, Ohiossa. Vasta vuosi-pari sitten pääkönttori muodollisesti siirrettiin muodollisesti Dubliniin Cooper-firman oston seurauksena:kondivo kirjoitti:Joo. Siinä wikipediaan tietoa syöttänyt on hieman kompuroinutxin811 kirjoitti: Ja wikipedian artikkelissa lukee Englantilaista fuller vaihteistoa, eikös se nyt kuitenkin ole jenkkien tekoa
Eaton osti Fuller Manufacturingin v.1958, josta lähtien Fuller on kuulunut Eaton-konserniin, jonka pääkonttori sijaitsee Irlannissa. Fullerit on tehty Amerikan mantereella Ohiossa ja tehdään edelleenkin.
http://en.wikipedia.org/wiki/Eaton_Corporation#HistoryWikipedia kirjoitti:The reincorporation in Ireland as part of the Cooper merger involved establishing a registered head office in Dublin, Ireland but operational headquarters remain in Ohio.
Eräänlainen superrekka ehkä tämäkin - Asutralialaisen Erebus-kilpatallin klalustoa:
https://www.facebook.com/ErebusMotorspo ... =1&theater
https://www.facebook.com/ErebusMotorspo ... =1&theater
Saksalainen 19-vuotias rekkakuski Nathalie
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-PDZDu9K4Mk[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-PDZDu9K4Mk[/youtube]
Virolainen 23-vuotias Kirsi herättää huomiota Virolaisten rekkakuskien parissa.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=atFyTQj7g-g[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=atFyTQj7g-g[/youtube]
No laitanpa minäkin tänne yhden videon naisrahtarista:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Nmc6BqvWvKg[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Nmc6BqvWvKg[/youtube]
- Easy Rider
- hupimestari
- Viestit: 8062
- Liittynyt: 05.7.2007 19:15
- Paikkakunta: Kökkelin kinkamalla
Vito:Easy Rider kirjoitti:Duologilla oli joskus meleko nätti vaaleaverikkö sorakuski, liekö vieläkin.
http://www.duolog.fi/logistiikkaratkaisut/