Mittariston ulkolämpötilamittarista
Jonkinmoista speksiä löytyy täältä.mjo33400 kirjoitti:Saitko mitään datatietoja NTC:stä. Minä ainakin voisin olla mukana. Sen anturin voi upottaa ohueen pukeen ja täyttää lasikuituhartsilla niin tulee hermeettinen ja voi asentaa alkuperäisen paikalle.
Tuon PDF:n perusteella näyttäisi, että se olisi lähestulkoon paikalleenheitettävä kampe, ainakin dokkarissa luvataan, että se olisi "sealed in thermoplastic elastomer".
Pistän sulle YV:nä ne yhteystiedot tai taitaapa minulla olla sinun sähköpostiosoitteesikin. Onhan se @msn.com osoite vielä voimassa?
t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Terveeks,
Pistin tiedot tulemaan. Päivällä meinasi herjata jotain, ettei tuo osoite olisi käytössä. Jos ei tule perille, ilmoittele.
Itsellä on tosiaan ehjä anturi, joten mulla ei hirveätä tarvista moiselle ole. Jos et kuitenkaan saa tarpeeksi isoa porukkaa kasaan, niin voin minä yhden ottaa. Ainahan sen yhden anturin tunkee vaikka... No, joo.
Mitä minä tuossa viikonloppuna katselin (asentelin) sitä anturia niin se johto näytti lähinnä pyöreältä kalustejohdolta tai sitten siinä oli se sukka niin tiukasti kiinni, etten siitä liitinpäästä huomannut eroa.
t.
Risto
Pistin tiedot tulemaan. Päivällä meinasi herjata jotain, ettei tuo osoite olisi käytössä. Jos ei tule perille, ilmoittele.
Itsellä on tosiaan ehjä anturi, joten mulla ei hirveätä tarvista moiselle ole. Jos et kuitenkaan saa tarpeeksi isoa porukkaa kasaan, niin voin minä yhden ottaa. Ainahan sen yhden anturin tunkee vaikka... No, joo.
Mitä minä tuossa viikonloppuna katselin (asentelin) sitä anturia niin se johto näytti lähinnä pyöreältä kalustejohdolta tai sitten siinä oli se sukka niin tiukasti kiinni, etten siitä liitinpäästä huomannut eroa.
t.
Risto
En minäkään niitä oikeasti tarvitse kun on toimiva, mutta olisin vaan ostanut testikäyttöön. Jos joku niitä tarvitsee niin voi kerätä sopivan ryhmän ja tilata itse nyt kun toi tilauspaikkakin on tiedossa. Senhän voi laittaa vaikka Mekkaan. Eli Roisto, kuitataan tämä meidän osalta toistaiseksi loppuunkäsitellyksi.
MB 220 GLK 4-MATIC BE 2013 AMG-styling
Kappas vaan, oli tämäkin topicci saanut asiallista täytettä
Näyttääpi olevan tuossa melkein naapurissa edustus Suomessa tuolla Thermokonilla:
HK Instruments Oy
Keihästie 7
40950 Muurame
Täytyypä melkein käydä huomenna kolkuttelemassa oven takana ja kysellä tuosta vastuksesta Luulisi niillä olevan ainakin saatavilla tuota 3kOhmin NTC:tä, kun sitä on kerran mahdollista noihin vermeisiin Thermokonin mukaan upottaa
Näyttääpi olevan tuossa melkein naapurissa edustus Suomessa tuolla Thermokonilla:
HK Instruments Oy
Keihästie 7
40950 Muurame
Täytyypä melkein käydä huomenna kolkuttelemassa oven takana ja kysellä tuosta vastuksesta Luulisi niillä olevan ainakin saatavilla tuota 3kOhmin NTC:tä, kun sitä on kerran mahdollista noihin vermeisiin Thermokonin mukaan upottaa
Kerroppa sitten, saapiko sopivaa kampetta ja mihin hintaan.veppe kirjoitti:Täytyypä melkein käydä huomenna kolkuttelemassa oven takana ja kysellä tuosta vastuksesta Luulisi niillä olevan ainakin saatavilla tuota 3kOhmin NTC:tä, kun sitä on kerran mahdollista noihin vermeisiin Thermokonin mukaan upottaa
t.
Risto
No niin. Ei kannata ottaa tuolta HK Instrumentsilta, vaikkei se nyt kovin kallis olekaan, noin 10 euroa kpl (+ Saksasta rahtikulut noin 15 euroa/lähetys), mutta silloin siinä tulee turhaan 2 metrin kaapeli mukana. Kävin sitten KS-Elektroniikassa ja alkoi Farnellin kirjasta löytymään. Ja siitä sitten hakuun Farnellin sivuilta. Olisko sopiva:Roisto kirjoitti:Kerroppa sitten, saapiko sopivaa kampetta ja mihin hintaan.veppe kirjoitti:Täytyypä melkein käydä huomenna kolkuttelemassa oven takana ja kysellä tuosta vastuksesta Luulisi niillä olevan ainakin saatavilla tuota 3kOhmin NTC:tä, kun sitä on kerran mahdollista noihin vermeisiin Thermokonin mukaan upottaa
t.
Risto
http://www.farnell.com/datasheets/22270.pdf
Tuossa vielä se Farnellin sivu, josta se löytyy:
http://fi.farnell.com/jsp/endecaSearch/ ... SKU=151589
Notta ei muuta kuin tilaukseen Pistetäänkö kimppatilaus, vai tilaako kukin paikallisen elektroniikkaliikkeen kautta? Hintaa näyttäisi olevan 1-49 kpl tilattaessa 5,54 euroa, en tiedä sitten, mitä ottavat liikkeessä vielä tuon päälle, vai onko tuo kuluttajahinta? Saakos tuolta Farnellilta tilattua suoraan kotiin vai onko tuo nettikauppa tarkoitettu yrityksille? Voi olla jopa halvempi tilata liikkeen kautta, koska niillä ne menee muiden tilauksien yhteydessä => ei isoja lähetyskuluja
Mikäs se olis sopiva paketointi tuolle vastukselle, että saa tarvittavan suojauksen tehtyä, jottei heti ensi sateen jälkeen ole pilalla?
Edit: sitä saa näköjään suojattunakin, tilausnumerolla 732229:
http://fi.farnell.com/jsp/endecaSearch/ ... SKU=732229
Ehkä hiukan parempi tuolla
Edit2: siis kyllähän se varmaan silti tarvitsee jonkin lisäsuojauksen, mutta onko ideoita, mikä olis hyvä kotelo? Joku vanha lyijytäytekynän nuppi, johon epoksilla valaa tuon vastuksen Saako muuten jotain epoksimassaa sopivan pienissä erissä, ettei tarvi kilon pakkausta ostaa tuota varten? Vai olisko joku vulkanoiva teippi/kutistesukka riittävä kääräistynä juotoksen ja vastuksen ympäri?
Olen täysin hämmästynyt tosta löydöstä. Itse edellisessä topiikissa Roiston kanssa etsittiin kyseistä NTC:vastusta ja kävin kyseisen Farnelin kirjan läpi enkä löytänyt.
Tuote tuntuu olevan juuri oikea ja hintakin kohdallaan.
Itse käytän kaikissa upotuksissa ( täytöissä ) lasikuituhartsia koska Karting harrastajana sitä on aina tallissa ja toi kynän patruuna kärki on erittäin hyvä valukohde.
Ei muuta kuin rakentamaan. Jos joku on tilaamassa niin minäkin haluan 5 kpl.
Tuote tuntuu olevan juuri oikea ja hintakin kohdallaan.
Itse käytän kaikissa upotuksissa ( täytöissä ) lasikuituhartsia koska Karting harrastajana sitä on aina tallissa ja toi kynän patruuna kärki on erittäin hyvä valukohde.
Ei muuta kuin rakentamaan. Jos joku on tilaamassa niin minäkin haluan 5 kpl.
Kirjauduin Farnellin sivuille, mutta näytti heti kyselevän ostoskoria täyttäessä yrityksen nimeä ja muita tietoja. Pirautan huomenna KS-Elektroniikkaan ja kyselen noi toimitusehdot ja tarkan hinnan sekä tuolle suojaamattomalle, että suojatulle. Kumpiko se nyt kannattaa, jos sen joka tapauksessa valaa hartsiin tai purkkapallon sisään? Turhako on maksaa teflonpäällysteisistä piuhoista
Itselle ajattelin ottaa 2-3 kappaletta. Yhdellä laitetaan mittari kuntoon ja loput ihan vain varastoon, joten siitä jollekulle riittää jakaakin. Mjo33400:lle voin tilata 5 kpl ja toimitan postitse ilman postikuluja ja alennukset vielä hinnasta pois Sen verran sain apuja tuon vaunun pannun kanssa Varmistan vain sen hinnan ensin..
Edit: siis kun en ole edes varma, pitääkö se hinta ALV:n sisällään
Itselle ajattelin ottaa 2-3 kappaletta. Yhdellä laitetaan mittari kuntoon ja loput ihan vain varastoon, joten siitä jollekulle riittää jakaakin. Mjo33400:lle voin tilata 5 kpl ja toimitan postitse ilman postikuluja ja alennukset vielä hinnasta pois Sen verran sain apuja tuon vaunun pannun kanssa Varmistan vain sen hinnan ensin..
Edit: siis kun en ole edes varma, pitääkö se hinta ALV:n sisällään
Ei sillä ole väliä onko siinä ALV vai ei, halpa se on kuitenkin. Se pelkkä anturi riittää minulle, koska nimenomaan valan sen hartsiin ja silikoni johtoja ei tässä tapauksessa tarvita. Sitten jos johdot menee tosi kuumien paikkojen kautta on silikonijohdot hyviä.
Kyllä sinä veppe voit myös minulta ottaa postikulut, mitä sinä niitä itse rupeat maksamaan, eihän minulle mitään kuluja tullut neuvoista, tuli vaan hyvä mieli kun asiat tuli kuntoon.
Kyllä sinä veppe voit myös minulta ottaa postikulut, mitä sinä niitä itse rupeat maksamaan, eihän minulle mitään kuluja tullut neuvoista, tuli vaan hyvä mieli kun asiat tuli kuntoon.
Hinta alveineen suojaamattomalla versiolla 6,70 € / kpl. Jos olisi yli 25 kpl:n tilaus, niin olisi 5,5 € /kpl.
Suojattu maksaisi 7,7 €/kpl, mutta mjo33400:n sanoin ei kannata, koska joka tapauksessa se pitää vielä koteloida ja suojata liitokset.. Toki voin jollekulle noitakin tilata, jos joku haluaa..
Huomenna on KS-Elektroniikasta lähdössä tilaus, joten ilmoittelen lukumäärän heille huomenna. Tilaan tässä vaiheessa 10 kpl, eli Roistolle 2, itselle 3 ja mjo33400:lle 5. Jos joku muukin haluaisi anturin, niin minulta ainakin tässä vaiheessa irtoaa yksi ylimääräinen (toinen jää varalle). Toisaalta noita voi tilata mistä tahansa elektroniikkaa myyvästä liikkeestä, joka myy Farnellin tuotteita. Eli myöhemminkin niitä saa kyllä hankittua kuka tahansa, kun meillä nyt on tiedossa tarkat speksit. Tietty jos joku muukin nyt just haluaa myös useamman, niin tietoa tämän päivän aikana, niin voin lisätä tilaukseen
Nuohan tulee sitten teille perille normaalisti kirjekuoressa ensi viikolla. Yritän pakata siten, että kestäisivät vähän kolhujakin matkan varrella
Kun ei hartsia itsellä ole, niin ajattelin suojata anturin täyttämällä sopivan tötterön butyylimassalla. Sitä käytetään asuntovaunuissa saumojen suojaukseen ja itse vaihdoin just kattoluukut niin sitä jäi yli Erittäin hyvää massaa, 10 vuoden jälkeenkin venyvää kuin vasta pureskeltu purukumi. Pitää vain mitata, ettei se johda sähköä Toinen vaihtoehto tietty sikaflex, mutta sitä ei nyt satu olemaan itsellä yhtään Voi olla, ettei näistä kumpikaan ole niin kestävä ratkaisu kuin hartsiin valaminen, mutta onhan mulla toinen varalla
Suojattu maksaisi 7,7 €/kpl, mutta mjo33400:n sanoin ei kannata, koska joka tapauksessa se pitää vielä koteloida ja suojata liitokset.. Toki voin jollekulle noitakin tilata, jos joku haluaa..
Huomenna on KS-Elektroniikasta lähdössä tilaus, joten ilmoittelen lukumäärän heille huomenna. Tilaan tässä vaiheessa 10 kpl, eli Roistolle 2, itselle 3 ja mjo33400:lle 5. Jos joku muukin haluaisi anturin, niin minulta ainakin tässä vaiheessa irtoaa yksi ylimääräinen (toinen jää varalle). Toisaalta noita voi tilata mistä tahansa elektroniikkaa myyvästä liikkeestä, joka myy Farnellin tuotteita. Eli myöhemminkin niitä saa kyllä hankittua kuka tahansa, kun meillä nyt on tiedossa tarkat speksit. Tietty jos joku muukin nyt just haluaa myös useamman, niin tietoa tämän päivän aikana, niin voin lisätä tilaukseen
Nuohan tulee sitten teille perille normaalisti kirjekuoressa ensi viikolla. Yritän pakata siten, että kestäisivät vähän kolhujakin matkan varrella
Kun ei hartsia itsellä ole, niin ajattelin suojata anturin täyttämällä sopivan tötterön butyylimassalla. Sitä käytetään asuntovaunuissa saumojen suojaukseen ja itse vaihdoin just kattoluukut niin sitä jäi yli Erittäin hyvää massaa, 10 vuoden jälkeenkin venyvää kuin vasta pureskeltu purukumi. Pitää vain mitata, ettei se johda sähköä Toinen vaihtoehto tietty sikaflex, mutta sitä ei nyt satu olemaan itsellä yhtään Voi olla, ettei näistä kumpikaan ole niin kestävä ratkaisu kuin hartsiin valaminen, mutta onhan mulla toinen varalla
Tai sitten lähetät osat minulle niin valan ne hartsiin.veppe kirjoitti:Hinta alveineen suojaamattomalla versiolla 6,70 € / kpl. Jos olisi yli 25 kpl:n tilaus, niin olisi 5,5 € /kpl.
Hyvin toimittu kaikenkaikkiaan.
Terve,
Itsekin ajattelin kysyä mjoXXXX:ltä, että kun rupeat turaamaan sen hartsin kanssa, niin onnistuisiko samalla kertaa uittaa myös vaikka toinen niistä minulle tulevista antureista. Jos veppe lähettäisi ne sulla ja sinä pistäisit ne sitten minulle. Jos tuota toista käyttäisi esim. sisätiloissa, niin onko hartsista haittaa ts. kuinka hyvin se eristää lämpöä ja vääristääkö mittaustuloksia? Eipä sillä, että sadasosa-asteita mittaisin.
t.
Risto
Itsekin ajattelin kysyä mjoXXXX:ltä, että kun rupeat turaamaan sen hartsin kanssa, niin onnistuisiko samalla kertaa uittaa myös vaikka toinen niistä minulle tulevista antureista. Jos veppe lähettäisi ne sulla ja sinä pistäisit ne sitten minulle. Jos tuota toista käyttäisi esim. sisätiloissa, niin onko hartsista haittaa ts. kuinka hyvin se eristää lämpöä ja vääristääkö mittaustuloksia? Eipä sillä, että sadasosa-asteita mittaisin.
t.
Risto
No niin, nyt on NTC-vastukset pöydällä On muuten ohuet piuhat ja muutenkin pienehkö komponentti
Ostin myös 10 kpl tavallisia 3 kohmin vastuksia, kun olivat "ilmaisia". Ai miksikö? No, voi testata, että on muuten piuha ja liitokset kunnossa, eli pitäis mittarin näyttää 25 astetta tuolla vastuksella Jos ette tarvii, niin en laita väkisellä mukaan, mutta ei niistä mulle mitään tarvii maksaa, kun eivät todellakaan maksaneet käytännössä mitään
Mites me nyt oikein tehdään? Joko Roisto lähetit piuhaa mjo33400:lle, vai pistänkö sulle tulemaan suoraan? Mulle vain osoitteet sitten yv:llä, niin pistän postiin.. Jaa, pitäis kai maksukin jossain vaiheessa kinuta Sovitaan vaikka samalla
Onkos se anturin piuhan liitin suoraan siellä mittaristossa, vaiko jossain väliliitos? Meinaan jos jaksaisin piuhan kaivella veks, niin voisin vaikka lähettää koko pakettina, niin saisi hartsiin valettuna takaisin
Ostin myös 10 kpl tavallisia 3 kohmin vastuksia, kun olivat "ilmaisia". Ai miksikö? No, voi testata, että on muuten piuha ja liitokset kunnossa, eli pitäis mittarin näyttää 25 astetta tuolla vastuksella Jos ette tarvii, niin en laita väkisellä mukaan, mutta ei niistä mulle mitään tarvii maksaa, kun eivät todellakaan maksaneet käytännössä mitään
Mites me nyt oikein tehdään? Joko Roisto lähetit piuhaa mjo33400:lle, vai pistänkö sulle tulemaan suoraan? Mulle vain osoitteet sitten yv:llä, niin pistän postiin.. Jaa, pitäis kai maksukin jossain vaiheessa kinuta Sovitaan vaikka samalla
Onkos se anturin piuhan liitin suoraan siellä mittaristossa, vaiko jossain väliliitos? Meinaan jos jaksaisin piuhan kaivella veks, niin voisin vaikka lähettää koko pakettina, niin saisi hartsiin valettuna takaisin
Jees. Sulakerasiassahan se. Ainakin itse kun asentelin, niin piti anturin liitin purkaa ja juotella irti ne liitinnastat, että sai johdon ujutettua boksiin. Sitten nastat takaisin ja liitin kasaan.mjo33400 kirjoitti:Jatkoliitos on sulakerasian alla tai vieressä. Kuvasta näkee.
En ole vielä lähetellyt johtoa mjo33400:lle. Tuohon varmaan riittää joku parinkymmenen sentin pätkä? Meinaan jos sitä käyttää muuhun kuin ulkolämpömittarina. Jos sitten tekee siihen liitoksen ja vaikka liimasukkaa päälle vesieristeeksi. Pistätkö osoitetta vaikka yv:nä?
Maksetaanko me veppe sulle tilille vai kui?
t.
Risto
Mikähän tuossa omassa riivaa,kun välillä näyttää liikaa.
Viime lokakuussa veholta ostettu,samassa paikassa kuin alkup.anturi,ei saa mistään "ylimääräistä"lämpöä.Välillä näyttää ihan oikein muihin mittareihin verrattuna,toisinaan 5-10 astetta liikaa .
Onkohan tuolla mitään merkitystä,kun se anturin johto oli kauheen pitkä,vissiin kolme metriä,lyhensin siitä puolet pois.?
Viime lokakuussa veholta ostettu,samassa paikassa kuin alkup.anturi,ei saa mistään "ylimääräistä"lämpöä.Välillä näyttää ihan oikein muihin mittareihin verrattuna,toisinaan 5-10 astetta liikaa .
Onkohan tuolla mitään merkitystä,kun se anturin johto oli kauheen pitkä,vissiin kolme metriä,lyhensin siitä puolet pois.?
Luu on kovvoo ja koppi vuotaa
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
-----Näin on,jos siltä näyttää-----
Sehän on yleisessä tiedossa, että kun anturi hajoaa niin mittari näyttää jotain +58 astetta, joten oletan, että sinulla saattaa olla huono kosketus liittimissä. Tämä on vain minun olettamus, mutta siltä tuo vaikuttaa.kilander kirjoitti:Mikähän tuossa omassa riivaa,kun välillä näyttää liikaa.
Pistin eilisaamuna kaksi kirjekuorta postiin. Onko Ylivieskassa tahi Otalammella kusti jo polkenut kirjeet laatikkoon
Tuli sitten kuitenkin laitettua mukaan myös se piuha, kun niin helposti lähti pois Ei tarvinnut edes liitinnastoja juottaa irti. Riitti, kun aukaisi sen liittimen niin sitten mahtuivat jo läpivientien läpi sellaisenaan. Vain pari nippusidettä piti katkoa matkalta hankalista paikoistaRoisto kirjoitti: Jees. Sulakerasiassahan se. Ainakin itse kun asentelin, niin piti anturin liitin purkaa ja juotella irti ne liitinnastat, että sai johdon ujutettua boksiin. Sitten nastat takaisin ja liitin kasaan.
Jaa, enpä ole tainnut sulle muistaa yv:llä tilitietoja lähettääkään No, kohta paukkuu tilinro postilaatikkoosiRoisto kirjoitti: Maksetaanko me veppe sulle tilille vai kui?
Hieno homma Milläs muuten teit anturin hermeettiseksi (niinkuin hieno sana kuuluu, aina oppii jotain uutta)?Ville S. kirjoitti:Anturi maksettu ja asennettu Toimii
Itsellähän tosiaan on jo kans mittari taas kunnossa, kun tuli otettua purkamolta kaupantekijäisinä 300TE:n anturi. No, kunhan tuo oma alkuperäinen saapuu, niin täytyy laittaa tilalle ja jättää toinen varaosaksi
Veppen anturi korjattu ja lähtee tänään kotiin päin.
Sain vanhan anturin helposti pois putkesta ja valettua uuden tilalle. On muuten täsmälleen sama anturi kuin alkuperäinen. Teen asennusohjeet myöhemmin tänne, otin muutaman valokuvan.
Älkää hävittäkö risoja antureita koska niihin voi valaa uuden.
Sain vanhan anturin helposti pois putkesta ja valettua uuden tilalle. On muuten täsmälleen sama anturi kuin alkuperäinen. Teen asennusohjeet myöhemmin tänne, otin muutaman valokuvan.
Älkää hävittäkö risoja antureita koska niihin voi valaa uuden.