C-malli mmillainen vaunun veturi
C-malli mmillainen vaunun veturi
Tere kaikki. Olen juuri hankkimassa C-mallin mersua tyypiltään 200cdi. -vm taisi olla 98. Ajettu vähän yli 200 000km ja tosi siisti. Millaisia nämä mersut on vaunun veturina? Vaunun paino alle 1500kg. Edellinen oli mulla Vito ja se oli tosi hyvä veturi.
-
- Viestit: 84
- Liittynyt: 15.11.2010 11:15
Vertaan vaununvetoa oman C220CDIA:n, anopin C250TDA:n ja Honda CRV 2.2DA:n välillä.
Kaikilla on vedetty samaa vaunua, kokonaispituus jossain 6,5m ja painoa pakattuna n.1400kg.
CDI vie vaunua sopivasti. Mukavaa matkantekoa n. 90 vauhdilla. Ei oikeastaan väliä ajaako viitosella vai pakkonelosella. Luistaa tietysti vähemmän nelosella.
TD on muuten samanlainen mutta hieman alaväännöltään ohuempi, tai sitten en vaan osaa. Hyvin se toimii myös mutta mieluummin CDI. Alustan kunto merkkaa myös paljon. Jos on takapäässä väsynyttä jousta tai muuten väljää, se vaikuttaa jopa moottoria enemmän.
Ja viimeiseksi jää Honda. Vaikka se on yli 10v uudempi ja painavampi, sen automaatti arpoo vaihdetta kuin ei tietäisi mitä pitäisi tehdä. Vääntöalue on myös niin lavea että tuntuu ettei sitten sitä oikeaa vääntöä olekaan missään. Ehkä rajummalla otteella vaunu liikkuisi paremmin mutta ei minusta niin miellyttävästi kuin mersuilla.
Lopputulema on se, että vaununveto tuskin on mahtavaa millään kulkuneuvolla mutta tuollainen vanhakin mersu saattaa olla ihan hyvä vaihtoehto, ihan uudehkoihin autoihinkin verraten.
Kaikilla on vedetty samaa vaunua, kokonaispituus jossain 6,5m ja painoa pakattuna n.1400kg.
CDI vie vaunua sopivasti. Mukavaa matkantekoa n. 90 vauhdilla. Ei oikeastaan väliä ajaako viitosella vai pakkonelosella. Luistaa tietysti vähemmän nelosella.
TD on muuten samanlainen mutta hieman alaväännöltään ohuempi, tai sitten en vaan osaa. Hyvin se toimii myös mutta mieluummin CDI. Alustan kunto merkkaa myös paljon. Jos on takapäässä väsynyttä jousta tai muuten väljää, se vaikuttaa jopa moottoria enemmän.
Ja viimeiseksi jää Honda. Vaikka se on yli 10v uudempi ja painavampi, sen automaatti arpoo vaihdetta kuin ei tietäisi mitä pitäisi tehdä. Vääntöalue on myös niin lavea että tuntuu ettei sitten sitä oikeaa vääntöä olekaan missään. Ehkä rajummalla otteella vaunu liikkuisi paremmin mutta ei minusta niin miellyttävästi kuin mersuilla.
Lopputulema on se, että vaununveto tuskin on mahtavaa millään kulkuneuvolla mutta tuollainen vanhakin mersu saattaa olla ihan hyvä vaihtoehto, ihan uudehkoihin autoihinkin verraten.
Nelivetoisistakin kannattaa miettiä minkä veturiksi valitsee, jos hakusessa on nimenomaan vetoauto.
Tai mitäpä minä mistään tiedän, mutta muuan asiakas tuossa kauhisteli kun oli jonkin aikaa vedellyt kärryään Volvo XC90:llä, kuulemma koko ajan tuntuu että veturia revitään kappaleiksi ja taas nykyisellä ML:llä kärry tulee huomaamatta perässä.
Sen verran olen ML:ää kokeillut että tuttavan 270:llä hain trailerilla väykyn Oulusta, eipä siinä juuri eroa huomannut oliko reilun puolentoista tonnin auto kyydillä tai ei. Kiihdytyksissä toki, mutta muuten ajossa ei.
Tai mitäpä minä mistään tiedän, mutta muuan asiakas tuossa kauhisteli kun oli jonkin aikaa vedellyt kärryään Volvo XC90:llä, kuulemma koko ajan tuntuu että veturia revitään kappaleiksi ja taas nykyisellä ML:llä kärry tulee huomaamatta perässä.
Sen verran olen ML:ää kokeillut että tuttavan 270:llä hain trailerilla väykyn Oulusta, eipä siinä juuri eroa huomannut oliko reilun puolentoista tonnin auto kyydillä tai ei. Kiihdytyksissä toki, mutta muuten ajossa ei.
-
- Viestit: 320
- Liittynyt: 29.12.2011 10:24
- Paikkakunta: Vesilahti
Ihan hyvin tuollaisella Mersulla vaunua vetää. Itse olen vetänyt 1100 kilon vaunua 1.6 G Astralla, ja saman painon vaunua 220D Väyryllä eikä mitään ongelmaa!!
Menneet:
w202 180B vm: -95
W202 200B vm: -97
S210 320CDI Avantgarde vm: -00
W210 220D Classic vm: -98
W203 200 B Classic vm: -02
S211 270 CDI Avantgarde vm: -03
Nykyiset:
S212 220 CDI vm: -13
S203 180 Kompressor Elegance vm: -07
w202 180B vm: -95
W202 200B vm: -97
S210 320CDI Avantgarde vm: -00
W210 220D Classic vm: -98
W203 200 B Classic vm: -02
S211 270 CDI Avantgarde vm: -03
Nykyiset:
S212 220 CDI vm: -13
S203 180 Kompressor Elegance vm: -07
Kyl takaveto on toisiks paras vetotapa nelivedon jälkeen, kesällä tietysti menee kumpi vaan, etuvetosiahan ei oo ku puutarhassa jyrsimässä?
Ihan eri kastissa sikäli ollaan, mutta kyllä tuo 530d bemmi on loistava vetoauto ollu, on siellä tullu vissiin joskus yli 2tonniakin perässä, ei se missään tunnu. Luulis et meisselikin ois hyvä, vaikka pikkunen onkin. Mutta kyllä dieseli on ehdoton moottori vetoautoon! (no tietty joku mörkö V8 bensa erikseen, mut ei mennä nyt niihin?)
Paitsi nykyään jo vähä liikkeelle lähdössä, sillai vähä väpäjää/tärryyttää ennenkö päästää kokonaan kytkimen ylös. Siellä alkaa sulakkeet vissiin valittaa moottorin ja laatikon välissä.
Ihan eri kastissa sikäli ollaan, mutta kyllä tuo 530d bemmi on loistava vetoauto ollu, on siellä tullu vissiin joskus yli 2tonniakin perässä, ei se missään tunnu. Luulis et meisselikin ois hyvä, vaikka pikkunen onkin. Mutta kyllä dieseli on ehdoton moottori vetoautoon! (no tietty joku mörkö V8 bensa erikseen, mut ei mennä nyt niihin?)
Paitsi nykyään jo vähä liikkeelle lähdössä, sillai vähä väpäjää/tärryyttää ennenkö päästää kokonaan kytkimen ylös. Siellä alkaa sulakkeet vissiin valittaa moottorin ja laatikon välissä.
Sprinter W902 208D '96 om601
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Sprinter W903 310D '97 om602
Muita häkkyröitä:
BMW 530d Touring '99, Mazda 323 1,5 '89,
Mitsut: Galant 2,4GDI A '00, Galant 2,0 Stw '98, Galant 2,0 A GLS '97, Lancer GLXi 1,5 '91
Taka- vai etuvetoinen vaunua vetämään?
Ehdottomasti valitsisin takavetoisen. Tästä tapauksesta alkaa olla aikaa jo yli 20 vuotta, mutta pätee varmasti edelleen. Olin vetämässä Passatilla vanhahkoa Soliferia kesäpaikan pihaan, mutta ennen perille pääsyä oli noustava noin 100 m pitkä loivahko mäki, jossa oli irtosoraa useammassa kohtaa. Siihen sitä jäätiin sutimaan alle puolen välin. Eturenkaat vain jauhoivat tyhjää ja vauhti hiipui. Vaunun aisapaino vetokoukussa vielä tehosti vaikutusta.
Mitäpä tehdä, kun etuvetoisella ei vaan nouse? Eipä hätää, kun apuun riensi Lada-kuski oikein voimanpesällä eli 1200 koneella ja ruosteisella vetokoukulla. Tuumailin, että mitenköhön tuossa käy? Sinne se vaunu nousi kuin tyhjää vain. Välillä Ladankin pyörät sutivat, mutta aisapaino vain lisäsi pitoa. Täytyy myöntää että vähän nolotti! Olihan kyseisellä vaunulla kierretty Suomea jo pidemmän matkaa ja vieläpä pääosin talvella.
Ehdottomasti valitsisin takavetoisen. Tästä tapauksesta alkaa olla aikaa jo yli 20 vuotta, mutta pätee varmasti edelleen. Olin vetämässä Passatilla vanhahkoa Soliferia kesäpaikan pihaan, mutta ennen perille pääsyä oli noustava noin 100 m pitkä loivahko mäki, jossa oli irtosoraa useammassa kohtaa. Siihen sitä jäätiin sutimaan alle puolen välin. Eturenkaat vain jauhoivat tyhjää ja vauhti hiipui. Vaunun aisapaino vetokoukussa vielä tehosti vaikutusta.
Mitäpä tehdä, kun etuvetoisella ei vaan nouse? Eipä hätää, kun apuun riensi Lada-kuski oikein voimanpesällä eli 1200 koneella ja ruosteisella vetokoukulla. Tuumailin, että mitenköhön tuossa käy? Sinne se vaunu nousi kuin tyhjää vain. Välillä Ladankin pyörät sutivat, mutta aisapaino vain lisäsi pitoa. Täytyy myöntää että vähän nolotti! Olihan kyseisellä vaunulla kierretty Suomea jo pidemmän matkaa ja vieläpä pääosin talvella.
- Epezpalace
- Viestit: 74
- Liittynyt: 12.9.2013 22:39
- Paikkakunta: Tammerborg