300tdt kalisee. Ajoituskysymyksiä

Katso myös W201.
Vastaa Viestiin
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

300tdt kalisee. Ajoituskysymyksiä

Viesti Kirjoittaja jolle »

Kuva

Nokkakselin ajoitusmerkit (kuvassa heikosti näkyvät), merkit kohdilleen niin että konetta katsotaan suoraan edestä?



Kuva

Kampiakselin merkki on noin 6 astetta pielessä, olisko joku siirtänyt merkkiä vai nokan ajoitus tosiaan olla 6 astetta pielessä?
potox
Pirunkepin löytäjä
Viestit: 988
Liittynyt: 26.10.2010 0:06

Viesti Kirjoittaja potox »

voi olla kuusiastetta pielessä... esim. kansirempan yhteydessähän se on voinut mennä!
minulla meni :oops:



toinen juttu on se, onko nyt myös, jos diesel, niin pumpun ajoitus myös pielessä!
® Mesen linttaklubi
janttu
Viestit: 342
Liittynyt: 22.10.2010 15:18
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja janttu »

tiisselit nyt kalisee muutenkin. :oops:
S211 220cdi a classic - 04
Ex.
W140 300 se - 91
S124 300 TE A -91
s211 220 cdi a Avantgarde -08
s211 220 cdi a classic -04
w202 c 180 -93
w124 200 D -92
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Yks hammas nokalla muutti muistaakseni 18 astetta alapyörällä. Että merkki varmaan pielessä, venynyt ketju yms.

Helppohan ne tosin on kaikki tarkastaa
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

venyny ketju tai höylätty kansi
jos alapyörä on 6 astetta pielessä niin nokka pyörii puolet hitaammin eli se on nokalla vain 3 astetta 1 hammas vaikuttaa nokalla 9.47 astetta eli siirtyy liikaa jolloin alamerkin siirtymä on 18.95 astetta
Jari Ke
Viestit: 136
Liittynyt: 14.1.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Otit ketjulöysät pois moottorin kiertosuuntaan nähden oikein?
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Jari Ke kirjoitti:Otit ketjulöysät pois moottorin kiertosuuntaan nähden oikein?
Otin joo. En tiedä että onko om603 koneelle ilmoitettu sallittu ketjun venymä. Om602 koneisessa sprinterissä se oli 4 astetta.
Jari Ke
Viestit: 136
Liittynyt: 14.1.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Kax ketjua vaihdoin jo jonkin aikaa takaperin Mittarilukemat kummassakin alle 400t. Piirsin pöytään uuden ketjun kaarevuuden ja tarkan pituuden suorana. Toinen oli W124 300DT ja toinen E300D

No kun sain ketjut koneisiin ja liitetyksi pistin vanhat sit pestyinä pöydälle Pituudesta ei pystyny kummastakaan sanomaan et oliko pitempi vai ei

Kaarevuudessa on noin 5cm ero ketjun päästä mitattuna DT:n ketjussa. Mitään ulkoisia kulumisen merkkejä ei näkynyt.

E300D:n ketjussa sitten oli oudonnäköisiä koloja ketjulenkeissä sillä puolen joka ottaa kiinni rattaisiin. Pituus siinäkin oli sama kuin udessa mutta kaarevuus oli vähemmän kuin uudessa. Epäilen että tämä ketju oli joskus vaihdettu tai sitten tehtaalla oli laitettu vääränlainen ketju meinaan ketjulenkkien niitin oli piirtäny toiseen nokka-akselin käyttöpyörän kylkeen jäljet :shock:

DT:n ketju oli alkuperäinen.


Sitä vaan mietiskelen että paljonko ketjuilla pääsee menemään ennen kun pituus muuttuu?

Edit: Löysin kuvia OM606:sen ketjusta niin liitin ne
(Myös nuo OM603:sen kuvat on tallessa)

Koloja ketjulenkeissä

Kuva

Tässä vanha siis on "suorempi kuin uusi :shock: Näkyy tussilla piirretty jälki miten uusi oli

Kuva

Tässä näkyy niittien tekemät jäljet

Kuva

Myöskin ketjulenkit oli hangannu hampaisiin

Kuva
Viimeksi muokannut Jari Ke, 29.3.2014 10:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Perttu K
Mersutohtori
Viestit: 1062
Liittynyt: 16.10.2005 9:38
Paikkakunta: Kajaanikity

Viesti Kirjoittaja Perttu K »

Jossain wissin dokumentissa puhuttiin off set-kiiloista, joilla tuon saa korjattua. Vanha ketju kannattaa ensin vaihtaa.
MB E 300D -93
MB E 320cdi -99
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Onko kaikki nuo kuvissa olevat Iwiksen ketjuja?

Tuolla autolla jonka ajoitusta tutkin on mittarissa päälle 500 tkm, uskoo ken tahtoo mutta siihen kun lisää 2-300 tkm niin ollaan varmaan aika lähellä todellista :lol:

312D sprinteristä pitäisi kanssa ketju vaihtaa kun tulee 600tkm mittariin ja ketjun pääliosa on minusta kulunut. Kädellä kun koittaa niin tuntuu terävältä. Siitä pitää ottaa koneen naamakin auki ja tarkistaa laahaimien kunto :roll:

Minkälainen työkalu sulla jari ke on ketjun niittaamiseen? Kumpikaan noista ei tainnut olla ns vahvistettu ketju?
Jari Ke
Viestit: 136
Liittynyt: 14.1.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

jolle kirjoitti:Onko kaikki nuo kuvissa olevat Iwiksen ketjuja?

Tuolla autolla jonka ajoitusta tutkin on mittarissa päälle 500 tkm, uskoo ken tahtoo mutta siihen kun lisää 2-300 tkm niin ollaan varmaan aika lähellä todellista :lol:

312D sprinteristä pitäisi kanssa ketju vaihtaa kun tulee 600tkm mittariin ja ketjun pääliosa on minusta kulunut. Kädellä kun koittaa niin tuntuu terävältä. Siitä pitää ottaa koneen naamakin auki ja tarkistaa laahaimien kunto :roll:

Minkälainen työkalu sulla jari ke on ketjun niittaamiseen? Kumpikaan noista ei tainnut olla ns vahvistettu ketju?
Hyllyssä on tallessa nuo vanhat ja muistaakseni oli IWIS. Ne ainakin oli mitkä sinne laitoin.

Eikös nuo ole vahvistetut? Sellaiset ainakin tilasin ja samanlaiset olivat nämä vanhat ja uudet. Mersun niittaustyökalun sain lainaan ja sillä niittasin.

Ole tarkkana et uusi niitti menee helposti paikoilleen. Muuten keskimmäinen ketjulenkki vääntyy ja ketju on pilalla tai se ainakaan ei kestä niin kauan kuin pitäisi.


Dremelillä niitti auki

Kuva


Niitinpäät pyöristetty et liukuu pois

Kuva


OM603 & OM606 ketjut vierekkäin

Kuva

Ketjuohjuri

Kuva

Uusi ketju niitattuna

Kuva

Tällaiseksi se sitten jäi. Tarkistin muuten nuo niittauskohdat kummastakin vajaa vuosi sitten ja kunnossa olivat

Kuva

Jos ostat varuiksi toisenkin liitospalan niin tässä numero.


Kuva

Tässä se väliaikainen liitospala

Niin ja kun uitat uutta ketjua niin tämän tarvitset Osta jos sulla ei sitä ole Ja lukko sit niinpäin et pyörityssuunnassa on menossa kiinnipäin!!!



Kuva
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Tarvikeketjuissa näkyy usein tuollaisia rakkuloita (uutenaankin), siksi kysyin että onko iwis vai joku muu kun on noin kamalan näköiseksi mennyt.

Eikös vahvistetulla ketjulla tarkoiteta sellaista ketjua jossa keskimmäinen ketjulenkki on piukalla sovitteella prässättävä paikalleen? Ei pärjää pelkällä paineilmavingulla, tuurnalla ja niittaustyökalulla?
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Kuva

Tuossa kuvaa sprinterin ketjusta.
Jari Ke
Viestit: 136
Liittynyt: 14.1.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

jolle kirjoitti:Tarvikeketjuissa näkyy usein tuollaisia rakkuloita (uutenaankin), siksi kysyin että onko iwis vai joku muu kun on noin kamalan näköiseksi mennyt.

Eikös vahvistetulla ketjulla tarkoiteta sellaista ketjua jossa keskimmäinen ketjulenkki on piukalla sovitteella prässättävä paikalleen? Ei pärjää pelkällä paineilmavingulla, tuurnalla ja niittaustyökalulla?
Eli siitä erottaa vahvistetun. En tiennyt tuota mutta siksi tosiaan kerroin tuosta keskimäisestä ketjulenkistä et tarkkana pitää olla. Ne tosiaan olivat tosi tiukat laittaa paikoilleen. Niittaustyökalussa on se pää jolla saa niitin paikoilleen.

Edit: Muuten pyöristin aavistuksen uuden niitin päätä et menee paremmin paikoilleen Näkeekin kuvasta (sinertävä liitoskappale) kun tarkkaan kattoo

Täytyy huomenissa kattoa mitä merkkiä poisotetut ketjut on.
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29291
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Hyviä kuvia ja mielenkiintoista tietoa ajokilometrien vaikutuksesta ketjuun !

Mittailin erään 400cdi ketjua, se oli venynyt sentin verran. Ketju on kyllä niissä versin pitkä, eikö lie pari metriä.
Kilometrejä ei ollut paljon, muistelen että alle 300000.
wiimax.fi
Jari Ke
Viestit: 136
Liittynyt: 14.1.2008 13:51

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

IWIS ketjuja oli nuo poisotetut kumpikin. Merkki oli stanssattu kumpaankin ketjuun samalla fontillakin ettei siitäkään väärennökseksi voi päätellä.

Jokatapauksessa tuo OM606:n ketju on käyttäytynyt oudosti ja kun käytetty oli "suorempi" kuin uusi. Ketjulenkit muistaakseni pääsi liikkumaan sivusuunnassa toisiinsa nähden enemmän kuin uudessa joka voisi selittää jäljet toisessa nokkapyörässä. Ihan kuin ketjulenkit olis ollu liian leveät Laatuvirhe tai tuoteväärennös :roll: Kun huomasin vasta jälkikäsin niin ei tullu mitattua.

Sellaista sinistä liitospalaa ei ollu kummassakaan poisotetussa ketjussa että se puoltaisi sitä että kumpikin ketju oli tehdasasenteinen? Myöskään epätavallisen näköisiä niittauksia ei näkyny. Toisaalta oikealla työkalulla niittausjälki ei eroa muista.

Ja lähikuva OM606 ketjussa olevasta nimestä

Kuva
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Itsellä on jakoketjuista aika vähän kokemusta mutta pikkuhiljaa alkaa selventyä niiden sielunelämä :-D

Joitain eroja noissa 2 rivisissä dieseleissä käytetyissä ketjuissa on. Tiedän siitä että ainakin sprinterin kohdalla oli Wis kerrottu muutoksesta ketjun suhteen.
Ketjutapin paksuus kun on kaikissa dieseleissä sama ja ketjulenkinkin luulisi olevan sama kun kaikki 2 riviset niitataan samalla vastakappaleella.

Ketjun ja rattaiden leveydessä voisi olla eroja niin että uudemmissa olisi molempia levennetty?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W124 moottori”