Onko maastureiden valojen sijoittelussa järkeä?

Koeajot, tyyppiviat, kulutukset, rengasasiat jne...
Vastaa Viestiin
HVM

Onko maastureiden valojen sijoittelussa järkeä?

Viesti Kirjoittaja HVM »

Kertokaapas viisaat? Minkä ihmeen takia suuressa osassa maastureita takavalot on sijoitettu järjettömän alas puskuriin? Takapilareissa killottaa sitten lisänä jotkin "kulissivalot" joihin on ängetty jotain takasumaria tai pakkivaloa, jos edes niitäkään. :shock:

Onko kyseessä valonpohja- ja suolakauppiaiden salaliitto, vai mikä ihmeen äly tässä on takana? :shock: Asia tuli mieleen tänä aamuna kun ajelin peräkärryilevän maasturikuskin perässä. Kärristä oli valot pimeänä, auton omat takavalot jäivät sitten sen kärrin taakse piiloon. :evil:

Peräpäässä oli oikein uljaat "valokulissit", mutta itse valot olivat suolan ja p*skan seassa takapuskurissa, noin 20cm korkeudella tien pinnasta. :shock:

Voiko joku perustella minulle onko tässä jotain järkeä? :shock: Katumaasturin valot ei puihin osu, se ei vältä selitykseksi. :roll:
Avatar
Kaapo
<b>R.I.P.</b> <br>mese honorary member
Viestit: 5070
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Tärviö

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Vastaus on yksinkertainen. Isoilla maastureilla ja etenkin kaupunki-SUVeilla ajelu on julistettu sosiaalisesti ja ekologisesti edesvastuuttomaksi toiminnaksi, joten ko. autojen kuljettajat haluavat pysyä mahdollisimman näkymättöminä - mitä vähemmän herättää huomiota, sen vähemmän saa arvostelua osakseen.

Tämän ovat autotehtaat sitten omaksuneet asiakaspalautteiden perusteella oikein tuotantoon asti.
W140 S 300 TD * V126 300 SEL * W460 230 GEA * Royal Enfield 1954
Avatar
J.T.S
Peräkylän pimentäjä
Viestit: 3429
Liittynyt: 30.9.2005 12:37
Paikkakunta: Syrjäkylä

Viesti Kirjoittaja J.T.S »

Mitäs ne tämmöset "alavaloset" muasturit on, ei miulla tule muita mieleen kun mitsupisin pajero. :roll: Niinku näistä uudemmista. :roll:
BMW 318d -09
h5
Viestit: 4074
Liittynyt: 01.10.2005 18:30

Viesti Kirjoittaja h5 »

J.T.S kirjoitti:Mitäs ne tämmöset "alavaloset" muasturit on, ei miulla tule muita mieleen kun mitsupisin pajero. :roll: Niinku näistä uudemmista. :roll:
Mielestäni Lantikassakin(Toyota) on samoja virityksiä :?


Heikki :D
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Minä olisin sitä mieltä että ne on Suomi-Spesiaaleja, jostain syystä ei ole kelvannut alkuperäiset katon takatolppien valot...

KYLLÄ ME OLLAAN VIKSUJA TÄÄLÄ SUOMESSA :roll:
I drive an Opel. What's your excuse?
Sambes
Viestit: 18
Liittynyt: 03.10.2005 22:33
Paikkakunta: Liian lähellä Sivosta

Viesti Kirjoittaja Sambes »

[offitopikkia]

Pitäähän sitä "maasturissa" valoa olla. Mitä nyt poliisit vähän kyseli. Ja katsastuksessakaan ei riittänyt valehtelu. (4*100W lisäpitkät) :roll:

Kuva


Toikin 'lelu' on ties missä.

Mielummin Toi ota jos et muuta saa.... kuin Ooppeli =)

[/offitopikkia]


Edit-> Noi lisäpitkät on tallessa jos joku haluaa lunastaa itselleen <Hella Jumbo 220 _ref 17,5_ >
Avatar
Harju
Viestit: 5514
Liittynyt: 27.2.2006 11:21

Viesti Kirjoittaja Harju »

nissanin maasturissa muistaakseni on myös valot jemmattu alas ja ylyhäällä on koristeet
Avatar
Samuli H
Turbopöljä
Viestit: 1305
Liittynyt: 02.10.2005 17:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Mulla oli aikoinan Daihatsu Feroza pikkumaasturi. Siinäkin oli takapuskurissa Suomi-spesiaali valot. Orggisvaloissa ei ollut edes mitään hyväksyntämerkkejä.
Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken.
Avatar
Ari66
Mesen Invaryhmä®
Viestit: 13054
Liittynyt: 29.9.2005 11:11
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Kaapo kirjoitti:Vastaus on yksinkertainen. Isoilla maastureilla ja etenkin kaupunki-SUVeilla ajelu on julistettu sosiaalisesti ja ekologisesti edesvastuuttomaksi toiminnaksi.....
Niinpä.
Mutta minkähän takia sitten ainakin Helsingissä katuverkosto ja pääväylät ovat siinä kunnossa, että henkilöautolla ajaminen on melkoista slalomia ?
Ja jotta sekään ei vielä olisi tarpeeksi, suuressa viisaudessa vielä tekemällä tehdään lisää töyssyjä, jos tieosuus jostain kumman syystä olisi vailla viemärikaivoja tai routamonttuja :x

Hulluksi mennyt maailma.
Maalla pärjää madalletuillakin alustoilla, kaupunkiajoon on hommattava maasturi :?



Edit:
Kukahan täyspöljä muuten on keksinyt sen, että katujen reunoissa pitää olla 20 cm korkea teräväreunainen "kiviaita" ?
Vesikään ei pääse tieltä pois, kunnossapito hankalampaa ja pienikin ohjausvirhe (koska ajorata on useimmiten tehty liian kapeaksi) kostautuu melkoisena alustaremppana.

Kun niitä "aitoja" ei tehtäisi, vaan kadun ja pyörätien välisellä nurmiosuudella olisi vain lievä ojantapainen, vesi valuisi ajoradalta esteettömästi sinne ja muutenkin halvempi vaihtoehto kaikin puolin.

* Adria Twin 600 SF *

http://www.mbclub.fi
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3650
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Muistaakseni tuo fin-takavalojen sijoittelu juontaa juurensa jostain ikivanhasta tieliikennelain pykälästä, jota ei kait sitten ole saatu vielä tähän päivään mennessä päivitettyä. :contract:

Eli takavaloille on kait olemassa jokin maksimikorkeus, nimenomaan kait juuri henkilöautoiksi rekisteröitävien osalta. Esim Volvo-farkunkin takavalot ovat siinä Eira-versiossa (olikohan XC90tms??) juuri ja juuri hyväksyttävissä.

Meidän kylälläkin muistaakseni joku joutui off-road tarkoituksiin rakennellun Land-Cruiserinsa takatuikut joskus 90-luvulla "tuunaamaan" mustalla maalilla 33 tuumaisten rengasvärkkien muutoskatsastuksen yhteydessä kun olivat liki 5 cm liian ylhäällä. :evil:

Myös länsivaltioissa käytäntönä olleen lisäjarruvalojen asennuksen takaikkunan yläreunaan todettiin aikanaan olevan laiton. Samoihin aikoihin suotiin tietynmaalaisille autoille erivapauksia melu- ja päästönormien suhteen... :lol: :lol: :lol:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
romu
Orkkis-entusiasti
Viestit: 1172
Liittynyt: 01.10.2005 0:42
Paikkakunta: OULAINEN

Viesti Kirjoittaja romu »

Työkaveri tuossa eilettäin puheli oman pajeronsa takavaloista. Hänelle oli katsastusmies sanonut vararenkaan aihuttavan jonkinlaisen katveen sihen perään. Tuntuu kyllä vähän oudolta, takaapäinhän niitä valoja katsellaan. :roll:

Muistaakos HVM finn-datsunin ajoilta sellaisen jutun, kun eturekisterikilpi oli nostettu siihen maskin eteen sellaisilla pellinpalojen avulla? Nämä etukilvet on varmaan aihettaneet lainsäätäjälle päänvaivaa, koska kaikissa (ainakin) datsuneissa oli tämä viritys. :x Olisikohan tavoite ollut että kilpi ei saa ensimmäisenä ruhjoutua kun autolla jotain tönitään? :jerkit:
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3650
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Toi katvepykäläkin on sellainen, että aikanaan sen varjolla sai katsurit toimia aika mielivaltaisesti. Jos oli nuorisoautoon asennettuna takalasinritilä, niin lisäjarruvalon asennus ei enää käynytkään päinsä, koska "ritilä aiheuttaman katveen johdosta lisäjarruvalaisin ei näy taaksepäin kokonaan". :contract: :lol: :lol: :lol:

Eli jos minulla on pultti, jonka avaamiseen ei kahden käden voimat riitä, en saa pyytää avuksi yksikätistä kaveriani koska vääntöavain on tehty väännettäväksi parillisella määrällä käsiä. :?

Ajatelkaas minkälainen tämä maailma olisi jos se tieliikennelain pykälät sorvannut jamppa päättäisi kaikista muistakin asioista... :eec:
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Avatar
Melitos
Viestit: 2652
Liittynyt: 19.9.2005 19:53
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Melitos »

Niin tuli vielä mieleeni jotta ilmeisesti tuo takavalojen korkeuspykälä ei koske kuorma-autoja? Ainakin uusikoppaisessa sevyvanissa (rek. KA:ksi) takavalot on kattotolpissa. Korkeuttahan noilla on helposti pari metriä.

KUVA: kliks
I drive an Opel. What's your excuse?
Aki
karvanaama
Viestit: 1310
Liittynyt: 09.11.2005 19:39

Mihin on safarirenkaat hävinneet?

Viesti Kirjoittaja Aki »

Itse olen kuullut tämän "vararengas-tarinan" myös. Kertoja perusteli asian sen verta hyvin että kuulosti ainakin meikäläisen korvaan uskottavalle. HUOM! Ottaen huomioon Suomen muutkin "erinomaiset" tieliikennelait.
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Kaapon ensimmäisenä kehiin heittämä selitys kuulosti niin älyttömän älykkäälle että olin jo hätäpäissäni tyytyä siihen. :shock: Arvailin kyllä että suomalaisella läpinerolla lainlaatijalla on näppinsä pelissä, parempihan se on laittaa ne valot 10cm korkeuteen tiestä ja p*skan sekaan kuin ylemmäs näkyvälle paikalle. :idea:

Milloin aika on kypsä sille että joku täysissä järjissään oleva ihminen (esim.minä :lol: ) pääsee säätämään näitä lakeja kaytännön saneleman kokemuksen kautta? :evil:

Onko joku liikenneministeriön bussilla töihin kulkeva ja autoton + munaton vässykkä pätevämpi käyttämään lasku-ja todennäköisyyskaavoja valojen älykkään paikan määrittämiseksi? Tuntuu olevan. :evil:

No miksi niitä valoja ei sitten saa laittaa auton alle jos ne saa laittaa lähes auton alle? Sakot rapsahtaa alustaneoneista jos ne palavat ajon aikana, eikö? :shock:

On rasittavaa ja sydämmen päälle käypää olla näin tyhmä, joutavaa päänvaivaa piisaa jokaiselle päivälle enemmän kuin tarpeeksi. :supersad:
Avatar
NicNac
Hemmittäjä
Viestit: 2942
Liittynyt: 12.11.2005 22:49

Viesti Kirjoittaja NicNac »

Melitos kirjoitti:Niin tuli vielä mieleeni jotta ilmeisesti tuo takavalojen korkeuspykälä ei koske kuorma-autoja? Ainakin uusikoppaisessa sevyvanissa (rek. KA:ksi) takavalot on kattotolpissa. Korkeuttahan noilla on helposti pari metriä.

KUVA: kliks
kuormaautossa varmaan eri homma kuten on raktorissakin ne valot aika korkialla....kaverin puketti auto chevyssä on puskuriin ympätty valot.Ja tänään ajelin freelanderin perässä ja hienot takavalot jotka normaalissa paikassa korvattu puskurin alaosaan lisätyillä tosi hikisillä valoilla...ei mitään järkiä :roll: :roll:
-Reikä-Klubi®-
-Lintta-AATELINEN- Kuva
Avatar
Ville S.
VAG asiantuntija
Viestit: 544
Liittynyt: 01.10.2005 11:54
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Ville S. »

Syy näihin suomi-asennuksiin on nimenomaan siinä, että varapyörä peittää toisen valon sivulle. Näissähän on joku asteluku, mihin asti valon tulee näkyä sivulle.
E290 Turbodiesel Avantgarde
Audi A4 2,8 quattro tiptronic
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Ville S. kirjoitti:Syy näihin suomi-asennuksiin on nimenomaan siinä, että varapyörä peittää toisen valon sivulle. Näissähän on joku asteluku, mihin asti valon tulee näkyä sivulle.
Varmaankin juuri näin. Mutta se vaan jaksaa päivästä toiseen ihmetyttää miten ne tuolla muualla maailmassa pystyy näillä laitteilla ajamaan ilman että kuolevat valojen takia jokaisella kauppareissulla... :roll:
Avatar
JuMu S
Punaniska
Viestit: 3650
Liittynyt: 28.1.2006 23:50
Paikkakunta: Pyykkögrad

Viesti Kirjoittaja JuMu S »

Valoasioista muuten löytyy paljonkin pykäliä, poikkeuksia niistä pykälistä, ja erivapauksia vielä enemmän.

Raskaan kaluston puolella tilanne on nykyään selkeämpi. Tosin tässä asiassa olisi ehkä parempi ottaa mallia länsinaapurista kuin sieltä, mistä lainlaatijat noita pykäliään nykyisin benchmarkkaavat. :evil:

Aika monen valaisnasetuksen taustalla kuultavat edelleen vuosikymmeniä vanhat "ulkomaankauppapoliittiset" syyt, joilla kansalaisten hankintoja pyritään aktiivisesti ohjailla. Vaikkakin eräs iso valtio, jonka rajojen sisäpuolella valmistettujen tuotteiden markkina-aseman turvaamiseksi noita määräyksiä ja erivapauksia aikanaan sorvattiin, on nyttemmin jo romahtanut.
=====================
- ex-Viesti-Lada owners club Finland -
® Mesen Porkkana-klubi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleinen tekniikkakeskustelu”