W211 Manuaali vakionopeudensäädin ei toimi

Vastaa Viestiin
Avatar
Tapio.p
Viestit: 148
Liittynyt: 12.11.2005 21:15
Paikkakunta: Tervola

W211 Manuaali vakionopeudensäädin ei toimi

Viesti Kirjoittaja Tapio.p »

Mikähän vaivaa kun manuaali w211 ei vakkari toimi vitosella eikä kutosella. Kaikilla muilla vaihteilla toimii ja aivan sama kuinka lujaa ajaa. Näyttöön tulee vain kolme viivaa kun vaihtaa vitoselle tai kutoselle. Eri renkaita kokeiltu eikä vaikutusta. Staarilla tutkittu eikä mitään vikaa missään. Kaikki kyllä alkoi peräremontin jälkeen mikä tehtiin korjaamolla. Korjaamo ei vikaa löydä. Mistähän päin tuota alkais hakemaan?
Mb S211 220Cdi -07
tapio89
ohjelmoija
Viestit: 1672
Liittynyt: 12.9.2006 22:35
Paikkakunta: Yyleäporg

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

Vaihtuiko peränvälitys?
Tähdellisen parantola
Avatar
Tapio.p
Viestit: 148
Liittynyt: 12.11.2005 21:15
Paikkakunta: Tervola

Viesti Kirjoittaja Tapio.p »

Ei vaihtunu.
Mb S211 220Cdi -07
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Tapio.p kirjoitti:Ei vaihtunu.
Siten tukimaan abs antureieta niiten kehiä pyörän laakerita
Veto niveliä (ja renkaathan on joka kulmassa saman kokoiset)

Helpoiten suuntaa etsintöihin saa *:rin piuhan päässä
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
Tapio.p
Viestit: 148
Liittynyt: 12.11.2005 21:15
Paikkakunta: Tervola

Viesti Kirjoittaja Tapio.p »

Renkaat on kokoa 205/55 16 ja kokeiltiin myös 235/45 17 eikä toiminu. Auton omistaja ajanu monta vuotta samalla rengaskoolla. Käytetty eilen merkkiliikkeessä roikassa eikä sielläkään mitään vikaa ollu löytyny. Kehät vaihtaa kun työkalu saapuu.
Mb S211 220Cdi -07
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

tunnistaaks tuo kepin asentoa / vaihdetta jostain ??
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Tapio.p kirjoitti:Renkaat on kokoa 205/55 16 ja kokeiltiin myös 235/45 17 eikä toiminu. Auton omistaja ajanu monta vuotta samalla rengaskoolla. Käytetty eilen merkkiliikkeessä roikassa eikä sielläkään mitään vikaa ollu löytyny. Kehät vaihtaa kun työkalu saapuu.
Eipä se siellä likkessä löydy vaan tienpällä
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Eli liikkuvasta autosta pitäisi monitoroida nopeussignaaleja, että näkisi mikä signaali aiheuttaa virheen.
Avatar
tähtikuljettaja
Mersuvelho
Viestit: 1937
Liittynyt: 05.11.2006 19:30
Paikkakunta: Lounais-Suomi

Viesti Kirjoittaja tähtikuljettaja »

Tapio.p kirjoitti:Renkaat on kokoa 205/55 16 ja kokeiltiin myös 235/45 17 eikä toiminu. Auton omistaja ajanu monta vuotta samalla rengaskoolla. Käytetty eilen merkkiliikkeessä roikassa eikä sielläkään mitään vikaa ollu löytyny. Kehät vaihtaa kun työkalu saapuu.
Tarkennatko vielä vastausta tuohon CDI203:n kysymykseen: onko renkaat paitsi saman kokoisia merkinnöiltään, myös likimain yhtä kuluneita? Isot erot rengaspinnassa voi jo aiheuttaa vakkarin ongelmia.

Eikö tauluun tulisi myös ABS-vikailmoituksia jos anturit antaisi puutteellista tietoa?

Manuaalilaatikon kytkentöjä en ole katsonut mutta ei kai siellä ole mitään antureita tai vaihteen tunnistimia? Jos täsmälleen samalla ajonopeudella vakkari toimii pienemmällä vaihteella mutta ei suuremmalla niin eikö kyse ole moottorin kierrosluvusta ja ABS-antureista laskettujen nopeuksien täsmääminen lasketulle vaihteelle? Siinä joku prosenttiluku saattaa toisella vaihteella ylittyä ja toisella pysyy rajoissa?

Mielenkiintoinen ongelma joka tapauksessa.
Avatar
Tapio.p
Viestit: 148
Liittynyt: 12.11.2005 21:15
Paikkakunta: Tervola

Viesti Kirjoittaja Tapio.p »

17" Renkaat oli kaikki saman merkkisiä. 16" On edessä erit entä takana.

Hauskaahan tässä on se että kaikki alkoi perän stefojen vaihdon jälkeen.
Josta seurasi sitten se että koko perä meni vaihtoon.
Laittoivat käytetyn perän mikä sekin piti ääntä.
Nyt on sitten kolmas perä paikallaan mikä on hiljanen mutta vakkari ei ole pelannut vitosella eikä kutosella stefojen vaihdon jälkeen.

Muilla vaihteilla on aivan sama miten ajaa niin vakkari toimii.

Perän vaihtanut liike on hakenut vikaa liikkuvastakin autosta.
Mb S211 220Cdi -07
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Tapio.p kirjoitti:17" Renkaat oli kaikki saman merkkisiä. 16" On edessä erit entä takana.

Hauskaahan tässä on se että kaikki alkoi perän stefojen vaihdon jälkeen.
Josta seurasi sitten se että koko perä meni vaihtoon.
Laittoivat käytetyn perän mikä sekin piti ääntä.
Nyt on sitten kolmas perä paikallaan mikä on hiljanen mutta vakkari ei ole pelannut vitosella eikä kutosella stefojen vaihdon jälkeen.

Muilla vaihteilla on aivan sama miten ajaa niin vakkari toimii.

Perän vaihtanut liike on hakenut vikaa liikkuvastakin autosta.
Tuosta tulee väkisin miellen että välitys on eri tai sitten anturit, kehät, vetarit
saaneet kipeää,


tai sitten on "ryssity" jotain ihan ihmeelistä/kaikkea kerrota kuten on
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

ookko koittanu vaihtaa suoraan neloselta kutoselle tai kolmoselta vitoselle

ja sitten vakkaria aktiiviseks ?

mua kiinnostais tietää tietääks se mikä vaihde on ja mistä tieto tulee ??

mites 6 vaihteisen välitykset menee, nelonen suora ja 5 ja 6 yli kö ??
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

[quote="pekkovee"
mua kiinnostais tietää tietääks se mikä vaihde on ja mistä tieto tulee ??[/quote]

kyllä moottorin ohjain tietää mikä vaihde on käytössä
ja tämän tietääkseen se saa nopeudesta tiedon ja moottorin kierroksista niistä se osaa sen laskea
manuaali autojenkin moottori softassa on väännönrajoittimet joka vaihteelle myös pakille että tietää se senkin kun peruutetaan
tapio89
ohjelmoija
Viestit: 1672
Liittynyt: 12.9.2006 22:35
Paikkakunta: Yyleäporg

Viesti Kirjoittaja tapio89 »

Joo se laskee käytössä olevan vaihteen.
Nelonen on suora ja 5&6 ylivaihteita.
Tähdellisen parantola
Avatar
740 GLE
Viestit: 2656
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Milläs tavoin nuo kolme viivaa tauluun ilmaantuvat? Varoitusäänenä lyhyt piippaus ja viivat näyttöönkö? Tuohan on se tapa, millä ilmoitetaan kuljettajalle, että kaikki on kunnossa, mutta ajonhallinnan vuoksi cruise on disabloitu.

Ehjäkin auto tekee tuon, jos cruisella ajaessa vetopyörä sutaisee tai ajonhallinta joutuu korjaamaan suuntaa kaarteessa tai kuski heittää Suojelusenkelin lomalle.

Aloittaja voi kokeilla tämän ajamalla vaikka sillä toimivalla nelosvaihteella cruisella vakionopeutta ja sitten "ESP OFF".

Sen jälkeen ESP takaisin päälle, taas cruisella nelosvaihteella ja sitten cruiseen koskematta vaihto viitoselle. Onko oire sama?
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
740 GLE
Viestit: 2656
Liittynyt: 18.10.2010 23:09
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

tapio89 kirjoitti:Nelonen on suora ja 5&6 ylivaihteita.
Onkos 6-vaihteisia manuaalejakin eri versioina? Suomalaiset kotisivut kertovat 5-vaihteen olevan suora ja vain kuutonen on ylivaihde (0.83)?

Muistelisin omassanikin, eli vuonna 2008 olleen jo sama järjestely?
Iso vaalee E200 CDI (S212)
Pehmennetty Avantgarde E220 CDI (W212)
Olipa kerran Cee 220T CDI Avantgarde
740 GLE osa-aikaeläkkeellä kesäautona.
Avatar
Tapio.p
Viestit: 148
Liittynyt: 12.11.2005 21:15
Paikkakunta: Tervola

Viesti Kirjoittaja Tapio.p »

740 GLE kirjoitti:Milläs tavoin nuo kolme viivaa tauluun ilmaantuvat? Varoitusäänenä lyhyt piippaus ja viivat näyttöönkö? Tuohan on se tapa, millä ilmoitetaan kuljettajalle, että kaikki on kunnossa, mutta ajonhallinnan vuoksi cruise on disabloitu.

Ehjäkin auto tekee tuon, jos cruisella ajaessa vetopyörä sutaisee tai ajonhallinta joutuu korjaamaan suuntaa kaarteessa tai kuski heittää Suojelusenkelin lomalle.

Aloittaja voi kokeilla tämän ajamalla vaikka sillä toimivalla nelosvaihteella cruisella vakionopeutta ja sitten "ESP OFF".

Sen jälkeen ESP takaisin päälle, taas cruisella nelosvaihteella ja sitten cruiseen koskematta vaihto viitoselle. Onko oire sama?
Auto ei ole minun vaan kaverin. Ei siinä mitään piippausta kuulu. Normaalisti kun ajaa kuivalla tiellä niin siinä kohtaa kun muilla vaihteilla näkyy nopeus kun cruise menee päälle niin tulee ne viivat.
Mb S211 220Cdi -07
Avatar
pekkovee
pelle peloton
Viestit: 1750
Liittynyt: 26.5.2006 0:10
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja pekkovee »

tästä hän vois päätellä, että kun auton mielestä vitonen ja kutonen pitäis mennä yli jollain kaavalla, ja nyt ei mene kaava oikein, on perävälitys väärä
Levannon We(l)ho

------------------

Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
Avatar
Tapio.p
Viestit: 148
Liittynyt: 12.11.2005 21:15
Paikkakunta: Tervola

Viesti Kirjoittaja Tapio.p »

Joo välitys pitäs epc:n mukaan olla 1:2,65.

Yritin kerran huvikseni katsoa välitystä mutta en löytänyt. Mihin se on laitettu tuossa perässä?

Vanhemmista kyllä löydän välityksen.
Mb S211 220Cdi -07
Avatar
Tapio.p
Viestit: 148
Liittynyt: 12.11.2005 21:15
Paikkakunta: Tervola

Viesti Kirjoittaja Tapio.p »

Mutta mutta eihän välitys muutu jos stefat vaihdetaan. Tämä kun alkoi sillä auton alkuperäisellä perällä stefojen vaihdon jälkeen.
Mb S211 220Cdi -07
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Tapio.p kirjoitti:Mutta mutta eihän välitys muutu jos stefat vaihdetaan. Tämä kun alkoi sillä auton alkuperäisellä perällä stefojen vaihdon jälkeen.
Niin ei vaihdu ei,
eikä myöskään lakkaa vakkari toimimasta jos ei jotain muuta
tehdä samalla
(toki vika voi sattumalta tulla samaan aikaan)

E: välitys on usein meistettynä siinä perän reunassa olevassa tasisessa aluessa(ruosteen alla) tosin sekään ei käytetyssä osasassa merkaa vielä mitään täyden varmuuden saa laskelmalla hampaat
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
Tapio.p
Viestit: 148
Liittynyt: 12.11.2005 21:15
Paikkakunta: Tervola

Viesti Kirjoittaja Tapio.p »

Joo tämä on kyllä melko mystinen homma. :D

Onko CDI203 tietoo että onko siinä kepissä tai laatikossa jotaki vaihteen tunnistus juttua?
Mb S211 220Cdi -07
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W211 / W209 / W219 sähkö”