Edellisestä päivityksestä näyttää olevan kulunut kaksi ja puoli vuotta. Naputellaan pieni päivitys mitä mieleen tulee. Keväällä katsastuksesta tuli leima, joten auton tarina on jatkunut. Mittarilukema alkaa lähestyä 470tkm eli hirveästi ei ole kilometreja kertynyt. Vähän olen vilkuillut S204 koppaista diesel automaattia, mutta eipä ole saanut aikaiseksi vaihtaa. Auton korjailu on pysynyt harrastuksen tasolla, vaikka vähän on ollut motivaatio hukassa...
Vaihtoon on päätynyt kulustustavaraa eli öljyä ja syodattamia useampaakin otteeseen. Ja litran ehkä on saanut öljyä lisätäkin vaihtovälissä, kun öljynvauhdossa on mittatikun välin puoleenväliin pinnan jättänyt.Viime kesänä apulaiteen hihnasta repesi pala mökillä. Melkein kesti ajaa 100km motonettiin, mutta viimeiset 20km piti pyytää kyyti motonetiin ja takaisin, kun hihna lopullisesti katkesi. Uusi hihna paikoilleen tienposkessa ja matka jatkui. Samalla pahimman moottorin räminän syyksi paljastyi hihnan iskunvaimentimen kiinnitys ja sen väljyys.
Pitkin toissa kesää pakoputkesta alkoi kuulua pientä pörinää. Loppukesästä oli yksi hääreissu ja heti alkumatkasta motarille laskeutuessa pakoputki katkeaa keskimmäisen pöntön takaa. Onneksi oli vakuuttava selitys että ei ole hätää ja hääreissu heitettii auto täynnä loppuun asti, mutta johan oli pörinää. Paras hetki oli kun hotellin parkkihallissa auton käynnisti paluumatkaa varten niin hallissa olleet moottoripyöräilitjätkin repesivät nauruun, kun äänen kuulivat. Fiksu olisi korjannut ajoissa.
Etujarrulevyt tuli uusittua ja vanha vastus eli takapyörän laakerin väljyys palasi viime talvena. Hienoa myös tajuta, että uudet jarrupalat ja levyt eivät tosiaankaan mahdu joidenkin 6" jämävanteiden sisään. Renkaita pyörittämällä löytyi pari 6,5" tuumaisia vanteita, jotka mahtuivat paikalleen. Käytetty napa kun joskus vuosia sitten päätyi paikalleen. Nyt farkun napaan uusi farkun laakeri ja jarrukilpi, jotka olivat jääneet aiemmasta urakasta hyllyyn odottamaan. Vaihto vaati talon suurimman lekan laakerin irroitukseen, mutta onnistui ilman prässiä.
Keväällä autoon yritettiin murtautua, ja molemmat lukot hajalle, ja peräluukun lukko oli jo ennestään jumissa. Onneksi sisään ei oltu päästy. Ongelmaksi muodostui, että en päässyt autoon itsekään sisään, joten ajokki väkisin hinurin kyytiin ja pajalle vakuutuksen piikkiin. Tämän episodin myötä auto oli seisonut muutaman viikon ja akku oli kuollut. Jälkikäteen tuli huomattua, että keskuslukituksen alipainepumpun moottori oli kuollut tässä episodissa. Lieköhän jäänyt pumppu pyörimään virheellisesti ja vienyt akunkin.
Keväällä autossa alkoi tuoksua bensiini, mutta vuotoa ei näkynyt. Keväällä perä alkoi tuntua huteralta ja lopulta saatiin outoja ääniäkin, jotka paikantuivat taka-apurungon vänkärin puoleiseen etukiinnikkeeseen, joka sai hitsiä ja perä tukevoitui. Olin huomannuy reiän korin puolella aiemminkin, toisin kuin katsuri. Fiksu olisi korjannut tämänkin ajoissa, ettei olisi tarvinnut ihmetellä tippuuko perä moottoritielle. Nyt kuskin puolen vastaava kohta alkaa näyttää huteralta.
Bensantuoksu ilmensi itsensä juhannuksen maissa, kun auto alkoi pissiä alleen bensapumpusta. Meni elokuun loppuun asti hakea korjausmotivaatiota, kun autolla ei ollut ajoa, kun yleensä lomailen vasta syksyllä. Kesän aikana tilasin ebaysta uuden bensapumpun ja käytetyn keskuslukituksen pumpun. Korjausmotivaatiota löytyi vasta sinä päivänä, kun auto piti saada liikkeelle, ja tietysti vettä satoi ja reilusti. Erittäin märkä parkkipaikkaremppa. Fiksu olisi vaihtanut ajoissa.
Nyt syksyllä pitkään vinkunut lämppärin puhaltimen moottori antautui. Laakeri ruosteinen ja raskas pyörimään, joten moottori kulunut loppuun. Ratas vanhan moottorin akselilta uuden moottorin akselille. Eli opetuksena kannattaa rasvata tuo laakeri, ettei vie moottoria mukanaan.
Kun auto on ollut lastattuna tai oikealle käännyttäessä, on auton perästä kuulunut nakutusta melkeimpä aina pakkasten aikaan. En ole koskaan löytånyt syytä tälle äänelle. Nyt naputus on muuttunut enemmän tärinäksi, ja kuskin puolen vetarissa tuntuu olevan väljää. ASD vetarin siis oletettavasti tarvitsisi ennen kuin nykyinen lentää väärälle radalle. Mitään muuta en oikein keksi äänen syyksi, eikä oikein jaksa tutkiakaan.
Summa summarun. Monta vikaa olisi kannattanut korjata ajoissa, mutta kun aikansa odottaa niin vika on helpommin löydettävissä

Melkein aina on perille päässyt kun on vain kehdannut ajaa. Näin on pärjännyt kun julkisilla kerkeää töihin yhtä hyvin kun autollakin niin ei tarvitse joka päivä auton liikkua. Ajolleen auto käy entistä vetelämmäksi. Varmaa taka-aprungossa niin kuin etupäässäkin on sekalaista väljää, mutta mitään ihmeempiä kolinoita ei ole.
Saas nähdä kuinka pitkään vielä liikutaan. Tekniikaltaan siis kaikki toimii hyvin luotettavasti, mutta ruoste alkaan vaivata. Budjettiauto ollut jo yli viisi vuotta
//R