300turbod. ahdot alipaineeksi
300turbod. ahdot alipaineeksi
Taas ilmaantui vika. Eli paikaltaan jos polkasee kaasun pohjaan niin het´koht joko jo ykkösellä tai viimeistään lootan vaihtaessa kakkoselle häviää ahtopaineet yli kilosta alipaineen puolelle, samalla savu muuttuu harmaaksi ja auto hyytyy. Vikatilaan ei mene eikä tule ilmotuksia mittaristoon. Jostain 80 vauhdista kun polkasee kaasun pohjaan, ei tuota tapahdu vaan kelaa normaalisti kolmosen pesään ja ahtopaineet jonnekkin 1.3 nurkille ja kestää kiihdyttää vaikka minne. Mikäs perkule tästä nyt on särki? Imamäärämittari on uusittu n.2000km sitte ja on bosch. Vaihdoin ne alipainepurkit keskenään eikä vaikutusta, kattelin turbon letkut ja ehjältä näyttivät. Egr on käytössä koska tuon uuden ilmamäärämittarin myötä siitä ei sietänyt pitää letkua irti/tulpattuna niinkuin alkuperäsellä. Auto oli käytöstäpoistossa liki vuoden ja nyt 500km jälkeen alko tämmönen kiukuttelu...
-98 300diesel turbo
Tuo pelleily on nyt muuttunut pienillä kierroksilla kaasua lisättäessä ilmentyneeksi nypytykseksi ja samalla tulee harmaa savu putkesta. Tätä tekee pari kertaa ja sitten vikatilaan. Eikös hukkaportissa kuulu pysyä alipaine kun letkusta imee? Tässä ei. Eli kalvossa reikä. Ilmeisesti tämä aiheutti/sekotti jotenkin egr venttiilin aukeemista. Koska auton käydessä tyhjäkäyntiä egr:rän ollessa imettynä auki, kaasua lisätessä tekee kone ihan saman efektin kun ajossa. Mistä uus kello? Vai pitäskö hommata vaihtoahdin suosiolla...
-98 300diesel turbo
- veskola
- V-klasse-spesialisti
- Viestit: 1589
- Liittynyt: 30.9.2005 10:45
- Paikkakunta: Turun tienoo
- Viesti:
Voisikos siihen sopia tuo:
http://www.ebay.co.uk/itm/Turbo-Turboch ... 4d070d6fc0
vai onko väärä vuosimalli ?
http://www.ebay.co.uk/itm/Turbo-Turboch ... 4d070d6fc0
vai onko väärä vuosimalli ?
Pitää purkaa huomenna koko ahdin pöydälle. Näkee sitte mimmonen sinne sopii... Samalla siihen sitte vaihtaa tiivistesarjan, oon sen hommannu jo toista vuotta sitte. Tuntuu vuotavan vähän joka saumasta jotakin...
Viimeksi muokannut ikilika, 21.2.2014 23:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-98 300diesel turbo
Kalvo on ehjä. Kotelossa oli nuppineulan mentävä reikä. Se on nyt paikattu ja alipaineet pysyy. Tosin vikatila lopsahtaa ekan kovan
kiihdytyksen jälkeen päälle. Mä haen kohta 10litraa bensaa, kaadan ne sisälle ja tikku perään. Vikaa vian perään. Paska mikä paska.
kiihdytyksen jälkeen päälle. Mä haen kohta 10litraa bensaa, kaadan ne sisälle ja tikku perään. Vikaa vian perään. Paska mikä paska.
Viimeksi muokannut ikilika, 22.2.2014 17:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-98 300diesel turbo
-
- Viestit: 320
- Liittynyt: 29.12.2011 10:24
- Paikkakunta: Vesilahti
Onko Turbon alipaineletkut varmasti ehjiä? Käsittääkseni ei isoa reikää tarvitse että vikatilaa pukkaa.
Menneet:
w202 180B vm: -95
W202 200B vm: -97
S210 320CDI Avantgarde vm: -00
W210 220D Classic vm: -98
W203 200 B Classic vm: -02
S211 270 CDI Avantgarde vm: -03
Nykyiset:
S212 220 CDI vm: -13
S203 180 Kompressor Elegance vm: -07
w202 180B vm: -95
W202 200B vm: -97
S210 320CDI Avantgarde vm: -00
W210 220D Classic vm: -98
W203 200 B Classic vm: -02
S211 270 CDI Avantgarde vm: -03
Nykyiset:
S212 220 CDI vm: -13
S203 180 Kompressor Elegance vm: -07
On juu letkut ehjiä niin pitkälle kun niitä pääsin testailemaan. Eniten epäilen nyt egr venttiiliä että jää vuotamaan. Äsken ajelin n.20km lenkin ja huomasin että kun ajaa kilsan pari tasasella kaasulla kierrokset alle 2000 niin koneen ääni muuttuu hiukan, sitte alkaa hiukan kaasua lisätessä ötköttelemään ja samalla tulee siniharmaata pöllyä putkesta. Tätä tekee pari kertaa ja sitte menee vikatilaan. Putsasin ne alipainepurkit bräkleenillä ja paineilmalla sisältä, annoin wd40 suihkauksen joka reikään ja puhaltelin ylimääräset pois. Vaihtelin turbon- ja egr:n purkkeja keskenään tuloksetta. Egr:än kalvo ei vuoda, siellä pysyy alipaine. Pitäskö tässä nyt koittaa vielä tulpata peltilätkällä tuo egr:rälle menevä putki, vai onko vikatila ilmanmuuta selvä?
-98 300diesel turbo
Kuulostais että siellä menee jostain syystä egr läppä kiinni vaikkei kuuluisi.
Harmaa savu tulee siitä kun polttoaine ei pala normaalisti ja ahtopaineet karkaa pakoputkeen? Eipäs karkaakkaan koska siellä on sen verran pakopainetta että tulee pakokaasu imusarjaan päin.
Eikös se kannattaisi käydä starin nokassa katsomassa että mikä siellä oikeasti mättää. Olikos tässä ilmamäärämittari kunnossa? Sitten toinen mikä tulee mieleen että onko ahdin missä kunnossa?
EDIT: Ilmamäärämittari näkyykin olevan vaihdettu jo. Mulla oli sprinterissä semmoinen ominaisuus edellisellä om606 ahtimella että kun vedätti pitkään jollain 1,2-1,3 ahdoilla niiin auto lakkasi yhtäkkiä ahtamasta ja samalla kulkemasta. Nyt kun on toinen ahdin paikallaan ja ahtoja 0,6-0,7 niin ei ole tuota ominaisuutta ollut. En tiedä että rajoittiko moottorinohjaus tehot koska ahtoja oli liikaa vai lakkasiko ahdin pyörimästä kun sitä kiusasi
Harmaa savu tulee siitä kun polttoaine ei pala normaalisti ja ahtopaineet karkaa pakoputkeen? Eipäs karkaakkaan koska siellä on sen verran pakopainetta että tulee pakokaasu imusarjaan päin.
Eikös se kannattaisi käydä starin nokassa katsomassa että mikä siellä oikeasti mättää. Olikos tässä ilmamäärämittari kunnossa? Sitten toinen mikä tulee mieleen että onko ahdin missä kunnossa?
EDIT: Ilmamäärämittari näkyykin olevan vaihdettu jo. Mulla oli sprinterissä semmoinen ominaisuus edellisellä om606 ahtimella että kun vedätti pitkään jollain 1,2-1,3 ahdoilla niiin auto lakkasi yhtäkkiä ahtamasta ja samalla kulkemasta. Nyt kun on toinen ahdin paikallaan ja ahtoja 0,6-0,7 niin ei ole tuota ominaisuutta ollut. En tiedä että rajoittiko moottorinohjaus tehot koska ahtoja oli liikaa vai lakkasiko ahdin pyörimästä kun sitä kiusasi
-
- Viestit: 320
- Liittynyt: 29.12.2011 10:24
- Paikkakunta: Vesilahti
En tie ey meneekö Turboahdetuissa helpommin vikatilaan egr.n tulppaamisesta vai mikä mut omasta Cdi Väystä ei kannata tulppailla ilman softasta poistamista jos ei halua vikatiloja. sensijaan vapari 220D kesti egr.n tulppaamisen ilman vikatiloja savuarvotkin putos tulppaamisen jälkeen. joskin sokeelaippa on vielä laittamatta egr.n alipaineletkut on tukittu.
Menneet:
w202 180B vm: -95
W202 200B vm: -97
S210 320CDI Avantgarde vm: -00
W210 220D Classic vm: -98
W203 200 B Classic vm: -02
S211 270 CDI Avantgarde vm: -03
Nykyiset:
S212 220 CDI vm: -13
S203 180 Kompressor Elegance vm: -07
w202 180B vm: -95
W202 200B vm: -97
S210 320CDI Avantgarde vm: -00
W210 220D Classic vm: -98
W203 200 B Classic vm: -02
S211 270 CDI Avantgarde vm: -03
Nykyiset:
S212 220 CDI vm: -13
S203 180 Kompressor Elegance vm: -07
Vaparikoneisissa tosiaan kestää tulpata egr koska niissä ei ole ilmamäärämittaria.
Sitten taas jos ilmamäärämittari on vanha eikä toimi enää niinkuin uusi niin silloinkin kestää tulpata egr:n ilman että tulee vikatilaa.
Alkupään väyrysissä ei yleensä vielä valvota niin tarkasta egr:n toimintaa mutta esim. 98 vuoden autoissa ei enää tahdo onnistua.
Cdi koneisessa ei taida onnistua missään, jos onnistuu niin autossa on todennäköisesti jotain vikaa ettei toimi niinkuin kuuluu tai sitten egr on otettu pois tai ainakin vähennetty.
Sitten taas jos ilmamäärämittari on vanha eikä toimi enää niinkuin uusi niin silloinkin kestää tulpata egr:n ilman että tulee vikatilaa.
Alkupään väyrysissä ei yleensä vielä valvota niin tarkasta egr:n toimintaa mutta esim. 98 vuoden autoissa ei enää tahdo onnistua.
Cdi koneisessa ei taida onnistua missään, jos onnistuu niin autossa on todennäköisesti jotain vikaa ettei toimi niinkuin kuuluu tai sitten egr on otettu pois tai ainakin vähennetty.
Nonni. Nyt se toimii. Tein kuparilevystä sokkotulpan pakosarjalta lähtevään putkeen. Ei mee enää vikatilaan. Ahdot nousi 0.2bar eli ne on nyt samassa mihin ne aikanaan on säädetty, samoin turbo herää nopeemmin. Eli egr on vuotanut jo useemman vuotta... Egr:än sieti tulpata putkesta muttei alipaineletkusta näköjään... Huomenna koitetaan uudestaan vikakoodit, tänään niitä ei väärän adapterin takia saatu.
-98 300diesel turbo
-
- Viestit: 320
- Liittynyt: 29.12.2011 10:24
- Paikkakunta: Vesilahti
Eiköhän se vikatila juonna juurensa sinne egr venttiiliin, sekä myös sen tulppaamiseen. Star sen kertoo, joskin siellä saattaa olla vikakoodeja muustakin kuin todellisesta viasta. Mutta eiköhän se syy ole se saasteventtiili. Täällä foorumillakin on ammattilaisia jotka pystyy ottamaan koko toosan ohjelmakartasta pois niin sen kärsii tulpata jokaisen putken mitä siihen löytyy. Ja olikos varmistettu että läpät on imusarjasta tallessa?
Menneet:
w202 180B vm: -95
W202 200B vm: -97
S210 320CDI Avantgarde vm: -00
W210 220D Classic vm: -98
W203 200 B Classic vm: -02
S211 270 CDI Avantgarde vm: -03
Nykyiset:
S212 220 CDI vm: -13
S203 180 Kompressor Elegance vm: -07
w202 180B vm: -95
W202 200B vm: -97
S210 320CDI Avantgarde vm: -00
W210 220D Classic vm: -98
W203 200 B Classic vm: -02
S211 270 CDI Avantgarde vm: -03
Nykyiset:
S212 220 CDI vm: -13
S203 180 Kompressor Elegance vm: -07
Periaatteessa se ei ole auton tai edes mersun vika että menee vikatilaan. Uudella ilmamäärämittarilla ei Egr vaan pysty tulppaamaan, sopivassa tilanteessa tulee aina vikatila.ikilika kirjoitti:Ja vikatila taas päälle... Töihin tullessa yhessä risteyksessä lopsahti vikatilaan. Mun mielestä aika hyvin on toiminu, liki 100km meni moitteetta. Laatupeli. Ei ikinä koskaan enää mersua kun tästä paskasta eroon pääsen...
Joko sun täytyy laittaa Egr kunnolla toimintaan tai sitten käyt pois poistamatta sen kokonaan toiminnasta.
Mikä vikakoodi sieltä tulee?
Läppiä ei imusarjassa ole tässä konemallissa, cdi:ssä ne vasta tulee. Ohjelman muutos olis ihan kiva kyllä, ei vaan ole tuota rahaa millään montaa sataa pistää... Vikakoodit saadaan ehkä huomenna, tai joskus kun löydetään sopiva adapteri pistokkeeseen. Töistä lähtiessä ei taaskaan mennyt vikatilaan 27km matkalla...
-98 300diesel turbo
-
- Viestit: 320
- Liittynyt: 29.12.2011 10:24
- Paikkakunta: Vesilahti
Joo mä kans hokasin kun olin sen viestin lähettänyt että tässähän ei ole vielä niitä läppiä. Pistin sen viestin puhelimella ja oli niin hankalaa sitä alkaa korjaamaan. =D Mut eiköhän diagnostiikka syytä sano. Epäilen vahvasti sen EGR:n siellä kiukkuavan. Siis sen EGR:n saa ohjelmasta pois oikeilla välineillä ilman lastutusta.
Menneet:
w202 180B vm: -95
W202 200B vm: -97
S210 320CDI Avantgarde vm: -00
W210 220D Classic vm: -98
W203 200 B Classic vm: -02
S211 270 CDI Avantgarde vm: -03
Nykyiset:
S212 220 CDI vm: -13
S203 180 Kompressor Elegance vm: -07
w202 180B vm: -95
W202 200B vm: -97
S210 320CDI Avantgarde vm: -00
W210 220D Classic vm: -98
W203 200 B Classic vm: -02
S211 270 CDI Avantgarde vm: -03
Nykyiset:
S212 220 CDI vm: -13
S203 180 Kompressor Elegance vm: -07
-
- Viestit: 320
- Liittynyt: 29.12.2011 10:24
- Paikkakunta: Vesilahti
Ai, no tulee se silti halvemmaksi pidemmän päälle ku ostaa uutta EGR Venttiiliä. =D Kun sillä egr:lla ei tee suomessa yhtään mitään. Siit ei ole kuin haittaa koko kapineesta. =)
Menneet:
w202 180B vm: -95
W202 200B vm: -97
S210 320CDI Avantgarde vm: -00
W210 220D Classic vm: -98
W203 200 B Classic vm: -02
S211 270 CDI Avantgarde vm: -03
Nykyiset:
S212 220 CDI vm: -13
S203 180 Kompressor Elegance vm: -07
w202 180B vm: -95
W202 200B vm: -97
S210 320CDI Avantgarde vm: -00
W210 220D Classic vm: -98
W203 200 B Classic vm: -02
S211 270 CDI Avantgarde vm: -03
Nykyiset:
S212 220 CDI vm: -13
S203 180 Kompressor Elegance vm: -07
Väärät välineet koodi ??ikilika kirjoitti:P1043 koodia lykkää vikatilan myötä. Koodi tuntematon... Mikäs tää mahtaa olla?
Levannon We(l)ho
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17
------------------
Unimog 421 -70
W 108 280 SE -70
Unimog 416 DoKa -75
W 124 300 D -86 iceuseonly
Unimog U1700L -86
W 463 250 GDT -91
W 124 300 E 24V CE Cabr -93
Atego -00
W 218 250 CDI -15
W 213 e 220 d All Terrain -17