S211 Takapään puslien vaikutus meluun
S211 Takapään puslien vaikutus meluun
Mitenköhän, onko kukaan huomannut takapään puslien vaihdolla vaikutusta tuohon korviaraastavaan rengasmeluun? Nyt, kun peräpää narinarinarisee ja katsastus lähestyy, niin josko tuota samalla vaihtais kaikki takakelkan tyynytkin. Varmasti kymmenen vuotta ja puoli miljoonaa tekee tehtävänsä kumille kuin kumille. Mitä muita puslia takapäähän kannattaa vaihtaa samalla, ja onko kukaan huomannut muilla nivelillä vaikutusta rengasmeluun? Vaelteluakin on havaittavissa sivutuulessa ja urissa, joten sekin viittaa johonkin väljään takapäässä. Etupäähän tuli uudet reaktiotangot ja yläpallot viime kesänä, varmaan sinnekin kannattaisi vielä tukivarsien puslat vaihdella?
Kävin nimittäin tuoreehkon 4x4-Passatin kyydissä, ja se oli todella hiljainen tuohon omaan rymistäjään verrattuna. Eli siis tuo melu ei ole harhaluuloa. Kolmannet renkaat menossa (Nokia, Michelin, Continental), joten niistäkään se tuskin johtunee.
Toki samaan syssyyn kannattanee uusia moottorin ja vaihteiston tukikumet sekä kardaanin kannatinlaakeri.
Mietteitä, kokemuksia? Mistä edullisimmat osat? Halvatkin osat tuntuu kestävän, kun heti uutena pistää rasvanipan persuksiin ja tunkkaa vaseliinia täyteen.
Kävin nimittäin tuoreehkon 4x4-Passatin kyydissä, ja se oli todella hiljainen tuohon omaan rymistäjään verrattuna. Eli siis tuo melu ei ole harhaluuloa. Kolmannet renkaat menossa (Nokia, Michelin, Continental), joten niistäkään se tuskin johtunee.
Toki samaan syssyyn kannattanee uusia moottorin ja vaihteiston tukikumet sekä kardaanin kannatinlaakeri.
Mietteitä, kokemuksia? Mistä edullisimmat osat? Halvatkin osat tuntuu kestävän, kun heti uutena pistää rasvanipan persuksiin ja tunkkaa vaseliinia täyteen.
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Prefacelift 211 on melulaatikko edelliseen ja nykyiseen mallin verrattuna. Tosin passatti on vielä huonompi, joten tästä täytyy vetää johtopäätös että jotakin mätää siellä sinun autossa on.
Kohtuullisen paljon on taas viimeaikoina tullut käytettyä taksipalveluja ja sen havainnon voin vahvistaa että mersun ajetut kilometrit on selvimmin todettavissa taka-akselin suunnasta tulevista äänistä, joita ei tyypillisesti taksiautoihin laajassa mittakaavassa aleta korjailemaan.
Sanoisin että taka-apurungon puslat on avainasemassa äänien johtumisessa koriin. Vaihda puslat ja kerro että miten vaikuttaa..
Kohtuullisen paljon on taas viimeaikoina tullut käytettyä taksipalveluja ja sen havainnon voin vahvistaa että mersun ajetut kilometrit on selvimmin todettavissa taka-akselin suunnasta tulevista äänistä, joita ei tyypillisesti taksiautoihin laajassa mittakaavassa aleta korjailemaan.
Sanoisin että taka-apurungon puslat on avainasemassa äänien johtumisessa koriin. Vaihda puslat ja kerro että miten vaikuttaa..
En viitsinyt avata uutta threadia kun tämä liippasi niin läheltä
Ittellä menee 320cdi:n (-03) takapussit vaihtoon. Mitä puslia/kumeja/niveliä kannattais ehdottomasti ainakin vaihtaa samalla kun nuo pussukat vaihtelee? Tuskin tuota takapäätä tulee jatkuvasti purettua.
Englanninkieliset nimet tai varaosanumerot helpottaisi hakemista vaikkapa ebaystä :---)
Ittellä menee 320cdi:n (-03) takapussit vaihtoon. Mitä puslia/kumeja/niveliä kannattais ehdottomasti ainakin vaihtaa samalla kun nuo pussukat vaihtelee? Tuskin tuota takapäätä tulee jatkuvasti purettua.
Englanninkieliset nimet tai varaosanumerot helpottaisi hakemista vaikkapa ebaystä :---)
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
The harder you try, the dumber you look.
-Despair.com
http://www.laiskanlinna.fi/
http://www.mummonmokit.fi/
The harder you try, the dumber you look.
-Despair.com
http://www.laiskanlinna.fi/
http://www.mummonmokit.fi/
No niin, neljä tuntia ja yksi narinanivel vaihdettu
Joka ikinen pultti niin jumissa kuin olla voi. En uskonut, että M14-kierre voi kestää niin paljon. Perstuntumalta reippaasti jotain 2-300Nm sai vääntää, ja kaverina vasaralla hakata, että kireimmät pultit aukesi.
Ja ihmettelin, kun palje tuntui painavan tukivartta, vaikka starilla päästin paineet pois. No siihenhän löytyi syy, kompuran poistoventtiili jumissa. Ei muuta kuin kompuran päästä letku irti, ja uudestaan starilla paineet pois.
Sitten hajosi tunkki. Mäntää liikuttava vivusto tuli tiensä päähän ja antautui -> tunkki työn alle. No, nyt on varmasti kestävämpi kuin alkuperäinen viritelmä.
Lopulta sain tukivarren irti, ja nivelen vaihto olikin nätti homma. Nitkuttamalla toinen puoli irti ja prässillä nivel irti toisesta puolesta. Ei muuten tasan jää väljäksi, kun huolella tekee.
Sitten kamat nippuun, tunkilla tukivarsi oikeaan asentoon ja pulttien loppukiristys.
Tulos: nyt jo hiljeni selkeästi, vaikka vanhakaan ei ollut juurikaan väljä ja rasvat oli vielä sisällä. Lisäksi huomasin, että takakelkan etukumi oli vänkärin puolelta kaput, auton paino päällä pusla tuli 1cm ulommas takakelkasta kuin muut. Joku päivä saan vaihdeltua tuon toisen nivelen, niin vaihdan samalla nuo etutyynyt.
Sellainen huomio tuli myös tehtyä, että jos takajarrupalat on kovin kuluneet, pitää jarrut deaktivoida ja painaa jarrusatulaa auki. Itse sain juuri ja juuri naputettua narinanivelen pultin pois, kun jarrupaloissa on pintaa vajaa sentti.
Joka ikinen pultti niin jumissa kuin olla voi. En uskonut, että M14-kierre voi kestää niin paljon. Perstuntumalta reippaasti jotain 2-300Nm sai vääntää, ja kaverina vasaralla hakata, että kireimmät pultit aukesi.
Ja ihmettelin, kun palje tuntui painavan tukivartta, vaikka starilla päästin paineet pois. No siihenhän löytyi syy, kompuran poistoventtiili jumissa. Ei muuta kuin kompuran päästä letku irti, ja uudestaan starilla paineet pois.
Sitten hajosi tunkki. Mäntää liikuttava vivusto tuli tiensä päähän ja antautui -> tunkki työn alle. No, nyt on varmasti kestävämpi kuin alkuperäinen viritelmä.
Lopulta sain tukivarren irti, ja nivelen vaihto olikin nätti homma. Nitkuttamalla toinen puoli irti ja prässillä nivel irti toisesta puolesta. Ei muuten tasan jää väljäksi, kun huolella tekee.
Sitten kamat nippuun, tunkilla tukivarsi oikeaan asentoon ja pulttien loppukiristys.
Tulos: nyt jo hiljeni selkeästi, vaikka vanhakaan ei ollut juurikaan väljä ja rasvat oli vielä sisällä. Lisäksi huomasin, että takakelkan etukumi oli vänkärin puolelta kaput, auton paino päällä pusla tuli 1cm ulommas takakelkasta kuin muut. Joku päivä saan vaihdeltua tuon toisen nivelen, niin vaihdan samalla nuo etutyynyt.
Sellainen huomio tuli myös tehtyä, että jos takajarrupalat on kovin kuluneet, pitää jarrut deaktivoida ja painaa jarrusatulaa auki. Itse sain juuri ja juuri naputettua narinanivelen pultin pois, kun jarrupaloissa on pintaa vajaa sentti.
Mazzan myyntipuhe oli niin tyhjentävä että enpähän koske ite takapään niveliin ennen kuin on IHAN pakko ts. kun katsuri puuttuu niihin
Takapussia siis vaan vaihtoon ja kattelen muuta sitten syssymmällä
Outoa muuten, huomasin tuossa että eivät saaneet lainkaan katsastuksessa takaiskarien arvoja... manasivat että voisi johtua ilmajousista mutta joutuivat jäämään kokonaan ilman tuloksia takapäästä.
Takapussia siis vaan vaihtoon ja kattelen muuta sitten syssymmällä
Outoa muuten, huomasin tuossa että eivät saaneet lainkaan katsastuksessa takaiskarien arvoja... manasivat että voisi johtua ilmajousista mutta joutuivat jäämään kokonaan ilman tuloksia takapäästä.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
The harder you try, the dumber you look.
-Despair.com
http://www.laiskanlinna.fi/
http://www.mummonmokit.fi/
The harder you try, the dumber you look.
-Despair.com
http://www.laiskanlinna.fi/
http://www.mummonmokit.fi/
W202 takakelkan kulahtaneiden puslien vaihto teki peräpäästä liki äänettömän hetkeksi.Meissenkeri kirjoitti:Sanoisin että taka-apurungon puslat on avainasemassa äänien johtumisessa koriin. Vaihda puslat ja kerro että miten vaikuttaa..
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"
® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
-
- Viestit: 101
- Liittynyt: 01.11.2011 22:05
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: S211 Takapään puslien vaikutus meluun
Kävin nimittäin tuoreehkon 4x4-Passatin kyydissä, ja se oli todella hiljainen tuohon omaan rymistäjään verrattuna. Eli siis tuo melu ei ole harhaluuloa. Kolmannet renkaat menossa (Nokia, Michelin, Continental), joten niistäkään se tuskin johtunee.
Itse kävin juuri heittämässä uuden karhealla golfilla keikan pohjoisessa. Valitettavasti täytyy todeta että kyyti oli parempi, meni suoraan ja oli hiljaisempi kuin oma E 200cdi -07.
Nuo kumien vaihdot ei meluun auta ellei löydä pehmeämpää kumilaatua.
Itse kävin juuri heittämässä uuden karhealla golfilla keikan pohjoisessa. Valitettavasti täytyy todeta että kyyti oli parempi, meni suoraan ja oli hiljaisempi kuin oma E 200cdi -07.
Nuo kumien vaihdot ei meluun auta ellei löydä pehmeämpää kumilaatua.