Jartuon 309 projekti.
Joo, rungon hitsaaminen on niitä hommia, joissa ei kannata mennä mututuntumalla. Itsekin olen hitsaillut yhtä kasettikärryä, jota oli ihan ammattilaisen toimesta "vahvistettu".
Tosiasiassahan siinä oli vahvistettu saumatonta, hyvin taivutusvaihteluita kestävää I-palkkia kolmen metrin matkalta juuri siltä kohdalta, mistä se oli suunniteltu joustamaan, ja sitä kautta siirretty jousto kymmenen sentin matkalle vahvistuksen ja kääntökehän rungon väliin. Nyt, kun siinä oli vielä loistokkaasti vedetty pystysauma vahvistuksen päähän, niin siinä oli lopulta kolme merkittävää virhettä, jotka aiheutti väsymismurtumia runkoon, ja jotka jo kaikki yksistäänkin olis riittäneet siihen.
Mutta tuo salmiakin mallinen vahvikepala on hyvä. Toinen hyvä tapa on joko loivasti viistoon liitetty (~0,5m viiste) tai < -mallinen liitos. Nämä ei oikein tehtynä tarvitse vahvikepalaa. Ja se on myös hyvä muistaa, että tasaiseksi rälläköidyn hitsisauman väsymislujuus on humattavasti parempi.
Tosiasiassahan siinä oli vahvistettu saumatonta, hyvin taivutusvaihteluita kestävää I-palkkia kolmen metrin matkalta juuri siltä kohdalta, mistä se oli suunniteltu joustamaan, ja sitä kautta siirretty jousto kymmenen sentin matkalle vahvistuksen ja kääntökehän rungon väliin. Nyt, kun siinä oli vielä loistokkaasti vedetty pystysauma vahvistuksen päähän, niin siinä oli lopulta kolme merkittävää virhettä, jotka aiheutti väsymismurtumia runkoon, ja jotka jo kaikki yksistäänkin olis riittäneet siihen.
Mutta tuo salmiakin mallinen vahvikepala on hyvä. Toinen hyvä tapa on joko loivasti viistoon liitetty (~0,5m viiste) tai < -mallinen liitos. Nämä ei oikein tehtynä tarvitse vahvikepalaa. Ja se on myös hyvä muistaa, että tasaiseksi rälläköidyn hitsisauman väsymislujuus on humattavasti parempi.
Pientä päivitystä tännekkin.
Vielä on osia asentamatta, ovet ja konepelti+ puskurikin on vanhoissa maaleissa. Miljoona pikkujuttua tekemättä. Alkaa voimat hiipumaan loppusuoralla.
Miksi tuo keula on noin korkealla? Voiko ovet painaa niin paljon?
Hitsauksen kanssa ei ollut mitään ongelmia, kun sain toimivan koneen.
Mig oli kuukauden korjaamolla, kesti tasan 5cm hitsausta ja sama juttu.
Ostin voimavirtapelin ja odottelen luotto Kemppiä edelleen korjaamosta.
Vielä on osia asentamatta, ovet ja konepelti+ puskurikin on vanhoissa maaleissa. Miljoona pikkujuttua tekemättä. Alkaa voimat hiipumaan loppusuoralla.
Miksi tuo keula on noin korkealla? Voiko ovet painaa niin paljon?
Hitsauksen kanssa ei ollut mitään ongelmia, kun sain toimivan koneen.
Mig oli kuukauden korjaamolla, kesti tasan 5cm hitsausta ja sama juttu.
Ostin voimavirtapelin ja odottelen luotto Kemppiä edelleen korjaamosta.
Kiitos kiitos. Hauskaa hommaahan tuo on. Monesti ajatellut, mikä kohta rakentamisessa on hauskinta.? Varmaan se purku puoli kun on vielä virtaa ja intoa jäljellä. Kyllä sitä jo odottaa kun pääsee starttaamaan sen ekaa kertaa.
Minulta puuttuu vieläkin startti, siksi etten innostu liikaa ja jää jotain tekemättä Kaikki aikanaan.
Minulta puuttuu vieläkin startti, siksi etten innostu liikaa ja jää jotain tekemättä Kaikki aikanaan.
Välillä piti päästä uloskin hommiin kun ilmat salli.
Uskomaton voima vedellä ja jäällä. Kantikas putki oli toisestä päästä melkein pyöreä ja lopuksi possahtanut. Harmi kun kuvista ei näe miten pyöreäksi se oli mennyt.
Kolme poikkitaistuoentaa joutui vaihtamaan, kaikki keskiviivanpuolella.
Hiekkapuhallettuna ja pohjamaalattuna. 2xpohjamaali ja 2x Bilteman Emalimaali, aika näyttää millaista tavaraa se on?
Asennusta odotelessa....
Uskomaton voima vedellä ja jäällä. Kantikas putki oli toisestä päästä melkein pyöreä ja lopuksi possahtanut. Harmi kun kuvista ei näe miten pyöreäksi se oli mennyt.
Kolme poikkitaistuoentaa joutui vaihtamaan, kaikki keskiviivanpuolella.
Hiekkapuhallettuna ja pohjamaalattuna. 2xpohjamaali ja 2x Bilteman Emalimaali, aika näyttää millaista tavaraa se on?
Asennusta odotelessa....
No niin, tässä on vähän kerätty voimia ja motivaatiota MB:n kasaamiseen.
Ovet oli aika happamassa kunnossa, eli uusia peltiosia tarvittiin. Uusisin koko oven alaosat pokkauksesta alaspäin.
Kun ovien peltityöt oli tehty niin vuorossa oli maalaus.
Ruisku oli Mallia Motonet 24.80€ jolla oli jo maalattu pari autoa ja kaikkea muuta. Tottakai sieltä meni joku tiiviste ja jälki oli kamalaa, maali tuli pisaroina ja teki valumia kunnon appelsiini pinnan.
Tilaukseen meni uusi ruisku, ostin DevillPass FLG-5
Ihan hemmetin hyvä peli verrattuna aiempiin, sumu oli tasainen ja pinnasta tuli hiton hyvä tallimaalaukseen ja verrattuna siihen millainen se oli aiemmin.
Ovien Asentelua.
Seuraavaksi oli lavanpohjan asennus.
Maalasin lavan tukiraudat valkoiseksi, huono idea. Maalasin mustaksi ja alkoi näyttämään jo hieman paremmalta.
Tuo vasemman puoleinen U-rauta on maalamatta tarkoituksella, koska se menee uusiksi kun lavanpohja tulee paikoilleen.
Ovet oli aika happamassa kunnossa, eli uusia peltiosia tarvittiin. Uusisin koko oven alaosat pokkauksesta alaspäin.
Kun ovien peltityöt oli tehty niin vuorossa oli maalaus.
Ruisku oli Mallia Motonet 24.80€ jolla oli jo maalattu pari autoa ja kaikkea muuta. Tottakai sieltä meni joku tiiviste ja jälki oli kamalaa, maali tuli pisaroina ja teki valumia kunnon appelsiini pinnan.
Tilaukseen meni uusi ruisku, ostin DevillPass FLG-5
Ihan hemmetin hyvä peli verrattuna aiempiin, sumu oli tasainen ja pinnasta tuli hiton hyvä tallimaalaukseen ja verrattuna siihen millainen se oli aiemmin.
Ovien Asentelua.
Seuraavaksi oli lavanpohjan asennus.
Maalasin lavan tukiraudat valkoiseksi, huono idea. Maalasin mustaksi ja alkoi näyttämään jo hieman paremmalta.
Tuo vasemman puoleinen U-rauta on maalamatta tarkoituksella, koska se menee uusiksi kun lavanpohja tulee paikoilleen.
Lavan pohjan tein 2x18mm pontatusta laudasta. Päälle tulee vielä 9mm filmivaneri.
Hiab sai uudet maalit ja logot.
Tällä viikolla Posti-Pate tuo uudet etuvilkut, valot, maskit, iskarit ja muuta.
Tuulilasi pitää vielä hommata ja tehdä uudet lavanreunat.
Yllättävän halpa ikkuna Windglass Oy 185€
To Be Continue......
Hiab sai uudet maalit ja logot.
Tällä viikolla Posti-Pate tuo uudet etuvilkut, valot, maskit, iskarit ja muuta.
Tuulilasi pitää vielä hommata ja tehdä uudet lavanreunat.
Yllättävän halpa ikkuna Windglass Oy 185€
To Be Continue......
Kiitosta vaan, eihän tuossa ole mitään järkeä. Vaikka toi olisi uuden veroinen ei siitä siltikään palkoille pääse. Arvo taitaa olla ihan maksimissaa 3500-4000€ paikkeilla ja silloinkin pitäisi olla just se ostaja joka sen haluaa.Roisto kirjoitti:Terve,
Huhhuijaa. Hattu nousee niin korkealle, kuin käsi yltää.
Jos on tilaa, niin kannattaneko pistää vanha kone jemmaan, jos joku toinen hurjapää haluaa se joskus vääntää museorekisteriin.
t.
Risto
Vanha kone meni koneiden taivaaseen. Harmi kun ei ole paikkaa eikä tiloja säilyttää kaikkea kivaa.
Sebu pyyteli kuvia Hiabin kiinnityksitä, sekä tukijalasta.
Kannattaa tarkkaan katsoa, että noi jää lavanulkoreunan sisäpuolelle, muuten kun laidan laittaa alas niin tulee taatusti ongelmia.
Tuossa tukijalka lepoasennossa.
Lukituksen ratkaisin näin, L mallinen latikka jossa reikä. Kun tukijalan veivaa yläasentoon niin reijät on aina kohdikkain ja lukitus vaan läpi.
Toinen kuva tukijalan kiinnityksestä. (WTF Polttoainevuoto)
Tukijalka ulosvedettynä. Tukijasta tuohon pyöreään putkeen olen laittanut n.10cm neliöputkea. Tämä sen vuoksi, että se lukitsee tukijalan paikoilleen, sekä alhaalla ja ylhäällä. Ei lähde alta pois jos sattuu auto liikkumaan epätasaisella maastossa.
Tukijalan alustalle tein oman paikan tuohon peräseinälle, sekin on lukittuna paikoilleen, ettei se lähde omia aikojaan menemään.
Nosturi on paikoillaan 4:llä pultilla läpi lavan. Tukipalkkeihin on hitsattu tukevat holkit.
Yläpuolelta.
Alapuolelta.
Hydrauliletkuille tein oman lokerikon, siellä ne on paremmassa turvassa.
Nosturin ohjaus tapahtuu näistä vivuista
Eilen tein vielä nosturille lepopaikan niin ei tarvitse sitäkään pitää lavalla.
[/img]
Kannattaa tarkkaan katsoa, että noi jää lavanulkoreunan sisäpuolelle, muuten kun laidan laittaa alas niin tulee taatusti ongelmia.
Tuossa tukijalka lepoasennossa.
Lukituksen ratkaisin näin, L mallinen latikka jossa reikä. Kun tukijalan veivaa yläasentoon niin reijät on aina kohdikkain ja lukitus vaan läpi.
Toinen kuva tukijalan kiinnityksestä. (WTF Polttoainevuoto)
Tukijalka ulosvedettynä. Tukijasta tuohon pyöreään putkeen olen laittanut n.10cm neliöputkea. Tämä sen vuoksi, että se lukitsee tukijalan paikoilleen, sekä alhaalla ja ylhäällä. Ei lähde alta pois jos sattuu auto liikkumaan epätasaisella maastossa.
Tukijalan alustalle tein oman paikan tuohon peräseinälle, sekin on lukittuna paikoilleen, ettei se lähde omia aikojaan menemään.
Nosturi on paikoillaan 4:llä pultilla läpi lavan. Tukipalkkeihin on hitsattu tukevat holkit.
Yläpuolelta.
Alapuolelta.
Hydrauliletkuille tein oman lokerikon, siellä ne on paremmassa turvassa.
Nosturin ohjaus tapahtuu näistä vivuista
Eilen tein vielä nosturille lepopaikan niin ei tarvitse sitäkään pitää lavalla.
[/img]
Tänään oli se suuripäivä kun piti mennä katsastuskonttorille.
30km/h vauhdissa alkoi ihan hemmetinmoinen ravistus. Ylämäessä kytkin luisti kuin viimeistä päivää. Ei siinä auttanut kuin nöyränä heittää uukkari ja takaisin kotiin.
Johivan kanssa ollaan jo asiasta keskusteltu, mutta onko jollain tietoa voisiko kampiakselin päädyssä oleva silmälaakeri hajonnut ja tehnyt sen ravistuksen? Luistoa se ei selitä. Tai voisiko olla niin, että paineasetelma olisi jäänyt löysälle?
Antakaa jotain vinkkiä mistä lähtisi vikaa etsimään?
30km/h vauhdissa alkoi ihan hemmetinmoinen ravistus. Ylämäessä kytkin luisti kuin viimeistä päivää. Ei siinä auttanut kuin nöyränä heittää uukkari ja takaisin kotiin.
Johivan kanssa ollaan jo asiasta keskusteltu, mutta onko jollain tietoa voisiko kampiakselin päädyssä oleva silmälaakeri hajonnut ja tehnyt sen ravistuksen? Luistoa se ei selitä. Tai voisiko olla niin, että paineasetelma olisi jäänyt löysälle?
Antakaa jotain vinkkiä mistä lähtisi vikaa etsimään?
No niin laatikko on irti ja kytkinpaketti otettu suurennuslasin alle.
Luistamiseen löytyi vika. Sorvari oli sorvannut paineasetelman pedin liian korkeaksi. Mittauksessa pultit ei kiristänyt kytkinlevyä kuin aavistuksen.
Mutta mistä hemmetistä se ravistus voi johtua? Se tässä pelottaa kun selvää vikaa ei ole löytynyt?
Luistamiseen löytyi vika. Sorvari oli sorvannut paineasetelman pedin liian korkeaksi. Mittauksessa pultit ei kiristänyt kytkinlevyä kuin aavistuksen.
Mutta mistä hemmetistä se ravistus voi johtua? Se tässä pelottaa kun selvää vikaa ei ole löytynyt?
Menee toki spekulaation puolelle, eli elä usko pätkääkään Mutta ainakin omassa Kaapissa etenkin pidemmän seisomisen jälkeen saattaa kytkin ravistaa tahi nyppyyttää pahastikin juuri siinä kohden kun alkaa ottaa pitoa kiinni, ravistus loppuu kun kytkin ottaa täysillä kiinni. No jos se sinun samalla tekniikalla oleva 309 tekisi samaa niin sehän ei tuon mitoitusvirheen takia koskaan ota 100% kiinni jolloin se ravistus/nyppyytys ei tietysti lopu.
Joku kaapisti mulle sano että sen kytkin käyttäytyy samalla tavalla kun mullakin, että voisko olla näille tyypillistä? En tiijä.
Kais se sorvari on sen vauhtipyörän kellottanu suoraan ettei ole sorvannut liepoksi?
Joku kaapisti mulle sano että sen kytkin käyttäytyy samalla tavalla kun mullakin, että voisko olla näille tyypillistä? En tiijä.
Kais se sorvari on sen vauhtipyörän kellottanu suoraan ettei ole sorvannut liepoksi?
® Mesen linttaklubi
-Kuluttaa muttei kulje
-Kuluttaa muttei kulje
No niin, osat saatu koneistamosta kotiin. Vika tosiaan oli väärin sorvatussa vauhtipyörässä. Tasapainotus ja ja sorvaus=130€ köyhempi, mutta nyt tuntuu toimivan niinkuin sen kuuluukin toimia.
Huomenna klo13:00 katsastukseen, toivottavasti menee läpi tai ainakin jotain halpaa korjattavaa?
Kun peli on katsastettu jos jollekkin herää kiinnostusta ostaa tai vaihtaa jonnekkin mielenkiintoiseen niin rohkeasti vaan yhteyttä
Huomenna klo13:00 katsastukseen, toivottavasti menee läpi tai ainakin jotain halpaa korjattavaa?
Kun peli on katsastettu jos jollekkin herää kiinnostusta ostaa tai vaihtaa jonnekkin mielenkiintoiseen niin rohkeasti vaan yhteyttä
Auto katsastettu ilman ongelmia.
Katsastuksen jälkeen on tasapainoitettu kardaani ja renkaat.
Vanteet ei selvästikkään keskity keskelle, soviterenkaita ei peltivanteille ole olemassa. Eli aika epätasaista menoa luvassa.
Toinen mikä ihmetyttää autossa on väännön puuttuminen maantien nopeuksissa. normaalissa 80km/h nopeudessa vauhti tippuu nopeasti 60km/h
Ajoitukset on paikoillaan, ennakkosäädin tarkistettu.. kaipa se siitä??
Lavan reunoja piti vielä laittaa, olikin yllättävän työläät rakentaa. Hyvä kun yhden palasen sain päivässä tehtyä.
Katsastuksen jälkeen on tasapainoitettu kardaani ja renkaat.
Vanteet ei selvästikkään keskity keskelle, soviterenkaita ei peltivanteille ole olemassa. Eli aika epätasaista menoa luvassa.
Toinen mikä ihmetyttää autossa on väännön puuttuminen maantien nopeuksissa. normaalissa 80km/h nopeudessa vauhti tippuu nopeasti 60km/h
Ajoitukset on paikoillaan, ennakkosäädin tarkistettu.. kaipa se siitä??
Lavan reunoja piti vielä laittaa, olikin yllättävän työläät rakentaa. Hyvä kun yhden palasen sain päivässä tehtyä.