Kuinka 5v automaattia käytetään manuaalisesti
Kuinka 5v automaattia käytetään manuaalisesti
Kyseessä lienee 5v sähkölaatikko jos olen oikein ymmärtänyt. Eli W203 05 mallinen,valittavissa Comfort tai Sport asento ja oikealle/vasemmalle D asennossa liikuttamalla voi vaikuttaa.
Koska en ole juuri tomaatilla ajanut ennen ja persiissä on sellanen vanhan kansan tiisseliajotyyli joka suosii vedättämistä ja pitkiä moottorijarrutuksia niin kysyisin:
Kun Dllä laittaa esim näyttöön 3 vaihteen niin tarkoittaako se sitä että ainoa asia mihin se vaikuttaa on että loota ei vaihda isommalle kuin 3,mutta vaihtohetkiin se ei vaikuta.Haluaisin monesti vaihtaa isommalle aikaisemmin kuin loota.Moottorijarrutusta pystyy kait hiukan lisäämään kun tökkii pienemmälle tarpeen mukaan?Onko turbiini lukittuna moottorijarrutuksessa aina?
Onko laatikko jotenkin oppivaa mallia,ja miten vanhat opit saa nollattua.
Hiukan kaduttaa kun en pitänyt päätäni ja hommannut kuitenkin manuaalilaatikolla olevaa
Koska en ole juuri tomaatilla ajanut ennen ja persiissä on sellanen vanhan kansan tiisseliajotyyli joka suosii vedättämistä ja pitkiä moottorijarrutuksia niin kysyisin:
Kun Dllä laittaa esim näyttöön 3 vaihteen niin tarkoittaako se sitä että ainoa asia mihin se vaikuttaa on että loota ei vaihda isommalle kuin 3,mutta vaihtohetkiin se ei vaikuta.Haluaisin monesti vaihtaa isommalle aikaisemmin kuin loota.Moottorijarrutusta pystyy kait hiukan lisäämään kun tökkii pienemmälle tarpeen mukaan?Onko turbiini lukittuna moottorijarrutuksessa aina?
Onko laatikko jotenkin oppivaa mallia,ja miten vanhat opit saa nollattua.
Hiukan kaduttaa kun en pitänyt päätäni ja hommannut kuitenkin manuaalilaatikolla olevaa
automaatin muistin nollaus
Tällä ohjeella oma automaatti "unohti" oppimansa:
Virtalukon asennot 0->1->2->3
0 on avain pois lukosta, 3:lla starttaa
käännä avain asentoon 2 (älä starttaa)
kaasupoljin pohjaan (lattiasta läpi) ja pidetään vähintään 5 sekuntia
virta-avain asentoon 0, jalka pois kaasupolkimelta
odotellaan kaksi minuuttia, jotta järjestelmä uskoo, että tosi on kyseessä
Ainakin oma auto oli viikon päivät kuin eri maailmasta...
Virtalukon asennot 0->1->2->3
0 on avain pois lukosta, 3:lla starttaa
käännä avain asentoon 2 (älä starttaa)
kaasupoljin pohjaan (lattiasta läpi) ja pidetään vähintään 5 sekuntia
virta-avain asentoon 0, jalka pois kaasupolkimelta
odotellaan kaksi minuuttia, jotta järjestelmä uskoo, että tosi on kyseessä
Ainakin oma auto oli viikon päivät kuin eri maailmasta...
Itse joskus koitin noita hokkuspokkus-nollauksia mutta täytyy sanoa että mikään ei tuntunut toimivan. Ehkä jotain pientä placeboa saattoi huomata mutta vasta kun starilla nollasin adaptiot, oli ero huomattava. Mitään virallista koti-nollaustahan ei taida olla olemassakaan kun ainakin 5 toisistaan poikkeavaa ohjetta löytyi netistä
Eli: vie starin päähän niin nollaantuu ainakin oikeasti ja tarvittaessa saa sillä sinne juuri sellaiset vaihtoajankodat kuin haluaa
Eli: vie starin päähän niin nollaantuu ainakin oikeasti ja tarvittaessa saa sillä sinne juuri sellaiset vaihtoajankodat kuin haluaa
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Noo eihän siinä muuta kuin tökkää keppia oikealle silloin kun tahtoisi vaihdon tapahtuvan isomalle…ihan D asennossa ilman mitään muuta kikkailua! Eli se "manuaali" vaihto isommalle ohittaa auton omat vaihtoajatukset ja saa tosiaan isompaa pesään huomattavasti aiemmin….mutta eihän tuokaan nyt manuaalia tee, jos on tottunut nykyajan moottorintappo vaihtoihin (vitosella 20km/h ja reilusti alle tyhjäkäyntikierrosten )
Toki sama pätee myös pienemmälle vaihdoissa, mutta silloin tauluun jää se pienempi vaihde ja pitää tökkiä takaisin "deelle"
Toki sama pätee myös pienemmälle vaihdoissa, mutta silloin tauluun jää se pienempi vaihde ja pitää tökkiä takaisin "deelle"
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
No se on kyllä totta, että veto ja kulutus on varmasti kohillaan auton omilla vaihdoilla, mutta minulla ainakin tulee jatkuvasti tilanteita joissa haluan auton vaihtavan aiemmin isommalle ja se tosiaan onnistuu tökkäämällä keppia kerran oikealle (kun se käsi nyt muutenkin on siinä "hollilla" niin ei voi sanoa että tuosta olisi liikaa vaivaa )dealer kirjoitti:Automaatin paremmuus perustuu juuri siihen ettei ajajan tarvitse keppiä heilutella ajon aikana, laatikon äly kyllä osaa vaihtaa sopivasti isompaa ja pienempää niin että vedot ja kulutus ovat kohdallaan.
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4289
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Muuten näin tuo "oppiminen"xin811 kirjoitti:Se adaptaation nollaus on kai aika turhaa, se laatikko kyllä oppii pappatyylille, ja jos siinä on jotain vikaa ja sen nollaa, niin se oppii sen vian uudestaan. Ja se vaihtaa silloin ku pitää eli ei tarvi ruveta ite ronklaamaan.
Mutta joskus jää ne vanhat "oppineisuudet" jumitamaan
Niin siinä tapauksessa tulee paranusta
Ja varsin usein näin käy nun laatikkon jotain remontia tehty
Toinen juttu mihin tuo nollaus on hyvä on vikojen selvitely
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Aika jännä!....nimittäin huomasin tuon isommalle vaihdon jo pikkuveljen facelift 200cdi väykyllä aikoinaan ja tuossa omassa ässässä olen sitä käyttänyt ihan kokoajan Siis eihän se mitään sekunnin murto-osassa paukauta väkisin isompaa silmään niinkuin jossain F1:ssä, vaan vaihtaa ihan samalla tyylillä kuin itsenäisestikkin, mutta tietyssä tilanteessa paljon aiemmin kuin ominpäin...ja aina vaihtuu kun keppiä käyttää siellä + puolella (jos siis ollaan sellaisissa nopeuksissa että isompi vaihde olisi mahdollinen)
Edit. Otetaas takaisin tuon väyrysen osalta....saattaa olla että sekoita sen ensimmäiseen W220 ässään
Edit. Otetaas takaisin tuon väyrysen osalta....saattaa olla että sekoita sen ensimmäiseen W220 ässään
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Tuommoisella kepin tökkimisellä ei ole mitään merkitystä, toimi tai ei, koska Mersun automaateista on aina puuttunut pakkovaihdetoiminto, joka tarkoittaa sitä että vaihteen voisi lukita päälle.
Siitä syystä ei automaatista saa manuaalin korvaajaa missään tilanteessa. Tyypillisin esimerkkitilanne on ohitustilanne, jossa kuljettaja haluaisi varmistaa kiihdytyksen samalla vaihteella kaistanvaihdossa liukkaalla talvikelillä. Automaatilla se ei onnistu, koska vaihde saattaa vaihtua hyvinkin pienellä vedon muutoksella tai renkaiden sutaisulla.
Toinen esimerkkitilanne on vähänkään nopeampi kaarreajo, jossa kuljettajan pitäisi pystyä luottamaan vaihteistoon että veto pysyy tasaisena. Se on mahdotonta jos pakkovaihdetoimintoa ei ole. Vaihteen vaihtuminen kesken kaarteen tai kaistanvaihdossa talvisissa olosuhteissa, aiheuttaa aina jonkinlaisen auton heilahduksen, jota kuljettaja ei toivo, jos se ei ole kuljettajan määräämä.
Siitä syystä ei automaatista saa manuaalin korvaajaa missään tilanteessa. Tyypillisin esimerkkitilanne on ohitustilanne, jossa kuljettaja haluaisi varmistaa kiihdytyksen samalla vaihteella kaistanvaihdossa liukkaalla talvikelillä. Automaatilla se ei onnistu, koska vaihde saattaa vaihtua hyvinkin pienellä vedon muutoksella tai renkaiden sutaisulla.
Toinen esimerkkitilanne on vähänkään nopeampi kaarreajo, jossa kuljettajan pitäisi pystyä luottamaan vaihteistoon että veto pysyy tasaisena. Se on mahdotonta jos pakkovaihdetoimintoa ei ole. Vaihteen vaihtuminen kesken kaarteen tai kaistanvaihdossa talvisissa olosuhteissa, aiheuttaa aina jonkinlaisen auton heilahduksen, jota kuljettaja ei toivo, jos se ei ole kuljettajan määräämä.
laatikkoa sanotaan siksi "automaatiksi"ettei keppiä tarvi veivata muutoin koin P-R-D
3*chevy van
mersut:
w124 300e aut.-86 EX
w202 220d aut.-96 EX
w202 250td aut.-97 EX
w124 300e aut-85 `amg´ pojan kanssa EX
s210 320cdi aut EX
W203 200cdi aut-02,ex by los termitos
w202 180 aut-94 ex
BMW e39 530 tdsa-98 ex
S210 320cdi aut.01
mersut:
w124 300e aut.-86 EX
w202 220d aut.-96 EX
w202 250td aut.-97 EX
w124 300e aut-85 `amg´ pojan kanssa EX
s210 320cdi aut EX
W203 200cdi aut-02,ex by los termitos
w202 180 aut-94 ex
BMW e39 530 tdsa-98 ex
S210 320cdi aut.01
On tietysti tilanteita joissa aski ei tee mitä kuski haluaa, sitä varten ois suotavaa olla "pakkovaihteet"/tiptronic ainakin omissa kulkineissa. Kuskeja on erilaisia, mieltymyksiä samoin.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
onre kirjoitti:Tämä oli usein ihan kätevää, se kun tahtoi tasan kuudenkympin vauhdissa pitää liian pientä vaihdetta, jolloin näin sain vihjattua automaatille että tuo on nyt vähän yliampuvaa käytöstä.
Minun romu taas ei liian pientä vaihdetta pidä päällä mielestäni missään tilanteessa - kierroksethan pysyy varsin alhaalla normiajossa - ja siksi ihmettelinkin illalla kokeillessani että mitäs järkeä siinä olisi että voisi vaihtaa isommalle kepistä vaikkei auto haluakaan.
Vaikka miten sievästi kiihdyttää niin siinä se ei onnistunut, tosin en kokeillut W-asennolla.
Pitää vielä kokeilla ajaa tasaista niin hidasta nopeutta että ei ole automaattisesti suurin vaihde päällä ja leipoa sitten keppiä oikealle.
Olette vaan tainneet epäonnistua autonne opettamisessa kun joudutte automaatista manuaalia tekemään
Ei niillä läpsyttimillä automaagista manuaalia saa. Omissa mersuissa läpsyttimillä on aina valittu ainoastaan suurin käytettävä vaihde. Ylöspäin vaihdellessa ei merkitystä ole. Jos jotain kesämökkiä perässä raahaa niin voi olla tarpeen pitää pienempää pakosti silmässä että ei koko aikaa vatkaa vaihteita ja pysyy vedot.
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.
/Change is only constant
/Change is only constant
Näin myös pre w211:ssä mutta tuossa omassa faceliftissä saa tyrkättyä myös isompaa.Generig kirjoitti:Omissa mersuissa läpsyttimillä on aina valittu ainoastaan suurin käytettävä vaihde.
Muita eroja mm. että pressä kun näpäyttää kepistä alaspäin, lähtee se aina liikkeelle 5. vaihteesta. Eli jos ajat 3 ja haluat 2, vaatii tämä 3x näpäytyksen kepistä kun taas faceliftissä tiputtaa suoraa käytössä olevalta vaihteelta edelliselle vaihteelle.
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
No se on varmaa, että eipä tuo laatikko ehdi minun mielialavaihteluihin sopeutumaan....dealer kirjoitti:onre kirjoitti:Tämä oli usein ihan kätevää, se kun tahtoi tasan kuudenkympin vauhdissa pitää liian pientä vaihdetta, jolloin näin sain vihjattua automaatille että tuo on nyt vähän yliampuvaa käytöstä.
Minun romu taas ei liian pientä vaihdetta pidä päällä mielestäni missään tilanteessa - kierroksethan pysyy varsin alhaalla normiajossa - ja siksi ihmettelinkin illalla kokeillessani että mitäs järkeä siinä olisi että voisi vaihtaa isommalle kepistä vaikkei auto haluakaan.
Vaikka miten sievästi kiihdyttää niin siinä se ei onnistunut, tosin en kokeillut W-asennolla.
Pitää vielä kokeilla ajaa tasaista niin hidasta nopeutta että ei ole automaattisesti suurin vaihde päällä ja leipoa sitten keppiä oikealle.
Olette vaan tainneet epäonnistua autonne opettamisessa kun joudutte automaatista manuaalia tekemään
Mutta just ku kävin viemässä lapset harrastuksiin, niin huomasin tökkiväni keppiä tuon tuosta Ja varsinkin tuossa onren kuvailemassa tilanteessa, kun ensin ajetaan x määrä määrätietoisen pyrkivästi (huom! EI rikota liikennesääntöjä) ja sitten rauhoitetaan tilanne esim. taajamassa, niin auto jää odottamaan sitä seuraavaa kaasun runttaamista ja kierrokset ylhäällä mentäsiin omaan makuun liian pitkään ilman isommalle "pakottamista".
Samoin huomasin kiihdyttäväni risteykset reippaalla kaasulla laatikko S asennossa, mutta tökin isompaa aina ennen 2000r/min....kiihtyy lastutettuna kivasti väännöillä ja saa tosiaan käytyä kaikki pykälät läpi ylittämättä tuota "kahtatonnia"....se kun ottaa niin ässässä korviin kun huudattaa yli kahentonnin Normaalisti auto vaihtaa sillä kiihdytyksellä 3000r/min kohilla isompaa
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
- Väsynyt Mies
- Tolokun mies
- Viestit: 1359
- Liittynyt: 22.5.2007 21:55
- Paikkakunta: Kotka
Eipä sillä kepillä saa muuta tehtyä kuin valittua suurimman käytettävän pykälän. Eikä se vaihda edes pienemmälle, jos tietokone on sitä mieltä, että se alaspäin vaihtaminen voi aiheuttaa hallaa tekniikalle. Eli vaikka ohitustilanteessa tempoisit sieltä pienempää pykälää pyyntiin, niin loppupelistä se on se tekoäly siellä hanttarin jalkotilassa, joka päättää, että vaihtuuko se vekseli vai ei.
Eli ainut asia mihin sillä kepillä voi edes vähän vaikuttaa on suurin käytettävä vaihde ja sekin päätös ohitetaan tekoälyn toimesta, jos moottori meinaa esimerkiksi alamäessä kärryä vedettäessa mennä ylikierroksille.
Eli ainut asia mihin sillä kepillä voi edes vähän vaikuttaa on suurin käytettävä vaihde ja sekin päätös ohitetaan tekoälyn toimesta, jos moottori meinaa esimerkiksi alamäessä kärryä vedettäessa mennä ylikierroksille.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.
Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261
Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261
Kyllä ainakin W211:n kohdalla plussaa tökkäämällä laatikko vaihtaa isompaa pesään, jos nopeutta ei ole liian vähän. Esim. viitosvaihde kytkeytyy normaalisti hieman kaasua keventämällä n. 65km/h nopeudessa, kun taas plussaa tökkäämällä sen saa päälle tasakaasullakin jo alle 60km/h nopeudessa. Sama toimii myös muilla vaihteilla hitaammissa nopeuksissa.
Tosin ei se siitä manuaalia tee - rattivaihteisen ohjelma tuonne pitäis leikkimistä varten ladata
Iso parannushan tulee ilmeisesti moottorin ohjelmoinnilla, jolloin laatikko vaihtaa alemmilla kierroksilla, eikä vaihda niin helposti pienempää pesään.
Hyvä laatikkohan tuo kaiken kaikkiaan on, todella hyvä hyötysuhde ja kestää huollettuna ikuisuuden.
Tosin ei se siitä manuaalia tee - rattivaihteisen ohjelma tuonne pitäis leikkimistä varten ladata
Iso parannushan tulee ilmeisesti moottorin ohjelmoinnilla, jolloin laatikko vaihtaa alemmilla kierroksilla, eikä vaihda niin helposti pienempää pesään.
Hyvä laatikkohan tuo kaiken kaikkiaan on, todella hyvä hyötysuhde ja kestää huollettuna ikuisuuden.
- Väsynyt Mies
- Tolokun mies
- Viestit: 1359
- Liittynyt: 22.5.2007 21:55
- Paikkakunta: Kotka
No omat kokemukseni on vm. 2000 S202 koppasesta, jossa oli tuo 722.6 loota, joten onhan siinä varmaan kehitystä tapahtunut.mazza kirjoitti:Kyllä ainakin W211:n kohdalla plussaa tökkäämällä laatikko vaihtaa isompaa pesään, jos nopeutta ei ole liian vähän. Esim. viitosvaihde kytkeytyy normaalisti hieman kaasua keventämällä n. 65km/h nopeudessa, kun taas plussaa tökkäämällä sen saa päälle tasakaasullakin jo alle 60km/h nopeudessa. Sama toimii myös muilla vaihteilla hitaammissa nopeuksissa.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.
Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261
Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261
Oma on W203.007 Cdi, syntymäpäivä 6.6.2003, Bremenissä.
Automaatin tehdasasetus testi tuli aikoinaan kokeiltua ja se toimi.
Myöhemmin siihen ei ole ollut tarvetta, koska vaimon ajotyyli on
enempi Räikkösen koulukuntaa ja niin vaihtoalueet pysyvät kohtuullisina.
Vaihdan yleensä aina pienemmälle ennen ohitukseen lähtöä.
Jos laatikko vaihtaa rinnalla olessa isommalle, niin se ei niin haittaa.
Väkisin isommalle vaihtaessa keppiä ei tökätä, vaan painetaan se oikealle
ja odotetaan vaihteen vaihtuminen. Henkäyskin kaasupolkimen suuntaan
palauttaa pinemmän vaihteen alle 60:in nopeudessa.
Pinemmälle vaihtuu suoraan vaikka ykköselle jos kierrokset ja nopeus
mahtuvat kartalle. Eli pidetään keppi vasemmalle painettuna kunnes
oikea vaihde on löytynyt.
Muuten olen sitä mieltä, että mersun laatikon ohjelmointi kestää hyvin
vertailun kaikkein uusimpiinkin automaatteihin...
Automaatin tehdasasetus testi tuli aikoinaan kokeiltua ja se toimi.
Myöhemmin siihen ei ole ollut tarvetta, koska vaimon ajotyyli on
enempi Räikkösen koulukuntaa ja niin vaihtoalueet pysyvät kohtuullisina.
Vaihdan yleensä aina pienemmälle ennen ohitukseen lähtöä.
Jos laatikko vaihtaa rinnalla olessa isommalle, niin se ei niin haittaa.
Väkisin isommalle vaihtaessa keppiä ei tökätä, vaan painetaan se oikealle
ja odotetaan vaihteen vaihtuminen. Henkäyskin kaasupolkimen suuntaan
palauttaa pinemmän vaihteen alle 60:in nopeudessa.
Pinemmälle vaihtuu suoraan vaikka ykköselle jos kierrokset ja nopeus
mahtuvat kartalle. Eli pidetään keppi vasemmalle painettuna kunnes
oikea vaihde on löytynyt.
Muuten olen sitä mieltä, että mersun laatikon ohjelmointi kestää hyvin
vertailun kaikkein uusimpiinkin automaatteihin...
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4289
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Jeponre kirjoitti:Siis en nyt mene vannomaan, mutta mulla on kyllä mielikuva että 722.699-laatikkoisen autoni ohjekirjasta olisin oikein lukenut tästä toiminnosta.
Siellä se on selitetty miten toimii
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Kyllä piippu on oikeassa, pystyy tuolla minunkin röntällä vaihtamaan isompaa kepistä esim. kun ajaa noin 40km/h niin ettei automaatti ole itsekseen vaihtanut isompaa päälle.piippu kirjoitti:No se on varmaa, että eipä tuo laatikko ehdi minun mielialavaihteluihin sopeutumaan....dealer kirjoitti:onre kirjoitti:Tämä oli usein ihan kätevää, se kun tahtoi tasan kuudenkympin vauhdissa pitää liian pientä vaihdetta, jolloin näin sain vihjattua automaatille että tuo on nyt vähän yliampuvaa käytöstä.
Minun romu taas ei liian pientä vaihdetta pidä päällä mielestäni missään tilanteessa - kierroksethan pysyy varsin alhaalla normiajossa - ja siksi ihmettelinkin illalla kokeillessani että mitäs järkeä siinä olisi että voisi vaihtaa isommalle kepistä vaikkei auto haluakaan.
Vaikka miten sievästi kiihdyttää niin siinä se ei onnistunut, tosin en kokeillut W-asennolla.
Pitää vielä kokeilla ajaa tasaista niin hidasta nopeutta että ei ole automaattisesti suurin vaihde päällä ja leipoa sitten keppiä oikealle.
Olette vaan tainneet epäonnistua autonne opettamisessa kun joudutte automaatista manuaalia tekemään
Mutta just ku kävin viemässä lapset harrastuksiin, niin huomasin tökkiväni keppiä tuon tuosta Ja varsinkin tuossa onren kuvailemassa tilanteessa, kun ensin ajetaan x määrä määrätietoisen pyrkivästi (huom! EI rikota liikennesääntöjä) ja sitten rauhoitetaan tilanne esim. taajamassa, niin auto jää odottamaan sitä seuraavaa kaasun runttaamista ja kierrokset ylhäällä mentäsiin omaan makuun liian pitkään ilman isommalle "pakottamista".
Samoin huomasin kiihdyttäväni risteykset reippaalla kaasulla laatikko S asennossa, mutta tökin isompaa aina ennen 2000r/min....kiihtyy lastutettuna kivasti väännöillä ja saa tosiaan käytyä kaikki pykälät läpi ylittämättä tuota "kahtatonnia"....se kun ottaa niin ässässä korviin kun huudattaa yli kahentonnin Normaalisti auto vaihtaa sillä kiihdytyksellä 3000r/min kohilla isompaa
Eli väärässä olin, niin
wiimax.fi