Kuinka 5v automaattia käytetään manuaalisesti

Vaihteistot, perä, kardaani, vetoakseli.
Vastaa Viestiin
Woodland
Viestit: 26
Liittynyt: 28.1.2014 19:15
Paikkakunta: Nurmijärvi

Kuinka 5v automaattia käytetään manuaalisesti

Viesti Kirjoittaja Woodland »

Kyseessä lienee 5v sähkölaatikko jos olen oikein ymmärtänyt. Eli W203 05 mallinen,valittavissa Comfort tai Sport asento ja oikealle/vasemmalle D asennossa liikuttamalla voi vaikuttaa.

Koska en ole juuri tomaatilla ajanut ennen ja persiissä on sellanen vanhan kansan tiisseliajotyyli joka suosii vedättämistä ja pitkiä moottorijarrutuksia niin kysyisin:
Kun Dllä laittaa esim näyttöön 3 vaihteen niin tarkoittaako se sitä että ainoa asia mihin se vaikuttaa on että loota ei vaihda isommalle kuin 3,mutta vaihtohetkiin se ei vaikuta.Haluaisin monesti vaihtaa isommalle aikaisemmin kuin loota.Moottorijarrutusta pystyy kait hiukan lisäämään kun tökkii pienemmälle tarpeen mukaan?Onko turbiini lukittuna moottorijarrutuksessa aina?

Onko laatikko jotenkin oppivaa mallia,ja miten vanhat opit saa nollattua.

Hiukan kaduttaa kun en pitänyt päätäni ja hommannut kuitenkin manuaalilaatikolla olevaa :cry:
Avatar
RiKo
Viestit: 20
Liittynyt: 19.10.2010 21:25
Paikkakunta: Kuopio

automaatin muistin nollaus

Viesti Kirjoittaja RiKo »

Tällä ohjeella oma automaatti "unohti" oppimansa:

Virtalukon asennot 0->1->2->3
0 on avain pois lukosta, 3:lla starttaa

käännä avain asentoon 2 (älä starttaa)
kaasupoljin pohjaan (lattiasta läpi) ja pidetään vähintään 5 sekuntia
virta-avain asentoon 0, jalka pois kaasupolkimelta
odotellaan kaksi minuuttia, jotta järjestelmä uskoo, että tosi on kyseessä

Ainakin oma auto oli viikon päivät kuin eri maailmasta...
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Itse joskus koitin noita hokkuspokkus-nollauksia mutta täytyy sanoa että mikään ei tuntunut toimivan. Ehkä jotain pientä placeboa saattoi huomata mutta vasta kun starilla nollasin adaptiot, oli ero huomattava. Mitään virallista koti-nollaustahan ei taida olla olemassakaan kun ainakin 5 toisistaan poikkeavaa ohjetta löytyi netistä :?
Eli: vie starin päähän niin nollaantuu ainakin oikeasti ja tarvittaessa saa sillä sinne juuri sellaiset vaihtoajankodat kuin haluaa :wink:
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

Noo eihän siinä muuta kuin tökkää keppia oikealle silloin kun tahtoisi vaihdon tapahtuvan isomalle…ihan D asennossa ilman mitään muuta kikkailua! Eli se "manuaali" vaihto isommalle ohittaa auton omat vaihtoajatukset ja saa tosiaan isompaa pesään huomattavasti aiemmin….mutta eihän tuokaan nyt manuaalia tee, jos on tottunut nykyajan moottorintappo vaihtoihin (vitosella 20km/h ja reilusti alle tyhjäkäyntikierrosten :lol: )

Toki sama pätee myös pienemmälle vaihdoissa, mutta silloin tauluun jää se pienempi vaihde ja pitää tökkiä takaisin "deelle"
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29282
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Automaatin paremmuus perustuu juuri siihen ettei ajajan tarvitse keppiä heilutella ajon aikana, laatikon äly kyllä osaa vaihtaa sopivasti isompaa ja pienempää niin että vedot ja kulutus ovat kohdallaan.
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

dealer kirjoitti:Automaatin paremmuus perustuu juuri siihen ettei ajajan tarvitse keppiä heilutella ajon aikana, laatikon äly kyllä osaa vaihtaa sopivasti isompaa ja pienempää niin että vedot ja kulutus ovat kohdallaan.
No se on kyllä totta, että veto ja kulutus on varmasti kohillaan auton omilla vaihdoilla, mutta minulla ainakin tulee jatkuvasti tilanteita joissa haluan auton vaihtavan aiemmin isommalle ja se tosiaan onnistuu tökkäämällä keppia kerran oikealle (kun se käsi nyt muutenkin on siinä "hollilla" niin ei voi sanoa että tuosta olisi liikaa vaivaa :lol: )
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29282
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jo vain, piippu :pappa: en tullut edes lukeneeksi edellistä viestiäsi, vastailin aloittajan viestiin.

Sitten toinen juttu: en ole tiennyt että noin voi vaihtaa isommalle. En koskaan kuullutkaan, enkä kokeillut :shock:
Illalla testaamaan :idea:
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Kyllä mulla ainakin omassani toimii tuo että napauttaa keppiä isommalla päin niin vaihtaa isompaa.

Alkuperäiselle kysyjälle: Uutta softaa sisään ja samalla nollaa laatikon adaptiot niin alkaa vaihtamaan aikaisemmin isompaa ja saa siinä voimaakin lisää :lol:
xin811
Viestit: 656
Liittynyt: 06.8.2007 14:05

Viesti Kirjoittaja xin811 »

Se adaptaation nollaus on kai aika turhaa, se laatikko kyllä oppii pappatyylille, ja jos siinä on jotain vikaa ja sen nollaa, niin se oppii sen vian uudestaan. Ja se vaihtaa silloin ku pitää eli ei tarvi ruveta ite ronklaamaan.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

xin811 kirjoitti:Se adaptaation nollaus on kai aika turhaa, se laatikko kyllä oppii pappatyylille, ja jos siinä on jotain vikaa ja sen nollaa, niin se oppii sen vian uudestaan. Ja se vaihtaa silloin ku pitää eli ei tarvi ruveta ite ronklaamaan.
Muuten näin tuo "oppiminen"
Mutta joskus jää ne vanhat "oppineisuudet" jumitamaan
Niin siinä tapauksessa tulee paranusta
Ja varsin usein näin käy nun laatikkon jotain remontia tehty

Toinen juttu mihin tuo nollaus on hyvä on vikojen selvitely
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29282
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jep, ei ole ainakaan minun facelift väyrysessä sellaista toimintoa että voisi "pakottaa" isompaa vaihdetta päälle kepillä.
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

Aika jännä!....nimittäin huomasin tuon isommalle vaihdon jo pikkuveljen facelift 200cdi väykyllä aikoinaan ja tuossa omassa ässässä olen sitä käyttänyt ihan kokoajan :shock: Siis eihän se mitään sekunnin murto-osassa paukauta väkisin isompaa silmään niinkuin jossain F1:ssä, vaan vaihtaa ihan samalla tyylillä kuin itsenäisestikkin, mutta tietyssä tilanteessa paljon aiemmin kuin ominpäin...ja aina vaihtuu kun keppiä käyttää siellä + puolella (jos siis ollaan sellaisissa nopeuksissa että isompi vaihde olisi mahdollinen)


Edit. Otetaas takaisin tuon väyrysen osalta....saattaa olla että sekoita sen ensimmäiseen W220 ässään
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29282
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ajoin noin 80 km reissun ja muutamaankin kertaan kokeilin, mutta en huomannut minkäänlaista eroa tökkäsi keppiä eli ei. Jotenkin tuntui että vaikka "toimisikin" niin muutenkin olisi helpompaa vaan löysätä aavistus kaasua pikku hetkeksi, tiedä sitten :D
onre
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 1858
Liittynyt: 25.4.2007 23:41
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja onre »

Mun '99 C 200 CDI vaihteli kiltisti isompaa kun keppiä törkki oikealle. Tämä oli usein ihan kätevää, se kun tahtoi tasan kuudenkympin vauhdissa pitää liian pientä vaihdetta, jolloin näin sain vihjattua automaatille että tuo on nyt vähän yliampuvaa käytöstä.
Avatar
Meissenkeri
Viestit: 3837
Liittynyt: 15.8.2006 2:10
Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki

Viesti Kirjoittaja Meissenkeri »

Tuommoisella kepin tökkimisellä ei ole mitään merkitystä, toimi tai ei, koska Mersun automaateista on aina puuttunut pakkovaihdetoiminto, joka tarkoittaa sitä että vaihteen voisi lukita päälle.

Siitä syystä ei automaatista saa manuaalin korvaajaa missään tilanteessa. Tyypillisin esimerkkitilanne on ohitustilanne, jossa kuljettaja haluaisi varmistaa kiihdytyksen samalla vaihteella kaistanvaihdossa liukkaalla talvikelillä. Automaatilla se ei onnistu, koska vaihde saattaa vaihtua hyvinkin pienellä vedon muutoksella tai renkaiden sutaisulla.

Toinen esimerkkitilanne on vähänkään nopeampi kaarreajo, jossa kuljettajan pitäisi pystyä luottamaan vaihteistoon että veto pysyy tasaisena. Se on mahdotonta jos pakkovaihdetoimintoa ei ole. Vaihteen vaihtuminen kesken kaarteen tai kaistanvaihdossa talvisissa olosuhteissa, aiheuttaa aina jonkinlaisen auton heilahduksen, jota kuljettaja ei toivo, jos se ei ole kuljettajan määräämä.
Avatar
ram
aktiivimeseläinen
Viestit: 2360
Liittynyt: 08.5.2011 14:49
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja ram »

En sano mitään
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Avatar
Cee220
Viestit: 473
Liittynyt: 02.12.2010 17:44
Paikkakunta: Kellokoski

Viesti Kirjoittaja Cee220 »

laatikkoa sanotaan siksi "automaatiksi"ettei keppiä tarvi veivata muutoin koin P-R-D :roll:
3*chevy van
mersut:
w124 300e aut.-86 EX
w202 220d aut.-96 EX
w202 250td aut.-97 EX
w124 300e aut-85 `amg´ pojan kanssa EX
s210 320cdi aut EX
W203 200cdi aut-02,ex by los termitos
w202 180 aut-94 ex
BMW e39 530 tdsa-98 ex
S210 320cdi aut.01
Avatar
Mulqvist
Viestit: 1731
Liittynyt: 01.10.2005 14:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Mulqvist »

On tietysti tilanteita joissa aski ei tee mitä kuski haluaa, sitä varten ois suotavaa olla "pakkovaihteet"/tiptronic ainakin omissa kulkineissa. Kuskeja on erilaisia, mieltymyksiä samoin.
“I’ve written a romantic comedy. It’s about a guy and a girl, classic, initially they hate each other, classic, but they end up in bed together. Classic! It’s called the rapist.” — Jimmy Carr
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29282
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

onre kirjoitti:Tämä oli usein ihan kätevää, se kun tahtoi tasan kuudenkympin vauhdissa pitää liian pientä vaihdetta, jolloin näin sain vihjattua automaatille että tuo on nyt vähän yliampuvaa käytöstä.
:idea:
Minun romu taas ei liian pientä vaihdetta pidä päällä mielestäni missään tilanteessa - kierroksethan pysyy varsin alhaalla normiajossa - ja siksi ihmettelinkin illalla kokeillessani että mitäs järkeä siinä olisi että voisi vaihtaa isommalle kepistä vaikkei auto haluakaan.
Vaikka miten sievästi kiihdyttää niin siinä se ei onnistunut, tosin en kokeillut W-asennolla.
Pitää vielä kokeilla ajaa tasaista niin hidasta nopeutta että ei ole automaattisesti suurin vaihde päällä ja leipoa sitten keppiä oikealle.

Olette vaan tainneet epäonnistua autonne opettamisessa kun joudutte automaatista manuaalia tekemään :no:
Avatar
Generig
Vibrageneraattori
Viestit: 2800
Liittynyt: 02.10.2005 20:18
Paikkakunta: Mansesteri

Viesti Kirjoittaja Generig »

Ei niillä läpsyttimillä automaagista manuaalia saa. Omissa mersuissa läpsyttimillä on aina valittu ainoastaan suurin käytettävä vaihde. Ylöspäin vaihdellessa ei merkitystä ole. Jos jotain kesämökkiä perässä raahaa niin voi olla tarpeen pitää pienempää pakosti silmässä että ei koko aikaa vatkaa vaihteita ja pysyy vedot.
/Neuvoja etsivät vähiten ne, jotka niitä eniten tarvitsisivat.

/Change is only constant
Avatar
sonikki
aktiivimeseläinen
Viestit: 3219
Liittynyt: 09.9.2007 10:19
Paikkakunta: Katko

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Generig kirjoitti:Omissa mersuissa läpsyttimillä on aina valittu ainoastaan suurin käytettävä vaihde.
Näin myös pre w211:ssä mutta tuossa omassa faceliftissä saa tyrkättyä myös isompaa.
Muita eroja mm. että pressä kun näpäyttää kepistä alaspäin, lähtee se aina liikkeelle 5. vaihteesta. Eli jos ajat 3 ja haluat 2, vaatii tämä 3x näpäytyksen kepistä kun taas faceliftissä tiputtaa suoraa käytössä olevalta vaihteelta edelliselle vaihteelle.
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Avatar
piippu
Savunpoistaja
Viestit: 1911
Liittynyt: 01.10.2005 23:35
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja piippu »

dealer kirjoitti:
onre kirjoitti:Tämä oli usein ihan kätevää, se kun tahtoi tasan kuudenkympin vauhdissa pitää liian pientä vaihdetta, jolloin näin sain vihjattua automaatille että tuo on nyt vähän yliampuvaa käytöstä.
:idea:
Minun romu taas ei liian pientä vaihdetta pidä päällä mielestäni missään tilanteessa - kierroksethan pysyy varsin alhaalla normiajossa - ja siksi ihmettelinkin illalla kokeillessani että mitäs järkeä siinä olisi että voisi vaihtaa isommalle kepistä vaikkei auto haluakaan.
Vaikka miten sievästi kiihdyttää niin siinä se ei onnistunut, tosin en kokeillut W-asennolla.
Pitää vielä kokeilla ajaa tasaista niin hidasta nopeutta että ei ole automaattisesti suurin vaihde päällä ja leipoa sitten keppiä oikealle.

Olette vaan tainneet epäonnistua autonne opettamisessa kun joudutte automaatista manuaalia tekemään :no:
:D No se on varmaa, että eipä tuo laatikko ehdi minun mielialavaihteluihin sopeutumaan....

Mutta just ku kävin viemässä lapset harrastuksiin, niin huomasin tökkiväni keppiä tuon tuosta :oops: Ja varsinkin tuossa onren kuvailemassa tilanteessa, kun ensin ajetaan x määrä määrätietoisen pyrkivästi (huom! EI rikota liikennesääntöjä) ja sitten rauhoitetaan tilanne esim. taajamassa, niin auto jää odottamaan sitä seuraavaa kaasun runttaamista ja kierrokset ylhäällä mentäsiin omaan makuun liian pitkään ilman isommalle "pakottamista".

Samoin huomasin kiihdyttäväni risteykset reippaalla kaasulla laatikko S asennossa, mutta tökin isompaa aina ennen 2000r/min....kiihtyy lastutettuna kivasti väännöillä ja saa tosiaan käytyä kaikki pykälät läpi ylittämättä tuota "kahtatonnia"....se kun ottaa niin ässässä korviin kun huudattaa yli kahentonnin :hutsu: Normaalisti auto vaihtaa sillä kiihdytyksellä 3000r/min kohilla isompaa :idea:
..... kaurahattu, rehupuntti, punaniska, perusjuntti! Oikia Härmäläänen! .......


W124 E500 Limited Edition -94
W220 320CDI -03
VW Karmann-Ghia 1600 -70
...ja kaikenmaailman kivoja Nivoja ja Jeeppejä...
sipi
Viestit: 479
Liittynyt: 07.1.2007 21:42

Viesti Kirjoittaja sipi »

En ole minäkään tuota tökkimistä testannut, eikä ole ollut tarvetta, kun pitää tasaisessa kaupunkiajossa niin matalia kierroksia, että kuskia hirvittää. Mutta kaipa ne ovat tehtaalla oikein laskeneet.
Avatar
Väsynyt Mies
Tolokun mies
Viestit: 1359
Liittynyt: 22.5.2007 21:55
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

Eipä sillä kepillä saa muuta tehtyä kuin valittua suurimman käytettävän pykälän. Eikä se vaihda edes pienemmälle, jos tietokone on sitä mieltä, että se alaspäin vaihtaminen voi aiheuttaa hallaa tekniikalle. Eli vaikka ohitustilanteessa tempoisit sieltä pienempää pykälää pyyntiin, niin loppupelistä se on se tekoäly siellä hanttarin jalkotilassa, joka päättää, että vaihtuuko se vekseli vai ei.
Eli ainut asia mihin sillä kepillä voi edes vähän vaikuttaa on suurin käytettävä vaihde ja sekin päätös ohitetaan tekoälyn toimesta, jos moottori meinaa esimerkiksi alamäessä kärryä vedettäessa mennä ylikierroksille.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261
Avatar
mazza
Viestit: 142
Liittynyt: 02.2.2006 22:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mazza »

Kyllä ainakin W211:n kohdalla plussaa tökkäämällä laatikko vaihtaa isompaa pesään, jos nopeutta ei ole liian vähän. Esim. viitosvaihde kytkeytyy normaalisti hieman kaasua keventämällä n. 65km/h nopeudessa, kun taas plussaa tökkäämällä sen saa päälle tasakaasullakin jo alle 60km/h nopeudessa. Sama toimii myös muilla vaihteilla hitaammissa nopeuksissa.

Tosin ei se siitä manuaalia tee - rattivaihteisen ohjelma tuonne pitäis leikkimistä varten ladata :lol:

Iso parannushan tulee ilmeisesti moottorin ohjelmoinnilla, jolloin laatikko vaihtaa alemmilla kierroksilla, eikä vaihda niin helposti pienempää pesään.

Hyvä laatikkohan tuo kaiken kaikkiaan on, todella hyvä hyötysuhde ja kestää huollettuna ikuisuuden.
Avatar
Väsynyt Mies
Tolokun mies
Viestit: 1359
Liittynyt: 22.5.2007 21:55
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja Väsynyt Mies »

mazza kirjoitti:Kyllä ainakin W211:n kohdalla plussaa tökkäämällä laatikko vaihtaa isompaa pesään, jos nopeutta ei ole liian vähän. Esim. viitosvaihde kytkeytyy normaalisti hieman kaasua keventämällä n. 65km/h nopeudessa, kun taas plussaa tökkäämällä sen saa päälle tasakaasullakin jo alle 60km/h nopeudessa. Sama toimii myös muilla vaihteilla hitaammissa nopeuksissa.
No omat kokemukseni on vm. 2000 S202 koppasesta, jossa oli tuo 722.6 loota, joten onhan siinä varmaan kehitystä tapahtunut.
Välillä vähän vastoinkäymisiä ja sitten taas pettymyksiä.

Nyk.
X204.984
S203.246
Ex.
S202.078
S210.261
Avatar
RiKo
Viestit: 20
Liittynyt: 19.10.2010 21:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja RiKo »

Oma on W203.007 Cdi, syntymäpäivä 6.6.2003, Bremenissä.
Automaatin tehdasasetus testi tuli aikoinaan kokeiltua ja se toimi.
Myöhemmin siihen ei ole ollut tarvetta, koska vaimon ajotyyli on
enempi Räikkösen koulukuntaa ja niin vaihtoalueet pysyvät kohtuullisina.
Vaihdan yleensä aina pienemmälle ennen ohitukseen lähtöä.
Jos laatikko vaihtaa rinnalla olessa isommalle, niin se ei niin haittaa.
Väkisin isommalle vaihtaessa keppiä ei tökätä, vaan painetaan se oikealle
ja odotetaan vaihteen vaihtuminen. Henkäyskin kaasupolkimen suuntaan
palauttaa pinemmän vaihteen alle 60:in nopeudessa.
Pinemmälle vaihtuu suoraan vaikka ykköselle jos kierrokset ja nopeus
mahtuvat kartalle. Eli pidetään keppi vasemmalle painettuna kunnes
oikea vaihde on löytynyt.
Muuten olen sitä mieltä, että mersun laatikon ohjelmointi kestää hyvin
vertailun kaikkein uusimpiinkin automaatteihin...
onre
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 1858
Liittynyt: 25.4.2007 23:41
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja onre »

Siis en nyt mene vannomaan, mutta mulla on kyllä mielikuva että 722.699-laatikkoisen autoni ohjekirjasta olisin oikein lukenut tästä toiminnosta. :shock:
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

onre kirjoitti:Siis en nyt mene vannomaan, mutta mulla on kyllä mielikuva että 722.699-laatikkoisen autoni ohjekirjasta olisin oikein lukenut tästä toiminnosta. :shock:
Jep
Siellä se on selitetty miten toimii
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29282
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

piippu kirjoitti:
dealer kirjoitti:
onre kirjoitti:Tämä oli usein ihan kätevää, se kun tahtoi tasan kuudenkympin vauhdissa pitää liian pientä vaihdetta, jolloin näin sain vihjattua automaatille että tuo on nyt vähän yliampuvaa käytöstä.
:idea:
Minun romu taas ei liian pientä vaihdetta pidä päällä mielestäni missään tilanteessa - kierroksethan pysyy varsin alhaalla normiajossa - ja siksi ihmettelinkin illalla kokeillessani että mitäs järkeä siinä olisi että voisi vaihtaa isommalle kepistä vaikkei auto haluakaan.
Vaikka miten sievästi kiihdyttää niin siinä se ei onnistunut, tosin en kokeillut W-asennolla.
Pitää vielä kokeilla ajaa tasaista niin hidasta nopeutta että ei ole automaattisesti suurin vaihde päällä ja leipoa sitten keppiä oikealle.

Olette vaan tainneet epäonnistua autonne opettamisessa kun joudutte automaatista manuaalia tekemään :no:
:D No se on varmaa, että eipä tuo laatikko ehdi minun mielialavaihteluihin sopeutumaan....

Mutta just ku kävin viemässä lapset harrastuksiin, niin huomasin tökkiväni keppiä tuon tuosta :oops: Ja varsinkin tuossa onren kuvailemassa tilanteessa, kun ensin ajetaan x määrä määrätietoisen pyrkivästi (huom! EI rikota liikennesääntöjä) ja sitten rauhoitetaan tilanne esim. taajamassa, niin auto jää odottamaan sitä seuraavaa kaasun runttaamista ja kierrokset ylhäällä mentäsiin omaan makuun liian pitkään ilman isommalle "pakottamista".

Samoin huomasin kiihdyttäväni risteykset reippaalla kaasulla laatikko S asennossa, mutta tökin isompaa aina ennen 2000r/min....kiihtyy lastutettuna kivasti väännöillä ja saa tosiaan käytyä kaikki pykälät läpi ylittämättä tuota "kahtatonnia"....se kun ottaa niin ässässä korviin kun huudattaa yli kahentonnin :hutsu: Normaalisti auto vaihtaa sillä kiihdytyksellä 3000r/min kohilla isompaa :idea:
Kyllä piippu on oikeassa, pystyy tuolla minunkin röntällä vaihtamaan isompaa kepistä esim. kun ajaa noin 40km/h niin ettei automaatti ole itsekseen vaihtanut isompaa päälle.

Eli väärässä olin, niin :idea:
wiimax.fi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W203 / R170 voimansiirto”