W203 bensa jakoketjut

Vastaa Viestiin
sipi
Viestit: 479
Liittynyt: 07.1.2007 21:42

Viesti Kirjoittaja sipi »

xr kirjoitti:
joskami kirjoitti:Riittääkö pelkän ketjun vaihto vai pitääkö vaihtaa muutakin samalla?

edit itse itselle vastaten: nähtävästi ketjun kiristin.
kiristimiä kerran tutkin ja tulin siihen tulokseen ettei vanha ollut sen huonompi kuin uusikaan
uskaltaisin väittää että pelkkä ketjun vaihto riittää ensimmäisellä kerralla
uus tai vanha kiristin niin molemmat ovat susia jo syntyessään mitään onglmaa ei olisi jos lukko mallinen että se ei pääsisi löysälle päin
kuinka helppo se olisi ollut tehtaan korjata tuo kiristin malli mutta ei
pointi tässsä koneessa on se että ketju pitää olla niin hyväkuntoinen että se ei pääse hyppäämään imunokalla ylitse kun kiristin on löysimmässä kohdassa oli sitten vanha tai uus kiristin
Onko noin? Minä kun olen jo papparainen ja aukonut vain ennen vuotta 1990 valmistettuja koneita, niin kaikissa on ollut räikkäsysteemi kiristimessä.
luokkaja
Viestit: 2
Liittynyt: 12.8.2013 20:46

Viesti Kirjoittaja luokkaja »

Ajattelin tarkistuttaa pari viikkoa sitten käytettynä ostetusta autosta jakoketjun kunnon, koska moottorina on tuo pahamaineinen M271, jossa on ollut jakoketjun kanssa ongelmia. Veholla kävin kyselemässä hintaa, ja siellä tarkistaisivat 150 eurolla. Yllättävän kova hinta tarkistamisesta?

Olisiko Oulun seudulla muuta varteenotettavaa paikkaa, jossa tuo ketjun kunto kannattaisi käydä tarkistamassa? Auto on -09 W204 180 Kompressor, ajettu 83 tkm.
xooox
Viestit: 6
Liittynyt: 11.6.2012 15:01
Paikkakunta: satakunta

Viesti Kirjoittaja xooox »

Mulla 2005 clk ja puhuin paikalliselle kyläsepälle jos vaihtais mulle ketjun ja lupashan se mut joku kirjoitti et staariakin tarvittiin tohon hommaan ja sellasta eikä edes Boschia ukolta löydy et siihenkö se sit jäi ja onko kova purkaminen jotta saa laahaimen ja kiristimen näkyviin?
xooox
Viestit: 6
Liittynyt: 11.6.2012 15:01
Paikkakunta: satakunta

Viesti Kirjoittaja xooox »

Mulla 2005 clk ja puhuin paikalliselle kyläsepälle jos vaihtais mulle ketjun ja lupashan se mut joku kirjoitti et staariakin tarvittiin tohon hommaan ja sellasta eikä edes Boschia ukolta löydy et siihenkö se sit jäi ja onko kova purkaminen jotta saa laahaimen ja kiristimen näkyviin?
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Ei tarvi testeriä.
xooox
Viestit: 6
Liittynyt: 11.6.2012 15:01
Paikkakunta: satakunta

Viesti Kirjoittaja xooox »

Kyläseppä katteli moottoria ja totes ihan oudon näköinen en oo ennen roplannu sit kyselin fiksuksesta ja autoaasilta eikä nekään ollu ennen moista toimenpidettä tehneet ja epäilivät tarvitaanko jotain erikoistyökaluja et kai tää on sitte vain VEHON hommia mut nekin on näin töissäkäyvälle aika kaukana. Onko tietoo onko säkylä loimaa sektorilla sellaista pajaa joka on tommosen ketjunvaihdon joskus ennenkin tehny?
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

xooox kirjoitti:Kyläseppä katteli moottoria ja totes ihan oudon näköinen en oo ennen roplannu sit kyselin fiksuksesta ja autoaasilta eikä nekään ollu ennen moista toimenpidettä tehneet ja epäilivät tarvitaanko jotain erikoistyökaluja et kai tää on sitte vain VEHON hommia mut nekin on näin töissäkäyvälle aika kaukana. Onko tietoo onko säkylä loimaa sektorilla sellaista pajaa joka on tommosen ketjunvaihdon joskus ennenkin tehny?
Kysele Teijon korjaamolta Ihodesta. Viime kerralla tosin vastaus oli ettei näissä ole ollut mitään ongelmia eikä vaihdeta nytkään mutta työkalut ja osaaminen ainakin olisi :roll:
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

jolle kirjoitti:
xooox kirjoitti:Kyläseppä katteli moottoria ja totes ihan oudon näköinen en oo ennen roplannu sit kyselin fiksuksesta ja autoaasilta eikä nekään ollu ennen moista toimenpidettä tehneet ja epäilivät tarvitaanko jotain erikoistyökaluja et kai tää on sitte vain VEHON hommia mut nekin on näin töissäkäyvälle aika kaukana. Onko tietoo onko säkylä loimaa sektorilla sellaista pajaa joka on tommosen ketjunvaihdon joskus ennenkin tehny?
Kysele Teijon korjaamolta Ihodesta. Viime kerralla tosin vastaus oli ettei näissä ole ollut mitään ongelmia eikä vaihdeta nytkään mutta työkalut ja osaaminen ainakin olisi :roll:
Tuo kuulostaa (yhä)oudolta...
jos ei oletiedossa että onkelmia niissä on
vai meinaavatko että vaihdossa ei ole mitään onkelmia
(ja eihän siinä olekaan oikeila työ kaluilla)
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
xooox
Viestit: 6
Liittynyt: 11.6.2012 15:01
Paikkakunta: satakunta

Viesti Kirjoittaja xooox »

Samanlaisen vastauksen sain kun löysin verstaan jossa mersut tunnetaan että ei ne ketjut katkea vaan venyvät kyllä ja vaihdetaan vasta sitten jos tulee käyntihäiriöitä.
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Joo käyntihäriöt ovat vääntyneet venttiilit=ei puristuksia. Toisissa tapauksissa venttilin lautanen tippuu männän päälle ja on paskana kaikki.

Ketju venyy, sammuttaessa tai stumpatessa moottori pyörähtää hiukan takasin päin ja kiristin ei pidä liikaa venynytyä ketjua kireellä ja jako on sekasin.

On niitä menny ihan ajostakin paskaks ettå ei tarvi ku lapioida vanha kone romulavalle ja etsiä uusi ehjä tilalle.
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Onpa tästäki taas lisää kokemusta..... ei voi muuta sanoa. 150tkm ajettu w204 jossa oireet että kylmänä vähän kone kälättää.
Venakoppa auki ja ketjun vaihtoon> Hammaskeiju oli käyny ja vieny nokkapyöristä hampaat ja samoin alapyörä aika kulunut. Ketju venynyt yli lenkin verran eli toista senttiä. Ketjun kiristimen mäntä tuli ulos itekseen kun ruuvas irti> uudessa ei tule.
Kone pöydälle ja purkamaan. Alapyörää ei saa pois ennenkuin saa toisen laahaimen pois> laahain ei lähde ennenkuin kansi pois. Tasapainoketjua ei saa vaihdettua ennenkuin öljypohja pois> pohja ei lähde kuin etukelkka edessä>kone pois tai etuakselisto pois. Eli täysin perse eellä kasattu kone vielä kaiken heikkoutensa lisäksi. Ois vaan tuoki levenny niin ois saanu tilata saksasta uuden koneen.
Parilla tonnilla osia ja muutama päivä töitä :opel:

Kyllä tiisseliveroa pitäis olla vara maksaa jokaisella mersumiehellä :director:
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Tähän hyvä konsti millä vältyä moiselta... ;)

koskaan ei pidä osta mitään alla 3L (alkaen) moottorilla olevaa bensa mersua
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

CDI203 kirjoitti:Tähän hyvä konsti millä vältyä moiselta... ;)

koskaan ei pidä osta mitään alla 3L (alkaen) moottorilla olevaa bensa mersua
Paitsi 350 bensat samanlaisia tunkiota :idea:
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29291
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Veljet edellä kirjoittavat viisaita sanoja, paitsi 240-280-320 V6 tuntuu olevan kestävä moottori.
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Tuossapa vähä kuvaa kun "kylmänä vähän pärähtää" 5-tonnia kitoooos 8)
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
sipi
Viestit: 479
Liittynyt: 07.1.2007 21:42

Viesti Kirjoittaja sipi »

Onks noi alapyörät yhtä kappaletta?

Vaihdoin tänään itse kylppärin 7 vuotta vanhan Oraksen uuteen, kun putkimiehen mukaan niitä ei kannata korjata. Hinta 250 euroa, putkimiehen kanssa olisi ollut 300+. Mitähän tuon ketjun vaihto maksaa, kahden vai kolmen Oraksen verran?
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

sipi kirjoitti:Onks noi alapyörät yhtä kappaletta?

Vaihdoin tänään itse kylppärin 7 vuotta vanhan Oraksen uuteen, kun putkimiehen mukaan niitä ei kannata korjata. Hinta 250 euroa, putkimiehen kanssa olisi ollut 300+. Mitähän tuon ketjun vaihto maksaa, kahden vai kolmen Oraksen verran?
Alapyörät on yhtä jöötiä ja lähtee vasta kun tuo toinen ohjuri on pois eli kansi pois jne... Ketjun vaihto kiristimineen jossain 850€ tienoilla tuo laaharihomma 5-tonnia :roll:
Avatar
XUX63
<b>Ylläpitäjä</b>
Viestit: 9734
Liittynyt: 30.9.2005 10:55
Paikkakunta: 90560

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Aki P kirjoitti:
sipi kirjoitti:Mitähän tuon ketjun vaihto maksaa, kahden vai kolmen Oraksen verran?
tuo laaharihomma noin 20 Orasta :roll:
:eec: KÄÄK :eec:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
Lavetti - yhteishuoltajuus :)
W126 300SD -84 talviunilla.
Triumph Daytona 675.
Yamaha T-Max 500.
EQE työautona.
Avatar
xr
ohjelmoija
Viestit: 1832
Liittynyt: 04.12.2005 5:01
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

sitten kun se jakopää löytyy moottorin takaosasta niin se alapyörä ja kampiakseli on yhtä jöötiä :D
sipi
Viestit: 479
Liittynyt: 07.1.2007 21:42

Viesti Kirjoittaja sipi »

Alapyörä näyttää kuvassa kuitenkin kohduulliselta, sensijaan yläpyörät ovat ilmeisen kaput. Tuon ilmiön voisi selittää alapään paremmalla voitelulla, tai siis ylärattaiden huonolla voitelulla. Alaratashan itseasiassa tekee enemmän työtä, vastaa molempien nokka-akseleiden kitkoista ja jousipaineista, ja pyörii lisäksi tiuhemmin.
Roisto
Herrasmies
Viestit: 5216
Liittynyt: 03.10.2005 16:12
Paikkakunta: Uuleopori

Viesti Kirjoittaja Roisto »

Onpa melkoinen älypeli. :shock: Ei paljonkaan oisi tarvinnut tehdä erilaista, niin oisi tuon liu'un saanut pois paikoiltaan ilman kannen irrotusta. :?
xr kirjoitti:sitten kun se jakopää löytyy moottorin takaosasta niin se alapyörä ja kampiakseli on yhtä jöötiä :D
Se ei kuitenkaan pyöritä ketjua vaan toista hammaspyörää. Lienekö eroa kuluvaisuudessa? :nocando: Onhan noita akseliin koneistettuja hammaspyöriä ollut jo esim. vaihdelaatikoissa ja perissä.

t.
Risto
Kulkupeli: E 500 -03 (211.070)
Avatar
Aki P
Mersuvelho
Viestit: 6069
Liittynyt: 06.11.2005 13:35
Paikkakunta: Überwiesca

Viesti Kirjoittaja Aki P »

sipi kirjoitti:Alapyörä näyttää kuvassa kuitenkin kohduulliselta, sensijaan yläpyörät ovat ilmeisen kaput. Tuon ilmiön voisi selittää alapään paremmalla voitelulla, tai siis ylärattaiden huonolla voitelulla. Alaratashan itseasiassa tekee enemmän työtä, vastaa molempien nokka-akseleiden kitkoista ja jousipaineista, ja pyörii lisäksi tiuhemmin.
Alapyörä oli tosiaan vielä kohtuullinen, mutta kulunut sekin sitten livenä aikalailla. Alaosahan ui öljyssä ja yläpyörissä ajoituksen säädöt ym. hässäkät jotka omilla kolinoilla ja värinöillään varmaan myös rasittavat tuota hengetöntä ketjua :? Venynyt ketju nuo pyörät sitten syö kun ketju ei mene enää omassa kolossaan.
Avatar
Jallmari
Viestit: 55
Liittynyt: 16.7.2011 23:57
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja Jallmari »

Täällä on nyt kokemusta, serkulla W211 E200 kompressor -04 150 tkm ja venttiilit solmussa. :fu:
Avatar
hotari
Rassauspäällikkö
Viestit: 3944
Liittynyt: 13.3.2006 23:14
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hotari »

Kyl tällä moottori tyypillä on työllistävä vaikutus kun 2 miestä repii ketjua ja yksi kääntää moottorii :twisted: :firing: :firing: :justiina: :amis_selittaa: :arsespank:
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa

SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
skiguli
Viestit: 1
Liittynyt: 07.3.2011 10:07

w203 -03 ajettu 180000km

Viesti Kirjoittaja skiguli »

Tulipa käytyä tämän ketjun ja monen muun kommentin perusteella vaihdattamassa m271 moottorin jakoketju Tampereella Vänttisen huollossa.. Siellä olikin ollut lähiaikoina pari autoa korjautuksella tämän vian vuoksi ja vahinkoa oli jo päässyt tulemaan. Yhteen ainakin jouduttiin vaihtamaan moottori kokonaan.

Hintaa tuli yhteensä noin 500e. Osia vaihdettu:

- Ketjunkiristin M271 88e
- Jakoketju M271 komp. iwis 76e
- Vk. Tiivistesarja 43e
- Tulppa jakop. koteloon 30mm 4e
- Laahain ylä 2e

Ehkä tämä oli ihan järkevää käydä vaihtamassa vaikka mitään vikaa ei ilmeentynytkään.. Kyllähän toi huollon hinta aina vähän kirpaisee.
jolle
Viestit: 2478
Liittynyt: 15.11.2010 17:07
Paikkakunta: Mynämäki

Viesti Kirjoittaja jolle »

Huomenna pitäisi käydä katsomassa kaverin kanssa 3 eri clk mersua, kaikissa on m271 moottori ja ajokilometrit 110 ja 171 tuhannen väliltä.

Olettaisin ettei yhteenkään autoon ole vaihdettu ketjua. Kylmäkäynnistyksessä oletettavasti rapinaa kuuluu jos kuuluu.
Lämpimänään kulunutta ketjua ei taida tunnistaa äänen perusteella?

Mitäs muuta tuollaisesta koneesta pitää huomioida?
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Viime perjantaina vaihdoin yhteen ketjun jossa oli jo motti vikavalo syttyny ja syynä imunokan ajoitus pielessä. Yhdellä pykälällä oli hypänny. Vähän enempi ku ois menny ni ei ois tarvinnu vaan ketjua vaihtaaakka...
jpeltoma
Viestit: 21
Liittynyt: 19.6.2006 13:35

Viesti Kirjoittaja jpeltoma »

Kyseessä olisi potilas M271 joka on saapunut vastaanotolle sydän pysähtyneenä. Öölproppu ensin pois...hmmm jäähdytysneste sijaitseekin öljypohjassa tässä mallissa.... :roll: Tarkemmissa tutkimuksissa (kansi pois) todettu katkennut venttiilinlautanen joka tehnyt välttämättömän poistumissaukon sylinterinputkeen.... vesitilaan, lohko halki siis.

Kertokaapa raati, miten kone lähtee helpoiten. Automaattilaatikolla. Otetaanko koko paketti laatikkoineen irti? Vain jääkö loota autoon. Tarviiko keulaa purkaa että kone (+ehkä laatikko) pääsee kääntymään.
Avatar
CDI203
Mesen Bill Gibbons
Viestit: 4289
Liittynyt: 04.6.2008 19:51
Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

jolle kirjoitti:Huomenna pitäisi käydä katsomassa kaverin kanssa 3 eri clk mersua, kaikissa on m271 moottori ja ajokilometrit 110 ja 171 tuhannen väliltä.

Olettaisin ettei yhteenkään autoon ole vaihdettu ketjua. Kylmäkäynnistyksessä oletettavasti rapinaa kuuluu jos kuuluu.
Lämpimänään kulunutta ketjua ei taida tunnistaa äänen perusteella?

Mitäs muuta tuollaisesta koneesta pitää huomioida?
Ainakin imu vuodot,
johtosarjan öljyämis osan toiminta ;)

jos on hyvä kaveri niin älä anna ostaa moista konetta...
kolauta vaikka jollain niin kaveri kiittää herätyän :)
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4 ;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros

Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Avatar
laineracing
Rasvanäppi
Viestit: 3104
Liittynyt: 12.11.2007 16:26
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

jpeltoma kirjoitti:Kyseessä olisi potilas M271 joka on saapunut vastaanotolle sydän pysähtyneenä. Öölproppu ensin pois...hmmm jäähdytysneste sijaitseekin öljypohjassa tässä mallissa.... :roll: Tarkemmissa tutkimuksissa (kansi pois) todettu katkennut venttiilinlautanen joka tehnyt välttämättömän poistumissaukon sylinterinputkeen.... vesitilaan, lohko halki siis.

Kertokaapa raati, miten kone lähtee helpoiten. Automaattilaatikolla. Otetaanko koko paketti laatikkoineen irti? Vain jääkö loota autoon. Tarviiko keulaa purkaa että kone (+ehkä laatikko) pääsee kääntymään.
Koko pakettina. Mahtuu kääntymään ilman purkamisia.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W203 / R170 moottori”