722.6 5-V automaatin huuhteluöljynvaihto-ohje
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
722.6 5-V automaatin huuhteluöljynvaihto-ohje
Amatööri opiskelee uutta ja kysymyksiä pukkaa. Kyseessä siis 5-vaihteinen automaatti.
1. Vaihteiston öljymäärä on ilmeisesti jotain 8,5 l. Huuhteluvaihtoon pitää ilmeisesti ostaa vähintään tuo määrä öljyä?
2. Huuhteluvaihdossa saa kerralla vaihdettua n. 2l öljyä. Vaihdetaanko suodatin ensimmäisen vai viimeisen tyhjennyksen jälkeen?
3. Paljonko pitää ajaa öljynvaihtojen välillä vai riittääkö vaihdekepin renkkaaminen tyhjäkäynnillä?
4. MB236.10 öljyn ilmoitetaan sopivan turbiinilukolla varustetulle vaihteistolle. Tuo oli vanhasta WIS:istä kaivettu tieto. Onko tuo oikea valinta kyseiselle vaihteistolle?
4. Mittatikkua näyttää olevan KL:llä kahta mallia: Alkuperäinen 79 eur ja ecoline 18 eur. Mitä eroa noilla on?
Kiitos tiedoista jo etukäteen
1. Vaihteiston öljymäärä on ilmeisesti jotain 8,5 l. Huuhteluvaihtoon pitää ilmeisesti ostaa vähintään tuo määrä öljyä?
2. Huuhteluvaihdossa saa kerralla vaihdettua n. 2l öljyä. Vaihdetaanko suodatin ensimmäisen vai viimeisen tyhjennyksen jälkeen?
3. Paljonko pitää ajaa öljynvaihtojen välillä vai riittääkö vaihdekepin renkkaaminen tyhjäkäynnillä?
4. MB236.10 öljyn ilmoitetaan sopivan turbiinilukolla varustetulle vaihteistolle. Tuo oli vanhasta WIS:istä kaivettu tieto. Onko tuo oikea valinta kyseiselle vaihteistolle?
4. Mittatikkua näyttää olevan KL:llä kahta mallia: Alkuperäinen 79 eur ja ecoline 18 eur. Mitä eroa noilla on?
Kiitos tiedoista jo etukäteen
Viimeksi muokannut Meissenkeri, 06.12.2013 20:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4289
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Muutama juttu aiheesta
viewtopic.php?t=3196&highlight=
viewtopic.php?t=24386&highlight=
viewtopic.php?t=27906&highlight=
viewtopic.php?t=26201&highlight=
viewtopic.php?t=3196&highlight=
viewtopic.php?t=24386&highlight=
viewtopic.php?t=27906&highlight=
viewtopic.php?t=26201&highlight=
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Re: 722.699 vaihteiston huoltoon liittyviä kysymyksiä
Kiitos CDI203:lle linkeistä. Sieltä pääosin vastaukset löytyivätkin. Laitan tähän vielä yhteenvedon löytyneistä tiedoista. Vastaukset kysymysten alla.
1. Vaihteiston öljymäärä on ilmeisesti jotain 8,5 l. Huuhteluvaihtoon pitää ilmeisesti ostaa vähintään tuo määrä öljyä?
V: Öljyä hankitaan huuhteluhuoltoon 8-16 litraa. Öljyn vaihtomäärä riippuu siitä että kuinka heikkoon kuntoon öljyt ovat menneet. Pois tulevan öljyn pitää olla selkeästi punaista.
2. Huuhteluvaihdossa saa kerralla vaihdettua n. 2l öljyä. Vaihdetaanko suodatin ensimmäisen vai viimeisen tyhjennyksen jälkeen?
V: Suodatin vaihdetaan sitten kun laatikossa ei enää ole vanhaa öljyä, eli ennen viimeistä vaihtoa.
3. Paljonko pitää ajaa öljynvaihtojen välillä vai riittääkö vaihdekepin renkkaaminen tyhjäkäynnillä?
V: Ei löytynyt selkeää vastausta. Ilmeisesti viikko ajetaan vaihtojen välillä, niin varmuudella on turbiinissa ja lämmönvaihtimessa öljyt kiertäneet.
4. MB236.10 öljyn ilmoitetaan sopivan turbiinilukolla varustetulle vaihteistolle. Tuo oli vanhasta WIS:istä kaivettu tieto. Onko tuo oikea valinta kyseiselle vaihteistolle?
V: MB236.10 tai MB236.14
4. Mittatikkua näyttää olevan KL:llä kahta mallia: Alkuperäinen 79 eur ja ecoline 18 eur. Mitä eroa noilla on?
V: Ei vastausta
1. Vaihteiston öljymäärä on ilmeisesti jotain 8,5 l. Huuhteluvaihtoon pitää ilmeisesti ostaa vähintään tuo määrä öljyä?
V: Öljyä hankitaan huuhteluhuoltoon 8-16 litraa. Öljyn vaihtomäärä riippuu siitä että kuinka heikkoon kuntoon öljyt ovat menneet. Pois tulevan öljyn pitää olla selkeästi punaista.
2. Huuhteluvaihdossa saa kerralla vaihdettua n. 2l öljyä. Vaihdetaanko suodatin ensimmäisen vai viimeisen tyhjennyksen jälkeen?
V: Suodatin vaihdetaan sitten kun laatikossa ei enää ole vanhaa öljyä, eli ennen viimeistä vaihtoa.
3. Paljonko pitää ajaa öljynvaihtojen välillä vai riittääkö vaihdekepin renkkaaminen tyhjäkäynnillä?
V: Ei löytynyt selkeää vastausta. Ilmeisesti viikko ajetaan vaihtojen välillä, niin varmuudella on turbiinissa ja lämmönvaihtimessa öljyt kiertäneet.
4. MB236.10 öljyn ilmoitetaan sopivan turbiinilukolla varustetulle vaihteistolle. Tuo oli vanhasta WIS:istä kaivettu tieto. Onko tuo oikea valinta kyseiselle vaihteistolle?
V: MB236.10 tai MB236.14
4. Mittatikkua näyttää olevan KL:llä kahta mallia: Alkuperäinen 79 eur ja ecoline 18 eur. Mitä eroa noilla on?
V: Ei vastausta
Re: 722.699 vaihteiston huoltoon liittyviä kysymyksiä
Erään tietäjän kuulin sanovan ettei ole oikeen muuta eroa kuin hinta.Meissenkeri kirjoitti:4. Mittatikkua näyttää olevan KL:llä kahta mallia: Alkuperäinen 79 eur ja ecoline 18 eur. Mitä eroa noilla on?
V: Ei vastausta
"Onks tukka hyvin ja näkyykö jakoketju?"
® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
® Mesen linttaklubi - Kuluttaa muttei kulje
® Mesen linttaklubi - Mätä mutta maksettu
Ex - C220 Elegance 1995
Seat Toledo 1.2 Tsi
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4289
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
Jotain mennyt tuossa ehkäpä sekaisin...(2 eri vaihto tapaa huuhtelu ja "muuten vaan puhdistus")
huuhtellussa ei ajella ja homma on valmis kyllä saman päivän aikan
E:enemän kun sitä tikkua mietti niin sitä että öljy on tarkistaessa oikean lämpöistä
(tikun voi tehdä vaikka 2€ 4mm vaaleasta nailon putkesta merkaa siihen vaan oikean tason)
huuhtellussa ei ajella ja homma on valmis kyllä saman päivän aikan
E:enemän kun sitä tikkua mietti niin sitä että öljy on tarkistaessa oikean lämpöistä
(tikun voi tehdä vaikka 2€ 4mm vaaleasta nailon putkesta merkaa siihen vaan oikean tason)
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Tuli huollettua. Huoltokirjan mukaan öljyt oli vaihdettu 60 tkm kohdalla ja sen jälkeen on ajettu 240 tkm lisää. Vanha öljy oli tuommoista k*sen väristä. Ei kyllä haissut millekään.
Suodatinta ei liene vaihdettu koskaan. Sisällä oli mielenkiintoinen määrä ryönää. Muu kuvassa näkyvä ryönä on kotoisin muista projekteista.
Venttiilikoneiston käytin huvikseni pöydällä ja putsasin pahimmat p*skat pois. Toinen pyörintänopeusanturi oli ainakin kerännyt melkoisen kökön itseensä. KYB-venttiilin ja sähköpistokkeen rungon laitoin uudet. Ei ollut kyllä vanhakaan pistoke vuotanut.
MB326.14 öljyä meni venttiilikoneiston irroituksen kanssa 3,7 litraa. Huuhteluvaihtoon en uskaltautunut kun en ollut aivan varma miten se pitäisi tehdä. Vaihtelen nyt viikon välein vielä kaksi kertaa niin pitäisi olla aikalailla kaikki vaihtunu.
Suodatinta ei liene vaihdettu koskaan. Sisällä oli mielenkiintoinen määrä ryönää. Muu kuvassa näkyvä ryönä on kotoisin muista projekteista.
Venttiilikoneiston käytin huvikseni pöydällä ja putsasin pahimmat p*skat pois. Toinen pyörintänopeusanturi oli ainakin kerännyt melkoisen kökön itseensä. KYB-venttiilin ja sähköpistokkeen rungon laitoin uudet. Ei ollut kyllä vanhakaan pistoke vuotanut.
MB326.14 öljyä meni venttiilikoneiston irroituksen kanssa 3,7 litraa. Huuhteluvaihtoon en uskaltautunut kun en ollut aivan varma miten se pitäisi tehdä. Vaihtelen nyt viikon välein vielä kaksi kertaa niin pitäisi olla aikalailla kaikki vaihtunu.
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Tarkennettu lukema ulostulleelle öljymäärälle ventiilikoneiston irtikäytön yhteydessä on 4 litraa kun lämpimällä koneella vielä tarkistin ja lisäsin öljyä viikko sitten. Tänään, viikon ajojen jälkeen, laskin pohjapropusta ulos sen mitä sieltä tulee =2,5 litraa. Silmämääräisten havaintojen ja laskutoimitusten seurauksena on selvää että tuolla lailla vaihtamalla ei öljyt vaihdu kunnolla vaikka vaihtoja jatkaisi maailman tappiin.
Siihen huuhteluvaihtoon kaipaisin vielä neuvoja
Siihen huuhteluvaihtoon kaipaisin vielä neuvoja
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Tuli nyt tehtyä muiden huoltöiden ohessa tuo huuhteluvaihto. Minullahan tuli jo aiemmin tehtyä suodattimen vaihto ja muita manööverejä, mutta laitan tähän ohjeet niin kuin työ aloitetaan "puhtaalta pöydältä" siten että mitään ei vielä ole tehty. Kiitokset ohjeista myös nimimerkille "mjh76". Kyseiseen aktioon on internetistä löydettävissä MB Wis-ohje englanninkielisenä. Tarvittaessa sen saa minulta pdf:nä kun ilmoittaa YV:llä sähköpostiosoitteen.
Tarvikkeet:
- 14 litraa MB 236.14 öljyä. Tuo nettomäärä on joka huuhteluvaihtoon tarvitaan. Lopulliseen pinnantason säätöön lämpimillä öljyillä on hyvä olla vielä 1-2 litraa ylimääräistä öljyä
- Automaattivaihteiston öljynsuodatin, öljypohjantiiviste ja lukitusklipsi täyttötulppaan.
- Automaattivaihteiston öljymäärän mittatikku
- Banjopulttiin liitettävä tyhjennysletku. Esimerkiksi Motonetin koodilla 45-7012 on sopiva halkaisijaltaan ja pituudeltaan. Hinta viitisen euroa.
- Tyhennysletkulle letkukiristin Motonetin koodilla 45-0020 hintaan 0,75 euroa.
Työ:
- Pohjamuovit laatikon alta irti
- Öljyn tyhennys pohjapropusta. Ulos tulee jotakin 2,5-3,0 litraa öljyä
- Öljypohjan irroitus
- Öljynsuodattimen vaihto
- Öljypohjan kiinnitys uudella tiivisteellä ja uudella pohjapropulla sekä kupariprikalla. Pohjaproppu ja kuparitiiviste KL-varasosista n. 2 euroa
- Lämmönvaihtimelta tulevan öljyn paluuputken banjopultin aukaisu laatikon oikealta (apumiehen) puolelta
- Pultti käännetään nurinpäin ja siihen kiinnitetään tyhjennysletku (kuva 1.)
- Laitetaan letkun toinen pää litramerkinnällä varustettuun kanisteriin (kuva 2.)
- Lisätään laatikkoon 5 litraa öljyä normaalin täyttöaukon kautta
- Käynnistetään auto ja mennään samantien auton alle katsomaan kun kanisteri täyttyy
- Kun kanisterin öljynpinta tavoittaa 3:n litran merkinnän, sammutetaan auto välittömästi
- Lisätään 3 litraa öljyä laatikkoon
- Huuhdellaan 3 litraa seuraavaan kanisteriin
- Tämä toistetaan niin kauan että 14 litraa on käytetty
- Sen jälkeen letku irroitetaan banjopultista ja liitetään takaisin vaihdelaatikkoon
- Auto käynnistetään ja laatikon öljymäärä säädetään oikeaksi mittatikun alimmaisen asteikon mukaisesti jos öljy on kylmää (asteikossa merkintä +25 celssiusta)
- Pohjamuovit paikalleen ja ajetaan moottori lämpimäksi jolloin voidaan tehdä lopullinen öljymäärämittaus ja -säätö (mittatikun asteikko +80 celssiusta). Laatikon öljynlämmön mittaus onnistuu esimerkiksi Carsoft 7.4:llä mutta se ei ole välttämätöntä. Normaali moottorilämpömittarin näyttämä riittä, silloin kun se näyttää normaalia käyntilämpötilaa.
- Kun lopullinen öljymäärä on säädetty oikeaksi, laitetaan täyttöputken tulpaan uusi lukitusklipsi (kuva 3.)
Kuvia:
Kuva 1. Öljyn paluupuolelle liitetty poistoletku
Kuva 2. Huuhteluhuoltoon tarvitaan 4 kpl selkeillä litramerkinnöillä olevia kanistereita. Itse käytin tyhjiä tuulilasinpesunestekanistereita, joista on helppo nähdä öljyn määrä ja tussimerkintä näyttää sen kohdan missä moottori sammutetaan.
Kuva 3. Uusi täyttötulpan lukitusklipsi
Kuva 4. Huuhteluvaihdon viimeisestä tyhennyksestä tullutta öljyä (täysin puhtaan punaista)
Tarvikkeet:
- 14 litraa MB 236.14 öljyä. Tuo nettomäärä on joka huuhteluvaihtoon tarvitaan. Lopulliseen pinnantason säätöön lämpimillä öljyillä on hyvä olla vielä 1-2 litraa ylimääräistä öljyä
- Automaattivaihteiston öljynsuodatin, öljypohjantiiviste ja lukitusklipsi täyttötulppaan.
- Automaattivaihteiston öljymäärän mittatikku
- Banjopulttiin liitettävä tyhjennysletku. Esimerkiksi Motonetin koodilla 45-7012 on sopiva halkaisijaltaan ja pituudeltaan. Hinta viitisen euroa.
- Tyhennysletkulle letkukiristin Motonetin koodilla 45-0020 hintaan 0,75 euroa.
Työ:
- Pohjamuovit laatikon alta irti
- Öljyn tyhennys pohjapropusta. Ulos tulee jotakin 2,5-3,0 litraa öljyä
- Öljypohjan irroitus
- Öljynsuodattimen vaihto
- Öljypohjan kiinnitys uudella tiivisteellä ja uudella pohjapropulla sekä kupariprikalla. Pohjaproppu ja kuparitiiviste KL-varasosista n. 2 euroa
- Lämmönvaihtimelta tulevan öljyn paluuputken banjopultin aukaisu laatikon oikealta (apumiehen) puolelta
- Pultti käännetään nurinpäin ja siihen kiinnitetään tyhjennysletku (kuva 1.)
- Laitetaan letkun toinen pää litramerkinnällä varustettuun kanisteriin (kuva 2.)
- Lisätään laatikkoon 5 litraa öljyä normaalin täyttöaukon kautta
- Käynnistetään auto ja mennään samantien auton alle katsomaan kun kanisteri täyttyy
- Kun kanisterin öljynpinta tavoittaa 3:n litran merkinnän, sammutetaan auto välittömästi
- Lisätään 3 litraa öljyä laatikkoon
- Huuhdellaan 3 litraa seuraavaan kanisteriin
- Tämä toistetaan niin kauan että 14 litraa on käytetty
- Sen jälkeen letku irroitetaan banjopultista ja liitetään takaisin vaihdelaatikkoon
- Auto käynnistetään ja laatikon öljymäärä säädetään oikeaksi mittatikun alimmaisen asteikon mukaisesti jos öljy on kylmää (asteikossa merkintä +25 celssiusta)
- Pohjamuovit paikalleen ja ajetaan moottori lämpimäksi jolloin voidaan tehdä lopullinen öljymäärämittaus ja -säätö (mittatikun asteikko +80 celssiusta). Laatikon öljynlämmön mittaus onnistuu esimerkiksi Carsoft 7.4:llä mutta se ei ole välttämätöntä. Normaali moottorilämpömittarin näyttämä riittä, silloin kun se näyttää normaalia käyntilämpötilaa.
- Kun lopullinen öljymäärä on säädetty oikeaksi, laitetaan täyttöputken tulpaan uusi lukitusklipsi (kuva 3.)
Kuvia:
Kuva 1. Öljyn paluupuolelle liitetty poistoletku
Kuva 2. Huuhteluhuoltoon tarvitaan 4 kpl selkeillä litramerkinnöillä olevia kanistereita. Itse käytin tyhjiä tuulilasinpesunestekanistereita, joista on helppo nähdä öljyn määrä ja tussimerkintä näyttää sen kohdan missä moottori sammutetaan.
Kuva 3. Uusi täyttötulpan lukitusklipsi
Kuva 4. Huuhteluvaihdon viimeisestä tyhennyksestä tullutta öljyä (täysin puhtaan punaista)
Pistoke irti ja pultit irti sit jo tippuTu0mas kirjoitti:Onko toi venttiilikoneiston irrottaminen helppo juttu?
W903.663 laulupiili
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa
SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
S210.226 digilintta
S203.216 ceemeli
® Mesen linttaklubi - Kun ruoste meidät erottaa
SUOMEN MERCEDES-AUTOILIAT SE REHELLISEMPI YHDISTYS
[miitit]0000000000001011111111111111[/miitit]
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: 18.11.2012 20:47
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Paitsi tarpeeksi vanhoissa yksilöissä, esim. mun '99 valmistetussa lootassa turbiinilla on proppu. Kuulemma jossain kohtaa tuota mallivuotta lähtee proppu pois.Meissenkeri kirjoitti:Turbiinia ei pysty erikseen tyhjentään ja sen takia täytyy tehdä yllä ohjeistettu huuhteluöljynvaihto, jolloin myös turbiinin öljyt vaihtuvat.anamankeli kirjoitti:pystyykö turbiinin tyhjentämään? kannattaako?
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Eipä kestä Kerrankin jos jokin kotitallissa onnistuu, niin kyllä siitä pitää raportti tänne vääntääsnakerock kirjoitti: Kiitokset Meissenkirille.
Kun käytät sen ventiilipöydän irti, niin puhdista ne pyörintänopeusanturit vessapaperilla, ja muukin irtotöhnä. Minulla ainakin muuttui laatikon toiminta uskomattoman paljon (positiiviiseen suuntaan) tuon huollon jälkeen. Puolilämpimän laatikon hytkyttelyt jäi pois ja laatikko lopetti vaihteen jatkuvan arvonnan (ylös/alas) pienellä kaasun muutoksella. Lisäksi osaa kuljettaa huollon jälkeen autoa moottorin vääntöä hyväksikäyttäen, kun ajaa tasakaasulla.
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4289
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
EiMk1 kirjoitti:Morjes vaan kaikille.
Edellä olevista ohjeista sen verran että päteekö samat ohjeet myös 7g laatikkoon, tarttis nimittäin vaihtaa öljyt omaankin kulkineeseen joka on S211 280Cdi -07.
T:Marko
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Kannattaahan se huollattaa ja pitääkin, vähintään yhtä säntillisesti kuin viisivaihteiset. Ainakin ylivieskan suunnalla pitäisi onnistua ja miksei muuallakin.
Perustamma uuden topikin tuosta 7G:n huoltohommeleista myöhemmin. Itsellä näyttää menevä tuon asian kanssa "syksymmälle", joten aivan heti ei minulta ole livekuvaa tulossa.
Voisit aloittaa sen 7G-harrastuksen hankkimalla oikeanlaisen täyttöplugin: Osanumero A220 270 09 12.
Perinteistä mittatikunpaikkaa ei ole, vaan täyttö tehdään tuolla plugilla ja ylimääräinen valuu ulos täyttöreiästä.
Perustamma uuden topikin tuosta 7G:n huoltohommeleista myöhemmin. Itsellä näyttää menevä tuon asian kanssa "syksymmälle", joten aivan heti ei minulta ole livekuvaa tulossa.
Voisit aloittaa sen 7G-harrastuksen hankkimalla oikeanlaisen täyttöplugin: Osanumero A220 270 09 12.
Perinteistä mittatikunpaikkaa ei ole, vaan täyttö tehdään tuolla plugilla ja ylimääräinen valuu ulos täyttöreiästä.
- CDI203
- Mesen Bill Gibbons
- Viestit: 4289
- Liittynyt: 04.6.2008 19:51
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan(enimmän osan aikaa etelä suomessa) kuusen alla N60° E24°
viewtopic.php?t=24386&postdays=0&postorder=asc&start=30Mk1 kirjoitti:Millä tavalla tän seiskan kanssa tulisi toimia.??
On sitten jonkin verran tarkempi homma kuin 5V laatikon
öljyn määrän kanssa tarkan
(värästä määrästä johtuvia tuhoja tuntuu tulevan helposti ainkin sen mukaan mitä noita joutunut eri korjamojen jäljiltä korjailemaan)
Yhteydet YV:lä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
Ja +3581810EBB4
EI TEKSTIVIESTEJÄ
SeuraavaKoodailu, Vianhaku, Ohjelmointi kierros
Joskus. enimäkseen Eläkeellä
http://www.benzworld.org/forums/w221-s- ... ronic.htmlMk1 kirjoitti:Morjes vaan kaikille.
Edellä olevista ohjeista sen verran että päteekö samat ohjeet myös 7g laatikkoon, tarttis nimittäin vaihtaa öljyt omaankin kulkineeseen joka on S211 280Cdi -07.
T:Marko
Ohessa linkki kuvien kera
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Päivitin otsikon kuvaamaan paremmin aihetta.
Piti taas harrastelijan alkaa huuhteluöljynvaihtoon. Tällä kertaa kohteena oli W212 5-V laatikolla. Kolme vuotta vanha Vehon huolenpitosopimuksella ollut auto. Ajettu mukavat 300 tkm. Normaalihuoltojen osalta täydellinen huoltohistoria mutta vaihteiston ja tasauspyörästön huollosta ei minkäänlaisia merkintöjä.
Laitan tähän päivän hinnat huollossa tarvittavista osista ja KL:n koodit kun sattuu olemaan sähköisessä muodossa, helposti saatavilla. Mittatikku minulla oli ennestään:
1 x Automat.turbiinin lukkovent./KYB-vent. (Tuotenumero 72483)
1 x 68.00 = 68.00 EUR (sis. ALV 24.00%)
3 x Automaattivaihteistoöljy MB FUCHS, 5-7 vaihteisiin 4L (Tuotenumero 56689)
3 x 44.30 = 132.90 EUR (sis. ALV 24.00%)
3 x Automaattivaihteistoöljy MB FUCHS, 5-7 vaihteisiin 1L (Tuotenumero 37374)
3 x 13.10 = 39.30 EUR (sis. ALV 24.00%)
5 x Automaattivaihteiston täyttöputken tulpan sinetti, punainen (5-vaihteinen sähkölaatikko) (Tuotenumero 9555)
5 x 0.96 = 4.80 EUR (sis. ALV 24.00%)
1 x Automaattivaihteiston suodin+tiiviste (5-vaihteinen sähkölaatikko) (kts. tuotekuvaus) (Tuotenumero 26268)
1 x 15.20 = 15.20 EUR (sis. ALV 24.00%)
1 x Pistoke sähkölaatikkoon, sis. tiivisteet (Tuotenumero 25310)
1 x 7.95 = 7.95 EUR (sis. ALV 24.00%)
Motonetistä tasauspyörästöön virallisen MB luokituksen 235.8 mukainen Mobillube 1 SHC 75W-90
2 x 14.90 = 29.80 EUR
Tasauspyörästön öljyn hinnan laitan tähän huoltoon, koska ne kannattaa vaihtaa samalla kun vaihteiston huollon tekee.
Tarvikkeet yhteensä: 297.95 EUR (alv24%)
Huollon lähtökohtana oli tutut huoltamattoman laatikon oireet: Lievä humputtelu puolilämpimällä koneella ja liian herkkä pienemmälle vaihto kun yrittää ajaa moottorin vääntöä hyödyntäen.
Tänään ähräsin auton alla kaikkein v-mäisimmät hommat ahtaassa kotitallissa, eli käytin venttiilikoneiston irti, vaihdoin suodattimen ja pistokkeen. Huomenna varsinainen huuhtelu ja tasauspyörästön öljynvaihto.
Tämän näköistä mustaa kuraa on 300 tkm ajetut auton alkuperäiset automaattiöljyt.
Öljypohjan magneettiin oli kertynyt mukavasti mujua.
Venttiilikoneiston nopeusantureissa oli tutun oleiset metallihilekertymät.
KYB-venttiilin sijainti:
MANN:in suodattimet tulee Kiinasta:
Huomenna katotaan miltä näyttää 300 tkm ajetut tasauspyörästön öljyt.
Piti taas harrastelijan alkaa huuhteluöljynvaihtoon. Tällä kertaa kohteena oli W212 5-V laatikolla. Kolme vuotta vanha Vehon huolenpitosopimuksella ollut auto. Ajettu mukavat 300 tkm. Normaalihuoltojen osalta täydellinen huoltohistoria mutta vaihteiston ja tasauspyörästön huollosta ei minkäänlaisia merkintöjä.
Laitan tähän päivän hinnat huollossa tarvittavista osista ja KL:n koodit kun sattuu olemaan sähköisessä muodossa, helposti saatavilla. Mittatikku minulla oli ennestään:
1 x Automat.turbiinin lukkovent./KYB-vent. (Tuotenumero 72483)
1 x 68.00 = 68.00 EUR (sis. ALV 24.00%)
3 x Automaattivaihteistoöljy MB FUCHS, 5-7 vaihteisiin 4L (Tuotenumero 56689)
3 x 44.30 = 132.90 EUR (sis. ALV 24.00%)
3 x Automaattivaihteistoöljy MB FUCHS, 5-7 vaihteisiin 1L (Tuotenumero 37374)
3 x 13.10 = 39.30 EUR (sis. ALV 24.00%)
5 x Automaattivaihteiston täyttöputken tulpan sinetti, punainen (5-vaihteinen sähkölaatikko) (Tuotenumero 9555)
5 x 0.96 = 4.80 EUR (sis. ALV 24.00%)
1 x Automaattivaihteiston suodin+tiiviste (5-vaihteinen sähkölaatikko) (kts. tuotekuvaus) (Tuotenumero 26268)
1 x 15.20 = 15.20 EUR (sis. ALV 24.00%)
1 x Pistoke sähkölaatikkoon, sis. tiivisteet (Tuotenumero 25310)
1 x 7.95 = 7.95 EUR (sis. ALV 24.00%)
Motonetistä tasauspyörästöön virallisen MB luokituksen 235.8 mukainen Mobillube 1 SHC 75W-90
2 x 14.90 = 29.80 EUR
Tasauspyörästön öljyn hinnan laitan tähän huoltoon, koska ne kannattaa vaihtaa samalla kun vaihteiston huollon tekee.
Tarvikkeet yhteensä: 297.95 EUR (alv24%)
Huollon lähtökohtana oli tutut huoltamattoman laatikon oireet: Lievä humputtelu puolilämpimällä koneella ja liian herkkä pienemmälle vaihto kun yrittää ajaa moottorin vääntöä hyödyntäen.
Tänään ähräsin auton alla kaikkein v-mäisimmät hommat ahtaassa kotitallissa, eli käytin venttiilikoneiston irti, vaihdoin suodattimen ja pistokkeen. Huomenna varsinainen huuhtelu ja tasauspyörästön öljynvaihto.
Tämän näköistä mustaa kuraa on 300 tkm ajetut auton alkuperäiset automaattiöljyt.
Öljypohjan magneettiin oli kertynyt mukavasti mujua.
Venttiilikoneiston nopeusantureissa oli tutun oleiset metallihilekertymät.
KYB-venttiilin sijainti:
MANN:in suodattimet tulee Kiinasta:
Huomenna katotaan miltä näyttää 300 tkm ajetut tasauspyörästön öljyt.
- Meissenkeri
- Viestit: 3837
- Liittynyt: 15.8.2006 2:10
- Paikkakunta: pohjolan pääkaupunki
Saattaa tietenki olla vaihdettu tai sitten ei. Tämän auton laatikko on lähtökohtaisesti pelannut paremmin kuin tämän topikin aloittajana toimineessa W211:ssä, joka toki sekin tuli kuntoon luetelluilla huoltotoimenpiteillä.
Tänään tein huuhtelut ja tasauspyörästön öljynvaihdon. Automaattiöljyä on silmässä ja korvassa. Tasasauspyörästön öljyä meni takin hihasta kainaloon.
Kylmän tason (25 celssius) öljymäärän tasasin tänään ja tähän mennessä öljyä on kolmella huuhtelulla mennyt noin 13,5 litraa, niin arvelisin että lopullinen toteuma tullee olemaan max 14 litraa.
300 tkm ajetut peräöljyt, jotka ovat mustat mutta vettä ja vaahtoa ei näytä olevan mukana, kuten aiemmin käytetyissä malleissa olleissa mineraaliöljyissä:
Tänään tein huuhtelut ja tasauspyörästön öljynvaihdon. Automaattiöljyä on silmässä ja korvassa. Tasasauspyörästön öljyä meni takin hihasta kainaloon.
Kylmän tason (25 celssius) öljymäärän tasasin tänään ja tähän mennessä öljyä on kolmella huuhtelulla mennyt noin 13,5 litraa, niin arvelisin että lopullinen toteuma tullee olemaan max 14 litraa.
300 tkm ajetut peräöljyt, jotka ovat mustat mutta vettä ja vaahtoa ei näytä olevan mukana, kuten aiemmin käytetyissä malleissa olleissa mineraaliöljyissä: