Tasonsäätöiskarien korjaus.
Tasonsäätöiskarien korjaus.
Nimimerkki "rassari016" laittoin nipun kuvia tasonsäätöiskarin korjauksesta ja lupasin laittaa ne esille.
Seppä saa itse kertoa miten homma on tehty
Seppä saa itse kertoa miten homma on tehty
-
- Viestit: 21
- Liittynyt: 15.2.2011 10:31
Jep jep,kolinat pois ja halvalla,kustannukset noin 7e /iskari ..1 pultti ja mutteri 3 prikkaa ja 2 kumipuslaa.Kaikki löytyi tavallisesta tarvikepuodista.Laiton tuonne toiseen foorumiin samat kuvat noin reilu vuosi sitten,kommentit oli ....tuo on ihan perseestä..korkkaa läpi ym:)).Olen ajanut tuon rempan jälkeen noin 50.000 kilsaa joista 4000-6000 km venäjän pyykkilautateillä ei se vaan kolise ei.Kuvat kertoo enemmän kuin useat sanat,en kyllä takuulla maksa 330e kolinoiden takia..aikaa tuohon *remppaan*menee kun iskari on irti noin 30 min.Että sillee
Hyvähyvä!
olen hoksannu samat mutinat. Iha turhaa. vaikka ei kestäisikään kuin vaikka 20tkm/1v niin silti saa vaihella puslia muutaman kerran että uuden hinta on fiksattuna.
naapurifoorumilla on eräs tyyppi joka tekee tuollaisia kumiuretaani puslavaluja vanhojen osien sisään. olisiko siinä jotain ideaa?
Saisi tsmälleen alkuperäistä vastaavan systeemin.
olen hoksannu samat mutinat. Iha turhaa. vaikka ei kestäisikään kuin vaikka 20tkm/1v niin silti saa vaihella puslia muutaman kerran että uuden hinta on fiksattuna.
naapurifoorumilla on eräs tyyppi joka tekee tuollaisia kumiuretaani puslavaluja vanhojen osien sisään. olisiko siinä jotain ideaa?
Saisi tsmälleen alkuperäistä vastaavan systeemin.
I started out with nothing. And I've still got most of it left!
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
S124 E220TCDI Aut.
C124 300CE-24 Aut.
W140 S350TD Aut.
A6 2.5TDI Quattro Man.
-
- Viestit: 94
- Liittynyt: 04.11.2010 13:57
- Paikkakunta: Mikkeli
-
- Viestit: 1
- Liittynyt: 18.2.2013 19:44
tai sitten..
upotin vanhaan runkoon minin alapallon. alapallon kartioon hitsasin mutterin niin sai kasattua.
viimesenä pöly suoja kasaa.
suoraan alapallot ei käy joutu vähän koneistaa 30mm>38mm
oli paha hitsata kun meinas sulaa suojakumit.
ittellä ollu reilu kuukauden kiinni hyvin on toiminu ei kolise enää.
hintaa tuli noin 50e (koneistus oli ilmanen)
Iskarin korjaus
Hetkinen, tarkennetaanko hiukan.
Kuka siellä janakkalassa valaa näitä?
Toisekseen Minin alapallo?
Minkä Minin ja olisko mahdollista hiukan seikkaperäisemmin kertoa,
Siitä hitsaus operaatiosta?
Olis itellä edessä, kun on varastossa iskari jossa on alapää hyvä,
itse iskari vuotaa ja olis tiivisteiden vaihto siihen.
Sit kun vaihtaa sen autoon, niin pois otettavassa kolisee
alapää.
Sitä vois yrittää sepittää sitten.
Kodiak
Kuka siellä janakkalassa valaa näitä?
Toisekseen Minin alapallo?
Minkä Minin ja olisko mahdollista hiukan seikkaperäisemmin kertoa,
Siitä hitsaus operaatiosta?
Olis itellä edessä, kun on varastossa iskari jossa on alapää hyvä,
itse iskari vuotaa ja olis tiivisteiden vaihto siihen.
Sit kun vaihtaa sen autoon, niin pois otettavassa kolisee
alapää.
Sitä vois yrittää sepittää sitten.
Kodiak
-
- Viestit: 94
- Liittynyt: 04.11.2010 13:57
- Paikkakunta: Mikkeli
-
- Viestit: 94
- Liittynyt: 04.11.2010 13:57
- Paikkakunta: Mikkeli
Vaihdoin juuri molemmat painevaraaja pallot, koska 300td perä oli todella löysän oloinen. Eli pomppi kuin mikäkin kenguru pienestäkin kuopasta.
Lopputulos oli että nyt on jämäkkä mutta peräpää kolisee kuopissa.
Painevaraajien tuloputket jouduttiin vaihtamaan tavallisiin jarruputkiin.
Alkuperäisissä putkissa on jonkinlainen teräslanka sen putken sisällä. Sitä johtunee se posketon hinta 30€ kappale.
Mutta nyt kysymys mistä johtuu tuo kolina?
-onko kolina peräisin siitä että varaajat ovat kunnossa ja muut paikat antavat periksi, eli nuo iskarin molemmat päät?
- vai onko se putkista johtuva juttu että kun paineet kerääntyvät liian nopeasti, kun ei ole sitä teräslankaa ahdistamassa, niin iskarin kiinnitykset rupeavat kolisemaan?
- vai molemmat tai joku muu syy?
T.
Roger
Lopputulos oli että nyt on jämäkkä mutta peräpää kolisee kuopissa.
Painevaraajien tuloputket jouduttiin vaihtamaan tavallisiin jarruputkiin.
Alkuperäisissä putkissa on jonkinlainen teräslanka sen putken sisällä. Sitä johtunee se posketon hinta 30€ kappale.
Mutta nyt kysymys mistä johtuu tuo kolina?
-onko kolina peräisin siitä että varaajat ovat kunnossa ja muut paikat antavat periksi, eli nuo iskarin molemmat päät?
- vai onko se putkista johtuva juttu että kun paineet kerääntyvät liian nopeasti, kun ei ole sitä teräslankaa ahdistamassa, niin iskarin kiinnitykset rupeavat kolisemaan?
- vai molemmat tai joku muu syy?
T.
Roger
Tervehdys.
Vastaan itselleni.
Auto seisoi yön yli. Aamulla tarkistin asd nestepinnan, joka oli vajonut muutaman sentin.
Kävin ajamassa, ja avot ei mainittavaa kolinaa.
Eli ilmeisesti tuo järjestelmä vaatii oman aikansa ennen kuin nesteet tasoittuvat.
Silti kiinnostaa tietää missä tuon iskarin ala ja ylä nivelen voi teettää?
Onko tietoa?
Vastaan itselleni.
Auto seisoi yön yli. Aamulla tarkistin asd nestepinnan, joka oli vajonut muutaman sentin.
Kävin ajamassa, ja avot ei mainittavaa kolinaa.
Eli ilmeisesti tuo järjestelmä vaatii oman aikansa ennen kuin nesteet tasoittuvat.
Silti kiinnostaa tietää missä tuon iskarin ala ja ylä nivelen voi teettää?
Onko tietoa?
-
- Viestit: 21
- Liittynyt: 15.2.2011 10:31
Nyt se *jo* korkkasi:)
Tuossa ylhäällä on juttua tuosta tasonsäätäiskarin korjauksesta 4 vuotta ja 110.000 kilsaa kesti,iskarin alapään ylempi kumi mureni...noo pitää kai taas tehdä se 7 e remppa:).
-
- Viestit: 2154
- Liittynyt: 20.1.2007 17:37
Tehtiin sellainen, hyvin todennäköisesti lyhempi-ikäinen, korjaus kolinaan.
Painettiin tuohon iskarinkuoren ja alapään kiinnikkeen kumin väliin kierros kiilahihnaa. Klemmari sitten tiukasti päälle, että pysyy siellä.
Ei tarvii irroittaa kuin alapää vain iskarista. Öljyt pysyy sisällä.
Ei kolise, mutta pitkiä takuita ei luvassa
Seurataan tilannetta.
Jos löytyis muuten hyvät joutilaat iskarit, vois tehdä tuon perusteellisemmankin korjauksen.
Painettiin tuohon iskarinkuoren ja alapään kiinnikkeen kumin väliin kierros kiilahihnaa. Klemmari sitten tiukasti päälle, että pysyy siellä.
Ei tarvii irroittaa kuin alapää vain iskarista. Öljyt pysyy sisällä.
Ei kolise, mutta pitkiä takuita ei luvassa
Seurataan tilannetta.
Jos löytyis muuten hyvät joutilaat iskarit, vois tehdä tuon perusteellisemmankin korjauksen.
subskribo: dieselit W123 -83, W124 -87, W140 -96, W201 -90, W211 -07, W211 -05
-
- Viestit: 16
- Liittynyt: 07.12.2013 13:51
- Paikkakunta: Pieksämäki
Hei ! Mistä sait hankittua nuo kumipusla kumit ? Minkä kokoiset ne onrassari016 kirjoitti:Jep jep,kolinat pois ja halvalla,kustannukset noin 7e /iskari ..1 pultti ja mutteri 3 prikkaa ja 2 kumipuslaa.Kaikki löytyi tavallisesta tarvikepuodista.Laiton tuonne toiseen foorumiin samat kuvat noin reilu vuosi sitten,kommentit oli ....tuo on ihan perseestä..korkkaa läpi ym:)).Olen ajanut tuon rempan jälkeen noin 50.000 kilsaa joista 4000-6000 km venäjän pyykkilautateillä ei se vaan kolise ei.Kuvat kertoo enemmän kuin useat sanat,en kyllä takuulla maksa 330e kolinoiden takia..aikaa tuohon *remppaan*menee kun iskari on irti noin 30 min.Että sillee
sisäreikä , ulkohalkaisia ja pituuss ? Entäs tuo uuden pultin koko ja pituus?
-
- Viestit: 21
- Liittynyt: 15.2.2011 10:31
Hei ! Mistä sait hankittua nuo kumipusla kumit ? Minkä kokoiset ne on
sisäreikä , ulkohalkaisia ja pituuss ? Entäs tuo uuden pultin koko ja pituus?
En nyt muista kumin mittoja,mutta pultti ja mutteri on tuo 12mm 1.5 nousulla.Ota jostain romuiskari ja rälläkkää ja hitsiä vaan peliin mukaan.Nuista ylläolevista kuvista selviää jutun juoni,ja samalla saat tarpeelliset mitat.
sisäreikä , ulkohalkaisia ja pituuss ? Entäs tuo uuden pultin koko ja pituus?
En nyt muista kumin mittoja,mutta pultti ja mutteri on tuo 12mm 1.5 nousulla.Ota jostain romuiskari ja rälläkkää ja hitsiä vaan peliin mukaan.Nuista ylläolevista kuvista selviää jutun juoni,ja samalla saat tarpeelliset mitat.
-
- Viestit: 16
- Liittynyt: 07.12.2013 13:51
- Paikkakunta: Pieksämäki
Hei ! No nyt saan selville mitat kun vertaan tuohon 12 mm pultin kuvaan noita muita mittoja . Muuten kuvat kyllä kerotovat koko homman etenemisen. Täytyy kysellä noita kumipuslia Euro Kumista.rassari016 kirjoitti:Hei ! Mistä sait hankittua nuo kumipusla kumit ? Minkä kokoiset ne on
sisäreikä , ulkohalkaisia ja pituuss ? Entäs tuo uuden pultin koko ja pituus?
En nyt muista kumin mittoja,mutta pultti ja mutteri on tuo 12mm 1.5 nousulla.Ota jostain romuiskari ja rälläkkää ja hitsiä vaan peliin mukaan.Nuista ylläolevista kuvista selviää jutun juoni,ja samalla saat tarpeelliset mitat.
Jouduitko säätämään perän korkeutta korjauksen jälkeen säätöventiilin vanttiruuvista ? Näyttäisi tuo kumipusla nostavan hieman korkeutta.
Kuvista mittaillen ja kirjoituksista lukien kumipuslan halkaisija on 30 mm. Minulla on se Sport alustainen mese.
Kiitos vastauksesta
-
- Viestit: 16
- Liittynyt: 07.12.2013 13:51
- Paikkakunta: Pieksämäki
Mese 320 TE kirjoitti:Hei ! No nyt saan selville mitat kun vertaan tuohon 12 mm pultin kuvaan noita muita mittoja . Muuten kuvat kyllä kerotovat koko homman etenemisen. Täytyy kysellä noita kumipuslia Euro Kumista.rassari016 kirjoitti:Hei ! Mistä sait hankittua nuo kumipusla kumit ? Minkä kokoiset ne on
sisäreikä , ulkohalkaisia ja pituuss ? Entäs tuo uuden pultin koko ja pituus?
En nyt muista kumin mittoja,mutta pultti ja mutteri on tuo 12mm 1.5 nousulla.Ota jostain romuiskari ja rälläkkää ja hitsiä vaan peliin mukaan.Nuista ylläolevista kuvista selviää jutun juoni,ja samalla saat tarpeelliset mitat.
Jouduitko säätämään perän korkeutta korjauksen jälkeen säätöventiilin vanttiruuvista ? Näyttäisi tuo kumipusla nostavan hieman korkeutta.
Kuvista mittaillen ja kirjoituksista lukien kumipuslan halkaisija on 30 mm. Minulla on se Sport alustainen mese.
Kiitos vastauksesta
Tuossa 7 kuvassa näkyy kierteen juuressa kiintoavaimella avattava alapallon irroitus kohta. Miksihän sitä ei ollut avattu kierteiltään iskarin varresta irti ?
-
- Viestit: 21
- Liittynyt: 15.2.2011 10:31
Kyllästyin minäkin '02 farkkuväykyn äänekkääseen takakolinaan. hankin yhden projektikuntoisen iskarin, jonka purin, otin mitat ja pähkäilin - tarkoituksena soveltaa ylläolevia kumipuslaohjeita.
Tässä miten minä homman vaimon käyttöauton iskareille tein. Toivottavasti tästä on apua.
Iskari ruuvipenkkiin
rälläkällä alakupin pääty pois. älä leikkaa liian leveältä, jotta kumipuslalle jää kuppiin kaulus
leikkaa pallonivelen kumisuojus pois
rälläkällä pallonivelen kaulus irti alapään kiinnikkeen tason mukaisesti
lämmitä pallonivelen kuppia, jotta sisällä oleva nylon-insertti pehmenee
kuumana pallo lähtee kupista kevyesti
hitsaa pallon päähän mutteri
irroita iskarin haitarisuoja alapäästä, venytä iskari pitkäksi, suojaa iskarin akseli vaikka nahkahanskalla kun kiinnität akselista ruuvipenkkiin, pallon irroitus pulttipyssyllä
irroitetut osat, tämän enempää ei tarvitse purkaa
suurenna alapään alareikä snurralla asennettavaa prikkaa millin suuremmaksi. jätä kuitenkin hieman kaulusta, että kumipusla pysyy paikallaan. tee yläpuolelle pieni viiste, jotta kumipusla on helpompi puristaa paikalleen, silikonirasva auttaa asiaa. poraa ja kierteytä M6 pulttia varten sivuille jengat (varmistaa, ettei joustoissa kumi pullahda paikaltaan)
Alempi kumipusla kolossaan. Kolon halkaisija on 30mm, korkeus noin 20mm. Tarvikekaupasta löytyneet 33mm:n kumipuslat ovat passeleita ja riittävän tiukka sovitus. Hitsasin varmuudeksi kumin paikalleenlaiton jälkeen pienet knöölit ja tasoitin rälläkällä, jotta kumi pysyy varmasti kupissa ulosjoustoissa. M6-pultit varmaankin riittävät, mutta tulipahan tehtyä. keskipultti on M12 1,5mm nousulla (normi M12:ssa on 1,75mm nousu). Käyttämäni pultti 70mm pitkä, tuota piti hieman lyhentää, kannattaa kokeilla 60-65mm pulttia, jos sellainen sattuu löytymään pulttikaupasta (kumipuslien korkeus vaikuttaa toki asiaan).
Toinen kumipusla allaolevan päälle, kuvassa paikallaan. Leveä M12 prikka sekä normiprikka, joka uppoaa iskarirungon syvennykseen. Pultin pituutta joutuu rälläkällä säätämään, jotta kiristyy iskarin akseliin, muttei vedä kumpuslia liian läjään tai jää löysäksi. Pultin kannan alla olevilla prikoilla voi tehdä hienosäädön. Yllä alkuperäisessä viestissä säätö oli ilmeisesti ratkaistu pidemmällä pultilla ja mutterilla säätöä varten.
kun kumipusla paikallaan, poralla kumiin reiät M6 pultteja varten, pulttien päihin kevyt teroitus, jotta uppoaa. M6 pultin kannat saattaa joutua leikkaamaan ettei tule kiinnityspintaa korkeammalle. iskari, akselivarsi taas suojaten, ruuvipenkkiin ja pulttipyssyllä setuppi kasaan. kumin asettumista voi passailla mm pultin pituudella tai prikoilla. lopuksi haitarisuoja alkuperäisellä lukkorenkaalla tai nippusiteellä alapäähän kiinni.
mittoja
Tarvikkeille ei tullut hintaa kuin muutama euro per puoli.
Samalla tuli vaihdettua varmuudeksi taakse koiranluut ja kallistuksenvakaajan tukikumit.
Montaa kilometriä ei ole vielä korjauksen jälkeen, mutta toistaiseksi vaikuttaa sivistyneen hiljaiselta ja toimivalta.
ps/edit: tarvikkeita tuli ostettua useammallekin iskarille, voin tehdä auton (Keravalla) tai irtoiskarit, laita yv
Tässä miten minä homman vaimon käyttöauton iskareille tein. Toivottavasti tästä on apua.
Iskari ruuvipenkkiin
rälläkällä alakupin pääty pois. älä leikkaa liian leveältä, jotta kumipuslalle jää kuppiin kaulus
leikkaa pallonivelen kumisuojus pois
rälläkällä pallonivelen kaulus irti alapään kiinnikkeen tason mukaisesti
lämmitä pallonivelen kuppia, jotta sisällä oleva nylon-insertti pehmenee
kuumana pallo lähtee kupista kevyesti
hitsaa pallon päähän mutteri
irroita iskarin haitarisuoja alapäästä, venytä iskari pitkäksi, suojaa iskarin akseli vaikka nahkahanskalla kun kiinnität akselista ruuvipenkkiin, pallon irroitus pulttipyssyllä
irroitetut osat, tämän enempää ei tarvitse purkaa
suurenna alapään alareikä snurralla asennettavaa prikkaa millin suuremmaksi. jätä kuitenkin hieman kaulusta, että kumipusla pysyy paikallaan. tee yläpuolelle pieni viiste, jotta kumipusla on helpompi puristaa paikalleen, silikonirasva auttaa asiaa. poraa ja kierteytä M6 pulttia varten sivuille jengat (varmistaa, ettei joustoissa kumi pullahda paikaltaan)
Alempi kumipusla kolossaan. Kolon halkaisija on 30mm, korkeus noin 20mm. Tarvikekaupasta löytyneet 33mm:n kumipuslat ovat passeleita ja riittävän tiukka sovitus. Hitsasin varmuudeksi kumin paikalleenlaiton jälkeen pienet knöölit ja tasoitin rälläkällä, jotta kumi pysyy varmasti kupissa ulosjoustoissa. M6-pultit varmaankin riittävät, mutta tulipahan tehtyä. keskipultti on M12 1,5mm nousulla (normi M12:ssa on 1,75mm nousu). Käyttämäni pultti 70mm pitkä, tuota piti hieman lyhentää, kannattaa kokeilla 60-65mm pulttia, jos sellainen sattuu löytymään pulttikaupasta (kumipuslien korkeus vaikuttaa toki asiaan).
Toinen kumipusla allaolevan päälle, kuvassa paikallaan. Leveä M12 prikka sekä normiprikka, joka uppoaa iskarirungon syvennykseen. Pultin pituutta joutuu rälläkällä säätämään, jotta kiristyy iskarin akseliin, muttei vedä kumpuslia liian läjään tai jää löysäksi. Pultin kannan alla olevilla prikoilla voi tehdä hienosäädön. Yllä alkuperäisessä viestissä säätö oli ilmeisesti ratkaistu pidemmällä pultilla ja mutterilla säätöä varten.
kun kumipusla paikallaan, poralla kumiin reiät M6 pultteja varten, pulttien päihin kevyt teroitus, jotta uppoaa. M6 pultin kannat saattaa joutua leikkaamaan ettei tule kiinnityspintaa korkeammalle. iskari, akselivarsi taas suojaten, ruuvipenkkiin ja pulttipyssyllä setuppi kasaan. kumin asettumista voi passailla mm pultin pituudella tai prikoilla. lopuksi haitarisuoja alkuperäisellä lukkorenkaalla tai nippusiteellä alapäähän kiinni.
mittoja
Tarvikkeille ei tullut hintaa kuin muutama euro per puoli.
Samalla tuli vaihdettua varmuudeksi taakse koiranluut ja kallistuksenvakaajan tukikumit.
Montaa kilometriä ei ole vielä korjauksen jälkeen, mutta toistaiseksi vaikuttaa sivistyneen hiljaiselta ja toimivalta.
ps/edit: tarvikkeita tuli ostettua useammallekin iskarille, voin tehdä auton (Keravalla) tai irtoiskarit, laita yv
-
- Viestit: 21
- Liittynyt: 15.2.2011 10:31