Lämmönsäätö rikki.

Vastaa Viestiin
rottelo
Viestit: 25
Liittynyt: 02.7.2006 20:43
Paikkakunta: Kokkola

Lämmönsäätö rikki.

Viesti Kirjoittaja rottelo »

Mistä etsiä vikaa? Palaako näistä yleensä joku komponentti vai onko vika juotoksissa?

Kuva Kuva Kuva

Tietäiskö joku hyviä paikkoja, missä vois korjauttaa/saada uuden (edes kohtuulliseen hintaan)? Auto on C220D
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

Täällä käsitellään aihetta:

http://www.mese.fi/mekka/index.php?title=W202

Omastani yritin paneelia korjauttaa, mutta projekti tyssäsi rikkonaiseen mikropiiriin josta oli hangattu tehtaan toimesta(?) tyyppimerkinnät pois. :evil:

Näitä on särkynyt samalla tavalla muillakin, kuka viisas onkii tietoonsa sen piirin tyypin? Siinä se vika todennäköisesti on, jos se nyt on takuulla siinä paneelissa. Kurkkaa nyt kaiken varalta tuonne mekan puolelle. :wink:
quizzkid
Viestit: 198
Liittynyt: 08.11.2005 17:22
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lämmönsäätö rikki.

Viesti Kirjoittaja quizzkid »

rottelo kirjoitti: Kuva
Itse juuri viime viikonloppuna tuskailin oman vastaavanlaisen kanssa.. :roll:

Oireena oli, että lämppäri puhalsi kuumaa molemmin puolin. :help:
Minulla syy löytyi noista lämmönsäätöpotentiometrien juotoksista; molemmilta puolin oli yksi karva irti. Kaikki näytti ulkoisesti olevan kunnossa, mutta kylmät juotokset paljastuivat ko. johtoja tökkimällä / heiluttelemalla.
Tämä lienee melko yleinen vika, mikäli olen oikein ymmärtänyt.

Toivottavasti löydät omastasi vian ja saat sen kuntoon! :)
Ja ilmoittelehan minkälainen vika sulla oli, niin pidetään mielessä ensi kertaa varten kun lämmityslaite taas kenkkuilee. :x
:lol:
-jukka
W202 C180 automaatti -94
rottelo
Viestit: 25
Liittynyt: 02.7.2006 20:43
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja rottelo »

Vika oli mitä ilmeisemmin juotoksissa (muuhun ei ainakaan kajottu) mitkä näkyy tuolla kuvassaki. Vasemmalla alin juotettiin uudelleen (keskimmäinen oli huono myös, mutta siihen ei tullu mitään nastaa kiinni. Olisko ilmastoinnin tms. juttuja..) Pienestä oli kyllä kiinni. paneelin lamputki vaihdoin kun entiset oli palanu. Jännä nähä toimiiko montakin päivää.
quizzkid
Viestit: 198
Liittynyt: 08.11.2005 17:22
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja quizzkid »

No nyt se jo taas puhaltaa mitä milloin! :supersad: :supersad:

Ei kenelläkään olisi ylläkuvatun kaltaiseen paneeliin mitään kaaviota, että miten sen pitäisi toimia..? Mietin, josko veisi murheenkryynin jonnekin ihan elektroniikkahuoltamoon, tulisko siitä kalua..? :shock: Siihen vaan lienee hyvä saada piirroksia mukaan?

Miten HVM omaansa korjaili / korjautteli? Ja jouduitko lopulta kokonaan uuden kustantamaan? :roll:
-jukka
W202 C180 automaatti -94
quizzkid
Viestit: 198
Liittynyt: 08.11.2005 17:22
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja quizzkid »

Eikö kellään ole? :cry:
ELEKTRONIIKKAGURUT, HALOO!! :director: :amis_selittaa:
-jukka
W202 C180 automaatti -94
HVM

Viesti Kirjoittaja HVM »

quizzkid kirjoitti:
Miten HVM omaansa korjaili / korjautteli? Ja jouduitko lopulta kokonaan uuden kustantamaan? :roll:
Pahoittelen viivettä vastauksessa, tämä on mennyt ohi. :shock:

Paneeli meni uusiksi, vika piirissä josta oli hangattu merkinnät pois. :evil:
PeteP
Viestit: 15
Liittynyt: 15.6.2013 19:36

Viesti Kirjoittaja PeteP »

Vasen puoli puhaltaa vain kuumaa, oikea toimii ok. Munat ok. Paneelin tinaukset läpikäyty, ei auttanut. Osaisko joku kertoa suoralta kädeltä, mikä komponenteistä kyrvähtää ??

Kuva
Rautapiha
Viestit: 57
Liittynyt: 12.7.2012 15:44

Viesti Kirjoittaja Rautapiha »

Mulla ongelmana oli kuuman ilman puhaltaminen molemmilta puolin, joka korjaantui tinauksia korjaamalla siitä pienemmästä piirilevystä. Jos sulla on yleismittari niin sillä nyt varmaan jotain voisi yrittää mittailla sen lämmönsäätörullan lähistöltä... Magneettiventtiilistä ei siis hävinnyt jännite kun rullan väänsi kylmälle, vai pitikö siihen tulla jännite...? Silloin se vika varmaankin on tuossa paneelissa.
PeteP
Viestit: 15
Liittynyt: 15.6.2013 19:36

Viesti Kirjoittaja PeteP »

Pistokkeen otin irti, niin molempat puhaltaa kuumaa. venttilien ohmimäärä oli sama, ja akkulturikokeessa molemmat venttiilit naksuu.
Rautapiha
Viestit: 57
Liittynyt: 12.7.2012 15:44

Viesti Kirjoittaja Rautapiha »

Eli kunnossa olevana venttiileille pitäisi tulla jännite kun halutaan kylmää näin se olikin... Vika lienee piirilevyssä jossain kohti. :( En osaa muuta sanoa, kuin että jos jonkun korjaajan tiedät niin sille varmaan kannattaisi paneelia näyttää.
PeteP
Viestit: 15
Liittynyt: 15.6.2013 19:36

Viesti Kirjoittaja PeteP »

Nonnii Tv-ratiokorjaaja korjas, 30e. eilen vein postilaatikkoon, ja tänään soitti että ehjätty, ei kauaa nokka tuhissut. potentiometri sökö, otin osan talteen jotta tietää vastaisuudessa jos vikaa ilmenee ! :)
Rautapiha
Viestit: 57
Liittynyt: 12.7.2012 15:44

Viesti Kirjoittaja Rautapiha »

Noni hieno juttu. :)
Avatar
Epezpalace
Viestit: 74
Liittynyt: 12.9.2013 22:39
Paikkakunta: Tammerborg

Viesti Kirjoittaja Epezpalace »

Ite on tullut purettua tuota keskikonsolia ratioantennin vaihdon vuoksi, ym.

Onnistuin rikkomaan vasemmanpuoleisen puhalluksen suuntauskytkimen säätötapin. On muutenkin heppoista tekoa. Yritin liimatakin, mutta ei tainnut olla sopivaa tavaraa tai pitäis kuivattaa pitempään. Tapin toinen pää jäi puhallinkanavaan kiinni ja yritin sitä talttapäällä onkia irti. Ei lähe, vai pitäisikö?

Eipä ole räjäytyskuvia moiseen. Kyseessä Valeo-merkkinen puhallussysteemi. Auto on C180 vm94 manuaali-ilmastointi, ilman raitissuodinta. Niin ja tapissa on osanro. X15 602 297Q. Hakukoneet eivät löydä mitään. Pitäisiköhän kaupasta kysyä vai onkohan ainoa korjausmuoto Patent Bending.
NonSenCe
murreanalyytikko
Viestit: 1435
Liittynyt: 13.4.2011 20:49
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja NonSenCe »

kestäisiköhän se toimiva säätörulla sen toisenkin puolen ohjauksen ilman että kärähtää.. (eli apukuskinpuoli puhaltaa kylmää ja kuskinpuoli toimisi.)

harkitsin jos virittäisi hyppyvirtajohdon närhenmunien töpselin päässä.
w124, 300td. autom. -92. -LiNTTauTuJa-
..making sense, is NOT my priority..
Avatar
Epezpalace
Viestit: 74
Liittynyt: 12.9.2013 22:39
Paikkakunta: Tammerborg

Viesti Kirjoittaja Epezpalace »

Kai niitä sähkökuvia ja johdotuksia kannattaa tutkailla ennen noita virityksiä. Enpä nyt mikään autosähkö-eks-pertti ole että vaatiiko väliin jotain "palikkaa" skaalaamaan säätö sopivaksi. Kai se johto teoriassa nyt ainakin toimii jos säätörulla on pelkkä säätövastus ja jos ohjaus siirretään molemmille puolille yhden rullan kautta, niin molemmille munille menee sama jännite ja toimivat yhtaikaa. Virrankestosta en tosiaan tiedä. Kai tämä on sullekin ollu peruskauraa, mutta vaatisi vähän elektroniikan tutkailua.

Onko kukaan purkanut manu-ilmastoinnilla olevaa C:tä ilman raikkaria. Tuo säätövivun muovitapin katkeaminen on kyl ikävä case talvea ajatellen että tiedä sitten pitäiskö nuo läpät säätää vain yhteen asentoon ja olla koskematta kiertokytkimeen koko talven aikana. Tässähän puhaltimessä on 4 tehoasentoa ja nolla-asento, mikä vetää tuon puhaltimen läpän kiinni vaijerin kautta. Kaikki muut läpät eli jalkatilan puhallus, tuulilasin puhallus, jalka-naama-puhallus ja naamapuhallussäädöt pelaavat paneelin kiertokytkimeltä lähtevästä kahdesta vivusta. Vivut kääntyvät kumpikin maks. 45 astetta myötä- ja vastapäivään. Vipujen päät upotetaan muoviholkkeihin, jotka ovat kanavistossa kiinni. Toinen niistä holkeista katkesi viikonlopun remontissa. Epoksiliimalla jo yritin liimata takaisin paikalle, mutta eihän se kestä kun holkin pitää kiertyä ja taipua joka suuntaan. Vaihtoehtona on lyödä kanavan päähän katkenneen holkin kohdalle jokin talttamainen latta, jolla voisi yhdistää nuo katkenneet osat, mutta en tiedä sen holkin rakenteesta meneekö ihan nuuskaksi jos sitä lyö jollain.

Voisin harkita vaikka kesällä vaihtaa koko puhallinsysteemin purkuosista. Vielä sellaisesta mihin tuon raikkarin saisi. Pysyisi kanavat puhtaampina.
Avatar
Epezpalace
Viestit: 74
Liittynyt: 12.9.2013 22:39
Paikkakunta: Tammerborg

Viesti Kirjoittaja Epezpalace »

Kuva

Elikkäs tuommoinen ongelma oli kyseessä. Kuvassa on ilmakanavien päässä olevat muoviholkit, joiden pesiin tulevat säätöpaneelin takaa nivelletyt alumiiniset tapit, joilla puhalluksen suunta säädetään. Tuossa on siis vasemmanpuoleinen holkki irronnut poikki. Sain sen korjattua poraamalla holkin ja kanavan päähän pienen alkureiän ja ruuvilla kiinni. Vähän epoksiliimaa laitoin vielä väliin. Nyt on hyvin pitänyt kiinni. Silti tuntuu ettei kuskin jalkatilaan saa tarpeeksi hönkää. Voikohan ne läpät mennä jumiin?[/img]
Avatar
Hannu.H
Viestit: 795
Liittynyt: 03.7.2007 16:19
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Hannu.H »

Kaverin Ilmastoitu W202 200cdi ei puhalla lämmintä.

Kokeilin ottaa lämmönsäätöventtiililtä johdon irti, eikä puhalla siltikään. Venttiilin koputtelukaan ei auta.

Mikähän tuota vaivaa? Voiko tuo venttiili mennä niin jumiin ettei kummaltakaan puolelta tule lämmintä? :?:

Eikö tuon johdon irrotuksen pitäisi sulkea pois lämmönsäätöpaneelin vika?

Pikaisesti kokeiltuna venttiilin etupuolelta letkut ovat kuumat, takaa tuntui viileältä. Vähän ahdas väli kokeilla.

Nestettä on, ja korkki kestää avata ajon jälkeen pienen suhahduksen kera. Kiertovesipumppu ei tainnut hurista, mutta pitäisi kai tuon ajossa puhaltaa lämmintä?

Mikähän tuota vaivaa?
MB S124 300 -92 Farkkupakutiisselilintta
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
Avatar
dealer
Itämaan tietäjä
Viestit: 29291
Liittynyt: 19.9.2005 19:59

Viesti Kirjoittaja dealer »

Voi mennä venttiili jumiin. Pura siitä paikallaan ollen yläosa pois ja puhdistele ?
wiimax.fi
Avatar
Hannu.H
Viestit: 795
Liittynyt: 03.7.2007 16:19
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Hannu.H »

Siellähän se vika on, nyt kuskinpuolelle tulee kuumaa mutta vänkärinpuolelle ei vaikka kuinka puhdisteli. Se näkyy olevan melko heikossa hapessa, pitänee vaihtaa toinen venttiili suosiolla tilalle. :idea:
MB S124 300 -92 Farkkupakutiisselilintta
BMW E39 525D Touring -01 Farkkukäyttis
Ford County 754, Ford 3000
® Mesen linttaklubi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “W202 lämmitys, ilmastointi”