Diavia ilmastoinnilla varustettuun satalankkuun oikeaoppisesti tehty puhaltimenvaihto on todella työläs. Puhallin pitäisi vaihtaa sisäkautta, joka edellyttää kojelaudan yms irrotuksen. Puhallin on edelleen konehuoneen puolella, mutta edessä on suojakoppa joka irtoaa vain sisällepäin

Jos kyseinen homma ei kiinnosta ja auto alkaa olla linttahenkinen niin vaihdon voi tehdä myös ulkokautta muoveja leikkaamalla. Jos haluat pitää autosi orggiskunnossa niin eikun kojelautaa purkamaan.
Tässäpä kuitenkin pari kuvaa.
Puhallinkoppa kaivettu esille ja pyyhkijäkoneisto irroitettu. Ongelman aiheuttava muovikoppa näkyvillä.

Leikkauskohdat on merkitty kuvaan punaisella. Moralla sai leikeltyä ihan kätevästi.
Kun koppa on leikattu auki, niin seuraavaksi joutuu vielä leikkaamaan puhaltimen kopankin halki. Kahteen alimmaiseen puhallinrungon kiinnitysruuviin ei pääse käsiksi irroittamatta puhallinmoottoria+siipiä.
Tässä kuvassa puhallinmoottori ja siivet ovat jo irroitettu, seuraavasta kuvasta näkee leikkauskohdat.


Avaa ylimmät ruuvit. Leikkaa koppa halki, ja nosta moottori+siivet ulos.
Tuossapa kuva kun puhallinmoottori on irti, ja kopan alapuolet vielä paikallaan.

Ota pitkä PH2 ristikärkimeisseli, ja availe puhaltimen rungon ruuvit ja irroita kumpikin puolikas.
Siinäpä se. Puhallin on irti, ja uuden puhaltimen voi asentaa paikalleen. Lämppärinkenno kannattaa imuroida tässä välissä, tässäkin oli hieman havunneulasia kennolla


Kun uusi puhallin on ruuvattu paikalleen, niin teippaa suojakoppa takaisin kasaan. Voit myös kasata sen kolvaten tms haluamallasi tavalla. Musta jesari oli loppu, joten kasasin kopan pirteällä sinisellä


Kasaa pyyhkijäkoneisto ja suojamuovit takaisin paikalleen ja sitten vain nauttimaan hiljaisesta puhaltimesta

Muista kytkeä puhaltimen ja pyyhkijäkoneiston sähköt.

Aikaa meni ensimmäisellä kerralla noin 2 tuntia, jatkossa homma on paljon nopeampi.
Vanha puhallin oli SPAL merkkinen, lisään vielä myöhemmin osanumerot. Boschiltakin löytyy kuulemma sopiva yleismallin moottori.