Ässäkin luopunut V8-dieselistä (?)
Ajossa E420cdi, 400hv/1000nm, pienin ajotietokoneen näyttämä 5,6l/100km
oikeen rauhallisella ajolla, todellinen varmasti puoli litraa enempi.
Autobahn nopeuksissa 8-9l. Kaikki saastelaitteet poistettu, perävälitys 2,47. Punnittu omapaino 2040kg.
Tosi hyvä kärrynveturi.
oikeen rauhallisella ajolla, todellinen varmasti puoli litraa enempi.
Autobahn nopeuksissa 8-9l. Kaikki saastelaitteet poistettu, perävälitys 2,47. Punnittu omapaino 2040kg.
Tosi hyvä kärrynveturi.
Star tunaukset ja bitti tuikkaukset
YV:llä kii
YV:llä kii
Mercefreaken:tähtikuljettaja kirjoitti:
Onhan 420 CDI:n kulutus 221 korisessa liki kaksi litraa satasella pienempi kuin lähinnä vastaavan bensakoneen (pienin V8 bensa) kun taas V6 CDI:llä kulutusero bensaan on (vähän) pienempi. Katsoin kyllä vain noita ilmoitettuja keskiarvolukuja mutta eikö siitä ole syytä lähteäkin kun ei parempaa tietoa ajo-olosuhteista ole.
W211 E 420 CDI
Effekt 314 HK ved 3600 o./min.
Dreiemoment 730 Nm ved 2200 o/min.
Akselerasjon 0-100 km/t 6,1 sekunder
Forbruk per 10 km
-bykjøring 1,32 liter
-langkjøring 0,70 liter
-snitt 0,93 liter
W211 E 500
Effekt 388 HK ved 6000 o./min.
Dreiemoment 530 Nm ved 2800-4800 o/min
Akselerasjon 0-100 km/t 5,3 sekunder
Forbruk per 10 km
-bykjøring 1,69 liter
-langkjøring 0,82 liter
-snitt 1,15 liter
Aika pieni kulutusero tuon mukaan ainakin tuossa matka-ajossa. Mutta missä on se paljon mainostettu dieselin vääntö kun katsoo kiihtyvyyttä? Ja sitte ihmetellään miksei, suorituskyvyn ehdoilla autoja rakentavaa, AMG:tä kiinnosta diesel pannut
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Pitäisi tietysti vertailla myös autojen välityssuhteita ja massaa ennenkuin kiihtyvyyden erojen ja moottoreiden suhdetta toisiinsa voi järkevästi analysoida. Ja paikaltaan lähdön kiihtyvyydellä ei ole niin suurta käytännön merkitystä kuin vaikkapa ohituskiihtyvyydellä kun vauhtia on jo 80 tai 100.
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Samaa mieltä, mutta en sano mitäänMutta missä on se paljon mainostettu dieselin vääntö kun katsoo kiihtyvyyttä? Ja sitte ihmetellään miksei, suorituskyvyn ehdoilla autoja rakentavaa, AMG:tä kiinnosta diesel pannut Shocked
oiskohan kiihtyvyys suoraan verrattuna TEHO/painosuhteeseen
anteeksi
® Mesen V8 Klubi
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
® Mesen Coupeklubi
® Mesen 10-kerho
Noissa mun laittamissa malleissa 125kg eroa bensan hyväksi, eli enää en ihmettele sitäkään vähää että AMG:lle dieselit jäivät pelkäksi kokeiluksi Välityksiä muuttamalla eroa saataisiin toki pienennettyä mutta sitten se dieselin polttoainetaloudellisuuskin menisi ja auto on edelleen tuon 125kg painavampi ja vieläpä väärästä päästä, mikä tuntuu jo selvästi auton käyttäytymisessä, varsinkin jos se on suunniteltu ratakäyttöön kuten AMG:t.Eldorado kirjoitti:Pitäisi tietysti vertailla myös autojen välityssuhteita ja massaa ennenkuin kiihtyvyyden erojen ja moottoreiden suhdetta toisiinsa voi järkevästi analysoida. Ja paikaltaan lähdön kiihtyvyydellä ei ole niin suurta käytännön merkitystä kuin vaikkapa ohituskiihtyvyydellä kun vauhtia on jo 80 tai 100.
Tarkoitus ei ole siis lytätä dieseliä käyttovoimana vaan kunhan ihmettelen "ääneen" miksi ihmiset haluaa näitä tehokkaampia ja tehokkaampia dieseleitä...
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Jos +300 hv dieseliä pidetään järjettömänä, niin mitä helv...n järkeä sitten on jossain +600 hv bensakoneessa varsinkaan enää nykyaikana, kun ECO pitäisi olla tämän vuosituhannen juttu, BMW:kään ei ole lähtenyt mokomaan huulluuteen (Bentley ainoa, joka edes jotenkin yrittää sinnitellä tässä 4-ovisten tehokilpailussa) ja Mercedes toisaalta mainostaa itseään turvallisuudella. Varmaan on jokin S65 ///AMG niitä vaarallisimpia vekottimia maailmassa. Bugattiin ei sentään mahdu kuin kaksi kaistapäätä sisälle tekemään itsarin kokeillessaan rajojaan, mutta tuollaisella Super-Ässällä pystyy urheilullisuuttaan todisteleva henkisesti keskenkasvuinen mies tappamaan koko perheensä
[mutu]
Vertailukohteena niinkin samanlaiset autot kuin 300E-24 ja 530d.
m104 220 hv @ 6400 r/min 265 Nm @ 4600 r/min (omamassa 1580kg)
M57 184 hv @4000 r/min 410 Nm @2000-3000 r/min (omamassa 1770kg)
M57:aa kutiteltu, todellinen teho jossain ~210hp/550nm persdynolla.
Käytännössä 530d liikahtelee eleettömän ripeästi jo tuolla 2-3k alueella kun tuota bensiini konetta sai polkea +4,5k alueelle jos halusi poistua paikalta sitä Nissan Micraa rivakammin.
Toki on kyseessä turbodiesel vs. muuttuvilla nokilla varustettu kierroskone mutta tässä kai on bensan ja dieselin erojen ääripäät tapetilla?
[/mutu]
Vertailukohteena niinkin samanlaiset autot kuin 300E-24 ja 530d.
m104 220 hv @ 6400 r/min 265 Nm @ 4600 r/min (omamassa 1580kg)
M57 184 hv @4000 r/min 410 Nm @2000-3000 r/min (omamassa 1770kg)
M57:aa kutiteltu, todellinen teho jossain ~210hp/550nm persdynolla.
Käytännössä 530d liikahtelee eleettömän ripeästi jo tuolla 2-3k alueella kun tuota bensiini konetta sai polkea +4,5k alueelle jos halusi poistua paikalta sitä Nissan Micraa rivakammin.
Toki on kyseessä turbodiesel vs. muuttuvilla nokilla varustettu kierroskone mutta tässä kai on bensan ja dieselin erojen ääripäät tapetilla?
[/mutu]
Suzuki GSX-R SRAD
Avensis T22 D4D - Arkivankkuri
Avensis T22 D4D - Arkivankkuri
Itselläni oli myös M104 koneinen mersu (300E-24) ja aika hengetön se tosiaankin oli alakierroksilla. Lähti sitten ihan suht kivasti kun mentiin sinne 5000 kiemuran lähelle. Mutta ei mitään jakoa uudempien 6-sylinteristen cdi-koneiden rinnalla.
Toki on myönnettävä että nykyiset bensakoneet ovat jo paljon virkeämpiä alhaallakin, ja kiitos siitä ahtamisen (joko mekaaninen tai turbo).
Toki on myönnettävä että nykyiset bensakoneet ovat jo paljon virkeämpiä alhaallakin, ja kiitos siitä ahtamisen (joko mekaaninen tai turbo).
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Bugattilla on vain yksi ja ainut tarkoitus: ajaa kovaa. Ässässä yleensä istutaan takapenkillä ja se S65 lukee takaluukussa egon pönkitykseksi Kyllä mä sanoisin että nämä bemaristit tappaa liikenteessä enemmän ihmisiä näytöntarpeineen "sportti-dieseleillään" kuin ässä-kuskit.Laaksonen kirjoitti:Bugattiin ei sentään mahdu kuin kaksi kaistapäätä sisälle tekemään itsarin kokeillessaan rajojaan, mutta tuollaisella Super-Ässällä pystyy urheilullisuuttaan todisteleva henkisesti keskenkasvuinen mies tappamaan koko perheensä
Onko BMW:n M57 vertailukelpoinen nyt sitte lähemmäs 10v. vanhempaa suunnittelua olevan M104:n kanssa?talidomi kirjoitti: Vertailukohteena niinkin samanlaiset autot kuin 300E-24 ja 530d.
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Mistäs noita tuollaasia kiihtyvyyksiä tulee?
Auton ohjelappunen kertoopi, että menisi 5,5s 420:n, mutta käytännössä tuo menee alle 5:n, no rimmattu peli, niin meneehän se.
Mutta eipä sitä kehtois alkaa kovin isoa kärryä vetämään isolla bensakoneella, tuolla menee kuin sukkasillaan isompikin lasti.
Mutta onhan mersulla toki hieno bensakonekkin, M278 biturbo, se kelpais mullekkin, toki ohjelmoituna.
Auton ohjelappunen kertoopi, että menisi 5,5s 420:n, mutta käytännössä tuo menee alle 5:n, no rimmattu peli, niin meneehän se.
Mutta eipä sitä kehtois alkaa kovin isoa kärryä vetämään isolla bensakoneella, tuolla menee kuin sukkasillaan isompikin lasti.
Mutta onhan mersulla toki hieno bensakonekkin, M278 biturbo, se kelpais mullekkin, toki ohjelmoituna.
Viimeksi muokannut kumipää, 20.8.2013 15:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Star tunaukset ja bitti tuikkaukset
YV:llä kii
YV:llä kii
Onko BMW:n M57 vertailukelpoinen nyt sitte lähemmäs 10v. vanhempaa suunnittelua olevan M104:n kanssa?[/quote]talidomi kirjoitti: Vertailukohteena niinkin samanlaiset autot kuin 300E-24 ja 530d.
Sarkasmia. Ääripäät. Molemmissa kuitenkin iskutilavuus suurinpiirtein sama.
Suzuki GSX-R SRAD
Avensis T22 D4D - Arkivankkuri
Avensis T22 D4D - Arkivankkuri
Tuossa käytössähän se diesel nimenomaan on onnen omiaan, vaikka onhan tuo 1000nm silti tässä asiassa sama kun AK-47:lla (ei käyttäjänimellä) tappaisi kärpäsiä Mikäs loota noissa 400CDi:ssä muuten on ja onko missään kokemuksia pitkässä juoksussa kestosta softattuna? Brabushan on vuosikaudet jo joutunut rajoittamaan autoissaan väännöt tuohon lähes säälittävään 1000nm vaihteiston puolesta paitsi nythän ne taisi saada lootan mikä kestää satasen vaiko peräti pari enemmänkumipää kirjoitti:Mutta eipä sitä kehtois alkaa kovin isoa kärryä vetämään isolla bensakoneella, tuolla menee kuin sukkasillaan isompikin lasti.
S212 E350 CDi -10
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
R230 SL500 -03
W639 116 CDi -11
Imagosta tässä enemmän onkin kyse; jos ei ole kiire mihinkään, niin pärjää vaikka 200D:n 70 hv:lla, mutta, koska tähtimerkki hehkuttaa olevansa joka osa-alueella kehityksen kärjessä, niin pitäisi myös näkyäkin. Nykyisen V6 CDI:n voisi päivittää vaikka tulevan C:n yhteydessä 280 hv:ksi ja sitteen uuden Eemelin myötä voisi tulla +300 hv R6. Varsinaiseen tehokilpailuun mielestäni ei ole tarvetta ryhtyä, vaikka esim. BMW 381 hv:llaan juhliikin kärkipaikalla.sonikki kirjoitti:Bugattilla on vain yksi ja ainut tarkoitus: ajaa kovaa. Ässässä yleensä istutaan takapenkillä ja se S65 lukee takaluukussa egon pönkitykseksi Kyllä mä sanoisin että nämä bemaristit tappaa liikenteessä enemmän ihmisiä näytöntarpeineen "sportti-dieseleillään" kuin ässä-kuskit.Laaksonen kirjoitti:Bugattiin ei sentään mahdu kuin kaksi kaistapäätä sisälle tekemään itsarin kokeillessaan rajojaan, mutta tuollaisella Super-Ässällä pystyy urheilullisuuttaan todisteleva henkisesti keskenkasvuinen mies tappamaan koko perheensä
400:ssa on 5g, 420:ssa 7g. Itte veivannu about 80000, ei mitään ongelmaa, vakiolaatikko. Ohjelmassa ois vara lisätä syöttöjä jonnekkin max. 1100nm:n vakioturboilla, mutta eipä ole viitsinyt.sonikki kirjoitti: Mikäs loota noissa 400CDi:ssä muuten on ja onko missään kokemuksia pitkässä juoksussa kestosta softattuna? Brabushan on vuosikaudet jo joutunut rajoittamaan autoissaan väännöt tuohon lähes säälittävään 1000nm vaihteiston puolesta paitsi nythän ne taisi saada lootan mikä kestää satasen vaiko peräti pari enemmän
Isommilla ahtimilla varmasti saa laatikon rikki, mutta sen saa täälläpäin vahvistettua kestämään isompaakin voimaa.
Vakiosuuttimilla voisi sen 1200nm saada.
Star tunaukset ja bitti tuikkaukset
YV:llä kii
YV:llä kii
Vahvistamattomien huhujen mukaan MB:ltä on tulossa rivikuutos-moottoriperhe, ilmeisesti joskus 2016 tienoilla. Sekä bensoja että dieseleitä, tehoista ym. ei tietenkään vielä ole mitään tietoja. Oletettavaa on että seuraava E (W213) saa nämä uudet voimanlähteet keulalleen. Mielenkiinnolla odotellaan, suoran kuutosen hyrinästä uuden mersun nokalla onkin jo jonkin aikaa vierähtänyt.Laaksonen kirjoitti:...uuden Eemelin myötä voisi tulla +300 hv R6...
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Tämä W220 (pitkänä V220):han oli siitä kummajainen, että 6-bensakoneet olivat jo V-mallisia, kun dieselin pytyt raksuttivat vielä rivissä:Eldorado kirjoitti:Vahvistamattomien huhujen mukaan MB:ltä on tulossa rivikuutos-moottoriperhe, ilmeisesti joskus 2016 tienoilla. Sekä bensoja että dieseleitä, tehoista ym. ei tietenkään vielä ole mitään tietoja. Oletettavaa on että seuraava E (W213) saa nämä uudet voimanlähteet keulalleen. Mielenkiinnolla odotellaan, suoran kuutosen hyrinästä uuden mersun nokalla onkin jo jonkin aikaa vierähtänyt.Laaksonen kirjoitti:...uuden Eemelin myötä voisi tulla +300 hv R6...
Mersu siis on luopunut V8-dieselistä jo kaikissa henkilöautoissaan ja kuorma-autoissa vinkkeli-dieselit jäävät historian tämän vuoden jälkeen. Nissan sen sijaan suunnittelee ottavansa jenkki-pick upissaan Titanissa käyttöön Cumminsin 5-litraisen diesel-V8:n
http://www.4wheelsnews.com/2015-nissan- ... diesel-v8/
-Jenkkiläiset tuntuvat innostuvan nykyisen kaikesta jälkijunassa.
http://www.4wheelsnews.com/2015-nissan- ... diesel-v8/
-Jenkkiläiset tuntuvat innostuvan nykyisen kaikesta jälkijunassa.
Viimeksi muokannut Laaksonen, 26.10.2013 19:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
on paljon ammatti rekkakuskia joille on päntätty päähän jossain koulussa että maksimi vääntökierroksilla auto vetää mäessä parhaitenLaaksonen kirjoitti:Eikös dieselin vääntö toisaalta vähennä vaihtamistarvetta ylämäissä
ei muuten vedä se mäki mennään hevosvoimia käyttäen ylös
jo mäen alla kun tuuppaa sellaisen vaihteen pesään että ollaan jopa himpun verran yli maksimi teho/kierosuhteen
niin kiipee kuin orava puuhun
Alavääntö on mukava asia juuri siinä mielessä ettei tarvi revittää moottoria sinne kierrosalueen yläpäähän. Se on niin sivistymätöntä, suorastaan rahvaanomaista pullistelua.
Dieselillä mennään matalilla kierroksilla, ilman kiihkeitä tunteita, herraskaisesti. Taloudellisuuskin on silloin kunnossa. Toki on olemassa myös mukavaluonteisia alhaalta vääntäviä bensakoneitakin. Kivaa olis päästä joskus kokeilemaan vaikkapa MB:n M278 tuplaturbo-V8:aa, siinä tuntuisi olevan vääntökäyräkin mukavan näköinen.
Dieselillä mennään matalilla kierroksilla, ilman kiihkeitä tunteita, herraskaisesti. Taloudellisuuskin on silloin kunnossa. Toki on olemassa myös mukavaluonteisia alhaalta vääntäviä bensakoneitakin. Kivaa olis päästä joskus kokeilemaan vaikkapa MB:n M278 tuplaturbo-V8:aa, siinä tuntuisi olevan vääntökäyräkin mukavan näköinen.
kulkupelit: Terässiipi vm.-89 "sininen salama" & jaaris vm.-02 "kikotin"
Siinäpä se bensakoneen ongelma on, pitää kierrättää että jaksaa mennä.Kun lähdetään kiihdyttämään mäkeä ylös niin kumpi vetää paremmin.
Diesel 200hv/2500rpm ja 500nm/1800-2200rpm vai
Bensa 250hv/4000rpm ja 380nm/2000-2800rmp
Niin tää bensakone jaksaa vetää mäen paremmin ylös. Siel pitää vaan kierrokset pitää tuol optimialueella n.4000rpm:äs.
Ikävä tunne normiajossa, voimanpuute.
90-luvun lopulla Volvokin vielä suunnitteli Cosworthin kanssa sylintereiden lisäämistä 10:een:
http://www.volvoclub.org.uk/volvonews7.shtml
http://www.volvoclub.org.uk/volvonews7.shtml
Brabuksen Ässä-mallin D6-virityssarjan, joka nostaa tehon 314 hv:een tarkat tekniset tiedot julkaistu:
http://www.brabus.com/en/deliver.php?id ... ename=W222 D6S.pdf
http://www.brabus.com/en/deliver.php?id ... ename=W222 D6S.pdf
- tähtikuljettaja
- Mersuvelho
- Viestit: 1937
- Liittynyt: 05.11.2006 19:30
- Paikkakunta: Lounais-Suomi