Juukes kirjoitti:
Ajoin auton pihaan, otin jakajan kannen auki ja puhdistin kärjet hiekkapaperilla ja jakajan kannen nastat. Sen jälkeen heitti kipinän antamisen. On yritetty hinatakki käyntiin ja akku on aika uus.
Jakajan kansi on uusi, pyörijä uusi, puola uusi, puolanjohto uusi.
Starttaa mutta ei käynnisty. Virtalukon pohja katottu ja todettu toimivaksi.
![Cool :cool:](./images/smilies/icon_cool.gif)
Täällähän alkaa kuulostamaan ihan siltä mitä JuMunkin elämä on ihanimmillaan Fordien kanssa ollut.
A) Kärjet. Kato sähkökynällä että tuleeko kärjille asti ylipäätään se 12V, ja kato myös että virta kulkee niiden kärkien läpi kun ovat kiinni ja katkeaa kun avautuvat. Kokeile seuraavaksi vaikka 220v valokatkasijalla että antaako kipunaa puolan korkeajännitepiuhalta, tai kokeile jollain toimiviksi tiedetyillä kärjillä. Ei väliä onko Eskon tai minkä muun vermeen kunhan ovat toimivat. Älä turhaan koita hyppylangalla tai 12v katkaisijalla, ensiöpuolellekin indusoituva jännite on suuruudeltaan kymmeniä ellei satoja voltteja. tarpeeksi nopeaa ensiövirran katkeamista et siis saa paljain käsin aikaan. Kato myös se kärkiväli, ja huomaa että rakotulkilla on hyvin hyvin helppoa saada virheellisiä tuloksia varsinkin jos jakajan akselin nokat jo paljon kilsoja nähneet. Koita ennemmin mitata kosketuskulma. Fordeissa on tosiaan käytetty tuota
![kele :kele:](./images/smilies/rk01_giornatanera.gif)
etuvastuspiuhaa, ja tällöin pitäisi puolan napaan tulla se 2 johtoa.
B) Tulppien johdot ja hatut. Jos on vanhat hiilikaapelit niin ei tarvi kuin olla aavistus kosteudesta tai kylmästä niin hukkuu kipinät. Koettu ja kokeiltu on. Puolan johto on siis vaihdettu, mutta onko samaa sarjaa vanhojen tulpanjohtojen kanssa? Entä tulpan hatut? Jos vastuksettomat vanhanajan kuparikaapelit niin tarvivat toimiakseen ne "häiriönpoistajat", hyvällä tuurilla voi toimia ilmankin. Jos on vastukselliset johdot joissa vielä ne "häiriönpoistajat" lisänä ei taas kipinän energia enää riitä leimahtamaan oikeassa kärkivälissä.
C) Kondensaattori. Kuivuu ja menettää varauskykynsä tosiaan vanhetessaan. Lisäksi todnäk alkaa lyödä läpi. Toimii hetken ilman konkkaakin mutta polttaa hyvätkin kärjet äkkiä piikille, älä käytä kauaa ilman konkkaa.
D) Englantilaisissa Eskoissa ja Transiteissakin on ollut omana hauskuutenaan tietyille ajoneuvon "ydintoiminnoille" USSR-tyyppiset vastuslankasulakkeet (varsinaisen sulakerasian lisäksi sytytys, startin heräte, lyhyet ajovalot etc tottakai varmistettu
![Idea :idea:](./images/smilies/icon_idea.gif)
) , jotka vanhemmiten generoivat sähköjärjestelmiin kaikkea mukavaa. Saattaa olla taitavasti naamioitu vanhan peltikuorisen releen näköiseksi tuommoinen härpätin. Vasta kannen kun ottaa auki valkenee mikä pömpeli on kyseessä. Lucas.
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
Ps, Lucaksen laitteita löytyy myös Kölnissä kasatuista autoista.
Mersumiehet ne kuvittelee olevansa autoilijoista tietävimpiä ja suvaitsevaisimpia mutta vasta muutaman autoyksilön omakohtainen Ford-historia se on se mikä saa suhtautumaan muihinkin elämänpolun vastamäkiin ja kivikkoihin huumorilla.
![ope :ope:](./images/smilies/znaika.gif)